2338 keer bekeken

MISDAAD CIJFERS o.a. alle inbraakcijfers openbaar op webstie politie

• woensdag 15 juli 2020 @ 06:35
    reactie op (#18) herman_dad

Goedemorgen, TIJDENS 'LOCKDOWN' VRIJWEL GEEN INBRAKEN o.a. en andere criminaliteit. NU WEER OP OUDE NIVEAU, wijzen de cijfers uit. Wel waren er meer meldingen van burenruzie's, geluidsoverlast e.d.

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

NOS NIEUWS • BINNENLAND •TECH • VANDAAG, 03:18

Criminaliteit na coronadip terug op oude niveau, meer fraude via WhatsApp

ANP

Dat het na de corona-uitbraak lange tijd stil was op straat, is duidelijk terug te zien in de misdaadcijfers van de politie over de maanden maart tot en met juni. Inmiddels zijn de cijfers weer terug op het oude niveau.

"We zagen wekenlang geen zakkenrollerij, winkeldiefstallen of straatroven. Verkeersincidenten waren er nauwelijks", zegt Liesbeth Huyzer, plaatsvervangend korpschef van de Nationale Politie.

Tegelijkertijd steeg het aantal meldingen van online criminaliteit. Behalve fraude met online shoppen, waarbij de klant helemaal niets ontving of een ondeugdelijk product, zag de politie fraude via WhatsApp explosief stijgen. De meldingen stegen van zo'n 100 per week naar 100 per dag.

"We hebben per april een digitaal loket ingesteld, omdat mensen thuis moesten blijven en zo toch aangifte konden doen. Die stijging kan dus mede te maken hebben met de aangiftebereidheid en het gemak", nuanceert Huyzer.

Meer tijd voor opsporing

Er werd in de vier 'coronamaanden' ook vaker melding gedaan van burenruzies, geluidshinder en jeugdoverlast: van ruim 161.000 meldingen in dezelfde periode vorig jaar naar 226.000 nu. Wijkagenten gingen daarom vaker de straat op.

Ook had de politie tussen maart en eind juni meer tijd voor opsporing, zegt plaatsvervangend korpschef Huyzer. "We hebben achterstanden in opsporingszaken kunnen oplossen, omdat andere vormen van criminaliteit uitbleven. Het onderzoek naar Encrochat, waarbij de politie maandenlang live kon meelezen met meer dan 20 miljoen chatberichten van criminelen, hebben we in deze coronaperiode kunnen doen."

'Geweld als uitlaatklep'

Handhavers en de politie hebben in de afgelopen vier maanden zo'n 16.500 bekeuringen uitgeschreven vanwege het negeren van coronamaatregelen zoals de anderhalvemeterregel en het verbod op samenscholing.

Geweld tegen politie en andere mensen met een publieke taak nam toe. "Veel mensen krijgen toch een kort lontje. Dat zie je ook aan de demonstraties, het is voor veel mensen een uitlaatklep", zegt Huyzer. Ze verwijst naar de demonstratie van Viruswaanzin in Den Haag, waarbij zeker 400 mensen werden aangehouden en in de stad rellen uitbraken.

Nu de coronamaatregelen zijn versoepeld, ziet de politie dat de misdaadcijfers weer terug zijn op het oude niveau. Daarbij gaat het vooral om woninginbraken, winkeldiefstal en straatroof. Huyzer: "We zien de digitale criminaliteit nu iets terugvallen, maar ik verwacht niet dat het verdwijnt. Als we in de toekomst thuis blijven werken, zal dat effect hebben. Daar waar mensen zijn, opereren criminelen."

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • dinsdag 03 maart 2020 @ 01:06
    reactie op (#17) herman_dad

Goedemorgen, CIJFERS CRIMINALITEIT: MINDER INBRAKEN of GEWELD, MÉÉR CYBERCRIME... Maar de bereidheid tot het doen van aangifte is ook afgenomen. Hoe is dit dan goed te 'meten'??? Tsja. 

De daling komt volgens het CBS overeen met het aantal aangiften dat bij de politie wordt gedaan. De politie ziet sowieso een dalende bereidheid tot het doen van aangifte. In 2012 werd nog in 38 procent van de criminele voorvallen aangifte gedaan. Vorig jaar daalde dat naar 32 procent. Ook de bereidheid om aangiften te doen, is afgenomen.

