6539 keer bekeken

VUURWAPENGEBRUIK EN ALLE PERIKELEN DAAROVER

• dinsdag 19 februari 2019 @ 00:24
    reactie op (#32) herman_dad

Goedemorgen, ook NU WEER DRIE WAARCHUWINGSCHOTEN bij aanhouding van een Poolse man in Waalwijk NB die was ingereden op een politieman bij een controle, de politie is tevens op zoek naar getuigen van het voorval. 

Zie en lees verder art. van POLITIE.NL Twitter (bron)

Ga naar content

Politie lost na achtervolging schoten bij arrestatie

Laatste update:

18-02-2019 | 17:07

Woordvoering: Zeeland-West-Brabant

Waalwijk - De politie heeft vanmiddag op het Hoogeinde, bij de aanhouding van een Poolse man (31) drie schoten gelost. Er raakte daarbij niemand gewond. De Poolse automobilist had in Kaatsheuvel een stopteken genegeerd en was ingereden op de agent die opzij moest springen om een aanrijding te voorkomen.

Locatiefoto Waalwijk Hoogeinde

De vluchter reed hierna met hoge snelheid door een natuurgebied naar Waalwijk. Hij werd achtervolgd door twee politieauto’s en een politiemotor. Tijdens deze achtervolging gedroeg de bestuurder zich zo gevaarlijk dat verschillende voetgangers opzij moesten springen. De rit eindigde op een kruising in Waalwijk. Daar verloor de vluchter de macht over het stuur en botste tegen een paaltje. Hierna vluchtte hij een tuin in van een woning. Agenten hebben bij zijn arrestatie drie schoten gelost. Hij werd vanwege buikklachten voor controle naar het ziekenhuis vervoerd.  De 31-jarige bijrijdster werd direct aangehouden. Het is nog onduidelijk waarom de man het stopteken negeerde. De politie stelt een nader onderzoek in naar de toedacht van het incident. 

Oproep

De politie is op zoek naar de wandelaars die bijna werden aangereden en andere getuigen. Zij kunnen bellen met 0900-8844.

Deel het artikel op social media

Deel artikel via: 

handtekeningafbeelding
  • zondag 10 februari 2019 @ 00:22
    reactie op (#31) herman_dad

Goedemorgen, WEER WAARSCHUWINGSSCHOT BIJ MASSALE VECHTPARTIJ SUPPORTERS door politieman gelost. Een van de verdachten reed in op een politieman. Het lijkt wel of er bijna elke dag ergens in het land door de politie van het vuurwapen gebruik moet worden gemaakt, een toename?   

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

Politie schiet bij massale vechtpartij supporters in Sittard

VANDAAG, 10:35

AANGEPAST OM 14:33

REGIO

Stille getuigen van de vechtpartij in Sittard. Inzet: de politie vannacht L1 | GETUIGE

De politie heeft gisteravond in Sittard een waarschuwingsschot gelost. Dat gebeurde toen na een massale vechtpartij een van de betrokkenen in zijn auto vluchtte en op een agent inreed. Vijf mensen, in de leeftijd van 17 tot 29 jaar, zijn aangehouden.

De politie kreeg rond 22.20 uur een eerste melding van een grote vechtpartij in een café in een winkelcentrum in Sittard. Terwijl agenten onderweg waren, verplaatste de vechtpartij zich naar buiten. Tientallen mensen gingen met elkaar op de vuist. Volgens omwonenden ging het om 50 tot 60 in het zwart geklede PSV-supporters die aanhangers van Fortuna Sittard te lijf gingen.

Bestuurder gaf gas

Burgemeester Sjraar Cox van Sittard-Geleen heeft hetzelfde verhaal gehoord. "Ze oefenden een aanval uit op een groep die bij het café stond", zegt hij bij 1Limburg. "Het schijnen mensen van PSV te zijn en het zou een reactie zijn op het in brand steken van een vlag van PSV. Ook mensen van Genk (supporters van voetbalclub Racing Genk in België, redactie) zouden erbij zijn geweest."

