1514 keer bekeken

ALARM 112: PROBLEMEN en ANDERE COMMUNICATIEMIDDELEN

  • zaterdag 18 april 2020 @ 01:34
    #28
    reactie op (#27) herman_dad

    Goedemorgen, POLITIE ERKENT VERKEERD EN TE LAAT TE HEBBEN GEREAGEERD OP 112 MELDING en trekt boetekleed aan. Helaas heeft het slachtoffer daar niets meer aan.

    EXTRA: Zie meer politie- of justitieberichten ivm CORONA op club http://maatschappelijke-belangen-beheerdersinfo.clubs.nl/ in het forum/update Coronanieuws... 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    PERSBUREAU HEITINK

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 12:31

    Politie door het stof over dode in zorginstelling Wageningen

    De politie heeft te laat gereageerd op de 112-meldingen die zijn gedaan rond een incident met dodelijke afloop in een zorginstelling in Wageningen. Dat laat de politie weten na intern onderzoek.

    Voorafgaand aan het incident in februari belden omwonenden en personeel van de instelling meerdere keren naar 112. Volgens de politie was de eerste melding al dermate dringend dat er direct politie had moeten komen. Dit had de telefonist ook toegezegd, maar vervolgens was er niemand op afgestuurd.

    Agressief gedrag

    De 27-jarige bewoner zou in aanloop naar het incident agressief gedrag hebben vertoond dat zich later ook op de medewerkers richtte. Uiteindelijk wist het personeel de man te overmeesteren in afwachting van de politie. Toen agenten hem vervolgens probeerden aan te houden, overleed hij. Bij het incident raakten ook twee medewerkers van de instelling gewond.

    De medewerker van 112 schatte in dat er geen direct gevaar was omdat het agressieve gedrag in de kamer van de cliënt gebeurde. Uit de teruggeluisterde gesprekken blijkt volgens de politie dat er wel aanwijzingen waren dat er snel politie nodig was.

    "Het had anders gekund en gemoeten", zegt politiechef Oscar Dros. Volgens hem is er een kritisch gesprek geweest met de betreffende 112-medewerker. Ook wordt de manier van werken tegen het licht gehouden.

    profielfoto Oscar Dros@oscardros

    Gisteren excuses overgebracht aan nabestaanden en medewerkers van een zorginstelling in Wageningen. Na onderzoek is gebleken dat de politie niet goed heeft gereageerd op 112-meldingen nav een client die zich agressief gedroeg, die later overleed. https://t.co/KhnpoSTQhs

    14 uur geleden

    De familie reageert geschokt op de conclusies van het onderzoek. "Het is voor de familie moeilijk te begrijpen", laat hun advocaat weten. "Zij doen hun best dit een plek te geven. Volledige transparantie en openheid over wat er dan precies is gebeurd, is daarbij van het grootste belang."

    Onder leiding van het Openbaar Ministerie wordt nog onderzocht wat er die avond is gebeurd en wat de oorzaak is van het overlijden van de 27-jarige bewoner. De Rijksrecherche onderzoekt hoe de agenten bij de zorginstelling hebben gehandeld.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

     

    Gewijzigd op 2020-04-18 01:36:52
    handtekeningafbeelding
  • woensdag 25 maart 2020 @ 00:19
    #27
    reactie op (#26) herman_dad

    Goedemorgen, ER KOMT EEN 'BACK-UP SYSTEEM' OM DE PROBLEMEN MET C2000 systeem beter te kunnen ondervangen. Niet goed geregeld dus, destijds met C2000 kunnen we dan nu stellen. Mede ook vanwege het 'corona' probleem van heden, meer dan noodzakelijk?

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    ANP

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 20:48

    Politie krijgt back-upsysteem wegens haperingen in contact met meldkamer

    De politie krijgt een backup-systeem om contact te kunnen leggen met de meldkamer. Nu lukt dat niet altijd door problemen met de vernieuwing van het C2000-communicatiesysteem. De politievakbond ACP voerde begin deze maand de druk op minister Grapperhaus op om de veiligheid van agenten snel te verbeteren.

    De minister komt als reactie met een app waarmee politiemensen elkaar onderling beter kunnen bereiken. Zij kunnen met een knop de meldkamer mee laten luisteren en hoeven hier niet meer eerst hun telefoon voor te pakken.