Hacken valt ook onder cybercrime EPA

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 12:30

Minder inbraak of geweld, meer cybercrime in Veiligheidsmonitor

Nederlanders zijn de afgelopen twee jaar vaker het slachtoffer geworden van digitale criminaliteit. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 'Traditionele' vormen van criminaliteit, zoals bijvoorbeeld diefstal, geweld en vernieling, worden juist minder vaak genoemd.

De Veiligheidsmonitor wordt elke twee jaar door het CBS samengesteld. Het is een grootschalig onderzoek waarin mensen wordt gevraagd met welke vormen van criminaliteit ze in aanraking zijn gekomen. Ook moeten ze vragen beantwoorden over hun gevoel van veiligheid.

Tussen 2012 en 2017 waren er minder gevallen van cybercrime. In die tijd hadden mensen veel last van het zogenoemde skimmen, waarbij criminelen de pincode van mensen probeerden af te lezen bij het pinnen. De maatregelen tegen skimmen waren effectief, waardoor het aantal gevallen van digitale criminaliteit afnam.

Andere manier gevonden

Inmiddels hebben criminelen andere wegen ingeslagen en is het percentage Nederlanders dat slachtoffer is geworden van cybercrime gestegen van 11 procent in 2017 naar 13 procent vorig jaar. Het gaat bijvoorbeeld om verkoopfraude, creditcardfraude en hacken. Ook pesten en stalken via internet wordt gerekend tot cybercriminaliteit.

De traditionele criminaliteit nam tussen 2012 en 2019 met een derde af. Er was er vooral een sterke daling van vandalisme en het aantal vermogensdelicten. Onder vermogensdelicten vallen bijvoorbeeld ook inbraak en diefstal.

Bereid tot aangifte gedaald

De daling komt volgens het CBS overeen met het aantal aangiften dat bij de politie wordt gedaan. De politie ziet sowieso een dalende bereidheid tot het doen van aangifte. In 2012 werd nog in 38 procent van de criminele voorvallen aangifte gedaan. Vorig jaar daalde dat naar 32 procent. Ook de bereidheid om aangiften te doen, is afgenomen.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

Gewijzigd op 2020-07-15 06:29:49
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 10 januari 2020 @ 00:19
    reactie op (#16) herman_dad

Goedemorgen, MEER 'STEEKINCIDENTEN' WIJZEN DE CIJFERS UIT, POLITIE VRAAGT OM BETERE AANPAK. Vooral opvallend maar ok verontrustend, het aantal JONGEREN tussen de 12 en 17 jaar dat met steekwapens op zak loopt en eventueel gebruikt. 

Tweede Kamer: aanscherping regels messen bekijken

18:11 IN POLITIEK

De Kamer is geschokt door een aantal incidenten met steekwapens en wil dat het kabinet gaat bekijken of -en hoe- het verbod op messen en steekwapens kan worden uitgebreid.

SQ VISION

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 12:59

Politie in grote steden vraagt om betere aanpak steekincidenten

• David van Hulzen redacteur Binnenland

De politie is bezorgd over het aantal steekpartijen met jonge daders en vaak ook jonge slachtoffers. Gisteren was de crematie van de 16-jarige Roan uit Drachten. Hij werd in de laatste dagen van 2019 voor de deur van een café door twee leeftijdsgenoten neergestoken en overleed aan zijn verwondingen. Eerder was er al een golf van steekincidenten onder jonge Rotterdammers en ook Amsterdam kampt met veel jonge betrokkenen bij messengeweld.

Politiemensen in de grote steden zien deze trend en maken zich zorgen. De eenheden Amsterdam en Rotterdam roepen om een steviger aanpak. "We signaleren een zorgelijke ontwikkeling", laat de politie in Amsterdam weten. "We moeten als overheid en maatschappij het tij keren."

Meer en grotere messen

Steeds vaker lijken tieners messen bij zich te dragen. Zondag hield de Amsterdamse politie nog een vijftal minderjarigen aan die worden verdacht van een gewapende overval. Bij hen werd een arsenaal grote steekwapensaangetroffen. De jongste verdachte was 11 jaar.

Ook de politie in Rotterdam neemt steeds meer messen in beslag bij jongeren en ziet een toename in het aantal ernstige incidenten. "Om tot jongeren door te dringen moeten we als samenleving opstaan. Denk ook aan rolmodellen, jongerenwerkers, leraren en niet in de laatste plaats aan ouders, maar ook overheden."

Drillmuziek is een mogelijke aanleiding die al langer speelt, maar geweld kent meerdere factoren.

