1921 keer bekeken

ORGANISATIE IN DE FOUT, O.A. PRIVACY GEGEVENS

  • donderdag 18 november 2021 @ 00:45
    #21
    reactie op (#19) herman_dad

    Goedemorgen, vervolg #19: HET RAPPORT OVER DEZE ZAAK, ZELFMOORD VAN UNDERCOVER-AGENT TOONT COMPLEET FALEN van de organisatie aan.... Uit het onderzoek blijkt dat de politie signalen over het mentale welzijn van de infiltrant liet liggen en dat de risico's van de operatie zijn onderschat. Ook is de organisatie van undercoveracties niet professioneel genoeg en de zorg voor betrokken agenten ondermaats.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    UPDATE 19-11-21 17.00 uur: 

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 18:02 • AANGEPAST GISTEREN, 18:17

    Politie neemt maatregelen na 'pijnlijk en confronterend rapport'

    Korpschef Henk van Essen ANP

    De politie kondigt maatregelen aan om undercoveragenten beter te begeleiden tijdens hun werk. Het toezicht wordt verscherpt en er komen extra psychologen.

    Vandaag verscheen een onafhankelijk rapport naar aanleiding van het overlijden van een politie-infiltrant. De ervaren politieman beroofde zichzelf in april dit jaar van het leven tijdens een langdurige, geheime operatie.

    Uit het onderzoek blijkt dat de politie signalen over het mentale welzijn van de infiltrant liet liggen en dat de risico's van de operatie zijn onderschat. Ook is de organisatie van undercoveracties niet professioneel genoeg en de zorg voor betrokken agenten ondermaats.

    Korpschef Henk van Essen noemt de conclusies "pijnlijk en confronterend". Hij erkent dat de politie ernstig tekort is geschoten, met de dood van een medewerker tot gevolg. "We hebben signalen gemist en de begeleiding had beter gemoeten", zegt Van Essen tegen de NOS. "Dit had niet mogen gebeuren."

    Maatregelen

    De korpsleiding grijpt daarom in bij de undercoverafdeling. Teams worden verkleind en bij belangrijke beslissingen moeten voortaan altijd leidinggevenden betrokken zijn. Ook komen er extra psychologen en deskundigen om het geestelijk welzijn van infiltranten in de gaten te houden.

    Na de zelfdoding zijn alle lopende acties doorgelicht op mogelijke risico's. Volgens de politie is waar nodig ingegrepen. Zo'n scan wordt nu nog een keer gedaan.

    De korpschef noemt de inzet van infiltranten onmisbaar in de strijd tegen georganiseerde misdaad en wil het opsporingsmiddel blijven gebruiken. "Maar dan moeten politiemensen die zich bezighouden met dit gevaarlijke en mentaal zware werk wel kunnen rekenen op de best mogelijke zorg en begeleiding", aldus Van Essen. Juist daar ontbrak het de afgelopen jaren aan.

    Nabestaanden teleurgesteld

    Demissionair minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid noemt het rapport van vandaag ontluisterend. "Voor de nabestaanden moet dit ook weer een enorme schok zijn", zegt hij. De minister trekt 3 miljoen euro uit om per direct betere zorg voor undercoveragenten te kunnen regelen.

    Nabestaanden van de overleden politieman zijn "zwaar teleurgesteld" in de begeleiding door de politie. Verschillende mensen hebben aangegeven dat het niet goed ging met de undercoveragent, maar vonden geen gehoor. "Hij moest vooral niet zeuren en gewoon doorgaan", stelt de familie vandaag in een verklaring.

    Zijn werkgever heeft hem aan zijn lot overgelaten, vinden ze. De nabestaanden en politievakbonden NPB en ACP nemen het de politietop kwalijk dat er te weinig aandacht was voor misstanden bij de dienst waar de undercoveragenten onder vallen. Ze hopen dat de problemen nu wél worden aangepakt. "Anders is het wachten op het volgende ongeluk binnen de dienst."

    De undercoverafdeling valt onder de Landelijke Eenheid van de politie. De hoogste baas van die eenheid, politiechef Jannine van den Berg, heeft in juni haar vertrek aangekondigd. Ze wees er toen op dat er "fundamentele verbeteringen" nodig zijn. Vandaag zegt ze: "Het is volstrekt helder dat gedurende het traject had moeten worden ingegrepen."