    Begin deze maand wilde de politievakbond dat agenten vanaf april niet meer alleen de straat op worden gestuurd. Door de coronacrisis en de gevolgen voor de capaciteit is hier nog geen beslissing over genomen. Volgens de politievakbond kan het ook zo zijn dat agenten liever alleen rijden om de kans op besmetting te verkleinen.

    Ondertussen worden er regelmatig updates aan het netwerk uitgevoerd en wordt er gekeken hoe C2000 verbeterd kan worden.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • maandag 09 maart 2020 @ 00:17
    #26
    reactie op (#25) herman_dad

    Goedemorgen, C2000 VERBINDINGSPROBLEMEN houden aan. Hopelijk wordt dit een keer opgelost?

    Zie en lees verder art. van NU.nl Twitter (bron)

    Zondag 08 maart 2020 |

    Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

    Politie onderzoekt mogelijke storing C2000 bij aanhouding agressieve man

    Politie onderzoekt mogelijke storing C2000 bij aanhouding agressieve man

    08 maart 2020 18:02 Laatste update: 4 uur geleden

    82

    Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email

    De politie onderzoekt een incident in Eindhoven waarbij twee agenten in de nacht van zaterdag op zondag om spoedassistentie vroegen, maar dit niet konden krijgen omdat er geen verbinding tot stand kwam in het portofoonnetwerk. Een agent raakte lichtgewond nadat hij werd aangevallen door een agressieve verdachte.

    De man zat geboeid op de achterbank van de dienstauto van de agenten, toen hij plots een politieagent aanviel. Hoewel de agenten via hun portofoon een oproep deden voor spoedassistentie, konden ze geen verbinding krijgen. Uiteindelijk hebben de politieagenten de man zelf onder controle kunnen krijgen.

    De politie zegt te onderzoeken wat de oorzaak is geweest van de storing in het C2000-systeem. Het is namelijk niet de eerste keer dat er problemen zijn met het nieuwe C2000-systeem. Sinds het nieuwe netwerk in januari in gebruik is genomen door onder meer de politie, brandweer en ambulancediensten, zijn er al meerdere meldingen gemaakt van haperingen.

    De politieleiding doet er "alles aan wat tot de mogelijkheden behoort om deze problemen op te lossen", zegt de leiding in een reactie op het incident in Eindhoven. "Haperingen van het C2000-systeem hebben grote consequenties voor politiemensen, zowel voor het uitoefenen van hun taak alsmede voor hun eigen veiligheid."

    Ondernemingsraad politie: haperingen C2000 'onacceptabel'

    De Centrale Ondernemingsraad (COR) van de politie stuurde eind februari een brandbrief naar minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) en korpschef Erik Akerboom over het haperende C2000-netwerk.

    "We kennen voorbeelden van collega's die spoedassistentie vroegen in verband met dreigende situaties en die geen contact kregen met de meldkamer. De portofoon is de lifeline voor onze collega's. Voor ons is dit onacceptabel", schrijft de COR.

    Door: NU.nlBeeld: Pro Shots

    82  reacties  

    Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email

    Lees meer over:

    Binnenland 

     

    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 07 maart 2020 @ 00:14
    #25
    reactie op (#24) herman_dad

    Goedemorgen, POLITIEBOND VOERT DRUK NAAR MINISTER OP, VANWEGE C2000 COMMUNICATIEPROBLEEM. Het moet over enkele weken, einde maand nu zijn opgelost.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    Meldkamer van de regio Rotterdam-Rijnmond ANP

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 15:20

    Politiebond voert druk op minister op vanwege problemen communicatiesysteem

    Politievakbond ACP vraagt minister Grapperhaus om maatregelen te nemen als de problemen met het C2000-communicatiesysteem aan het eind van de maand niet voorbij zijn. Politiemensen kunnen sinds kort soms geen contact krijgen met de meldkamer of collega's. Het probleem ontstond in januari toen C2000 een software-update had gekregen.

    De minister heeft een 'nazorgteam' aangesteld dat de problemen moet oplossen. Maar volgens de bond doet dat geen recht aan de ernst van de situatie en moet de veiligheid van politiemensen zo snel mogelijk worden verbeterd. De bond wil toezeggingen dat agenten niet meer alleen de straat opgaan als het probleem op 1 april niet is opgelost.

    In de tussentijd moeten politiemensen een backup-systeem krijgen om direct contact te kunnen leggen met de meldkamer, vindt de vakbond.