Woordvoerder politie Rotterdam

Halt, dat zich richt op jongeren, ziet eveneens een stijging van illegaal wapenbezit, blijkt uit cijfers die de NOS bij Halt heeft opgevraagd. Tot 2016 was er een constante daling, maar sindsdien is het aantal zaken ieder jaar weer sterk toegenomen. In 2016 waren er 269 Halt-zaken waarbij sprake was van illegaal wapenbezit. In 2019 was dat aantal opgelopen tot 395.

"Hierbij gaat het vaak om keukenmessen, zakmessen of creditcardmessen", vertelt Halt. "Maar ook wel eens om uitschuifbare wapenstokken en bijvoorbeeld nepvuurwapens." Ook komen er steeds vaker jongeren bij Halt terecht die zeggen dat ze zich zonder mes onveilig voelen.

Wel benadrukt Halt dat het lastig is om de stijging in perspectief te plaatsen, want de politie heeft geen cijfers van verboden wapenbezit in andere leeftijdscategorieën.

Toch laten de cijfers zelf een duidelijk beeld zien:

Dit is het aantal Halt-zaken voor illegaal wapenbezit in de afgelopen zes jaar. Dit betreft zowel steekwapens als bijvoorbeeld nepvuurwapens. In deze zaken gaat het om jongeren in de leeftijdscategorie 12 tot en met 17 jaar. Er zijn af en toe Halt-zaken met oudere jongeren, maar dat is uitzonderlijk, aldus Halt. NOS

Een eenduidige oorzaak voor de toenemende messenproblematiek is volgens de politie lastig aan te wijzen. "Die vraag hebben wij ook", vertelt de woordvoerder van Eenheid Rotterdam. "Drillmuziek is een mogelijke aanleiding die al langer speelt, maar geweld kent meerdere factoren."

Eerder ging NOS Stories in gesprek met daders en drillrappers in Rotterdam-Zuid:

Zie video in oorspronkelijke artikel

Opgroeien tussen messen in Rotterdam-Zuid

Drillmuziek

Drill music is een fenomeen dat is overgewaaid uit Chicago. De rapmuziek is vooral populair in Amsterdam-Zuidoost en Rotterdam-Zuid. Deze rapvorm bevat vaak gewelddadige teksten en in de videoclips zijn regelmatig grote messen te zien. "Jongeren zien constant messen voorbij komen en daardoor gaat het bijna normaal lijken om met een mes te lopen", vertelde criminoloog Jeroen van den Broek eerder aan NOS Stories.

Het messengeweld beperkt zich niet tot de drie grootste steden. Ook in plaatsen als Drachten en Breda waren jongeren de afgelopen tijd betrokken bij steekincidenten. Toch lijkt het geweld te pieken in Amsterdam en Rotterdam.

Neergestoken

Ook de Amsterdamse Asha (niet haar echte naam) werd neergestoken toen ze 17 was, door een jongen van rond de 15. "Ik was aan het joggen en toen kwam een jongen mij tegemoet, met een sjaal voor zijn gezicht en een muts op", vertelt Asha. "Opeens vroeg hij om mijn telefoon. Ik begon te lachen, want ik dacht dat het een grap was, maar hij lachte niet terug."

Ik gilde en toen stak hij het mes in mijn been

Asha, slachtoffer van messengeweld

Opnieuw vroeg hij om haar telefoon. "Maar ik ben niet snel bang, dus ik weigerde dat gewoon." Toen de jongen een mes uit zijn zak haalde, rende Asha weg. "Ik heb geen wapen op zak en ik had ook geen zin om te vechten", vertelt ze. Hij haalde haar in, maar Asha bleef zich verzetten. "Ik dacht: jij gaat mij niet beroven. Jij gaat mij niet een machteloos gevoel geven", vertelt Asha. "Ik gilde en toen stak hij mij in m'n been."

De overvaller ging er vandoor. "Toen lag ik op de grond en heb ik zelf het mes uit mijn been getrokken, omdat ik achter hem aan wilde rennen." Maar ze viel opnieuw en heeft toen om hulp gebeld. Met Asha gaat het inmiddels goed, maar de dader is nooit gepakt.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

Gewijzigd op 2020-01-10 00:49:38
    handtekeningafbeelding
  • woensdag 13 maart 2019 @ 00:55
    reactie op (#15) herman_dad

Goedemorgen, DE MISDAAD 'CIJFERS' KLOPPEN NIET, ZEGGEN POLITIEMENSEN NU ZELF. De Korpsleiding ontkent dat er berichten zijn dat de cijfers bewust gemanipuleert worden om 'gunstiger te lijken'.  

