278 keer bekeken

CLUBS.NL in 'DePers' vandaag

  • donderdag 03 juni 2010 @ 09:32
    #1

    CLUBS.NL staat in dagblad DePers vandaag, hieronder het artikel voor iedereen!36.gif

    Netwerken Verzamelplaats voor aparte hobbies of passies

    Je huiskamertje op het web

    Door: Edward Deiters
    Gepubliceerd: vandaag 05:10
    Update: vandaag 07:23

    Of het nou gaat om liefhebbers van woestijnratten, kathedralen of musicals. Op de sociale netwerksite Clubs.nl vinden ze gelijkgezinden.

    ‘Ik hoor van onze gebruikers geregeld dat ze verslaafd aan ons zijn’, zegt directeur Paul Brinkhof van Clubs.nl.

    ‘Onze site bestaat in feite uit duizenden kleine huiskamertjes waar gelijkgezinden elkaar treffen’, zegt Brinkhof die er meteen maar wat cijfers tegenaan gooit. ‘We hebben bijna een half miljoen actieve leden, 100.000 unieke bezoekers per dag en meer dan 16.500 actieve clubs.’

    Of het nou gaat om paintshop-creatieven, woestijnrattenliefhebbers, papegaaieneigenaars en kathedralen- of musicalfans; allemaal hebben ze er een eigen plekje.

    Brinkhof nam de website eind 2008 met een paar investeerders over van KPN. ‘Clubs bestond al in 1999, dus ver voor sociale netwerksites als Hyves en Facebook’, zegt Brinkhof. Hij geeft toe dat de rek er onder de telecomreus een beetje uit was, maar daarin wil hij nu verandering brengen. ‘We moeten minimaal twee keer zo groot kunnen worden.’

    Voor het zover is, moeten Brinkhof, zijn zes werknemers en de 50 vrijwilligers die aan Clubs bouwen nog veel werk verzetten. ‘We moesten helemaal opnieuw beginnen. Het oude systeem was zo verknoopt met de hele ICT-infrastructuur van KPN dat wij daar helemaal niets mee konden. Vergelijk het met het overnemen van een site als Hyves en je krijgt van de verkoper alleen een cd-rommetje met data in handen gedrukt.’

    Ruim een jaar werd dus gebouwd aan een heel nieuw platform met een nieuw design en functionaliteiten. ‘Dat zijn we nu aan het fine-tunen.’ De kosten schat Brinkhof tot nu toe op een ton of vier. ‘We moesten onder meer een kopie maken van al die gebruikers accounts. Het was een beetje als verhuizen. Anders zouden de Cluppers met pagina’s vol verhalen en foto’s, van ons plotseling een lege pagina krijgen.’

    De meesten zijn volgens Brinkhof gewoon meeverhuisd. ‘Cluppers zijn zowel een kritisch als een enthousiast volkje. Ze betalen niet alleen mee aan de site, maar helpen ook met bouwen. Ik krijg geregeld keurige rapporten vol suggesties en verbeteringen van gebruikers terug.’ Hij gaat verzitten en zucht: ‘Het was een technisch zware periode, maar we zitten weer volop in de lift, alleen al in de afgelopen twee weken hebben zich meer dan 2.500 nieuwe leden ingeschreven.’ Of het nou om een fanclub gaat of om een groep liefhebbers van een bepaald kattenras die gezamenlijk hun kattenbrokjes inkopen.

    Het merendeel van de leden besteedt volgens Brinkhof enorm veel tijd aan zijn eigen clubjes. ‘Negen op de tien ondervraagde Cluppers bezoeken hun netwerk bijna dagelijks. Daarbij geeft 88 procent aan dat Clubs belangrijk voor hen is.’ Kort na de overname bezocht Brinkhof vijftig Cluppers in Nederland en België. ‘Bij sommigen staat de pc 8 uur per dag aan op Clubs. Ze doen hun gewone dingen en tussendoor zijn ze er mee bezig.’

    De website draait volgens Brinkhof nu nog puur op bijdragen van de leden. ‘Clubs is in principe gratis tot je je eigen clubje of community gaat vormen, dan kost het lidmaatschap 2,25 euro per maand, de prijs van een kopje koffie. Ook kunnen de leden punten kopen waarmee ze bijvoorbeeld de schijfruimte van hun Club kunnen uitbreiden om meer foto’s te kunnen plaatsen. En voor wie zijn club extra aandacht wil geven is er bijvoorbeeld de mogelijkheid de club onder de aandacht te brengen op de homepage.’

    Ambassadeurs

    Een agressief commercieel model is voor Brinkhof niet echt een optie. ‘Het zijn hun eigen clubs, dus met te veel commercie moet je uitkijken.’ En dus heeft het bedrijf een tweede pijler en is hij volop bezig met het aanboren van ondernemingen als doelgroep. ‘We gaan communities bouwen en beheren voor bedrijven. De eersten hebben zich al bij ons aangemeld.’ Hij legt uit dat bedrijven zo onder meer met hun gebruikers of klanten in contact kunnen blijven. Ook kunnen ze eventuele klagers een podium geven.

    ‘Het is beter om die dingen zelf in de hand te houden, dan ze spontaan te laten ontstaan.’ Wanneer je corporate social media goed aanpakt, kun je zelfs van kritische klanten je ambassadeurs maken.’

    Bron: DePers, 03-06-10

    Gewijzigd op 2018-06-11 07:44:33
    handtekeningafbeelding