    Onveilige situaties

    De brandweer, ambulancediensten en defensie kunnen over het algemeen goed uit de voeten met het nieuwe C2000. Alleen bij de politie is het beeld heel anders. Grapperhaus denkt dat dat komt doordat de politie het systeem veel intensiever gebruikt en agenten zich ook sneller verplaatsen.

    "Storingen op de lifeline kunnen voor politiemensen en voor burgers grote gevolgen hebben", zegt landelijk voorzitter Gerrit van de Kamp. Agenten kunnen er volgens hem nog steeds niet op vertrouwen dat C2000 altijd werkt. "Daarmee ontstaat een groot gevoel van onveiligheid bij politiemensen", zegt Maarten Brink, voorzitter van de afdeling Zeeland-West-Brabant.

    Vorige week luidde ook de Centrale Ondernemingsraad (COR) van de politie de noodklok over het vernieuwde communicatiesysteem.

    Maandag breidde minister Grapperhaus het speciale nazorgteam nog uit. De afgelopen tijd is volgens hem een deel van de verbindingsproblemen opgelost, maar het nazorgteam blijft in ieder geval tot 27 maart bestaan.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

     

    handtekeningafbeelding
  • dinsdag 03 maart 2020 @ 00:24
    #24
    reactie op (#23) herman_dad

    Goedemorgen, EXTRA EXPERTS VOOR OPLOSSING PROBLEMEN MET C2000 COMMUNICATIESYSTEEM HULPVERLENINGSINSTANTIES. Het blijft desondanks vooral voor de politie toch nog problemen opleveren....

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

     ANP

    NOS NIEUWS • BINNENLAND •POLITIEK • VANDAAG, 19:25

    Extra experts ingezet om problemen met C2000-systeem op te lossen

    Het speciale team dat zich bezighoudt met het oplossen van de problemen met het vernieuwde C2000-communicatiesysteem van de hulpdiensten, is uitgebreid. Minister Grapperhaus schrijft aan de Tweede Kamer dat het aantal urgente klachten over het systeem weliswaar terugloopt, maar dat het probleem met name bij de politie groot blijft. Daarom zijn er extra experts ingeschakeld.

    Sinds de invoering van het nieuwe systeem, in januari van dit jaar, regent het klachten. Politiemensen kunnen regelmatig geen contact krijgen met de meldkamer of collega's. Afgelopen weekend nog klaagde een agent in Tilburg dat de noodknop van zijn portofoon weigerde, terwijl hij op dat moment aangevallen werd.

    Er komen dagelijks tussen de tien en honderd meldingen van storingen binnen. Die worden allemaal geanalyseerd, schrijft de minister. Hij roept hulpverleners nogmaals op problemen vooral te melden. Het speciale 'nazorgteam', waar ook vertegenwoordigers van de leveranciers van het systeem in zitten, is in ieder geval tot 27 maart in functie.

    Noodoproepen

    Volgens Grapperhaus werkt dat speciale team keihard om de problemen met het netwerk op te lossen. Zaken als het doorkomen van noodoproepen van agenten hebben daarbij prioriteit, schrijft hij. De afgelopen tijd zijn er, naar het laat aanzien, al oplossingen gevonden voor een deel van de verbindingsproblemen.

    De brandweer, de ambulancediensten en Defensie kunnen over het algemeen goed uit de voeten met het nieuwe C2000. Bij de politie is het beeld heel anders. Grapperhaus denkt dat dat komt doordat de politie er veel intensiever gebruik van maakt en agenten zich ook sneller verplaatsen.

    Noodklok

    Vorige week luidde ook de Centrale Ondernemingsraad (COR) van de politie de noodklok over het vernieuwde communicatiesysteem. "De portofoon is delifeline voor onze collega's. Voor ons is dit onacceptabel!", stond in de brief aan Grapperhaus.

    De minister heeft een brief teruggestuurd aan de COR, waarin hij begrip uitspreekt voor de bezorgdheid. "De veiligheid van hulpverleners heeft mijn absolute prioriteit", schrijft hij, en voegt daaraan toe dat hij zich dagelijks laat informeren over de stand van zaken.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • woensdag 26 februari 2020 @ 00:22
    #23
    reactie op (#22) herman_dad

    Goedemorgen, OOK DE OR VAN DE POLITIE SLAAT ALARM OVER DE WERKING VAN C1000 COMMUNICATIENETWERK HULPDIENSTEN. De techniek laat soms steken vallen en de Amsterdams politie heeft al een privaatnetwerk ingeschakeld, tijdelijk zullen we hopen?