We moeten misdrijven verkeerd registreren, zeggen agenten

VANDAAG, 17:59

AANGEPAST OM 18:51

BINNENLAND

ANP

GESCHREVEN DOOR

Remco Andringa redacteur Politie en Justitie

De politie stelt criminaliteitscijfers gunstiger voor dan ze in werkelijkheid zijn. Verschillende agenten zeggen dat ze onder druk van hun leidinggevende misdrijven weleens anders hebben geregistreerd dan zou moeten. Ook ontmoedigen agenten het doen van aangifte en worden zaken ten onrechte als opgelost beschouwd.

Dat blijkt uit onderzoek van Investico, een platform van onderzoeksjournalisten dat de bevindingen deze week publiceert in De Groene Amsterdammer. Investico hield een peiling onder leden van de Nederlandse Politiebond, waar 1500 agenten op reageerden, en sprak met tientallen van hen.

Korpschef Erik Akerboom kondigt een onderzoek aan naar onjuiste registratie van misdrijven:

Video afspelen

00:31

Akerboom: signalen om bewust onjuist te registreren heb ik niet

Volgens een deel van de ondervraagde politiemensen is sprake van 'creatief boekhouden'. Honderden agenten zeggen te hebben meegemaakt dat delicten verkeerd worden geregistreerd in het politiesysteem.

Op deze manier kunnen misdaadcijfers op lokaal niveau worden opgepoetst, stellen verschillende agenten. Foutieve registratie gebeurt volgens hen vaak onder druk van leidinggevenden, die worden afgerekend op de criminaliteitscijfers in hun gebied.

Gevoelig

Zo vertelt een agent van de eenheid Amsterdam over een bende die achter elkaar autoruiten insloeg, in de hoop op buit. Als er niets uit een auto werd gestolen, moesten de agenten de inbraak van hun leidinggevenden noteren als 'vernieling'. Op papier valt dan het aantal autokraken lager uit.

Er wordt vooral gegoocheld met delicten die prioriteit hebben en politiek gevoelig liggen, blijkt uit het onderzoek van Investico. Zo kan een straatroof ook worden geregistreerd als 'zakkenrollerij' of 'diefstal', een woninginbraak waarbij de inbrekers via de schuur zijn binnengekomen als 'inbraak in schuur' en een mishandeling als 'ruzie'.

Een andere reden waarom verkeerd wordt geregistreerd, is het ingewikkelde systeem waarmee de agenten moeten werken. Bij het registreren van een misdrijf kunnen ze kiezen uit bijna 700 categorieën. Alleen al voor diefstal kan een agent in het politiesysteem uit 65 verschillende vinkjes kiezen. Ook dat leidt ertoe dat delicten onder de verkeerde noemer worden weggezet.

Vinkjes

Hoe vaak misdaadcijfers rooskleuriger worden voorgesteld, valt niet te zeggen. Maar dát het gebeurt, staat voor veel respondenten vast. De meerderheid van de bevraagde agenten zegt niet te geloven dat de criminaliteit daalt, zoals de officiële statistieken laten zien.

Akerboom schat dat de officiële cijfers maar een kwart van de totale criminaliteit laten zien, omdat lang niet iedereen aangifte doet. Hij zegt dat er binnen de politie al langer aandacht is voor de manier van registreren, maar heeft dus geen aanwijzingen dat cijfers bewust anders worden voorgesteld.

"Als collega's dit melden, vind ik wel dat we er serieus naar moeten kijken. Het is reden om hier goed onderzoek naar te doen en gesprekken te voeren met de teams op de werkvloer hoe ze dit ervaren."

Ontmoedigd

Opvallend is ook dat honderden agenten vinden dat burgers ontmoedigd worden om aangifte te doen. Zo zouden mensen soms bewust worden bewogen om géén aangifte te doen, omdat er toch geen tijd en menskracht is om de aangifte op te pakken.

Sommige agenten noemen ook het sluiten van politiebureaus. Volgens een agent daalde het aantal aangiften van fietsendiefstal in zijn gemeente spectaculair na het sluiten van het bureau. Beperkt geopende politieposten en het maken van een afspraak om aangifte te doen zouden belemmerend werken.

Opgehelderd en opgelost

Verder wijzen agenten erop dat het aantal opgeloste misdrijven lager ligt dan de officiële statistieken suggereren. Dat zou komen doordat de begrippen 'opgehelderd' en 'opgelost' ten onrechte door elkaar worden gebruikt.