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    Gewijzigd op 2021-11-19 16:25:30
    handtekeningafbeelding
  • zondag 26 september 2021 @ 09:23
    #20

    Goedemorgen, NABESTAANDE VAN GEZINSMOORD DORDRECHT destijds door politieman, doet aangiffte tegen de politie en de Staat. De moeder van de vrouw, Margarita Gressmann, vindt dat de politie nalatig handelde door de man zijn dienstwapen te verstrekken. Hij zou kort voor de moord het dienstwapen bij het politiebureau in Dordrecht hebben opgehaald.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 08:18

    Nabestaande gezinsmoord Dordrecht doet aangifte tegen politie en staat

    Bloemen bij het huis waar de gezinsmoord plaatsvond ANP

    Een nabestaande van de gezinsmoord in Dordrecht heeft deze week aangifte gedaan tegen de politie en de staat vanwege dood door schuld, schrijft de Volkskrant. Een politieman schoot in september 2019 zijn vrouw, zijn dochters van 8 en 12 jaar oud en zichzelf dood.

    De moeder van de vrouw, Margarita Gressmann, vindt dat de politie nalatig handelde door de man zijn dienstwapen te verstrekken. Hij zou kort voor de moord het dienstwapen bij het politiebureau in Dordrecht hebben opgehaald.

    Gressmann hekelt het gebrek aan uniforme richtlijnen voor het innemen van dienstwapens bij psychische problemen. De advocaat van Gressmann stelt in de krant dat bij de 35-jarige man alle seinen op "vuurrrood" stonden, onder meer vanwege een naderende scheiding. De politie zou hebben geweten dat de agent voldeed aan een "waslijst van kenmerken die een groot risico op onder meer suïcide en moord met zich mee konden brengen".

    Eenduidig of niet

    Een woordvoerder van de politie zegt dat er wél een uniforme richtlijn is voor het innemen van dienstwapens. Hij waarschuwt voor het "te veel protocolliseren, want daarmee kun je ook allerlei scenario's uitsluiten". "Volgens de korpspsycholoog worden wapens vaak te snel ingenomen, omdat leidinggevenden denken dat er iets is met die collega", stelt de woordvoerder in de krant.

    De advocaat van Gressmann stelt dat de richtlijnen niet voldoende zijn. Dat lijkt te worden ondersteund door een document dat de Volkskrant inzag. Blijkens dat document drongen operationele chefs en casemanagers ptss van de politie in februari nog aan op "een standaard werkwijze voor het innemen van dienstwapens wanneer politiemedewerkers ziek worden", De voorzitter van de Politiebond Jan Struijs zegt dat veel teamchefs het beleid niet ervaren als een eenduidige richtlijn.

    Onderzoek geweigerd

    Na de gezinsmoord moesten de Rijksrecherche en de Inspectie Justitie en Veiligheid onderzoek doen naar de rol van de politie in de zaak, maar volgens de Volkskrant is dit nooit gebeurd. De Rijksrecherche schoof de zaak door naar de Inspectie, maar die weigerde het omdat het onderzoek niet tot haar 'primaire werkproces' zou behoren. Struijs vindt dat het onderzoek nu alsnog moet worden uitgevoerd.

    Denk je aan zelfmoord of maak je je zorgen om iemand? Praten over zelfmoord helpt en kan anoniem via de chat op www.113.nl of telefonisch op 113 of 0800-0113.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • dinsdag 27 april 2021 @ 00:46
    #19
    reactie op (#18) herman_dad

    Goedemorgen, vervolg #18: NU INDERDAAD BEKEND DAT DE UNDEROVERAGENT die in een woning naast een verdacht stel was geplaatst, zelf een einde aan het leven heeft gemaakt. De hele operatie ademt een geheel uit van een zeer slechte misdaadroman met onnodige slachtoffers?.... De moeite waard om even verder te lezen.... 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    ANP

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 18:05 • AANGEPAST GISTEREN, 22:02

    Undercoveragent ingezet in Brabantse witwaszaak

    Het Openbaar Ministerie bevestigt dat een undercoveragent is ingezet in een onderzoek naar crimineel geld. In de zaak zijn vrijdag een man en vrouw uit Zevenbergschen Hoek aangehouden.

    De infiltrant die is ingezet, zou de medewerker van de dienst Afgeschermde Operaties zijn die zich onlangs van het leven beroofde. De politie en het OM willen hierover niets zeggen.

    Afgelopen weekend berichtten BN/De Stem en het AD uitvoerig over de zaak. De politie zou een huis hebben gekocht naast het verdachte stel, waar de undercoveragent werd geplaatst om contact met hen te leggen.

    Het vermoeden bestond dat de man corrupte contacten had in de haven van Vlissingen. Hij werd vorig jaar al aangehouden voor de invoer van twee partijen cocaïne en een eerdere witwasverdenking.

    De undercoveractie ging daarna door, tot de infiltrant zichzelf om het leven bracht in de woning in Zevenbergschen Hoek. Het incident wordt nu onderzocht door de Rijksrecherche.

    Witwassen

    Vandaag wil het Openbaar Ministerie alleen bevestigen dat bijzondere opsporingsmiddelen zijn gebruikt, waaronder de inzet van een politie-infiltrant. Vrijdag zijn de man en de vrouw opgepakt op verdenking van het witwassen van crimineel geld.