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    ANP

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 15:46 • AANGEPAST VANDAAG, 16:30

    Ook ondernemingsraad politie slaat alarm over nieuw communicatienetwerk

    De Centrale Ondernemingsraad (COR) van de politie luidt bij minister Grapperhaus en korpschef Akerboom de noodklok over het nieuwe C2000-netwerk. Vorige week sloeg politievakbond ACP al alarm over het vernieuwde communicatiesysteem van de hulpdiensten.

    Volgens de COR zijn er vier weken na de invoering nog altijd grote problemen met het systeem. "Collega's uit de technische hoek, de meldkamers, leidinggevenden op alle niveaus en uiteraard de collega's uit de basisteams hebben hun zorgen met ons gedeeld", staat in een brandbrief. De COR zegt door recente ontwikkelingen te worden gedwongen melding te maken van de problemen.

    De politie in Amsterdam schakelde donderdag tijdelijk over op een privaat netwerk, "omdat tijdens een grote actie met bijzondere diensten problemen ontstonden". Ook zondagnacht zouden bij die eenheid problemen hebben gespeeld.

    Geen contact met meldkamer

    "Daarnaast kennen we voorbeelden van collega's die spoedassistentie vroegen in verband met dreigende situaties en die geen contact kregen met de meldkamer", schrijft de COR. "De portofoon is de lifeline voor onze collega's. Voor ons is dit onacceptabel!"

    Grapperhaus en Akerboom zijn volgens de COR onvoldoende doordrongen van de ernst van het probleem. Grapperhaus zei eerder dat het systeem "over het algemeen" werkt. Maar de COR onderschrijft dat niet. "Sterker nog: op veel momenten functioneert het zelfs slecht."

    De COR vraagt de minister en de korpschef nu "onmiddellijk en onomwonden te erkennen dat de huidige staat van C2000 onvoldoende is om de veiligheid van onze medewerkers te waarborgen".

    Van de korpschef verwacht de COR dat hij maatregelen neemt die de veiligheid waarborgen en dat hij "tevens grote druk houdt op de minister als eigenaar van het systeem". Van de minister verwacht de raad dat hij voor een "goed en dekkend netwerk zorgt".

    Problemen zijn gevarieerd

    "Wij realiseren ons hoe vreselijk het is voor onze mensen als het systeem niet goed functioneert op het moment dat je er een beroep op doet", zegt korpschef Akerboom in een reactie. "C2000 geeft nog steeds problemen en die hebben dan ook mijn volledige aandacht."

    Volgens Akerboom wordt er door experts hard gewerkt om de problemen sinds de zogeheten migratie te verhelpen. "Doordat de problemen met C2000 erg gevarieerd en per eenheid verschillend zijn, hebben we afgesproken dat de eenheden zelf bepalen welke veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Er zijn alternatieve communicatiemiddelen beschikbaar op het moment dat C2000 niet werkt. Maar het voornaamste doel is om C2000 goed te laten functioneren."

    Het nieuwe C2000-netwerk is de opvolger van het oude C2000-netwerk, dat in 2004 veel analoge netwerken van de hulpdiensten verving. Het nieuwe netwerk zou al in 2017 worden ingevoerd, maar dat liep forse vertraging op.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 21 februari 2020 @ 00:23
    #22
    reactie op (#19) herman_dad

    Goedemorgen, C2000 COMMUNICATIESYSTEEM POLITIE, BRANDWEER, AMBULANCE, DEFENSIE nog niet op orde? Dit geeft ook storingen, hoewel het hele systeem onlangs nog voor vele miljoenen is vernieuwd. Ook 112 alarmnummer functioneert kennelijk nog niet overal even goed?

    Buren na dodelijke steekpartij Wageningen: 'Moesten drie keer 112 bellen'

     GISTEREN, 09:08 IN REGIONAAL NIEUWS 

    Bij een zorginstelling voor begeleid wonen vielen gisteravond een dode en twee gewonden. Wie de slachtoffers precies zijn, is nog niet bekend.