Toen de eerste politieauto's aankwamen, vluchtte een aantal mensen in auto's. Eén daarvan werd tot stoppen gedwongen. Maar toen de agent de inzittenden wilde controleren, gaf de bestuurder gas en reed in op de agent. Die loste een waarschuwingsschot. De bestuurder en inzittenden zijn aangehouden.

Omwonden hadden angst

"De omwonenden hadden angst. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt in al die jaren. Ze hebben hun ongerustheid duidelijk aan mij overgebracht", zegt burgemeester Cox. Hij noemt de ontwikkelingen onaanvaardbaar. "En we moeten ervoor zorgen dat dit nooit meer gebeurt."

Tijdens de vechtpartij is een aantal auto's vernield. De vijf mensen die zijn aangehouden, komen volgens de politie uit België en Eindhoven.

BEKIJK OOK

Rellen met Nederlandse supporters bij Belgische voetbalderby

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • zondag 03 februari 2019 @ 00:26
    reactie op (#30) herman_dad

Goedemorgen, POLITIE LOST WAARSCHUWINGSSCHOTEN BIJ GGZ-INSTELLING. Een daar opgenomen vrouw ging door het lint, maar kennelijk is dit zo erg geweest dat er waarschuwingsschoten moesten worden gelost? Mogelijk zou een 'taser' hierbij meer effect hebben gehad?

Politie lost waarschuwingsschoten bij ggz-instelling

VANDAAG, 19:26

BINNENLAND

De politie doet onderzoek bij de ggz-instelling in Dongen ERIK HAVERHALS / FPMB

De politie heeft waarschuwingsschoten gelost bij een ggz-instelling in het Brabantse Dongen. Agenten grepen in toen een vrouw, die er onder behandeling is, hen bedreigde.

De agenten waren op verzoek van een arts van de patiënt meegekomen bij een bezoek. Daarop trok de vrouw een mes. Na enkele waarschuwingsschoten kon ze worden overmeesterd.

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • dinsdag 29 januari 2019 @ 00:33
    reactie op (#29) herman_dad

Goedemorgen. DE RIJKSRECHERCHE HEEFT VERLEDEN JAAR 27 schietincidenten onderzocht. Door politiekogels zijn 3 mensen om het leven gekomen en een aantal gewond geraakt.   

Rijksrecherche onderzocht vorig jaar 27 politie-schietincidenten

VANDAAG, 10:57

AANGEPAST OM 11:45

BINNENLAND

De Rijksrecherche onderzocht vorig jaar 27 schietincidenten ANP

De politie was vorig jaar betrokken bij 27 schietincidenten waarbij doden en gewonden vielen. Vorig jaar vielen er drie doden en raakten 26 mensen gewond, meldt de Rijksrecherche.

Bij één incident vielen drie gewonden. Dat was afgelopen december in Winterswijk. Een van de gewonden was een agente.

De Rijksrecherche doet standaard onderzoek naar zaken waarbij politieagenten gebruik hebben gemaakt van hun vuurwapen, met doden of letsel als gevolg. Na zo'n onderzoek bepaalt het Openbaar Ministerie of gebruik van het vuurwapen door de politie rechtmatig was.

Dodelijk afloop

Onder de zaken met dodelijk afloop is bijvoorbeeld een incident in januari vorig jaar in Amsterdam. De politie schoot toen een man neer die in een woning ruzie had met een andere man. Hij overleed ter plekke. Volgens het OM nadert dit onderzoek de eindfase. Binnen drie weken wordt duidelijk of het wapengebruik in dit geval rechtmatig was.

Eind mei werd in Schiedam een man neergeschoten die op zijn balkon met een bijl zwaaide. Een arrestatieteam viel uiteindelijk zijn woning binnen, waar hij agenten bedreigde en een politiehond doodstak. De man werd neergeschoten en overleed een paar dagen later aan zijn verwondingen. Dit onderzoek is door de Rijksrecherche inmiddels afgerond en ligt bij het OM in Rotterdam voor ter beoordeling.

In Leeuwarden overleed vorig jaar maart een man tijdens zijn aanhouding na een ruzie. De man verzette zich en werd onwel. De status van dit onderzoek is niet bekend.

