2414 keer bekeken

ALARM 112: PROBLEMEN en ANDERE COMMUNICATIEMIDDELEN

  • dinsdag 18 januari 2022 @ 00:57
    #32
    reactie op (#31) herman_dad

    Goedemorgen, SPECIALE APP VOOR MINDER VALIDEN, DOVEN O.A. OM 112 TE BELLEN bij noodgevallen. Mensen die stotteren of een andere hoor- of spraakstoornis hebben kunnen voortaan via de 112NL-app chatten met de meldkamer. Die kan live meelezen terwijl het bericht wordt getikt. De locatiegegevens worden direct meegestuurd.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    NOS NIEUWS • REGIONAAL NIEUWS • GISTEREN, 11:15 • AANGEPAST GISTEREN, 16:58

    App moet noodnummer 112 beter bereikbaar maken voor stotteraars

    112-app voor mensen met hoor- of spraakstoornis OMROEP GELDERLAND

    Mensen die stotteren of een andere hoor- of spraakstoornis hebben kunnen voortaan via de 112NL-app chatten met de meldkamer. Die kan live meelezen terwijl het bericht wordt getikt. De locatiegegevens worden direct meegestuurd.

    Dini Zeggelaar uit Nijmegen was betrokken bij de ontwikkeling van de app. Ze stottert en weet uit eigen ervaring hoe lastig bellen naar een noodnummer kan zijn. Haar hospita kreeg het 's nachts plotseling erg benauwd. Zeggelaar belde de huisarts en probeerde stotterend uit te leggen wat er aan de hand was, maar er kwam niemand.

    "De volgende dag ben ik naar de huisarts gegaan en vroeg: 'Waarom kwam u niet?' Hij zei dat hij dacht ik aangeschoten was en dat het een geintje was", zegt ze tegen Omroep Gelderland. Met de hospita liep het goed af.

    De app is ook geschikt voor mensen die het Nederlands niet machtig zijn. De chatfunctie vertaalt 109 verschillende talen direct naar het Nederlands. "Dus kom je uit bijvoorbeeld Afghanistan, dan kun je in je eigen taal chatten", zegt Zeggelaar.

    De app is het resultaat van samenwerking tussen een aantal belangenorganisaties, de politie en het ministerie van Justitie en Veiligheid.

    Deel dit artikel:

    Dit is een artikel van  Omroep Gelderland.

    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 24 september 2021 @ 00:50
    #31
    reactie op (#30) herman_dad

    Goedemorgen, PROBLEMEN MET KWETSBARE 112-MELDKAMERS NOG NIET OPGELOST.... na 6 jaar?? 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    NOS NIEUWS • BINNENLAND •TECH • GISTEREN, 11:26 • AANGEPAST GISTEREN, 14:48

    Problemen met kwetsbare 112-meldkamers na zes jaar nog niet opgelost

    Hulpdiensten bij een postsorteerbedrijf in Kerkrade, waar in 2020 een poststuk ontplofte (archiefbeeld) ANP

    De problemen met de 112-meldkamers zijn nog altijd niet opgelost omdat aanbevelingen niet worden opgepakt. Daardoor kan het afhandelen van noodmeldingen vertraging oplopen. De personele bezetting in de politiemeldkamers is "alarmerend", er is nog steeds een tekort aan gekwalificeerd personeel.

    Dat concluderen de Inspectie Justitie en Veiligheid en het Agentschap Telecom in een brief aan de Nationale Politie en het Bestuurlijk Meldkamer Beraad, waar onder anderen vertegenwoordigers van ministeries (Veiligheid en Justitie en Defensie) en de politie in zitten.

    Al zes jaar geleden, in 2015, concludeerden de toezichthouders dat de regionale meldkamers voor 112-oproepen zeer kwetsbaar zijn, vanwege onder meer een tekort aan personeel en verouderde ict. Vier jaar later, in 2019, kwam naar voren dat er "niet of nauwelijks invulling was gegeven" aan de aanbevelingen. En in de brief die nu is verstuurd, staat dat aanbevelingen "nog steeds niet of zeer beperkt zijn opgevolgd".