De politie hanteert de term 'opgehelderd' voor zaken waarbij een verdachte is gehoord. Dat betekent nog niet dat een verdachte daadwerkelijk is aangehouden en de zaak is overgedragen aan het Openbaar Ministerie, want pas dan geldt een zaak als 'opgelost'.

Een van de respondenten beschrijft hoe na de aanhouding van een inbreker verschillende andere zaken zonder enig bewijs aan hem werden toegeschreven, om zo het aantal opgeloste woninginbraken op te krikken.

Excessen

"Structureel de cijfers manipuleren onder druk van de chef herken ik niet", reageert Jan Struijs, voorzitter van de Nederlandse Politiebond. "Ik ga ervan uit dat het excessen zijn."

Die excessen komen volgens hem vooral door tijdgebrek en onderbezetting bij de politie. "Er is wel eens discussie of iets een inbraak of een vernieling is, en dan wordt net iets makkelijker gekozen voor vernieling omdat agenten toch weten: we gaan niets met deze zaak doen."

Om diezelfde reden wordt het doen van aangifte ontmoedigd, denkt de vakbondsvoorzitter. "Een agent zegt: 'Ik snap dat u aangifte wil doen, maar ik zal eerlijk zijn: we gaan dit niet onderzoeken, want we hebben het hartstikke druk'. Ik zie ook dat aangiften worden weggeschreven zonder daderindicatie, terwijl er misschien wel camerabeelden zijn of een buurvrouw iets heeft gezien. Dat ontmoedigt de burger, want die heeft geen zin om de volgende keer weer aangifte te doen."

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • zaterdag 29 december 2018 @ 00:39
    reactie op (#14) herman_dad

Goedemorgen, DIT JAAR 50 MOORDEN MINDER DAN VORIG JAAR, zeggen deze cijfers. Opvallend, maar of de 'misdaad nu onder controle lijkt te komen is nog maar de vraag'. 

'Dit jaar 50 moorden minder dan in 'moordjaar' 2017'

GISTEREN, 18:13

BINNENLAND

De forensische dienst doet in Leeuwarden sporenonderzoek POLITIE.NL

Het aantal moorden in Nederland is het afgelopen jaar weer gedaald, na een opvallende stijging in 2017. Dat jaar werden 158 mensen om het leven gebracht. Het afgelopen jaar waren dat er 108, volgens de website Moordatlas, die alle moorden in Nederland bijhoudt.

Daarmee ligt het aantal moorden ongeveer even hoog als in 2016. Het cijfer kan nog iets veranderen, omdat het jaar nog niet helemaal voorbij is en ook nog niet in alle zaken vaststaat dat het daadwerkelijk gaat om moord.

"We kunnen wel zeggen dat vorig jaar een uitzondering was", zegt Eric Slot van Moordatlas. "De dalende trend van de afgelopen jaren is niet helemaal doorgezet, maar we gaan niet weer de andere kant op, zoals sommigen vorig jaar misschien even dachten."

Een van de opvallendste zaken van het afgelopen jaar was de viervoudige moord in Enschede. In een clandestiene growshop, waar benodigdheden werden verkocht voor de teelt van cannabis, werden de eigenaar en drie anderen doodgeschoten. De verdachten, een vader en zijn twee zoons, zouden er wiet hebben gestolen.

Vrouw

Opvallend volgens Slot is dat de politie een groot deel van de moorden dit jaar al heeft opgelost. Volgens zijn tellingen is iets meer dan een derde van de slachtoffers vrouw. Zij werden allemaal door een bekende vermoord, meestal door hun partner of ex.

Een recent voorbeeld is de moord op de 16-jarige scholiere Humeyra. Haar ex-vriend wordt verdacht van de schietpartij bij het Design College in Rotterdam. Vandaag werd bepaald dat hij nog drie maanden langer vast blijft zitten.

De meeste slachtoffers vielen in Amsterdam (14), Rotterdam (12) en in Noord-Brabant (17). In totaal waren er 16 liquidaties, iets minder dan in voorgaande jaren.

De meest schokkende afrekening was het doodschieten van de onschuldige broer van een crimineel, kort nadat bekend werd dat die was 'overgelopen' naar justitie. Nu treedt deze Nabil B. op als kroongetuige. Tegen schutter die zijn broer doodschoot is onlangs 28 jaar gevangenisstraf geëist. Hij wil niet zeggen in wiens opdracht hij handelde.

Deel dit artikel: 

Gewijzigd op 2018-12-29 00:39:47
    handtekeningafbeelding
  • maandag 24 september 2018 @ 01:06
    reactie op (#13) herman_dad

Goedemorgen, MINDER VAAK SLACHTOFFER VAN CRIMINALITEIT VOLGENS CBS CIJFERS. Gelooft u dat of ligt dit ook weer aan een afname van aangiften? Zoals we ook al vaker meldden o.a. op club http://politie-en-alles-wat-er-misgaat.clubs.nl/ ? Had u last van criminaliteit en deed u ook geen aangifte, te veel werk, telfonisch, geen bereikbaarheid, doorverwezen etc.?? 

Zie en lees verder art. van RTL-NIEUWS Twitter (bron)

Flinke daling

Minder mensen slachtoffer van criminaliteit, jongeren vaakst gedupeerd

28 minuten geleden Aangepast: 23 minuten geleden

Beeld © ANP XTRA

Het aantal mensen dat naar eigen zeggen het slachtoffer werd van criminaliteit is de afgelopen vijf jaar flink gedaald.

Dat was het geval in alle leeftijdsgroepen maar het sterkst nam het af onder jongeren tot 25 jaar en ouderen vanaf 65 jaar. Werd in 2012 nog 20 procent van de bevolking getroffen door een gewelds-, vermogens- of vandalismedelict, vorig jaar was dat gezakt naar 15 procent.

Dat staat in de tweejaarlijkse Veiligheidsmonitor 2017 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De gegevens daarin zijn gebaseerd op wat de 150.000 deelnemers zelf hebben aangegeven.

Jongeren vaakst de dupe

Ondanks de afname onder jongeren, blijken zij in 2017 nog relatief het vaakst de dupe te zijn geworden van criminaliteit, met name door vermogensdelicten en geweld. De kans dat zij met criminaliteit te maken krijgen is twee keer zo groot als onder 65-plussers.

ANP

CBS Criminaliteit

handtekeningafbeelding
  • maandag 07 mei 2018 @ 00:27
    reactie op (#12) herman_dad

Goedemorgen, CRIMINALITEIT GEDAALD? Ligt dit aan de OPSPORING (methoden) of anderszins? Of is het ook echt zo, dát er inderdaad zoals veel langer al wordt beweerd, veel minder mensen aangifte doen? Een Juridische dwaling dan ook in die zin, 'voorhouden dat de criminaliteit daalt al wijzen de cijfers daarop, maar kloppen deze dus wel'?

Zie en lees verder art. NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

Criminaliteit in Nederland gedaald naar niveau van 1980

VANDAAG, 00:00

BINNENLAND

ANP

Het aantal geregistreerde gevallen van criminaliteit is vorig jaar opnieuw gedaald en is nu terug op het niveau van 1980. Dat schrijft het CBS in zijn rapport Criminaliteit, slachtoffers, moord en doodslag 1948-2017. Het is voor het eerst dat het bureau de ontwikkelingen in de criminaliteit over zo'n lange periode in kaart heeft gebracht.

In het begin van deze eeuw steeg de criminaliteit in Nederland nog gestaag, maar de laatste jaren is sprake van een daling. Vorig jaar kwam het aantal geregistreerde misdrijven uit op 49 per 1000 inwoners. In de jaren 2001 en 2002 was dat nog 93 per 1000 inwoners.

De dalende trend in Nederland is geen uitzondering in Noordwest-Europa. Ook in landen in de regio was na de Tweede Wereldoorlog tot ver in de jaren 90 een stijging te zien en zette na de millenniumwisseling een daling in.

Vermogensdelicten

De meeste misdrijven zijn vermogensdelicten, zoals diefstal en inbraak. Dat aantal is al sinds de jaren 50 stabiel.

Wel meer moorden

Het aantal gevallen van moord en doodslag is in 2017 wel weer gestegen, na jaren van daling. Het is volgens het CBS onduidelijk of daarmee een kentering is ingezet. Vooral in de drie grote steden werden meer mensen omgebracht. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag vallen vier keer zo veel slachtoffers als in de rest van het land.

Een eenduidige verklaring voor de golfbewegingen in de criminaliteit is volgens het CBS lastig te geven. Wel is duidelijk dat de aangiftebereidheid een rol speelt.

Aan de ene kant is aangifte doen gemakkelijker geworden doordat de politie via telefoon en internet beter bereikbaar is geworden. Aan de andere kant doen mensen door de toegenomen welvaart minder vaak aangifte van inbraak of vernieling als de financiële schade klein is. Ook zijn er mensen die geen aangifte doen omdat ze het gevoel hebben dat de politie er toch niets mee doet.

Beleving van burgers

Omdat niet alle criminaliteit wordt aangegeven bij de politie, heeft het CBS ook gekeken naar de beleving van burgers en slachtoffers. De uitkomsten van slachtofferenquêtes en andere onderzoeken onder de bevolking zijn naast de aangiftecijfers gelegd. Daaruit blijkt volgens het CBS dat de ervaringen en indrukken van de burgers over criminaliteit in grote lijnen overeenkomen met de cijfers van de politie.

Deel dit artikel: 

Gewijzigd op 2018-06-04 06:48:13
    handtekeningafbeelding
  • donderdag 22 maart 2018 @ 07:07
    reactie op (#11) herman_dad

Goedemorgen, nog wat laatste MISDAADCIJFERS voor u. .

Zie en lees art. van NOS/NIEUWS Twitter bron / onderstaand LINK even kopieren en plakken

https://nos.nl/artikel/2223380-van-autodieven-tot-overvallers-hoe-vaak-waren-ze-in-uw-gemeente.html

Van autodieven tot overvallers: hoe vaak waren ze in uw gemeente?

MAANDAG, 22:42

AANGEPAST DINSDAG, 13:08

BINNENLAND

ANP

Inbrekers kozen relatief vaak voor Laren, terwijl zakkenrollers vooral toesloegen in Amsterdam. Dat blijkt uit criminaliteitscijfers die de politie heeft gepubliceerd.

Onlangs kwam het CBS al met gegevens over 2017, waaruit bleek dat de criminaliteit blijft dalen. Nu zijn de cijfers ook per gemeente beschikbaar.

In Amsterdam werd vorig jaar 1 op de 10 inwoners slachtoffer van een misdrijf, al is dit getal enigszins vertekend omdat ook toeristen worden meegeteld die aangifte hebben gedaan. Het veiligst is het in kleine gemeenten in Noord-Nederland.

Woninginbraken worden even vaak gepleegd in steden als in kleinere gemeenten, terwijl auto-inbraken juist een stedelijk probleem zijn. De meeste diefstallen uit auto's vonden plaats in en rond Utrecht.

Diefstallen per 1000 inwoners

Fietsen worden relatief vaak gestolen in studentensteden, zoals Delft en Groningen. In Limburg werden vorig jaar opvallend veel auto's gestolen. Dat heeft er vermoedelijk mee te maken dat dieven daar snel de grens over zijn.

Vorig jaar telde Nederland 1100 overvallen, gemiddeld drie per dag. De meeste straatroven werden geteld in Amsterdam en Rotterdam.

Geweldsdelicten per 1000 inwoners

Drugshandel zag de politie opvallend vaak in de gemeente Dronten. Daarvoor is een logische verklaring: in deze gemeente worden de grote festivals Lowlands en Defqon gehouden, vorig jaar goed voor een kleine 200 aanhoudingen.

Overige misdrijven per 1000 inwoners

Deel dit artikel: 

Gewijzigd op 2018-06-04 06:48:51
    handtekeningafbeelding
  • dinsdag 06 maart 2018 @ 06:50
    reactie op (#10) herman_dad

Goedemorgen, CRIMINALITEITSCIJFERS VEEL HOGER, cijfers kloppen niet, veel hoger, volgens RTL-Nieuws en dat nu wisten wij al jaren, velen doen mogelijk al geen aangifte meer van een strafbaar feit. Zou u het doen en doet u dat ook als slachtoffer van een misdrijf, laat ons eens weten hier? 

Zie en lees art. van RTL-Nieuws, Twitter (bron)

06 maart 2018 02:38

'Criminaliteitscijfers eigenlijk veel hoger, bijna niemand doet aangifte'.

© ANP

Er moet een nieuw, onafhankelijk onderzoek komen naar de criminaliteitscijfers in Nederland. Die oproep doen onder andere de vakbonden FNV en CNV.

Volgens de organisaties liggen de werkelijke cijfers veel hoger, maar nemen mensen nauwelijks de moeite om aangifte te doen. Eerder deze maand bleek al dat de bereidheid om aangifte te doen laag is. Maar een kwart van de slachtoffers van criminaliteit stapte afgelopen jaar naar de politie.

Steeds minder slachtoffers criminaliteit doen aangifte: 'Ik ga er liever zelf op af''

Volgens FNV-bestuurder Yntse Koenen zijn mensen cynisch geworden. "Begrijpelijk, aangezien regeringen achtereen zwaar hebben bezuinigd op de hele strafrechtketen." Misdrijven en delicten zouden door de lage aangiftebereidheid 'onder de radar' blijven. Dat zorgt er volgens de bestuurder voor dat beleid wordt gemaakt op basis van onbetrouwbare cijfers.

Betrouwbaarheid ter discussie

De vakbonden vinden dat de Algemene Rekenkamer het nieuwe onderzoek moet uitvoeren, omdat de betrouwbaarheid van wetenschapsorganisatie WODC - die eerder onderzoek deed naar onder meer de criminaliteitscijfers - ter discussie staat. Zij bieden vandaag namens de vakbonden, 32 ondernemingsraden en de centrale ondernemingsraad Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) een petitie aan aan de Kamercommissie Justitie en Veiligheid. Daarin vragen ze de commissie opdracht te geven voor een onafhankelijk onderzoek naar de criminaliteitscijfers.

Uit vorig jaar door het WODC gepubliceerde cijfers blijkt dat in 2016 minder misdrijven geregistreerd werden en minder verdachten zijn aangehouden dan in 2015. Het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Nationale Politie publiceerden vorige week vergelijkbare cijfers. Het gaat hier echter om geregistreerde misdrijven, dus incidenten waarvan aangifte is gedaan.

Meer op rtlnieuws.nl:
    Criminaliteitscijfers dalen flink, maar lang niet overal wordt aangifte gedaan

RTL Nieuws

Ons laatste nieuws dagelijks in je inbox?

Schrijf je nu in voor de RTL Nieuwsbrief!

Uitschrijven kan met 1 klik

Gewijzigd op 2018-09-24 01:10:17
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 02 maart 2018 @ 00:24
    reactie op (#9) herman_dad

Goedemorgen, criminaliteit en gevoel onveiligheid onder Nederlanders blijft dalen. Is dit echt zo of zijn het alleen de 'cijfers' van echte aangiften, hoewel in de poll ook de 'niet aangegeven misdrijven' zijn meegenomen, maar ook dat is een beperkt aantal mensen die meededen op de gehele bevolking? Voelt u zich (on)veilig, laat ons eens weten hier? Dank!

Zie en lees verder art. van NU.nl (bron)

Vrijdag 02 maart 2018 

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Criminaliteit en gevoel onveiligheid onder Nederlanders blijft dalen 

Foto: ANP

Gepubliceerd: 01 maart 2018 14:47 Laatste update: 01 maart 2018 14:53

• Nederlanders voelen zich minder onveilig. Daarnaast is het aantal mensen dat slachtoffer is geworden van veel voorkomende criminaliteit (zoals woninginbraken, geweld en diefstal) is vorig jaar opnieuw afgenomen. 

Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de door de politie geregistreerde misdrijven. De Veiligheidsmonitor doet onderzoek onder een steekproef van de Nederlandse bevolking van vijftien jaar of ouder. 

In het onderzoek is aan ongeveer 150.000 mensen gevraagd naar gewelds-, vermogens- en vandalismedelicten waarvan ze het afgelopen jaar slachtoffer zijn geworden. Dat geldt ook voor delicten waarvan geen melding of aangifte is gedaan bij de politie.

Afgelopen jaar gaf 15 procent van de Nederlanders aan het slachtoffer te zijn geweest van veel voorkomende criminaliteit en vandalisme. In 2012 was dat nog 20 procent. De door de politie geregistreerde misdrijven daalden in dezelfde periode met 30 procent.

In die periode daalde het totaal aantal delicten waarvan burgers het slachtoffer werden van 4,9 miljoen naar 3,8 miljoen. Het aantal misdrijven blijft met afstand het hoogst in Amsterdam en het laagst in Noord-Nederland.

Onveilig

Iets minder mensen gaf aan zich onveilig te voelen. In 2017 zei 34 procent van de ondervraagden zich wel eens onveilig te voelen, vijf jaar daarvoor was het 37 procent. Vooral in het centrum van de eigen woonplaats, in winkelgebieden en in de eigen buurt, voelden mensen zich vorig jaar veiliger dan in 2012.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je ’s nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief! 

Door: ANP

Lees meer over: 

Misdaad in Nederland

Gewijzigd op 2018-06-04 06:50:22
    handtekeningafbeelding