Forse daling

Vorig jaar was voor het eerst een forse daling te zien in het aantal gewonden bij schietincidenten. Toen vielen er 23 gewonden, tegen 34 een jaar eerder.

BEKIJK OOK

Politie maakte vorig jaar minder zwaargewonden

Politie schiet drie keer deze week, wat zijn de richtlijnen?

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • vrijdag 18 januari 2019 @ 00:45
    reactie op (#28) herman_dad

Goedemorgen, MAN RIJDT DOOR NA STAANDEHOUDING EN SCHEPT AGENT, RIJDT ZICH DOOD TEGEN EIGEN BOERDERIJ. Politiemensen hadden na dit incident op de auto van de man geschoten. Er is mogelijk sprake ook van een 'zelfmoordactie'.  

Man in Friesland omgekomen nadat hij tegen eigen woonboerderij reed

GISTEREN, 12:23

AANGEPAST GISTEREN, 13:05

REGIO

JARING RISPENS

In Nieuwehorne is een man van 50 om het leven gekomen toen hij probeerde te vluchten voor de politie en daarbij tegen de muur van zijn eigen woonboerderij reed.

Rond 10.00 uur werd de politie opgeroepen na een 112-melding, dat iemand zich van het leven wilde beroven. Toen de agenten aankwamen, zat de man in zijn auto in de garage naast zijn huis.

Toen de politie hem wilde aanspreken ging hij er vandoor en reed daarbij over een agent heen. Die hield daar enkele flinke kneuzingen aan over. Een andere agent werd geraakt aan zijn arm.

JARING RISPENS

Omdat er een dreigende situatie was heeft de politie op de auto geschoten. Die vatte vlam en kwam tot stilstand tegen de gevel van de boerderij. De man bleek zwaargewond en overleed ter plekke.

Het is niet duidelijk of de auto vlam heeft gevat door de schoten van de politie of door een andere oorzaak. De politie spreekt van een verschrikkelijk drama. Het was bekend dat de man problemen had, zo meldt Omrop Fryslân.

De gewonde agent is naar het ziekenhuis gebracht, maar hij mocht weer naar huis nadat hij was onderzocht.

Deel dit artikel: 

Dit is een artikel van Omrop Fryslân

handtekeningafbeelding
  • donderdag 27 december 2018 @ 00:36
    reactie op (#27) herman_dad

Goedemorgen, WEER TWEE INCIDENTEN WAARBIJ POLITIEMENSEN MOESTEN SCHIETEN. Het lijkt er niet meer alleen op, dát het vuurwapengebruik da laatste tijd toeneemt, waarbij het decennia geleden in Nederland althans 'nog wel meeviel'. 

Zie verder art. van NU.nl Twitter (bron)

Donderdag 27 december 2018 

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Man zwaargewond na schietpartij Rotterdam, drie verdachten aangehouden

Man zwaargewond na schietpartij Rotterdam, drie verdachten aangehouden

26 december 2018 17:15 Laatste update: een uur geleden

2

De politie heeft woensdagmiddag drie verdachten aangehouden na een schietpartij bij het Adrianaplein in Rotterdam. Een man raakte zwaargewond en is overgebracht naar het ziekenhuis.

Het incident gebeurde waarschijnlijk naar aanleiding van een ruzie. De politie heeft een vuurwapen moeten gebruiken om de situatie onder controle te krijgen. Agenten hebben eerst twee waarschuwingsschoten gelost, maar dat hielp niet. Daarna is er gericht geschoten, aldus de politie.

De politie onderzoekt nog of de verdachte gewond is geraakt door politieschoten.

Volgens een ooggetuige is het slachtoffer twaalf keer onder vuur genomen, aldus RTV Rijnmond.

De drie aangehouden mensen zijn twee mannen (49 en 26 jaar) en een vrouw (23 jaar), en komen allemaal uit Rotterdam.

Er was zojuist een schietpartij in de Bajonetstraat in Rotterdam. Politie is ter plaatse, meer informatie volgt.