    'Verantwoordelijkheden verbrokkeld'

    "De Inspectie en het agentschap maken zich grote zorgen over het ontbreken van overzichtsinformatie aangaande het meldkamerstelsel", staat erin. Ook constateren ze dat verantwoordelijkheden verbrokkeld zijn, wat de besluitvorming belemmert. De autoriteiten beklagen zich er ook over dat ze lang hebben moeten wachten op informatie, dat veel meldkamers helemaal niets hebben verstrekt of dat de informatie dusdanig abstract is dat die niet bruikbaar is.

    Er zijn wel stappen gezet om de ict te verbeteren, maar er is bijvoorbeeld nog altijd geen compleet onderzoek in gang gezet naar de infrastructuur, zien de toezichthouders "met verbazing". De ict is nog altijd "sterk verouderd". Ze hebben er ook geen vertrouwen in dat er snel verbeteringen komen, "ondanks de inspanning van veel loyale medewerkers".

    Opnieuw wordt geadviseerd een onderzoek uit te voeren om het hele systeem door te lichten, inclusief de ict-infrastructuur.

    Minister Grapperhaus (Veiligheid en Justitie) schetst in een reactie aan de Tweede Kamer dat het een langlopende operatie is waarbij veel partijen betrokken zijn. Bij het "netwerk van meldkamers" zijn volgens hem 54 partijen betrokken. Hij wil met hen evalueren of er aanpassingen nodig zijn. Verbetering van de ict is volgens de minister eind vorig jaar in gang gezet en moet het aantal verstoringen terugdringen. Ook belooft hij de Kamer elk half jaar te informeren over de voortgang.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 23 april 2021 @ 08:11
    #30
    reactie op (#29) herman_dad

    Goedemorgen, STORING LANDELIJKE INTERNE MELDINGSSYSTEEM P2000 TUSSEN DE HULPVERLENENINGSDIENSTEN gedurende enkele nachtelijke uren, maar inmiddels lijkt het weer op orde. Met deze moderne communicatie zien we weer al er iets mis gaat, een probleem... Dan hebben we nog wel de mobiele telefoon uiteraard...

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    NOORDERNIEUWS/DE VRIES MEDIA

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 03:05

    Meldingssysteem P2000 korte tijd onbereikbaar door storing

    Vanwege een landelijke storing in het P2000-systeem konden hulpdiensten rond middernacht tijdelijk geen meldingen ontvangen via dat systeem. De 'piepers' van duizenden aangesloten hulpverleners gaven de melding "buiten bereik".

    Met P2000 kunnen meldkamers hulpverleners oproepen. Onder meer de brandweer, politie en ambulance zijn op het meldsysteem aangesloten. Zij werden vanwege de storing verzocht om hun telefoons en portofoons in de gaten te houden, zodat ze in geval van nood alsnog konden worden opgeroepen. Dat gebeurt dan via het C2000-netwerk, waarmee hulpdiensten met elkaar kunnen communiceren.

    Het is niet bekend of de storing in het P2000-systeem tot problemen heeft geleid. Inmiddels hebben meerdere meldkamers testmeldingen uitgestuurd en lijkt het systeem weer te zijn hersteld.

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 26 juni 2020 @ 02:21
    #29
    reactie op (#28) herman_dad

    Goedemorgen, INSTANTIES HIELDEN ZICH NIET AAN AFSPRAKEN BIJ 112-STORING en dat heeft enkele levens gekost.

    Sascha verloor moeder tijdens 112-storing: 'Het was pure wanhoop' 02:14

     Tien keer gebeld Sascha verloor moeder tijdens 112-storing: 'Het was pure wanhoop'

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid staat een dag na de storing de pers te woord ANP

    NOS NIEUWS • BINNENLAND •POLITIEK •TECH • GISTEREN, 13:15 • AANGEPAST GISTEREN, 14:03

    Rapport: instanties hielden zich bij 112-storing niet aan afspraken

    Doordat overheden, hulpdiensten en zorgorganisaties afspraken niet uitvoerden, werd er niet goed gereageerd op de grote 112-storing in juni vorig jaar. Dat is de belangrijkste conclusie van een rapport over wat er die dag fout ging. Een reeks fouten aan de kant van KPN leidde ertoe dat de storing kon ontstaan, zeggen de toezichthouders.