    OM onderzoekt afhandelen 112-meldingen steekpartij Wageningen NU.nl

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 20:22

    Politiebond: grote problemen met nieuw communicatienetwerk hulpdiensten

    ANP

    Politievakbond ACP is bang dat er levensgevaarlijke situaties ontstaan door problemen met het vernieuwde communicatiesysteem van de hulpdiensten, C2000. Dat bevestigt de bond na een bericht van RTL Nieuws.

    Sinds eind januari is het C2000-netwerk vernieuwd, het communicatiesysteem dat door vrijwel alle hulpdiensten wordt gebruikt. Het netwerk werd in de nacht van 27 op 28 januari enkele uren uitgeschakeld, waarna het nieuwe systeem in de lucht ging. Volgens minister Grapperhaus heeft de migratie "met goed gevolg" plaatsgevonden.

    De ACP vindt niet dat de migratie succesvol is verlopen. Volgens de bond is de verbinding met het netwerk slecht, waardoor agenten en de meldkamer elkaar niet kunnen horen. Maarten Brink van de ACP zegt als voorbeeld dat agenten die geconfronteerd werden met een verdachte die een mes bij zich had, met hun eigen telefoon contact moesten zoeken met de meldkamer. De vakbond zegt al honderden meldingen gehad te hebben van agenten die problemen hadden.

    Aanloopproblemen

    Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid zegt dat het systeem "over het algemeen" wel werkt. "Ik ga nog met de mensen om tafel waar de problemen zitten. We hebben het uitvoerig voorbereid, maar we hebben ook gezegd dat er mogelijk aanloopproblemen zullen zijn."

    De minister zegt dat de balans op 27 maart wordt opgemaakt. "Ik weet dat het voor de mensen in het veld af en toe problemen oplevert. Dat moeten we zo snel mogelijk verhelpen, maar we moesten het oude systeem echt offeren." Hij zegt bereid te zijn om met de vakbonden om de tafel te gaan, om te zien waar de grootste problemen zitten.

    Hoofdpijndossier

    Het nieuwe C2000-netwerk is de opvolger van het oude C2000-netwerk, dat in 2004 de vele analoge netwerken van de hulpdiensten in Nederland verving. Vanaf dat moment konden gewone burgers niet meer meeluisteren met gesprekken van politie, brandweer en ambulance.

    De invoering van het nieuwe netwerk liep, net als de introductie van het oude C2000-netwerk, forse vertraging op. In eerste instantie zou het nieuwe netwerk in 2017 worden opgeleverd, maar dat werd drie jaar later omdat het nog niet voldeed.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

     

    Gewijzigd op 2020-02-21 00:23:58
    handtekeningafbeelding
  • zondag 08 september 2019 @ 00:15
    #21
    reactie op (#20) herman_dad

    Goedemorgen, EVEN GOED BERICHTJE, 5 JARIGE BELT 112 VOOR HULP AAN MOEDER. Een verhaal met een goed einde dus.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    5-jarig meisje belt 112 voor onwel geworden moeder.

    Als beloning voor haar kordate optreden kreeg het meisje een knuffelbeer POLITIE OLDENZAAL

     VANDAAG, 16:28 AANGEPAST VANDAAG, 19:17

    REGIO

    Een meisje van vijf heeft de hulpdiensten gealarmeerd toen haar moeder onwel werd. Door het kordate optreden van het kind kon de vrouw snel worden geholpen.

    De moeder van het meisje was slecht aanspreekbaar, waarop de kleuter besloot 112 te bellen. Toen de hulpdiensten aankwamen, stond het meisje buiten op ze te wachten, schrijft RTV Oost.

    De politie heeft het meisje een knuffelbeer cadeau gedaan om haar goede werk te belonen. Met de moeder gaat het naar omstandigheden goed.

    Deel dit artikel: 

    Dit is een artikel van RTV Oost

    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 07 september 2019 @ 00:36
    #20
    reactie op (#19) herman_dad

    Goedemorgen, 112 CENTRALES VAN POLITIE BLIJVEN KWETSBAAR. DOOR DE ENORME LOYALITEIT VAN MEDEWERKERS blijft de organisatie ervan in takt. Hulde dus voor deze mensen.

    Regionale meldkamers noodnummer 112 'zeer kwetsbaar'

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    'Enorme loyaliteit van medewerkers is de kurk waarop de meldkamer drijft'.