Politie_Rdam

Politie_Rdam

15:32 - 26 december 2018

Door: NU.nl  Beeld: ANP

2  reacties  

Lees meer over:

Rotterdam 

Donderdag 27 december 2018 

Politie schiet op man die vlucht na verkeerscontrole in Almelo

Politie schiet op man die vlucht na verkeerscontrole in Almelo

26 december 2018 21:46

1

Politieagenten hebben woensdag in Almelo geschoten op een man die op de vlucht was geslagen bij een verkeerscontrole.

Er is niemand gewond geraakt bij het incident. De man probeerde de verkeerscontrole te ontwijken en ging er vandoor nadat hij een politiemotor total loss had gereden. Een agent kon zichzelf op tijd in veiligheid brengen. De politie ging de man achterna en daarbij hebben agenten geschoten.

Een deel van de Gravenallee is afgezet voor onderzoek. De man is nog niet gevonden door de politie.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!

Door: ANP  Beeld: ANP

1  reactie  

Lees meer over:

almelo  Binnenland 

handtekeningafbeelding
  • maandag 10 december 2018 @ 00:17
    reactie op (#26) herman_dad

Goedemorgen, AGENT EN 2 ANDEREN IN WINTERSWIJK GEWOND DOOR SCHIETPARTIJ. De politie was afgekomen op een vernieling aan of in een woning. De verdachten vluchtten maar kwamen later terug. Waarom is in dit artikel onduidelijk?

Zie en lees verder art. NU.nl Twitter (bron)

Maandag 10 december 2018 

Agent en twee andere mensen gewond door schietpartij Winterswijk

Agent en twee andere mensen gewond door schietpartij Winterswijk

09 december 2018 03:52 Laatste update: 13 uur geleden

73

Door een schietpartij op de Keizersdwarsweg in Winterswijk zijn in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen gewond geraakt, onder wie een politieagent. Kort daarna zijn vijf mensen aangehouden in de zaak.

Rond 1.00 uur kwam er bij de politie een melding van vernieling aan een woning binnen. Toen agenten bij het huis aankwamen, vluchtten drie verdachten in een zwarte Skoda weg. De politie ging vervolgens in gesprek met de melder. Kort daarna kwamen de verdachten terug en werd er geschoten. 

Een van de agenten werd geraakt door een schampschot. Hij is naar het ziekenhuis vervoerd en mocht na een paar uur weer naar huis.

De daders vluchtten opnieuw in de zwarte auto, maar de politie kon ze snel aanhouden. Bij de aanhouding bleken twee inzittenden van de auto gewond. Een van hen is zwaargewond per helikopter naar het ziekenhuis gebracht. De andere gewonde, de bestuurder, hoefde niet naar het ziekenhuis. Hoe de twee hun verwondingen hebben opgelopen wordt onderzocht, zegt een woordvoerder van de politie.

Bij de woning aan de Keizersdwarsweg arresteerde de politie nog twee mensen. Het is niet bekend wat hun betrokkenheid is. Het onderzoek is nog in volle gang. De politie sprak in eerste instantie van vier gewonden, maar dat bleek niet juist.

Over de toedracht van de schietpartij heeft de politie niets bekendgemaakt. Wie er hebben geschoten, is ook niet gezegd.

Incident omgeving Keizersdwarsweg Winterswijk: er is geschoten en er zijn 4 gewonden waarvan 1 politiecollega. 5 aanhoudingen verricht. Politie doet onderzoek. Meer info volgt later #politie#winterswijk

POL_Winterswijk

POL_Winterswijk

02:37 - 9 december 2018

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!

Door: NU.nl/ANP  Beeld: ANP

73  reacties  

Lees meer over:

winterswijk  Misdaad in Nederland Binnenland 

handtekeningafbeelding
  • maandag 26 november 2018 @ 01:02
    reactie op (#25) herman_dad

Goedemorgen, HOE EEN DODELIJK SCHOT EEN POLITIEMAN/VROUW KAN TEKENEN. Leest u dit verhaal van een 'ervaringsdeskundige' hierover eens:

Zie en lees verder art. van RTL-NIEUWS Twitter (bron)  

Agent Eric schoot voortvluchtige berover dood: 'Dit raak ik nooit meer kwijt'

25 november 2018 07:00 Aangepast: 25 november 2018 10:31

Agent Eric Passchier

Het is de grote vrees van iedere agent: in een situatie belanden waarin je geen andere keus hebt dan gericht te schieten. Agent Eric Passchier kon niet anders, toen een auto met twee vluchtende criminelen op hem afreed. "Ik kan het nog steeds op elk moment van de dag terughalen. Dat is het kruis dat ik draag."