    Het rapport is geschreven door drie instanties: de inspectie van het ministerie van Justitie en Veiligheid, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het Agentschap Telecom.

    Tijdens de storing zijn drie mensen overleden. Volgens het rapport is het niet vast te stellen of de trage start van de hulpverlening daaraan heeft bijgedragen. De ambulancediensten die betrokken waren, zeggen dat ze binnen de gestelde tijd konden handelen.

    Onnodig geïmproviseerd

    Toen duidelijk werd dat er een storing was bij 112 bleken zowel het ministerie van Justitie en Veiligheid als de veiligheidsregio's afspraken over wat er moet gebeuren als het noodnummer onbereikbaar is, niet te kennen. Daardoor moest er worden geïmproviseerd. Dat was niet nodig geweest, is de conclusie, als de betrokken partijen de eerder gemaakte afspraken verder hadden uitgewerkt.

    Het gaat om afspraken die werden gemaakt na een storing van het nummer in 2012. Die werden vastgelegd in een draaiboek dat mogelijke scenario's bevat. Het scenario dat werd gebruikt, gaat ervan uit dat het andere nummer om hulpdiensten te bereiken, 0900-8844, nog wel bereikbaar is, maar dit was niet het geval.

    Hierdoor wachtte het ministerie met het informeren van burgers via een NL-Alert. Dat wordt het ministerie verweten: "Doordat het ministerie wacht met het versturen van een snelle eenduidige communicatieboodschap ontbreekt het aan regie op de aanpak van de crisis". De communicatie naar de burger wordt omschreven als "chaotisch".

    Fout bij KPN

    Het noodnummer was die junidag vanaf het einde van de middag drie uur lang niet bereikbaar. Dat kwam door een fout in het routeringssysteem van KPN. Dat zorgt ervoor dat als iemand een nummer belt, de juiste route wordt gevolgd naar degene die gebeld wordt. Het kostte het bedrijf twee uur en een kwartier om de oorzaak van de storing te vinden.

    Daar kwam nog bij dat naast een storing bij noodnummer 112 er ook een storing was bij NL-Alert, waardoor meldingen niet aankwamen bij KPN-klanten die contact hebben via 4G. Die storing duurde bijna 24 uur, met name doordat die pas laat werd ontdekt.

    In een reactie zegt de provider de conclusies van het rapport te herkennen en alle aanbevelingen over te nemen. KPN zegt verder maatregelen te hebben genomen waardoor herhaling moet worden voorkomen.

    Aanbevelingen

    Het rapport bevat voor de onderzochte partijen een reeks aanbevelingen:

    • Het ministerie, de politie en de veiligheidsregio's wordt geadviseerd samen te werken aan een plan voor als 112 weer onbereikbaar is. Ze moeten er samen voor zorgen dat dit plan bekend is bij alle partijen en het personeel ervan.
    • Daarnaast wordt het ministerie geadviseerd om continu het 112-netwerk en NL-Alert te gaan testen.
    • KPN wordt geadviseerd om maatregelen die al zijn voorgenomen verder door te voeren en daarnaast 112 en NL-Alert los op te nemen in de lijst van kritieke diensten. De provider zou ook maatregelen moeten nemen om de fouten die ten grondslag lagen aan de storing te voorkomen en/of de kans hierop zo klein mogelijk te maken.

    Deel dit artikel:

     

    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 18 april 2020 @ 01:34
    #28
    reactie op (#27) herman_dad

    Goedemorgen, POLITIE ERKENT VERKEERD EN TE LAAT TE HEBBEN GEREAGEERD OP 112 MELDING en trekt boetekleed aan. Helaas heeft het slachtoffer daar niets meer aan.