    De 45-jarige man werd aangehouden in de cel, de 48-jarige vrouw in Zevenbergschen Hoek. Het OM denkt dat ze na hun eerdere aanhouding zijn doorgegaan met het witwassen van contante geldbedragen en heeft hun huis doorzocht.

    Te hoge werkdruk

    De dood van de medewerker van de afdeling Afgeschermde Operaties heeft tot nieuwe onrust geleid binnen de teams die zich met heimelijke operaties bezighouden. Volgens politievakbonden zijn er al jaren klachten over de arbeidsomstandigheden, zoals een onveilige werkomgeving en een te hoge werkdruk.

    Demissionair minister van justitie Grapperhaus beloofde vandaag dat een onafhankelijke commissie zal onderzoeken of de dood van de medewerker verband houdt met de werkomstandigheden. Daarnaast doet de inspectie onderzoek naar de dienst waar de heimelijke operaties onder vallen. Dit onderzoek stond al gepland, maar komt nu in een stroomversnelling.

    Informant

    Verder laat Grapperhaus aanvullend onderzoek doen naar de gang van zaken bij het Team Criminele Inlichtingen, het team dat informatie verzamelt in het criminele milieu. In 2015 zou een man zijn vermoord, nadat uitlekte dat hij informant van de politie was.

    De inspectie stelde eerder dat de Rijksrecherche het incident al heeft onderzocht, maar dit blijkt niet te kloppen. De politie had er wel om gevraagd, maar uiteindelijk is er alleen "collegiale consultatie" geweest over de werkwijze van het Team Criminele Inlichtingen. De minister vindt daarom dat er alsnog naar de zaak gekeken moet worden.

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 24 april 2021 @ 00:58
    #18
    reactie op (#15) herman_dad

    Goedemorgen, vervolg #15: CHEF VAN DEZE DIENST MAAKTE VEEL ONNODIGE ONKOSTEN BIJ DIENSTREIZEN EN DECLARATIES..... EN OOK HEEFT EEN POLITIEMAN VAN EEN UNDERCOVEREENHEID VALLENDE ONDER DEZE DIENST o.a. vermoedelijk zelfmoord gepleegd. Verband houdende met het eerste artikel? Zie het 2e artikel hierover...... 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 10:21

    Vliegreizen politiebaas extra duur door 'onnodige' businessclasstickets

    De voormalig chef van een landelijke politiedienst vloog met grote regelmaat businessclass bij dienstreizen naar verre bestemmingen, meldt het radioprogramma Argos. Het gaat om het voormalig hoofd van de informatie-afdeling van de politie, de Dienst Landelijke Informatieorganisatie.

    Over die dienst verscheen in januari nog een zeer kritisch rapport van de inspectie. De politiechef vertrok er vorig jaar. De eenheidsleiding greep in nadat bij de organisatie grote onrust was ontstaan, onder meer over leidinggevenden die elkaar de hand boven het hoofd zouden houden.

    Uit documenten die Argos via een Wob-verzoek heeft opgevraagd blijkt dat de politiechef in ruim tweeënhalf jaar tijd 35 keer naar het buitenland vloog. Dat gebeurde voor een groot deel met duurdere businessclasstickets, hoewel economy de norm is.

    Australië

    De kosten voor tickets, hotels en declaraties liepen in die periode op tot boven de 75.000 euro. De duurste tickets waren die naar Australië (bijna 8000 euro) en São Paulo (ruim 5500 euro). De reizen zouden geregeld zonder verdere onderbouwing zijn goedgekeurd door de top van de Landelijke Eenheid.

    Zo gaf plaatsvervangend eenheidschef Willem Woelders voor de vlucht naar Brazilië toestemming voor een upgrade van economy naar businessclass. Hierover staat alleen: 'Graag officieel je akkoord :)'. Dit wordt beantwoord met 'akkoord voor business'. Ook hotelkosten lijken volgens Argos geregeld hoger dan toegestaan.

    Reisgedrag had doelmatiger gekund

    "Met de kennis van nu - en het totaal van de reizen in 2018 en 2019 overziend, kan achteraf worden geconstateerd dat het reisgedrag doelmatiger had gekund en dat hier scherper op had kunnen worden gestuurd", laat de Landelijke Eenheid weten.

    Die stelde na signalen over het reisgedrag een eerste onderzoek in, maar daaruit zou blijken dat geen richtlijnen zijn overtreden en dat er niets onoorbaars is gebeurd. Wel was sprake van "verschillen in interpretatie en toepassing van richtlijnen" rond dienstreizen. De richtlijnen zijn daarop aangescherpt.

    Kritisch rapport

    Politiebonden NPB en ACP nemen daar geen genoegen mee. "Er blijft veel ongenoegen bij politiemensen die dit hebben gemeld", zegt voorzitter Jan Struijs van de NPB. "De meldingen zijn volgens hen onvoldoende onafhankelijk en transparant onderzocht."

    De tripjes van leidinggevenden van de Dienst Landelijke Informatieorganisatie kwamen in januari al voorbij in een zeer kritisch rapport van de Inspectie Justitie en Veiligheid. Die concludeerde dat er van alles mis gaat bij de politiedienst, vooral door onderbezetting en slecht leiderschap. Demissionair minister Grapperhaus noemde de conclusies "indringend" en zei dat er nog veel moet gebeuren bij de organisatie.

    Het onderzoek van de inspectie kwam er na klachten van politiemensen over vriendjespolitiek, wegkijkgedrag, machtsmisbruik en discriminatie door leidinggevenden.

    Grapperhaus zei vanochtend dat hij de korpsleiding om uitleg heeft gevraagd over het laatste nieuws over de declaraties: "Ik begrijp de vragen hierover, maar ik wil me eerst laten voorlichten wat er speelt."

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    Politiechef Van den Berg ANP

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 19:19 • AANGEPAST GISTEREN, 21:23

    Politie onderzoekt plotselinge dood van medewerker undercover-eenheid

    De politie onderzoekt de dood van een medewerker die tijdens een undercover-operatie plotseling om het leven is gekomen. Volgens De Telegraaf en het AD heeft de man zichzelf gedood en houdt dat verband met zijn werk, maar dat bevestigt de politie niet.

    De man werkte bij het team Werken onder dekmantel, dat onderdeel is van de afdeling Afgeschermde Operaties die weer valt onder de Landelijke Eenheid. Dat werk gebeurt voor een groot deel in het geheim. De identiteit van de man wordt dan ook niet bekendgemaakt, "vanwege de heimelijke aard van het werk en de samenhangende risico's".

    Volgens Jan Struijs van de Nederlandse Politiebond NPB was de overleden politieman heel goed in zijn werk en heeft hij zeer belangrijke resultaten gehaald. Maar volgens Struijs heeft de man ook meerdere malen aangegeven zich niet meer veilig te voelen in zijn organisatie. "Het is een groot verlies van een groot politieman. Het is enorm hard aangekomen bij alle politiemensen die hem kenden en met wie hij heeft gewerkt."

    Niet alleen de dood van de politie-infiltrant wordt onderzocht, ook de dienst Afgeschermde Operaties komt onder een vergrootglas te liggen. De focus ligt daarbij op de werkwijzen en de richtlijnen van de dienst en of die wel goed worden nageleefd.

    Bekend met de signalen

    In reactie op mediaberichten dat de dood van de politieman te maken heeft met misstanden binnen de afdeling Afgeschermde Operaties zegt politiechef Jannine van den Berg dat ze bekend is met die signalen.

    Volgens het AD woedt er een vertrouwenscrisis in het geheime team Wod. Er heerst groot wantrouwen tegen de leiding en er is sprake van manipulatie en een afrekencultuur, zeggen undercoveragenten tegen de krant.

    Van den Berg zegt dat er in concrete gevallen van een misstand in het verleden is ingegrepen, "keer op keer". Ze voegt eraan toe dat de Inspectie van het ministerie van Justitie en Veiligheid nu breder onderzoek gaat doen naar mogelijke problemen op de afdeling.

    Struijs van de NPB zegt dat politiemensen binnen heimelijke operaties al jaren klagen over een onveilige werkomgeving, te hoge werkdruk en professionele verwaarlozing. De politiebonden hebben hier volgens hem meerdere malen aandacht voor gevraagd bij de politietop en de minister. De inspectie kondigde een jaar geleden al een onderzoek naar deze veiligheidsrisico's.

    Misstanden bij informatie-afdeling

    De Landelijke Eenheid van de politie, waar het geheime WOD-team onder valt, ligt al een tijd onder vuur. In januari kwam de Inspectie met een vernietigend rapport over de Dienst Landelijke Informatieorganisatie.

    "Door de ongestuurde aanpak ontstonden spanningen met nationale en internationale partners en operationele risico's", staat in dat rapport. Het vertrouwen in het buitenland in de Nederlandse politie is daardoor afgenomen.

    De politie zegt nu dat recent onderzoek heeft laten zien dat er meer aandacht nodig is voor een veilige werkomgeving, de toegenomen werkdruk en de wijze waarop het werk wordt gefaciliteerd.

    Vanochtend meldde het radioprogramma Argos dat de inmiddels vertrokken chef van de Dienst Landelijke Informatieorganisatie bij verre dienstreizen vaak onnodig businessclass vloog. Uit documenten die Argos via een Wob-verzoek had opgevraagd bleek dat de politiechef in ruim 2,5 jaar tijd 35 keer naar het buitenland vloog. Dat gebeurde voor een groot deel met duurdere businessclasstickets, terwijl economy de norm is.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    Gewijzigd op 2021-04-24 01:07:42
    handtekeningafbeelding
  • dinsdag 16 maart 2021 @ 00:57
    #17
    reactie op (#16) herman_dad

    Goedemorgen, GROTE KRITIEK OP DE ORGANISATIE, KORPSLEIDING in feite. Een rapport van de interne ombudsfunctionaris laat weinig heel van die gang van zaken. 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 14:42

    Rapport over politie: interne begeleiding en inclusiviteit moeten verbeterd

    ANP

    De politie moet de begeleiding van agenten na een schokkende gebeurtenis verbeteren, evenals de bescherming van medewerkers tegen discriminatie door collega's. Dat schrijft ombudsfunctionaris Letty Demmers in haar eerste rapport over de organisatie.

    Oud-korpschef Demmers werd op 1 januari 2020 aangesteld om het sociale en veilige karakter van de politieorganisatie te verstevigen. Vorig jaar heeft ze met 108 medewerkers over hun problemen binnen de politie gesproken.

    In haar rapport pleit ze voor het binnenlaten van vrouwen, mensen met een migratieachtergrond, lhbt'ers en hoger opgeleiden. Ze stelt vast dat het al jaren lastig blijkt om het korps diverser te maken, maar dat het hoogstnoodzakelijk is voor de aansluiting bij de samenleving. Nu wordt er alleen over diversiteit gesproken na incidenten die het nieuws halen, aldus Demmers. Structurele aandacht voor een andere samenstelling van het korps en voor interne discriminatie ontbreekt: "De pijn in de organisatie blijft veelal onbesproken. Elkaar aanspreken is kennelijk lastig."

    Ptss beter aanpakken, minder loketten

    Verder staat Demmers stil bij de omgang met agenten die een posttraumatische stress-stoornis hebben opgelopen in hun werk. Ze hebben meer ondersteuning nodig, terwijl het accent nu te veel ligt op de financiële afhandeling, schrijft ze. Ook moet er meer aan preventie worden gedaan.

    De ombudsvrouw zet een vraagteken bij de veelheid van loketten voor collega's die in de knel zitten, waardoor voor agenten niet meer duidelijk is waar ze terechtkunnen. Ook worden zo nooit dwarsverbanden gelegd om zicht te krijgen op terugkerende problemen, aldus Demmers.

    Korpschef Van Essen laat weten blij te zijn met de adviezen van de ombudsfunctionaris: "Ze helpen mij om veranderingen te bewerkstelligen die nodig zijn om de gewenste interne veiligheid te vergroten."

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 06 februari 2021 @ 00:13
    #16
    reactie op (#15) herman_dad

    Goedemorgen, VERVOLG VORIGE ARTIKEL, INSPECTIE GAAT NU ONDERZOEK INSTELLEN naar de misstanden bij het antiterreurteam. Niet onbelangrijk team overigens.... 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 17:15

    Inspectie onderzoekt mogelijke misstanden bij antiterreurteam van de politie

    Een politieteam dat zich bezighoudt met de bestrijding van terrorisme, functioneert mogelijk niet goed. De Inspectie Justitie en Veiligheid heeft klachten gekregen over mogelijke misstanden bij het team en start een onderzoek.

    Het gaat het om het CTER-team van de Landelijke Eenheid. De afkorting staat voor Contra-terrorisme, Extremisme en Radicalisering. Het team verzamelt bijvoorbeeld informatie over de voorbereiding van aanslagen. Ook houden de teamleden "terugkeerders" in de gaten, Nederlandse IS-strijders die terugkomen uit het Midden-Oosten.

    In het team zou onprofessioneel worden gewerkt, aldus een van de signalen die de inspectie kreeg. Maar de inspectie verduidelijkt verder niet wat er precies zou misgaan.

    De politievakbonden hebben de signalen ook gekregen. Bronnen vertelden NRC dat de ongeveer dertig rechercheurs te weinig tijd, middelen en mensen hebben om hun werk goed te kunnen doen. Zo zou het nu alleen lukken om terugkeerders uit landen als Irak en Syrië in de gaten te houden. Voor IS-strijders die uit Jemen terugkomen, is geen tijd.

    Wrijving en spanning

    De inspectie doet een oriënterend onderzoek. Als de omvang en ernst van de problemen duidelijker zijn, wordt bekeken of er verder onderzoek nodig is. De Landelijke Eenheid zegt in een reactie dat de signalen van de vakbonden en de inspectie daar niet bekend zijn: "We betreuren het als collega's niet de ruimte voelen om zich uit te spreken bij de leiding, OR of vertrouwenspersoon".

    Het CTER-team is in 2015 ontstaan uit verschillende disciplines. Wrijving "en soms spanning" zouden horen bij de beginfase van een nieuwe afdeling.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 29 januari 2021 @ 06:07
    #15
    reactie op (#14) herman_dad

    Goedemorgen, DOOR MISSTANDEN BLEEF BELANGRIJKE (OPSPORINGS) INFO LIGGEN, een rapport over de organisatie toomnt dit aan. De politiek heeft weer een probleem, maar ook de ORGANISATIE. Nog buiten de slechte naam daarover bij Europese en andere politie- en opsporingsdiensten....

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • BINNENLAND •POLITIEK • GISTEREN, 12:03 • AANGEPAST GISTEREN, 14:35

    Inspectie: belangrijke informatie bleef liggen door misstanden bij politie

    ANP

    • Remco Andringa en Sophie Feenstra

    De informatie-afdeling van de politie heeft jarenlang niet goed gefunctioneerd. Dat leidde tot een groot risico op het mislukken van opsporingsonderzoeken, een slecht imago van de Nederlandse politie in het buitenland en een verziekte werksfeer. Die conclusies trekt de Inspectie Justitie en Veiligheid in een kritisch rapport.

    Onderbezetting en slecht leiderschap leidden tot ernstige gebreken bij de Dienst Landelijke Informatieorganisatie (DLIO) van de Landelijke Eenheid. Die dienst verzamelt informatie voor allerlei afdelingen binnen de politie. Daarnaast wisselt die gegevens uit met politie en inlichtingendiensten in het buitenland.

    De misstanden hebben volgens de inspectie geleid tot een gespannen relatie met die buitenlandse politiediensten. "De samenwerking raakte beschadigd en er ontstond een groot afbreukrisico voor de internationale opsporing", stelt de inspectie.

    Terrorist gemist

    Na de aanslagen in Parijs in 2015 en in Brussel in 2016 kwam de behoefte om internationaal samen te werken en informatie te delen in een stroomversnelling. Het moest voorkomen dat (mogelijke) terroristen ongezien van het ene naar het andere land konden reizen.

    Maar uit onderzoek blijkt dat bij de DLIO signalen zijn gemist, waardoor een van de Brusselse aanslagplegers ongemerkt naar Nederland vloog. Om dit in de toekomst te voorkomen, werd de druk op de afdeling vergroot, maar er kwamen nauwelijks extra mensen bij.

    Al gauw kampte de dienst met grote achterstanden en kwamen er klachten over de kwaliteit van de analyses die nog wel werden afgeleverd. Informatie kwam niet op tijd bij anderen terecht en er ontstonden operationele risico's, schrijft de inspectie.

    Slecht leiderschap

    Volgens de inspectie kwam de afdeling de laatste jaren nauwelijks toe aan het uitwisselen van informatie omdat de dienst onderbemand was en de ICT-systemen niet goed werkten. Ook was de leiding alleen maar bezig met het verder uitbreiden van de taken, terwijl het basiswerk van de afdeling vastliep.

    Volgens het rapport zijn de problemen bij de politiedienst in belangrijke mate terug te voeren op slecht leiderschap. Er werden allerlei plannen bedacht maar niet uitgevoerd, een duidelijke koers ontbrak en het ene gat werd met het andere gevuld. Twee onderdelen van de dienst begonnen elkaar ook nog eens te beconcurreren bij het inwinnen en analyseren van informatie.

    Intern gevolg was volgens de inspectie "een verziekte werksfeer, waarbij men elkaar onder andere beticht van machtsmisbruik, vriendjespolitiek en discriminatie." In het rapport wordt ook getwijfeld aan de vele buitenlandse reisjes en hoge declaraties van sommige leidinggevenden.

    Informanten

    De inspectie startte het onderzoek vorig jaar na signalen over machtsmisbruik, ongewenst gedrag en onprofessioneel handelen bij de informatietak van de politie. Een deel van de klachten ging specifiek over het Team Criminele Inwinning, dat contacten onderhoudt in de criminele wereld. Het AD publiceerde vorige week nog over het wissen van sporen na de dood van een informant.

    Volgens de inspectie kijken de rijksrecherche en de politie nog naar mogelijke misstanden bij het Team Criminele Inwinning, maar is het op basis van de eerste uitkomsten niet nodig zelf verder onderzoek te doen. Later dit jaar volgt nog wel een inspectierapport over de undercoverafdeling van de politie, waar ook signalen van misstanden zijn.

    Verbeterprogramma

    De Inspectie adviseert de politie de zaken op orde te brengen bij de informatie-afdeling en daarna pas weer nieuwe ambities te formuleren.

    Er loopt inmiddels een 'verbeterprogramma'. Verschillende leidinggevenden zijn vervangen, maar volgens de inspectie is er nog een lange weg te gaan.

    De politie erkent dat en zegt dat medewerkers hebben geleden onder de situatie. "Het gaat op veel plekken al steeds beter, maar dit soort verbeteringen vragen veel tijd omdat vertrouwen hersteld moet worden", zegt Jannine van den Berg, hoofd van de Landelijke Eenheid. Volgens haar is de Nederlandse politie altijd "internationaal een voldoende betrouwbare partner gebleven".

    Grapperhaus: indringende conclusies

    Ook minister Grapperhaus vindt dat de organisatie van de Landelijke Eenheid beter op orde moet. Hij noemt de conclusies in het rapport "indringend". Ze bevestigen volgens hem de eerdere signalen die indertijd aanleiding voor hem waren om de Inspectie te vragen onderzoek te doen.

    De demissionaire minister van Justitie constateert dat de Landelijke Eenheid inmiddels al dingen heeft "opgepakt", maar ook volgens hem heeft de organisatie nog een lange weg te gaan. Grapperhaus wil nu een "extern gezaghebbend advies" om leiderschap en cultuur te verbeteren en de sturing te versterken.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • zondag 01 december 2019 @ 00:20
    #14
    reactie op (#13) herman_dad

    Goedemorgen, POLITIEK: AANBESTEDING POLITIEGELD MOET OVER.... 42.000 EERSTE HULPPAKKETTEN gaat niet door wegens een vemoeden van 'belangenverstrengeling'? 

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Reklame voor een goed doel: 

    https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

    ====================================================================

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    'Agenten vervangen'

    CDA en PvdA: aanbesteding politie van 10 miljoen euro moet over

    30 november 2019 18:36 Aangepast: 30 november 2019 18:40

    Attje Kuiken in de KamerBeeld © ANP

    De aanbesteding van 42.000 eerstehulppakketten voor agenten moet helemaal over. Dat zeggen het CDA en de PvdA naar aanleiding van de onthulling van RTL Nieuws dat er bij de aanbesteding van 10 miljoen euro sprake is van de schijn van belangenverstrengeling.

    "Dat is de enige optie die er is", zegt CDA-Kamerlid Chris van Dam. "Uitgummen en opnieuw beginnen." De agenten die bij de procedure betrokken zijn, hebben ook een zakelijk belang. "Ik zie daarin de schijn van belangenverstrengeling en de wet is daar duidelijk over".

    Voor de Partij van de Arbeid ligt dat niet anders. "Deze twee agenten hebben een potentieel belang en dat moet je niet willen", zegt Kamerlid Attje Kuiken. Ze is van mening dat de politie de twee agenten had moeten vervangen voor andere mensen die geen zakelijke banden met de branche hebben.

    Miniatuurvoorbeeld

     Lees ook:

    Politie opnieuw in de fout bij aanbesteding miljoenenproject

    Gaat om belastinggeld

    Kuiken wil dat de minister van Veiligheid en Justitie uitzoekt hoe de politie deze aanbesteding zo heeft kunnen uitvoeren. "Het gaat om veel geld en je moet zorgen dat belastinggeld op een goede manier wordt besteed. Er moet geen enkele schijn van verrijking zijn."

    Van Dam van het CDA maakt zich vooral zorgen dat het weer misgaat met een aanbesteding bij de politie. Het CDA stelt voor dat de korpsleiding het hele proces van aanbesteden eens goed onder de loep laat nemen door een externe partij om uit te zoeken waar het telkens fout gaat.

    Miniatuurvoorbeeld

     Lees ook:

    Het gaat wel vaker mis bij aanbestedingen van de politie

    Roland Strijker

    Attje Kuiken Chris van Dam Nationale Politie PvdACDA Politiek Politie Geld Belangenverstrengeling Belasting

    handtekeningafbeelding
  • zondag 22 september 2019 @ 00:23
    #13
    reactie op (#12) herman_dad

    Goedemorgen, POLITIEORGANISATIE GEEFT TONNEN TE VEEL UIT AAN 'feest- en cadeaubudget'.... Ook eerder kwamen al politiechefs, zie o.a. topic 'Politie Amsterdam' hier in het forum en elders, in opspraak over 'gisften' of zijn er zelfs voor ontslagen.

     Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    Politie geeft miljoenen te veel uit aan 'feest- en cadeaubudget'.

    ANP

     VANDAAG, 09:42

    BINNENLAND

    De politie heeft de afgelopen jaren te veel geld uitgegeven aan zaken als feesten en cadeaus. Dat blijkt uit onderzoek van Argos. Het onderzoeksprogramma heeft declaraties van het 'representatiebudget' bekeken met in totaal tienduizenden uitgaven tussen 2013-2017 van alle politie-eenheden.

    Het VPRO-programma ontdekte zo dat de budgetten voor relatiegeschenken en feestjes ruimschoots zijn overschreden. In 2017 was het totale representatiebudget 11,5 miljoen euro, maar er werd toen 2 miljoen euro meer uitgegeven. Argos zegt dat de uitgaven volgens de politie inmiddels 15 miljoen euro zijn.

    De politie geeft toe aan het programma dat sommige uitgaven te hoog zijn en gaat ze "kritisch analyseren". Op de lijsten stonden onder andere declaraties van dure afscheidsfeestjes, kookworkshops, voetbalkaarten en etentjes.

    Teleurgesteld

    Het is niet de eerste keer dat de politie in opspraak raakt door declaraties. Zo was er bijvoorbeeld het declaratieschandaal van oud-voorzitter van de centrale ondernemingsraad Frank Giltay. De rechtszaak over zijn ontslagkwam vorige week voor de rechter.

    Volgens intern onderzoek gaf hij tienduizenden euro's politiegeld uit aan etentjes en feesten, huurde hij bevriende ondernemers in voor klussen en rommelde met facturen.

    Politiebond ACP laat aan Argos weten teleurgesteld te zijn dat de zaken nog niet goed op orde zijn. De korpsleiding zegt tegen Argos de situatie rond de representatiekosten te willen verbeteren.

    Argos heeft de lijsten online geplaatst en geeft vanmiddag in de uitzending meer toelichting op de onderzoeksresultaten: op NPO Radio 1 van 14.00 tot 15.00 uur.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel: 

    handtekeningafbeelding
  • dinsdag 18 juni 2019 @ 00:16
    #12
    reactie op (#11) herman_dad

    Goedemorgen, POLITIE INVESTEERT TONNEN IN '112-APP' DIE OVERBODIG BLIJKT TE ZIJN.... De politieorganisatie vindt zelf van niet, dat hij ovebodig is? 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    'Politie investeerde tonnen in achterhaalde 112-app'.

    HOLLANDSE HOOGTE | MARCO OKHUIZEN

    VANDAAG, 09:19 AANGEPAST VANDAAG, 11:43

    BINNENLAND

    De politie heeft tonnen verspild aan de ontwikkeling van een nieuwe app die achterhaald was. Dat komt naar voren uit stukken die RTL Nieuws heeft opgevraagd. De app zou hulpdiensten helpen bij het vaststellen van de locatie van iemand in nood. De politie spreekt tegen dat er geld is verspild en benadrukt dat de app er alsnog komt.

    De app had in 2017 gelanceerd moeten worden, maar dat werd meerdere keren uitgesteld. Uiteindelijk bleek de belangrijkste functie, de locatiebepaling, achterhaald. In totaal werd er 400.000 euro betaald.

    Nieuwe techniek

    Het initiatief kwam van het toenmalige ministerie van Veiligheid en Justitie, dat op dat moment op de hoogte was van de andere nieuwe techniek: Advanced Mobile Location (AML), waarbij de locatie van de beller in nood automatisch wordt meegestuurd naar de meldkamer.

    Ook de politie was op de hoogte van deze techniek, maar koos er samen met het ministerie voor de eigen plannen door te zetten, tegen het advies in van onderzoeksbureau TNO dat toentertijd de lancering van de app afraadde.

    Het adviesrapport werd genegeerd en er werd een delegatie gestuurd naar Finland, waar de politie al langere tijd met een 112-app werkte.

    Free publicity

    De Nederlanders kochten het ontwerp van die app voor een bedrag van 50.000 euro. Door "free publicity te genereren in Hart van Nederland/EditieNL" zou de app in de spotlights moeten komen, zag RTL Nieuws.

    Maar zover kwam het dus niet. De bouw die in 2017 had moeten beginnen, begon uiteindelijk een jaar later pas. In die periode kondigde minister van Justitie en Veiligheid Grapperhaus ineens aan dat hij, tegen alle eerdere beslissingen in, toch prioriteit zou geven aan de invoering van AML, de locatietechniek zonder app.

    Reactie politie

    De politie zelf spreekt niet van een overbodige app. "We hebben meerdere wegen bewandeld om zo snel mogelijk een locatiebepalingssysteem te ontwikkelen", zegt een woordvoerder. "AML is een versnelling geraakt waardoor de 112-app op de achtergrond is geraakt."

    Volgens de woordvoerder is het geld wel degelijk goed besteed en komt de app er alsnog. "Het een sluit het ander niet uit. Je hebt een basis nodig om door te ontwikkelen. En we hebben liever drie locatiebepalingssystemen die mensenlevens redden dan geen."

    Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de behoefte van gebruikers. Op basis daarvan wordt de app aangevuld met nieuwe functies, bijvoorbeeld een chatfunctie of de mogelijkheid om beeld in te sturen.

    Deel dit artikel: 

    handtekeningafbeelding