    MARCO OKHUIZEN | NOS

     VANDAAG, 21:55

    BINNENLAND

    GESCHREVEN DOOR

    Mitchell van de Klundert redacteur Online

    Bel 1-1-2 bij een noodgeval en je hebt razendsnel iemand aan de lijn. Het is alleen de vraag of dit in de toekomst altijd zo blijft. De meldkamers zijn "zeer kwetsbaar" en kampen met problemen die zo groot zijn, dat het afhandelen van noodmeldingen in de toekomst vertraging kan oplopen.

    De problemen zitten bij de zestien regionale meldkamers die telefoontjes aannemen en vervolgens politie, brandweer en ambulance aansturen. Onderzoek in 2015 wees ook al uit dat de regionale centrales kwetsbaar waren, maar in een vandaag verschenen rapport (.pdf) van de Inspectie Justitie en Veiligheid en het Agentschap Telecom blijkt dat de meeste problemen nog altijd niet zijn opgelost.

    "Er is nog onvoldoende voortgang geboekt en er moet nu worden ingegrepen", zegt Peter Neuteboom, hoofdinspecteur bij de Inspectie. "Niet verrassend, maar wel opvallend", noemt Marco Zannoni, directeur van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement de conclusies. "De Inspectie geeft al jaren aan dat het niet goed zit. Niet gek, want als de meldkamer het niet goed doet heb je echt een probleem."

    Onderzoekers van de Inspectie en het Agentschap spraken voor het rapport met medewerkers van de meldkamers en bezochten zes locaties. Dit is wat ze daar aantroffen:

    Personeelstekort en gezondheidsrisico's

    De meldkamers hebben een tekort aan personeel. Om toch genoeg telefoontjes af te kunnen handelen wordt "veelvuldig een beroep gedaan op de loyaliteit van de meldkamermedewerkers", zo valt te lezen. Medewerkers wordt dan gevraagd langere, extra, of meer nachtdiensten dan normaal te draaien. Soms hebben ze maar 8 uur vrij tussen twee diensten.

    Een van de medewerkers zegt daarover: "Mensen worden benaderd via de EDTB-app (Extra Dienst Tegen Betaling). Dat gebeurt zeer frequent. Er wordt zo vaak via de app om inzet gevraagd dat sommige werknemers de app uitzetten als ze thuis zijn."

    Langdurige extra inzet van medewerkers leidt tot gezondheids- en andere risico's voor het personeel.

    Inspectie en Agentschap over personeelstekort bij de meldkamers

    De onderzoekers schrijven dat de enorme loyaliteit van medewerkers "de kurk is waarop de meldkamer drijft", maar ook dat "de langdurige extra inzet van medewerkers leidt tot gezondheids- en andere risico's voor het personeel".

    Politiebonden ACP en NPB noemen de conclusie over het personeel schokkend. "Het kabinet investeert te weinig en op medewerkers wordt roofbouw gepleegd. Burgers zijn straks de dupe: dit kan levens kosten."

    Onveilige en verouderde ICT

    Een ander probleem zit bij de ICT. De meldkamers zijn afhankelijk van een werkend telefoonsysteem en een systeem om hulpdiensten te contacten en in de gaten te houden. Dit ICT-systeem is "geheel of gedeeltelijk verouderd of economisch afgeschreven" bij vier van de zes bezochte meldkamers, staat in het rapport.

    Apparatuur wordt alleen vervangen wordt als dit echt noodzakelijk is en aan innovatie doen de meldkamers amper. "Het schip wordt drijvende gehouden", zolang de voorgenomen samenvoeging van zestien meldkamers tot tien nog niet is volbracht.

    Het schip wordt drijvende gehouden.

    Inspectie en Agentschap over ICT bij de meldkamers

    "Zeer beperkt" noemen de Inspectie en Agentschap de aandacht voor de digitale veiligheid van de meldkamer. Het gaat dan bijvoorbeeld om een goede beveiliging tegen hackers. Dit is niet alleen een probleem van de meldkamer, de onderzoekers schrijven dat "een landelijk gedeelde visie of aanpak op het gebied van beveiliging" ontbreekt.

    Ook de fysieke veiligheid van meldkamers is problematisch. Vier meldkamers hebben dan wel een uitwijkmogelijkheid voor het geval de meldkamer door brand of iets anders niet toegankelijk is, maar drie van die uitwijkmogelijkheden bleken afhankelijk te zijn van de systemen op de normale locatie - en dat is lastig bij een brand.

    Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid schrijft in een reactie in gesprek te zullen gaan met politie, veiligheidsregio's, AmbulanceZorg Nederland en de Koninklijke Marechaussee om de problemen bij de meldkamers aan te pakken. Hij erkent dat het tekort aan personeel een risico is en wijst op een al bestaande taskforce die het aannemen van nieuw personeel moet versnellen.

    Toch is de ene meldkamer de andere niet, zegt Marco Zannoni. "Vooral bij de nieuwe meldkamers is het wel goed geregeld. Uiteindelijk gaan alle meldkamers op in tien 'landelijke' meldkamers. Daar zijn de ICT en beveiliging wel op orde. Juist vanwege die voorziene overgang, hebben andere meldkamers weinig geïnvesteerd."

    Maar de Inspectie en het Agentschap zien ook nog problemen voor de toekomst. Er is niet "één regisseur met doorzettingsmacht" die het samenvoegen en beheren van de meldkamers moet aansturen, zo staat in het rapport.

    'Niet voorbereid op dagenlange storing'

    Het is niet de bedoeling dat de meldkamers aparte eilandjes zijn. Bij overbelasting of andere problemen is het mogelijk om bellers via de landelijke 112-centrale naar een andere meldkamer door te sturen. Toch werkt ook dit niet zoals het moet: meldkamers zijn niet op de hoogte van te nemen technische stappen of krijgen als gevolg van doorverwijzingen zelf een personeelstekort.

    112-telefoontjes doorverwijzen naar een andere meldkamer vanwege technische storingen kan volgens de Inspectie en het Agentschap niet te lang duren: "Meldkamers zijn niet voorbereid op technische verstoringen van enkele dagen of langer en het ontbreekt aan scenario's voor meervoudige grootschalige en langdurige calamiteiten."

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel: 

    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 05 juli 2019 @ 00:22
    #19
    reactie op (#18) herman_dad

    Goedemorgen, NOG EEN VERVOLG 112 STORING: DE HULPVERLENINGSDIENSTEN HEBBEN NOOIT GEOEFEND OP ZO'N 'STORING', dat ál het telefoonverkeer er uit zou liggen en 112 volstrekt onbereikbaar. 'Men' dacht dat zoiets niet kón voorkomen?

    Minister wil nadenken over extra 112-provider Nu is het alleen de KPN die provider is, en dus... nu ervaring, als de KPN totaal uitvalt...

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    Politie oefende totale 112-storing nooit.

    HOLLANDSE HOOGTE | ROBIN UTRECHT

    VANDAAG, 13:28 AANGEPAST VANDAAG, 14:24

    POLITIEKTECH

    De hulpdiensten hebben nooit geoefend met een totale onbereikbaarheid van het alarmnummer 112. De politie achtte de kans dat die situatie zich zou voordoen minimaal, schrijft minister Grapperhaus aan de Tweede Kamer. Volgens Grapperhaus werd gedacht dat de KPN-systemen genoeg "fall-backvoorzieningen" hadden.

    Maandag 24 juni was het nummer uren niet bereikbaar door een storing bij KPN.

    Bij die storing werd een scenario toegepast waarbij de politie uitging van het wel bereikbaar blijven van het algemene servicenummer van de politie, 0900-8844. Maar ook dat nummer werkte niet en er werden in plaats daarvan andere regionale en landelijke nummers gebruikt. Grapperhaus heeft inmiddels opdracht gegeven het draaiboek zo aan te passen dat ook met het scenario van totale onbereikbaarheid rekening wordt gehouden.

    Andere scenario's wel geoefend

    De minister schrijft dat andere, minder verstrekkende, scenario's, zoals onbereikbaarheid of overbelasting van een of meer meldkamers wel geregeld "in de praktijk worden gebracht". Ook de uitwijk van de landelijke 112-centrale in Driebergen naar een andere meldkamer wordt meerdere keren per jaar geoefend.

    Grapperhaus is samen met de veiligheidsregio's bezig met een evaluatie van de gang van zaken. Het gaat dan om de storing zelf, de gevolgen en de manier waarop de betrokken partijen daarmee zijn omgegaan. Ook de Inspectie van Justitie en Veiligheid, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het Agentschap Telecom onderzoeken die kwesties.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel: 

    handtekeningafbeelding