    EXTRA: Zie meer politie- of justitieberichten ivm CORONA op club http://maatschappelijke-belangen-beheerdersinfo.clubs.nl/ in het forum/update Coronanieuws... 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    PERSBUREAU HEITINK

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 12:31

    Politie door het stof over dode in zorginstelling Wageningen

    De politie heeft te laat gereageerd op de 112-meldingen die zijn gedaan rond een incident met dodelijke afloop in een zorginstelling in Wageningen. Dat laat de politie weten na intern onderzoek.

    Voorafgaand aan het incident in februari belden omwonenden en personeel van de instelling meerdere keren naar 112. Volgens de politie was de eerste melding al dermate dringend dat er direct politie had moeten komen. Dit had de telefonist ook toegezegd, maar vervolgens was er niemand op afgestuurd.

    Agressief gedrag

    De 27-jarige bewoner zou in aanloop naar het incident agressief gedrag hebben vertoond dat zich later ook op de medewerkers richtte. Uiteindelijk wist het personeel de man te overmeesteren in afwachting van de politie. Toen agenten hem vervolgens probeerden aan te houden, overleed hij. Bij het incident raakten ook twee medewerkers van de instelling gewond.

    De medewerker van 112 schatte in dat er geen direct gevaar was omdat het agressieve gedrag in de kamer van de cliënt gebeurde. Uit de teruggeluisterde gesprekken blijkt volgens de politie dat er wel aanwijzingen waren dat er snel politie nodig was.

    "Het had anders gekund en gemoeten", zegt politiechef Oscar Dros. Volgens hem is er een kritisch gesprek geweest met de betreffende 112-medewerker. Ook wordt de manier van werken tegen het licht gehouden.

    profielfoto Oscar Dros@oscardros

    Gisteren excuses overgebracht aan nabestaanden en medewerkers van een zorginstelling in Wageningen. Na onderzoek is gebleken dat de politie niet goed heeft gereageerd op 112-meldingen nav een client die zich agressief gedroeg, die later overleed. https://t.co/KhnpoSTQhs

    14 uur geleden

    De familie reageert geschokt op de conclusies van het onderzoek. "Het is voor de familie moeilijk te begrijpen", laat hun advocaat weten. "Zij doen hun best dit een plek te geven. Volledige transparantie en openheid over wat er dan precies is gebeurd, is daarbij van het grootste belang."

    Onder leiding van het Openbaar Ministerie wordt nog onderzocht wat er die avond is gebeurd en wat de oorzaak is van het overlijden van de 27-jarige bewoner. De Rijksrecherche onderzoekt hoe de agenten bij de zorginstelling hebben gehandeld.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

     

    Gewijzigd op 2020-04-18 01:36:52
    handtekeningafbeelding
  • woensdag 25 maart 2020 @ 00:19
    #27
    reactie op (#26) herman_dad

    Goedemorgen, ER KOMT EEN 'BACK-UP SYSTEEM' OM DE PROBLEMEN MET C2000 systeem beter te kunnen ondervangen. Niet goed geregeld dus, destijds met C2000 kunnen we dan nu stellen. Mede ook vanwege het 'corona' probleem van heden, meer dan noodzakelijk?

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    ANP

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 20:48

    Politie krijgt back-upsysteem wegens haperingen in contact met meldkamer

    De politie krijgt een backup-systeem om contact te kunnen leggen met de meldkamer. Nu lukt dat niet altijd door problemen met de vernieuwing van het C2000-communicatiesysteem. De politievakbond ACP voerde begin deze maand de druk op minister Grapperhaus op om de veiligheid van agenten snel te verbeteren.

    De minister komt als reactie met een app waarmee politiemensen elkaar onderling beter kunnen bereiken. Zij kunnen met een knop de meldkamer mee laten luisteren en hoeven hier niet meer eerst hun telefoon voor te pakken.