Het is zaterdagmiddag 22 juni 1996. Eric heeft dienst en rijdt alleen in zijn dienstauto in de buurt van Rosmalen. Het is een jaar nadat hij, vanwege de liefde, van Den Haag naar Brabant is verhuisd. Hij woont daar met zijn vrouw en werkt bij de regio Brabant Noord. Veertien jaar eerder is hij als jonge agent begonnen bij de politie Den Haag.

Achtervolging Duitse criminelen

"Via de portofoon kwam een melding binnen van een achtervolging vanuit Nijmegen. Twee Duitse mannen, verdacht van meerdere misdrijven, waaronder berovingen en autodiefstal, waren op de vlucht geslagen." Ze worden achtervolgd door meerdere politieauto’s.

"Er was al geprobeerd om ze van de weg te rijden, maar dat mislukte. Van de snelweg belandden ze op een provinciale weg, waar de politie ze probeerde tegen te houden met een wegblokkade. Daar wisten ze ook langs te komen."

Het is chaotisch, hoort Eric via de portofoon in z’n auto. "Er werd gegild en geschreeuwd op het mobilofoonkanaal." Via de provinciale weg rijden de voortvluchtige Duitsers richting Rosmalen, waar Eric is. In Rosmalen is het op deze kalme zomerdag gezellig druk.

Laatste rotonde voor Rosmalen

"Ik moest koste wat kost voorkomen dat de auto Rosmalen inreed." Eric rijdt naar de laatste rotonde voor het centrum van Rosmalen. Hij zet zijn auto op de rotonde en stapt uit. Een andere agent komt aanrijden en zet zijn auto dwars op de weg voor de wagen van Eric. Naast de weg loopt een fietspad, met daartussen verhogingen. Eric stapt uit loopt naar de rand van de rotonde.

Dan hoort hij de sirenes van de achtervolgende politieauto's. "Op datzelfde moment hoorde ik een auto heel hard optrekken. Daarna gekraak en gepiep. Tussen de politieauto en de heg naast de weg zag ik plotseling de auto recht op me afkomen. De auto was omhoog gekomen door de verhogingen in de weg."

Lees ook:

Nederlandse agenten, triggerhappy of niet?

Overlevingsinstinct

"Mijn hersenen zeiden: je gaat nu dood. Mijn overlevingsinstinct nam het over. Ik draaide weg van de auto die op me afkwam. In die draai greep ik mijn pistool. Ik haalde de trekker over op het moment dat de auto naast me was. Die was vlakbij, op zo’n 20 centimeter. Ik schoot en raakte de bestuurder in zijn nek."

Wonderbaarlijk genoeg mist de auto Eric. "De auto was zo dichtbij, dat mijn pistool tijdens het automatisch doorladen na het schot de portierstijl van de auto raakte, wat ervoor zorgde dat de kogelhuls niet uit het pistool kon. De huls stond overeind in mijn pistool. Maar dat merkte ik pas later. Toen ik naar de auto rende, zag ik de bestuurder die iets naast zich probeerde te grijpen. Ik probeerde opnieuw te schieten, maar mijn pistool weigerde. Hij was geblokkeerd door de kogelhuls. Ik trok de verdachte uit de auto en gooide hem op de weg. Collega’s doken op hem en het was voorbij."

Enorme hoeveelheid bloed

Eric is even helemaal de weg kwijt. Een collega vangt hem op en leidt hem weg bij de neergeschoten verdachte. Wat Eric wel gelijk opvalt, is de enorme hoeveelheid bloed op de weg.

"Ik werd in een auto gezet en ze reden me naar het politiebureau. Onderweg begreep ik pas wat er gebeurd was. Het was onwerkelijk. Ik had het zwaarste middel ingezet dat een agent mag gebruiken. Maar ik bedacht me ook: je hebt gedaan wat je moest doen."