    Begin deze maand wilde de politievakbond dat agenten vanaf april niet meer alleen de straat op worden gestuurd. Door de coronacrisis en de gevolgen voor de capaciteit is hier nog geen beslissing over genomen. Volgens de politievakbond kan het ook zo zijn dat agenten liever alleen rijden om de kans op besmetting te verkleinen.

    Ondertussen worden er regelmatig updates aan het netwerk uitgevoerd en wordt er gekeken hoe C2000 verbeterd kan worden.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • maandag 09 maart 2020 @ 00:17
    #26
    reactie op (#25) herman_dad

    Goedemorgen, C2000 VERBINDINGSPROBLEMEN houden aan. Hopelijk wordt dit een keer opgelost?

    Zie en lees verder art. van NU.nl Twitter (bron)

    Zondag 08 maart 2020 |

    Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

    Politie onderzoekt mogelijke storing C2000 bij aanhouding agressieve man

    Politie onderzoekt mogelijke storing C2000 bij aanhouding agressieve man

    08 maart 2020 18:02 Laatste update: 4 uur geleden

    82

    Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email

    De politie onderzoekt een incident in Eindhoven waarbij twee agenten in de nacht van zaterdag op zondag om spoedassistentie vroegen, maar dit niet konden krijgen omdat er geen verbinding tot stand kwam in het portofoonnetwerk. Een agent raakte lichtgewond nadat hij werd aangevallen door een agressieve verdachte.

    De man zat geboeid op de achterbank van de dienstauto van de agenten, toen hij plots een politieagent aanviel. Hoewel de agenten via hun portofoon een oproep deden voor spoedassistentie, konden ze geen verbinding krijgen. Uiteindelijk hebben de politieagenten de man zelf onder controle kunnen krijgen.

    De politie zegt te onderzoeken wat de oorzaak is geweest van de storing in het C2000-systeem. Het is namelijk niet de eerste keer dat er problemen zijn met het nieuwe C2000-systeem. Sinds het nieuwe netwerk in januari in gebruik is genomen door onder meer de politie, brandweer en ambulancediensten, zijn er al meerdere meldingen gemaakt van haperingen.

    De politieleiding doet er "alles aan wat tot de mogelijkheden behoort om deze problemen op te lossen", zegt de leiding in een reactie op het incident in Eindhoven. "Haperingen van het C2000-systeem hebben grote consequenties voor politiemensen, zowel voor het uitoefenen van hun taak alsmede voor hun eigen veiligheid."

    Ondernemingsraad politie: haperingen C2000 'onacceptabel'

    De Centrale Ondernemingsraad (COR) van de politie stuurde eind februari een brandbrief naar minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) en korpschef Erik Akerboom over het haperende C2000-netwerk.

    "We kennen voorbeelden van collega's die spoedassistentie vroegen in verband met dreigende situaties en die geen contact kregen met de meldkamer. De portofoon is de lifeline voor onze collega's. Voor ons is dit onacceptabel", schrijft de COR.

    Door: NU.nlBeeld: Pro Shots

    82  reacties  

    Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email

    Lees meer over:

    Binnenland 

     

    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 07 maart 2020 @ 00:14
    #25
    reactie op (#24) herman_dad

    Goedemorgen, POLITIEBOND VOERT DRUK NAAR MINISTER OP, VANWEGE C2000 COMMUNICATIEPROBLEEM. Het moet over enkele weken, einde maand nu zijn opgelost.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    Meldkamer van de regio Rotterdam-Rijnmond ANP

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 15:20

    Politiebond voert druk op minister op vanwege problemen communicatiesysteem

    Politievakbond ACP vraagt minister Grapperhaus om maatregelen te nemen als de problemen met het C2000-communicatiesysteem aan het eind van de maand niet voorbij zijn. Politiemensen kunnen sinds kort soms geen contact krijgen met de meldkamer of collega's. Het probleem ontstond in januari toen C2000 een software-update had gekregen.

    De minister heeft een 'nazorgteam' aangesteld dat de problemen moet oplossen. Maar volgens de bond doet dat geen recht aan de ernst van de situatie en moet de veiligheid van politiemensen zo snel mogelijk worden verbeterd. De bond wil toezeggingen dat agenten niet meer alleen de straat opgaan als het probleem op 1 april niet is opgelost.

    In de tussentijd moeten politiemensen een backup-systeem krijgen om direct contact te kunnen leggen met de meldkamer, vindt de vakbond.

    Onveilige situaties

    De brandweer, ambulancediensten en defensie kunnen over het algemeen goed uit de voeten met het nieuwe C2000. Alleen bij de politie is het beeld heel anders. Grapperhaus denkt dat dat komt doordat de politie het systeem veel intensiever gebruikt en agenten zich ook sneller verplaatsen.

    "Storingen op de lifeline kunnen voor politiemensen en voor burgers grote gevolgen hebben", zegt landelijk voorzitter Gerrit van de Kamp. Agenten kunnen er volgens hem nog steeds niet op vertrouwen dat C2000 altijd werkt. "Daarmee ontstaat een groot gevoel van onveiligheid bij politiemensen", zegt Maarten Brink, voorzitter van de afdeling Zeeland-West-Brabant.

    Vorige week luidde ook de Centrale Ondernemingsraad (COR) van de politie de noodklok over het vernieuwde communicatiesysteem.

    Maandag breidde minister Grapperhaus het speciale nazorgteam nog uit. De afgelopen tijd is volgens hem een deel van de verbindingsproblemen opgelost, maar het nazorgteam blijft in ieder geval tot 27 maart bestaan.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

     

    handtekeningafbeelding
  • dinsdag 03 maart 2020 @ 00:24
    #24
    reactie op (#23) herman_dad

    Goedemorgen, EXTRA EXPERTS VOOR OPLOSSING PROBLEMEN MET C2000 COMMUNICATIESYSTEEM HULPVERLENINGSINSTANTIES. Het blijft desondanks vooral voor de politie toch nog problemen opleveren....

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

     ANP

    NOS NIEUWS • BINNENLAND •POLITIEK • VANDAAG, 19:25

    Extra experts ingezet om problemen met C2000-systeem op te lossen

    Het speciale team dat zich bezighoudt met het oplossen van de problemen met het vernieuwde C2000-communicatiesysteem van de hulpdiensten, is uitgebreid. Minister Grapperhaus schrijft aan de Tweede Kamer dat het aantal urgente klachten over het systeem weliswaar terugloopt, maar dat het probleem met name bij de politie groot blijft. Daarom zijn er extra experts ingeschakeld.

    Sinds de invoering van het nieuwe systeem, in januari van dit jaar, regent het klachten. Politiemensen kunnen regelmatig geen contact krijgen met de meldkamer of collega's. Afgelopen weekend nog klaagde een agent in Tilburg dat de noodknop van zijn portofoon weigerde, terwijl hij op dat moment aangevallen werd.

    Er komen dagelijks tussen de tien en honderd meldingen van storingen binnen. Die worden allemaal geanalyseerd, schrijft de minister. Hij roept hulpverleners nogmaals op problemen vooral te melden. Het speciale 'nazorgteam', waar ook vertegenwoordigers van de leveranciers van het systeem in zitten, is in ieder geval tot 27 maart in functie.

    Noodoproepen

    Volgens Grapperhaus werkt dat speciale team keihard om de problemen met het netwerk op te lossen. Zaken als het doorkomen van noodoproepen van agenten hebben daarbij prioriteit, schrijft hij. De afgelopen tijd zijn er, naar het laat aanzien, al oplossingen gevonden voor een deel van de verbindingsproblemen.

    De brandweer, de ambulancediensten en Defensie kunnen over het algemeen goed uit de voeten met het nieuwe C2000. Bij de politie is het beeld heel anders. Grapperhaus denkt dat dat komt doordat de politie er veel intensiever gebruik van maakt en agenten zich ook sneller verplaatsen.

    Noodklok

    Vorige week luidde ook de Centrale Ondernemingsraad (COR) van de politie de noodklok over het vernieuwde communicatiesysteem. "De portofoon is delifeline voor onze collega's. Voor ons is dit onacceptabel!", stond in de brief aan Grapperhaus.