Op het bureau daalt de realiteit in. Eric wordt gesteund door collega’s, maar moet ook een verklaring opstellen over wat er precies is gebeurd. Dat is de normale procedure als een agent heeft geschoten.

"Mijn pistool werd in beslag genomen. Voor veel agenten is dat emotioneel, maar daar had ik geen last van. Vervolgens kom je in een enorme molen terecht." De Rijksrecherche komt erbij en hij moet precies vertellen wat er is gebeurd. "Ik vertelde alles. Ik had niets te verbergen. Het was voor mij tenslotte goed afgelopen."

Lees ook:

Agent schiet dwars door eigen voorruit tijdens achtervolging

Eric zag overal bloed liggen nadat hij de verdachte uit de auto had gesleurd.

© ANP

Dwarslaesie

De verdachte is dan weliswaar zwaargewond, maar niet overleden. Wel heeft hij een dwarslaesie door de kogel, die door zijn nek ging.

Eric gaat na een paar dagen weer aan het werk. Achter het bureau. Dan wordt hij gebeld. Het is de Rijksrecherche. "Ze zeiden: we willen je toch officieel horen als verdachte. Het lijkt ons verstandig als je een advocaat meeneemt."

Eric is verbaasd. "Wacht even, dacht ik, ik heb het toch goed gedaan? Waarom ben ik dan een verdachte? Waarom heb ik een advocaat nodig? Dan kom je in een heel verkeerde film terecht. Het had te maken met getuigenverklaringen, die een ander verhaal vertelden." Dat hakt erin bij de agent. "Ik ging aan mezelf twijfelen. Dit is toch mijn verhaal?"

Zijn advocaat adviseert Eric om te zeggen dat hij heeft geschoten 'om de maatschappij te beschermen'. Dat weigert hij. "Ik heb geschoten uit zelfbehoud. Ik heb uit doodsangst geschoten."

Toch vervolgd

Het heikele punt blijkt het moment waarop hij heeft geschoten. Omdat de auto, op het moment waarop hij schiet, náást hem is, zou het gevaar al zijn geweken. Het zou dan niet nodig zijn geweest om te schieten.

"Tussen het moment waarop de auto tevoorschijn kwam en het moment dat ik schoot, zat 1,4 seconde. Dat kan eigenlijk niet. Toch deed ik het. Instinctief. Het is alsof je je hand op een hete plaat legt en die zonder na te denken terugtrekt. De officier van justitie dacht er anders over. Hij besloot tot vervolging over te gaan omdat ik volgens hem in die dikke seconde nog had moeten besluiten om niet te schieten."

De agent krijgt een dagvaarding. Hij wordt officieel verdacht van poging tot doodslag. "Verschrikkelijk is dat." Eric heeft het er erg moeilijk mee. "Ik heb er nachten wakker van gelegen. Het rampscenario gaat door je hoofd. Straks word ik veroordeeld voor poging tot doodslag en krijg ik gevangenisstraf. Als ik word veroordeeld, mag ik niet meer bij de politie werken. Weg carrière."

Schietincidenten door agenten:

"Agenten gebruiken zo'n 14.000 keer per jaar geweld, dat is bij 5 tot 10 procent van alle aanhoudingen", zegt Jaap Timmer, hoofddocent maatschappelijke veiligheid aan de VU, eerder tegen RTL Nieuws. Het gaat dan in het overgrote deel van de gevallen om fysiek geweld, soms gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van pepperspray. 20 tot 30 keer per jaar wordt iemand geraakt door een politiekogel. 10 tot 20 keer per jaar moet een agent zich voor de rechtbank verantwoorden omdat hij (of zij) geweld heeft gebruikt.  Een paar keer per jaar wordt de agent daarvoor ook veroordeeld.

Rechtszaak

De rechtszaak dient uiteindelijk bijna een jaar na het incident. "Zo’n zaak voelt als jij tegen de rest van de wereld. Dat is heel eenzaam. Ondanks alle steun van iedereen sta jij in je eentje voor de rechter en zit je in je eentje in het verdachtenbankje."

“Het was verschrikkelijk spannend. De hele zaal zat vol met vrienden, familie en heel veel pers. Het was een van de spannendste momenten uit mijn leven.”

De zaak wordt heel klinisch behandeld. Het Openbaar Ministerie klaagt Eric weliswaar aan voor poging tot doodslag, maar eist geen straf. Tot grote verbazing van de agent. "Waarom zat ik daar dan?" Dan mag hij het laatste woord voeren. "Ik heb verteld dat ik het heel erg vond dat iemand gewond was geraakt. Maar ik vond het ook heel erg dat ik gedwongen werd op iemand te schieten. Niemand wil dat meemaken, dat je wordt gedwongen om dat te doen."

Vertrouwen in rechtssysteem

Twee weken later is de uitspraak. "Dat begon heel raar. De rechter zei dat ik schuldig was bevonden aan poging doodslag. Maar later in de uitspraak zei hij dat ik me terecht kon beroepen op noodweer. Ik werd ontslagen van rechtsvervolging. Dat gaf een enorme emotionele ontlading."

"Ik was heel blij. Ik zei toch dat ik het goed gedaan had! Mijn eigen gevoel had een deuk opgelopen. Het vertrouwen in het rechtssysteem werd hersteld."

Pas na de rechtszaak hoort Eric dat het slachtoffer, een Duitser van 36, een paar maanden na het incident is overleden als gevolg van de verwondingen.

Speciale rechtbank

Dit proces en de vervolging van agenten in het algemeen is waarom Eric en de korpsleiding, onder wie korpschef Erik Akerboom, pleiten voor een andere procedure voor agenten die hun dienstwapen hebben gebruikt.

"We willen graag dat een speciale rechtbank kijkt naar de gang van zaken. Nog steeds gelden dezelfde wetten. Maar er wordt dan eerst gekeken of de juiste procedures zijn gevolgd. Zodat een agent niet wordt behandeld als de crimineel die hij moet oppakken. De Blauwe Kamer, noemt de korpschef deze speciale rechtbank."

Stukje film blijft over

Eric hoopt dat die verandering snel wordt doorgevoerd, omdat een schietincident ook zonder rechtszaak al een enorme impact heeft op een agent.

"Wat overblijft, is dat stukje film. Ik zie zijn hoofd nog steeds, dat geschrokken gezicht naast me. Dat kan ik elke seconde weer voor me halen. In mijn loopbaan heb ik veel erge dingen gezien. Dode kinderen, zwaargewonden. Maar dit incident staat het diepst in mijn geheugen gegrift. Dit staat bovenaan. Dit raak ik nooit meer kwijt."

Gewonden en doden door politiekogels:

• 2017: 23 incidenten, 3 doden, 20 gewonden
      • 2016: 34 incidenten, 4 doden, 33 gewonden
      • 2015: 30 incidenten, 0 doden, 29 gewonden
      • 2014: 33 incidenten, 2 doden, 31 gewonden
      • 2013: 33 incidenten, 2 doden, 31 gewonden
      • 2012: 24 incidenten, 5 doden, 19 gewonden
      • 2011: 30 incidenten, 5 doden, 29 gewonden
      • 2010: 25 incidenten, 3 doden, 24 gewonden
      • 2009: 23 incidenten, 3 doden, 27 gewonden

Bron: Rijksrecherche

Lees ook:

Politieagent schiet automobilist neer bij Drentse seksclub

RTL Nieuws / Arne Hankel

Nationale Politie Criminaliteit Politie

handtekeningafbeelding
    • zondag 18 november 2018 @ 00:45
      reactie op (#24) herman_dad

Goedemorgen, POLITIEMAN/VROUW DIE MOE(S)T SCHIETEN, DAN ALTIJD VOOR ÉÉN EN DEZELFDE RECHTBANK indien ondezoek dit uitwijst, dát er mogelijk onterecht is geschoten. Dit om ook bij de rechtsspraak expertise te krijgen. Dat zou meer dan noodzakelijk zijn, binnen enkele seconden beslissen, ja of nee schieten is bijna latijd aan de orde.

Schietende agent altijd voor rechtbank Midden-Nederland

VRIJDAG, 09:24

AANGEPAST VRIJDAG, 09:37

POLITIEK

ANP

Als een agent voor de rechter moet komen vanwege het gebruik van ongeoorloofd geweld, dient die zaak in de toekomst altijd voor de rechtbank Midden-Nederland. Dat voorstel heeft minister Grapperhaus naar de Tweede Kamer gestuurd.

Dat dit soort zaken voortaan door één rechtbank zou worden behandeld, was al afgesproken in het regeerakkoord. De keuze is nu dus gevallen op Midden-Nederland. Volgens Grapperhaus vragen deze zaken om specifieke deskundigheid.

De minister benadrukt dat de beslissing om in een concreet geval geweld te gebruiken bijna altijd in een complexe situatie wordt genomen, waarin de agent weinig tijd heeft. "Het is dan van groot belang dat het optreden van politiemensen achteraf wordt getoetst door een rechter die niet alleen gedegen kennis heeft van de regels en omstandigheden, maar ook ruime ervaring heeft in het toetsen ervan", zegt Grapperhaus. Hij ziet in concentratie bij één rechtbank een grote meerwaarde.

De minister heeft de wijziging verwerkt in een wetsvoorstel over het gebruik van geweld door de politie, dat al eerder bij de Kamer ingediend was.

BEKIJK OOK

Van der Steur: geweld maakt agent niet meteen verdacht

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
    • woensdag 10 oktober 2018 @ 00:16
      reactie op (#23) herman_dad

Goedemorgen, NA VERSCHILLENDE SCHIETINCIDENTEN IS ER VERSCHERPT POLITIE-TOEZICHT INGESTELD VOOR DE COFFEESHOP. Zie onderartikel, er waren al meerdere incidenten. Ook opvallend is, de politie, OM doet geen mededelingen over de gedode jonge man, maar volgens Omroep West  zou het gaan om de zoon van een politieagent? 

Politie Delft verscherpt toezicht na schietincident voor coffeeshop

VANDAAG, 16:23

BINNENLAND

Forensisch onderzoek in de Breestraat ANP

De politie heeft het toezicht in het centrum van Delft verscherpt naar aanleiding van het schietincident gisteren voor een coffeeshop. Op verschillende plaatsen worden permanent bemande politieauto's geplaatst, meldt het Openbaar Ministerie.

Gisteren vond in de Breestraat kort na 05.00 uur een schietincident plaats. Twee mannen op een scooter stopten voor coffeeshop The Game. Een van hen stapte af en haalde iets tevoorschijn "wat eruit zag als een vuurwapen", meldt het OM. Toen hij het voorwerp op de coffeeshop richtte, greep een politieagent in die in een onherkenbare politieauto langsreed.

De agent schoot meerdere keren. Het is nog niet duidelijk of hierbij een verdachte is geraakt. Het tweetal sloeg op de scooter op de vlucht.

Gisterochtend overleed een 18-jarige man in een Zoetermeers ziekenhuis aan de gevolgen van een schotwond. Volgens Omroep West gaat het om de zoon van een politieagent en leerling van het mboRijnland in Zoetermeer.

Het OM kan niet bevestigen dat hij een van de twee verdachten was en onderzoekt of er een verband bestaat. Ook wordt er nog steeds onderzoek gedaan naar het schieten door de agent.

The Game

Coffeeshop The Game werd meerdere keren gesloten na een schietincident. In mei en september werd de coffeeshop onder vuur genomen. Ook op andere plaatsen in het centrum waren er de afgelopen maanden beschietingen.

De burgemeester van Delft liet weten dat er veel capaciteit is ingezet om onderzoek te doen naar de achtergrond van de incidenten.

BEKIJK OOK

Weer incident bij coffeeshop Delft, politie opent vuur

Opnieuw schietincident in binnenstad van Delft

Aanhoudingen na beschietingen en explosie in Delft

'Ik kan wel huilen', Delft schrikt van weer een geweldsincident

Deel dit artikel: 

Gewijzigd op 2019-09-28 00:14:05
      handtekeningafbeelding