    De minister heeft een brief teruggestuurd aan de COR, waarin hij begrip uitspreekt voor de bezorgdheid. "De veiligheid van hulpverleners heeft mijn absolute prioriteit", schrijft hij, en voegt daaraan toe dat hij zich dagelijks laat informeren over de stand van zaken.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • woensdag 26 februari 2020 @ 00:22
    #23
    reactie op (#22) herman_dad

    Goedemorgen, OOK DE OR VAN DE POLITIE SLAAT ALARM OVER DE WERKING VAN C1000 COMMUNICATIENETWERK HULPDIENSTEN. De techniek laat soms steken vallen en de Amsterdams politie heeft al een privaatnetwerk ingeschakeld, tijdelijk zullen we hopen?

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    ANP

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 15:46 • AANGEPAST VANDAAG, 16:30

    Ook ondernemingsraad politie slaat alarm over nieuw communicatienetwerk

    De Centrale Ondernemingsraad (COR) van de politie luidt bij minister Grapperhaus en korpschef Akerboom de noodklok over het nieuwe C2000-netwerk. Vorige week sloeg politievakbond ACP al alarm over het vernieuwde communicatiesysteem van de hulpdiensten.

    Volgens de COR zijn er vier weken na de invoering nog altijd grote problemen met het systeem. "Collega's uit de technische hoek, de meldkamers, leidinggevenden op alle niveaus en uiteraard de collega's uit de basisteams hebben hun zorgen met ons gedeeld", staat in een brandbrief. De COR zegt door recente ontwikkelingen te worden gedwongen melding te maken van de problemen.

    De politie in Amsterdam schakelde donderdag tijdelijk over op een privaat netwerk, "omdat tijdens een grote actie met bijzondere diensten problemen ontstonden". Ook zondagnacht zouden bij die eenheid problemen hebben gespeeld.

    Geen contact met meldkamer

    "Daarnaast kennen we voorbeelden van collega's die spoedassistentie vroegen in verband met dreigende situaties en die geen contact kregen met de meldkamer", schrijft de COR. "De portofoon is de lifeline voor onze collega's. Voor ons is dit onacceptabel!"

    Grapperhaus en Akerboom zijn volgens de COR onvoldoende doordrongen van de ernst van het probleem. Grapperhaus zei eerder dat het systeem "over het algemeen" werkt. Maar de COR onderschrijft dat niet. "Sterker nog: op veel momenten functioneert het zelfs slecht."

    De COR vraagt de minister en de korpschef nu "onmiddellijk en onomwonden te erkennen dat de huidige staat van C2000 onvoldoende is om de veiligheid van onze medewerkers te waarborgen".

    Van de korpschef verwacht de COR dat hij maatregelen neemt die de veiligheid waarborgen en dat hij "tevens grote druk houdt op de minister als eigenaar van het systeem". Van de minister verwacht de raad dat hij voor een "goed en dekkend netwerk zorgt".

    Problemen zijn gevarieerd

    "Wij realiseren ons hoe vreselijk het is voor onze mensen als het systeem niet goed functioneert op het moment dat je er een beroep op doet", zegt korpschef Akerboom in een reactie. "C2000 geeft nog steeds problemen en die hebben dan ook mijn volledige aandacht."

    Volgens Akerboom wordt er door experts hard gewerkt om de problemen sinds de zogeheten migratie te verhelpen. "Doordat de problemen met C2000 erg gevarieerd en per eenheid verschillend zijn, hebben we afgesproken dat de eenheden zelf bepalen welke veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Er zijn alternatieve communicatiemiddelen beschikbaar op het moment dat C2000 niet werkt. Maar het voornaamste doel is om C2000 goed te laten functioneren."

    Het nieuwe C2000-netwerk is de opvolger van het oude C2000-netwerk, dat in 2004 veel analoge netwerken van de hulpdiensten verving. Het nieuwe netwerk zou al in 2017 worden ingevoerd, maar dat liep forse vertraging op.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding