1359 keer bekeken

Erik Akerboom nieuwe korpschef Nationale Politie

• zaterdag 28 maart 2020 @ 00:13
    reactie op (#10) herman_dad

Goedemorgen, AKERBOOM (naar AIVD) wordt opgevolgd door HENK VAN ESSEN die al zijn vervanger was. 

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

Henk van Essen POLITIE

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 13:49 • AANGEPAST VANDAAG, 16:36

Henk van Essen nieuwe korpschef politie

Henk van Essen wordt de nieuwe korpschef van de politie. De ministerraad heeft vandaag ingestemd met zijn benoeming. Van Essen is nu al plaatsvervanger van politiebaas Erik Akerboom, die vanaf 1 mei leiding gaat geven aan de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).

Sinds de nationale politie in 2013 van start ging, maakt Van Essen deel uit van de korpsleiding. Daarvoor werkte hij als korpschef in Den Haag. Hij begon zijn carrière bij de politie in de jaren 80 en wordt door de Centrale Ondernemingsraad omschreven als "een echte politieman".

De nieuwe korpschef wacht een aantal flinke uitdagingen. Zo moet de politie de komende jaren 17.000 ervaren agenten vervangen die met pensioen gaan. Ook probeert de politie een meer diverse samenstelling te krijgen. De 59-jarige Van Essen zegt dat hij wil werken aan een korps "waarin collega's zich veilig kunnen voelen om te zijn wie ze zijn".

Andere prioriteiten zijn het bestrijden van online criminaliteit en de georganiseerde misdaad. Al langere tijd is de druk op de politie groot. Daar komt nu de coronacrisis bovenop, zegt Van Essen. De nieuwe korpschef is daarom trots op zijn collega's die nu aan het werk zijn.

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • zaterdag 25 januari 2020 @ 00:19
    reactie op (#9) herman_dad

Goedemorgen, KORPSCHEF ERIK AKERBOOM WORDT (GENOEMD) NIEUWE BAAS AIVD. Hij is dan slechts 3 jaar Korpschef Politie geweest. Echter bij de AIVD zit Dick Schoof nog maar pas een jaar. Hij wordt echter de nieuwe secretaris-generaal op het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Zo snel volgen chefs, leiders van niet onbelangrijke organistaies elkaar op. OOK DAAR WEER kunnen we vragen stellen óf dat nu ook weer zo goed is voor 'een organisatie'?  

NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 13:20

Politiechef Akerboom wordt nieuwe baas AIVD

Erik Akerboom ANP

Erik Akerboom, de korpschef van de Nationale Politie, wordt het nieuwe hoofd van de inlichtingendienst AIVD. De ministerraad zal daar binnenkort de knoop over doorhakken, bevestigen ingewijden na berichtgeving in de Volkskrant.

Akerboom, die een lange carrière bij de politie heeft gehad, volgt Dick Schoof op, die na een jaar weer vertrekt bij de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst.

Eerder werd al bekend dat Schoof als nieuwe ambtelijke baas op het ministerie van Justitie en Veiligheid schoon schip moet maken. Bij het ministerie speelden de afgelopen jaren verschillende incidenten, zoals de 'bonnetjesaffaire'.

Serieus en zakelijk

Akerboom werd in 2016 korpschef van de Nationale Politie. Hij wordt geroemd om zijn serieuze, zakelijke en verbindende aanpak. Hij volgde Gerard Bouman op, de eerste nationale korpschef na de reorganisatie bij de politie.

Onlangs pleitte hij voor een stabiele koers ten aanzien van de politie. Hij hekelde het 'zigzagbeleid' in Nederland, waarbij het ene kabinet besluit om te bezuinigen, terwijl het volgende vindt dat er duizenden nieuwe agenten bij moeten komen.

De verhouding tussen de AIVD en de politie is niet altijd even goed, onder meer omdat de politie meer is van het snel oppakken, terwijl de inlichtingendienst mensen wil blijven volgen.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • maandag 23 december 2019 @ 00:38
    reactie op (#8) herman_dad

Goedemorgen, DRUGSGEBRUIK,.KORPSCHEF AKERBOOM: ALS DRUGSGEBRUIKER SPONSER JE EEN WERELD VOL GEWELD. Zeker waar, laten ALLE DRUGSGEBRUIKERS en daarbij ook vele BN'ers als we dit moeten geloven hun VERANTWOORDELIJKHEID eens nemen? Bij deze ook zeker juridische en intermenselijke dwaling van ALLE gebruikers, zij zijn medeverantwoordelijk voor alle liquidaties, in die zin dan. Drugsgebruik lost uw problemen zéker niet op. 

Zie en lees verder art. van NU.nl NIEUWS Twitter (bron) 

Zondag 22 december 2019 

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Korpschef Akerboom: 'Als drugsgebruiker sponsor je een wereld vol geweld'

Korpschef Akerboom: 'Als drugsgebruiker sponsor je een wereld vol geweld'

20 december 2019 17:48 Laatste update: 8 uur geleden

340   

Voor politiekorpschef Erik Akerboom was 2019 het jaar dat het steeds meer "piept en kraakt" binnen zijn korps. Maar óók het jaar waarin criminele kopstukken werden opgepakt. Dit is zijn verhaal. "We moeten de wijken in om ervoor te zorgen dat daar geen nieuwe Ridouan T.'s opgroeien."

De laatste week van het jaar breekt bijna aan. Wat voor jaar was het voor u?

"Een jaar vol gewelddadige incidenten."

Bent u daarvan geschrokken?

"We hebben een prachtig land, maar onze samenleving is onder druk van geweld komen te staan. Er lijken scheuren te ontstaan en het zorgt voor angst. Als politie doen we er alles aan om dat te herstellen en mijn appel is: dat doe je niet door te bewaken, te beveiligen en spullen te kopen. Maar door in de haarvaten van de samenleving te beginnen. Die haarvaten zijn cruciaal."

Wat ziet u als die haarvaten van de samenleving?

"Dat zijn de wijken. Na de moord op advocaat Derk Wiersum (in september, red.) zijn er 380 man van de roosters gehaald om te bewaken en te beveiligen. Maar weet je waar die agenten vandaan komen? Uit de wijk."

"De carrières van grote criminelen ontstaan in de wijk, waar jeugdgroepen zich bezighouden met kleine criminaliteit. Je ziet dat ze inmiddels met grote sprongen door die geweldsescalatie heenlopen. Jonge kinderen lopen met messen, en jongeren worden ingezet om liquidaties te plegen. Voor een habbekrats, voor een scooter!"

Daarnaast hebben we jaarlijks 90.000 meldingen van personen met verward gedrag. Dan worden politiemensen ingezet om ze van de straat te halen en terug te brengen naar huis. Maar in de wijken moet toezicht, hulp en deskundigheid zijn. De ggz moet bijvoorbeeld zorgen dat die mensen hun medicijnen nemen."

"We zijn er nu nog, maar we worden langzaam weggetrokken uit de wijken door toenemende vraag elders. De taak om terug te keren naar de wijk ligt er vooral voor anderen, zoals de ggz, jeugdwerk, maar ook scholen en bedrijven. We moeten ervoor zorgen dat daar geen nieuwe Ridouan T.'s opgroeien."

Het is wel wat makkelijk om naar andere organisaties te wijzen en uw handen ervan af te trekken.

"We worden uit de wijken gedrongen omdat we op al die incidenten worden aangesproken. We staan in Duindorp met de Mobiele Eenheid. We staan met meer dan duizend man bij het boerenprotest op het Malieveld. Al die agenten moeten in de wijken zijn, zodat het niet zo ver komt. Dat is mijn boodschap."

"We doen er alles aan om de basisteams in de wijk niet door het ijs te laten zakken. Ik bestrijd het beeld dat de politie er niet meer is, al piept en kraakt het steeds luider. Ook volgend jaar blijft de krapte."

De agenten op het Malieveld moeten volgens Erik Akerboom in de wijken zijn. (Foto: Pro Shots)

Heeft de recente aanhouding van Ridouan T. een afschrikwekkend effect op jongeren?

"Daar is meer voor nodig dan alleen deze aanhouding. Wat zichtbaar moet worden voor de jeugd is: als je rijk wil worden door drugshandel en criminaliteit ben je niet onaantastbaar. Je komt vast te zitten of moet op de vlucht slaan."

Was zijn aanhouding voor u ook het moment van het jaar?

"Dat zijn er drie. De arrestatie van Ridouan T. ligt nog vers in het geheugen, maar ik noem ook de aanslag in Utrecht in maart en de moord op Derk Wiersum. De dood van een advocaat is écht heel heftig en voelt als een aanslag op de rechtsstaat. Het hoort ook helemaal niet bij Nederland."

Wanneer hoorde u van de aanhouding van T.?

"Die bewuste maandagmorgen rond 7.00 uur, toen ik aan het ontbijt zat. Ik werd door mijn collega vanuit Dubai gebeld en die bracht mij het verlossende nieuws. Het zorgde voor kippenvel en ik heb hem enorm bedankt voor het goede nieuws. Na het gesprek heb ik het telefoonnummer gecheckt. Ik wilde zeker weten dat het klopte. De wrange werkelijkheid is wel dat er een enorme tragiek achter schuilgaat."

Met de aanhouding van T. is toch niet direct zijn organisatie lamgelegd?

"Een flink deel van de organisatie zit al vast en we geven anderen het signaal: niemand is onaantastbaar. We weten uit ervaring ook dat dit soort acties voor grote onrust zorgt binnen criminele organisaties. Het is nooit helemaal te voorspellen, maar op de lange termijn zal dit voor verstoring zorgen in de criminele wereld."

Voor deze liquidaties wordt Ridouan T. vervolgd

Voor deze liquidaties wordt Ridouan T. vervolgd

U noemde de moord op Wiersum on-Nederlands, maar is dat wel zo? Enige tijd geleden werd u op een internationale drugsconferentie in het buitenland erop aangesproken dat Nederland een narcostaat zou zijn.

"Dat was wel een moment van schaamte, ja. Maar in een narcostaat is de samenleving doordrenkt van corruptie, geweld en witwassen. Gelukkig zijn we nog niet zo ver. We werden door andere landen aangesproken op onze productie en logistiek als het gaat om synthetische drugs. De tragiek is: dat is ook het sterke punt van ons land. Je kunt bijna niet uitbannen dat we een knooppunt zijn van handel, transport en innovatieve productie. Maar we moeten het wel aan banden leggen."

"Waar ik met name van baal, is dat we het gebruik zo normaliseren. Het besef dat je als gebruiker sponsor bent van een wereld vol geweld en corruptie is er te weinig."

Heeft u zelf weleens drugs gebruikt?

"Nee, ik hou alleen maar van wijn en bier. Ik ben een sportman geweest (Akerboom heeft op hoog niveau gehockeyd, red.) en daar verdraagt drugs zich niet goed mee."

Is de drugsoorlog nog wel te winnen?

"In alles wat je verbiedt, ontstaat handel."

Moeten we drugs dan legaliseren?

"Het is een verleidelijke gedachte dat je door legaliseren criminaliteit wegneemt. Maar de criminele markt zal zich gaan gedragen als concurrent van de gelegaliseerde markt, want criminelen kunnen het zonder arbowetgeving en kwaliteitseisen. Uitbannen wordt dus lastig."

"Als ergens meer geld mee te verdienen is, dan zullen criminelen zich daarop richten. Drugs is ook niet het vraagstuk, maar de georganiseerde misdaad. Geld is de ellende. Het maakt het slechtste in je los."

“Met de aanhouding van Ridouan T. willen we het signaal afgeven dat niemand onaantastbaar is.”

Bent u na de moord op Derk Wiersum bang geweest voor uw eigen veiligheid?

"Nee, het is niet zo dat ik voortdurend om me heen kijk of bang ben. Zo leef ik niet en zo leven heel veel agenten gelukkig ook niet. Toch moeten we niet naïef zijn. Daarom kijken we naast de veiligheid van advocaten, officieren van justitie en rechters ook naar onze eigen mensen. Als werkgever is het mijn verantwoordelijkheid om dat te doen."

De komende zeven jaar moet de politie zeventienduizend agenten werven. U streeft ernaar dat van de agenten die instromen 25 procent een niet-westerse achtergrond heeft. Vorig jaar daalde dat echter van 29 procent naar 22 procent.

"We zijn er echt mee bezig, maar hebben nog een flinke inhaalslag te maken. De politie is gelukkig een van de meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland."

Mensen met een niet-westerse migratieachtergrond voelen zich juist niet welkom.

"Ongeveer 7 procent van de jongeren met deze achtergrond wil bij ons werken en dat is veel te weinig. Het is de arbeidsmarkt van de toekomst, want in de grote steden heeft 50 procent van de inwoners al een niet-westerse achtergrond. Wil je succesvol zijn in de wijken, dan moet je snappen, horen en voelen wat er in zo'n wijk gebeurt. En dat kan beter met een divers korps."

"Natuurlijk baal ik ervan dat discriminatie binnen het korps speelt, maar je moet voorkomen dat de polarisatie versterkt in zo'n discussie. Door iedereen binnen het korps over één kam te scheren raak je ook grote groepen dienders zeer onterecht. Erover spreken en het begrenzen op de werkvloer, is mijn devies."

Erik Akerboom: "We normaliseren het gebruik van drugs. Er is te weinig besef dat je een wereld vol geweld en corruptie sponsort." (Foto: Pro Shots)

U maakt zich de laatste jaren grote zorgen over de veiligheid van agenten rond de jaarwisseling. Hoe is dat dit jaar?

"Ik vind alcohol, drugs en explosieven een heel slechte combinatie. Ik ben helemaal niet voor een absoluut verbod, maar kijk nou naar mooie afsteekmomenten en veilig vuurwerk. Zeventienduizend collega's zijn uitgerust met oorbeschermers en brillen, zodat ze de straat op kunnen. Daarnaast zorgen we ervoor dat ze geweld gemakkelijker en mobiel kunnen melden en agenten worden gesteund bij de afhandeling van geweldsincidenten. Je moet jezelf eigenlijk afvragen: wat is dit voor traditie?"

Geef het antwoord maar.

"Een slechte traditie. Oud en Nieuw is mooi, maar het kan op een heel andere manier. Als je er nu een vergunning voor zou aanvragen, dan zou je geen toestemming krijgen het zo te doen."

Heeft uw kritiek op veiligheid tijdens de jaarwisseling eigenlijk wel zin?

"Je ziet gelukkig dat steeds meer burgemeesters beslissen over zones die vuurwerkvrij zijn en dat de verkoop aan banden wordt gelegd. Ik denk dat we stap voor stap verder komen. Dat motiveert mij om op de trom te blijven slaan. Ik doe het niet alleen voor mijn eigen mensen, maar als je kijkt naar de slachtoffers en schade ook voor de samenleving. Het is niet zomaar aan een knop draaien, maar een kwestie van de lange adem en dat zal ik blijven volhouden."

Door: Job van der Plicht Beeld: Pro Shots

340  reacties     

Lees meer over:

Politie  NUweekend  Misdaad in Nederland

Gewijzigd op 2019-12-23 00:40:00
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 04 oktober 2019 @ 00:32
    reactie op (#7) herman_dad

Goedemorgen, KORPSCHEF Akerboom hekelt 'zigzagbeleid' en wil meer bevoegdheden voor politie ivm 'DRUGSOPSPORING' maar ook ten aanzien van het gehele beleid tav de politieorganisatie o.a. Zeker dat is zo maar ook dat zal nooit verbeteren, zolang 'we' op deze wereld het INSTITUUT POLITIEK en met name het kiezen om de 4 jaar van een nieuwe ploeg hebben als  'groot goed' en die alles - in de gehele maatschappij overigens - weer gaan veranderen en/of wijzigen en/of... enzovoorts? Maar hoe dan verder? O.a. het meer genoemde boek over de Homo sapiens gaat daar over door, ;ees het eens, zie clubhome plaatje! 

NOS NIEUWS • BINNENLAND •POLITIEK • VANDAAG, 13:25

Minister begrijpt kritiek korpschef: 'Drugscriminaliteit was onderbelicht'.

Minister Grapperhaus op de dag van de moord op advocaat Wiersum ANP

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid begrijpt de kritiek van korpschef Akerboom van de Nationale Politie op het kabinetsbeleid. "We hebben de aanpak van de georganiseerde misdaad tussen 2005 en 2015 te weinig prioriteit gegeven."

Akerboom zei vanmorgen dat het gevoerde "zigzag-beleid", waarbij er eerst politiemensen zijn wegbezuinigd en er nu weer nieuwe moeten worden aangenomen, ertoe geleid heeft dat de drugscriminaliteit in Nederland zo groot is geworden.

Grapperhaus is het met hem eens dat de georganiseerde misdaad een tijdlang te weinig aandacht kreeg. Hij wijst op een recent rapport over ondermijning door de georganiseerde misdaad. Daaruit blijkt dat die rond 2005 redelijk onder controle was. Vervolgens is ervoor gekozen om prioriteit aan andere zaken te geven. "Die ook belangrijk waren. Zoals de opkomst van het internationaal terrorisme, wat een serieuze bedreiging was."

Bekijk hier de kritiek die Akerboom heeft op het kabinetsbeleid:

Video afspelen

00:55

Akerboom doet beroep aan kabinet: 'Kies voor een langdurige aanpak'

Bovendien kwam er een financieel-economische crisis, die tot bezuinigingen bij de politie en het Openbaar Ministerie leidde. Grapperhaus zegt dat hij blij is dat dit kabinet in het regeerakkoord 100 miljoen extra voor de politie heeft gekregen. "Daar ben ik heel gelukkig mee. Maar dat is een eerste stap. Er moet nog veel meer gebeuren."

Volgens de minister is er inmiddels al veel in werking gesteld. De politie wordt structureel uitgebreid. "Maar het kost enige jaren voordat je de capaciteit helemaal hebt kunnen invullen. Je moet de mensen ook opleiden."

Naar aanleiding van de moord op strafrechtadvocaat Wiersum heeft de minister van Justitie en Veiligheid besloten dat er een anti-drugsbrigade moet komen en dat er extra moet worden ingezet op de beveiliging van mensen die doelwit van de georganiseerde misdaad kunnen zijn. "Dat gaat echt gebeuren", belooft hij.

Klopt het dat er een zigzagbeleid wordt gevoerd?

Ja, dat klopt in die zin dat er vaak politieke keuzes gemaakt, die haaks lijken te staan op eerdere keuzes. Dat komt doordat er om de vier jaar een nieuw kabinet wordt gevormd, met een eigen politieke kleur, dat weer anders tegen dingen aankijkt. Maar het heeft ook alles te maken met de tijd waarin we leven.

Eind 2013 werkten er ruim 61.000 mensen bij de politie. In de jaren daarop werd er flink bezuinigd en moesten er 3.000 banen verdwijnen. Dat was ten tijde van de economische crisis. Het kabinet-Rutte II (VVD-PvdA) voelde zich gedwongen om niet alleen in het budget voor de politie te snijden, maar ook in dat voor bijvoorbeeld defensie, de gezondheidszorg en het onderwijs. Ook in die sectoren hoor je nog regelmatig klachten over de ingrepen die toen zijn gedaan.

Premier Rutte zei in het debat na Prinsjesdag dit jaar dat Nederland de afgelopen acht jaar "door een van de zwaarste financieel-economische stormen na de Tweede Wereldoorlog is gegaan en dat we daar met z'n allen een prijs voor hebben betaald".

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • vrijdag 26 oktober 2018 @ 01:21
    reactie op (#6) herman_dad

Goedemorgen, EEN BEHOORLKIJKE STRAF?! TBS ZELFS VOOR VROUW DIE POLITIECHEF AKERBOOM STALKTE.... 

Tbs voor vrouw die politiechef Akerboom stalkte met ruim 2500 mails

GISTEREN, 14:22

REGIO

ANP

Een 46-jarige vrouw uit Gouda krijgt tbs met dwangverpleging opgelegd, omdat ze politiebaas Erik Akerboom en zijn vrouw heeft gestalkt.

De rechtbank in Den Haag acht bewezen dat zij vorig jaar zeker 2500 mails naar hen verstuurde. Het echtpaar kreeg er soms 50 per dag. In de mails bedreigt zij het tweetal.

Zo mailde ze: "Kom niet meer in mijn buurt Erik, want ik breek jou echt door." Ook schreef ze: "Nee, ik geef je geen dag extra meer. Kan ik je doden of gewoon wachten net als je voorganger?"

De verdachte, Ruby-Ann B., ontkende tijdens de zitting twee weken geleden dat zij achter de mails zit. In een warrig betoog beschuldigde ze de korpschef van de Nationale Politie ervan dat hij de dreigmails aan zichzelf had gestuurd.

Ontoerekeningsvatbaar

De rechtbank is het met het Openbaar Ministerie eens dat de vrouw volledig ontoerekeningsvatbaar is. Ze wordt ontslagen van rechtsvervolging, schrijft Omroep West.

Wel krijgt ze - zoals de aanklager had geëist - tbs met dwangverpleging voor maximaal vier jaar. De vrouw weigerde met psychiaters te praten.

Het Pieter Baan Centrum heeft haar wel geobserveerd en geconcludeerd dat de vrouw lijdt aan schizofrenie en autistische stoornissen.

Deel dit artikel: 

Dit is een artikel van Omroep West

Gewijzigd op 2018-10-26 01:21:52
    handtekeningafbeelding
  • zondag 29 juli 2018 @ 00:46
    reactie op (#5) herman_dad

Goedemorgen, IVM DE CAO-ONDERHANDELINGEN, KORPSCHEF DREIGT VERTROUWEN van het politiepersoneel te verliezen. Volgens de Bonden zou hij zich onvoldoende inzetten voor hen. Maar eea is ook wel weer duidelijk, een Korpschef b.v. is ook 'politiek gebonden' en daarom voorzichtig, man en paard sparend? De grote verderfelijkheid van het instituut politiek hier ook weer mee aantondend, een onderling disciminerend instituut van eerste orde.. We hebben van de politiek alleen maar ellende... en niet alleen bij de politie, de gehele maatschappij.

Zie en lees verder art. van RTL-NIEUWS Twitter (bron)

28 juli 2018 06:42

'Korpschef dreigt vertrouwen agenten te verliezen'.

Erik Akerboom (archieffoto). 

© ANP

Korpschef Erik Akerboom van de Nationale Politie dreigt het vertrouwen te verliezen van zijn manschappen. Akerboom zou zich onvoldoende inzetten voor de politiemensen bij de cao-onderhandelingen.

De politieleiding van Rotterdam waarschuwt de politietop hierover, meldt De Telegraaf.

'Onderstroom van zorg en irritatie'

Ook de hoge werkdruk leidt tot aanzwellende kritiek. Dat staat in een brief van de plaatsvervangend chef van de Rotterdamse politie, Helmoed Wierda, aan de korpsleiding. Die had de opdracht gegeven om knelpunten binnen de eenheid te inventariseren.

"De lopende cao-onderhandelingen lijken een diepere onderstroom van zorg en irritatie onder medewerkers te raken. Die wordt gekenmerkt door een hoge werkdruk in relatie tot beschikbare capaciteit", zo waarschuwt Wierda in ’een persoonlijke noot’. Er dreigt, zo schrijft hij, een verontrustend beeld te ontstaan dat korpschef Erik Akerboom niet meer achter zijn medewerkers staat.

Akerboom herkent zorgen

Korpschef Erik Akerboom zegt in een reactie dat hij de zorgen onder het personeel over krapte en inzetbaarheid van de politie herkent. Juist daarom heeft hij alle politie-eenheden opdracht gegeven om knelpunten te inventariseren, laat zijn woordvoerster weten.

In een van die inventarisaties, die naar buiten kwam via De Telegraaf, schrijft de plaatsvervangend chef van de eenheid Rotterdam dat 'de expliciete positionering van de korpschef aan de zijde van de werkgever geen vertrouwen heeft gewekt'.

'Tegenstellingen uitvergroot'

Akerboom krijgt vaker kritiek omdat hij in de slepende cao-onderhandelingen samen optrekt met minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. De woordvoerster van de korpsleiding benadrukt dat Akerboom hiermee een advies volgt van de commissie-Kuijken, die de vorming van de Nationale Politie onderzocht. 

Door aan tafel te zitten kan hij invloed uitoefenen en aangeven in hoeverre voorstellen uitvoerbaar zijn, aldus de woordvoerster. "Het wordt soms zo gedraaid dat hij op schoot zit bij de minister'', zegt ze. "In cao-tijd worden tegenstellingen altijd uitvergroot."

Geen bekeuringen

De politie en vakbonden steggelen al weken met elkaar over de cao, die voor 65.000 politiemedewerkers moet gaan gelden. De afgelopen tijd lagen de onderhandelingen stil en voerden de agenten actie, onder meer door geen bekeuringen uit te schrijven.

Politieagenten willen meer verdienen en een lagere werkdruk:

Zie oorspronkelijke video in het artikel zelf

Zijn hun eisen terecht? RTL Z zocht het uit.

Meer op rtlnieuws.nl:

RTL Nieuws / ANP

Gewijzigd op 2018-10-26 01:24:09
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 16 maart 2018 @ 06:59
    reactie op (#4) herman_dad

Goedemorgen, politiechef wil meer agenten naar buitenland in het kader van de georganiseerde misdaad, b.v. de drugshandel. Goed idee maar wordt dit niet geremd door intenationale verdragen? Alleen binnen de EU zal dit kunnen slagen in optima forma als bedacht?  

Zie en lees verder art. van RTL-NIEUWS Twitter (bron)

3 uur 53 minuten geleden

Politiechef wil meer agenten naar buitenland.

De korpschef van de politie Erik Akerboom wil de komende jaren tientallen extra agenten naar het buitenland uitzenden.

Dat is volgens de korpschef noodzakelijk om grensoverschrijdende criminaliteit aan te pakken die zich niet vanuit Nederland laat bestrijden. "Of het nu gaat om georganiseerde misdaad, terrorisme of cybercriminaliteit: deze problemen kun je alleen internationaal aanpakken", zegt Akerboom in gesprek met NRC.

Op dit moment zijn 175 Nederlandse politiemensen in 34 landen actief. Akerboom wil dat aantal zo snel mogelijk uitbreiden. In het regeerakkoord is er al extra geld voor vrijgemaakt. Over het precieze aantal nieuwe plekken en landen waar de politie zal neerstrijken wordt nog onderhandeld, zo meldt de krant.

Drugslijnen naar Nederland

Akerboom wil dat de nieuwe buitenlandse agenten flexibel kunnen worden ingezet. "In plaats van liaisons in één vast land, willen we mensen naar landen sturen waar wij criminaliteit zien oppoppen." Akerboom noemt als voorbeeld drugslijnen die richting Nederland lopen. De liaisons moeten kunnen meeverhuizen als zo'n smokkelroute zich verplaatst naar een ander land. Uitgezonden agenten moeten met de lokale politie onderzoeken gaan doen die gelinkt zijn aan Nederland.

Meer politiewerk in het buitenland betekent volgens Akerboom meer inlichtingen over criminele netwerken waarmee Nederland te maken heeft. Volgens NRC blijkt uit recente cijfers van Europol dat er vorig jaar onderzoek is gedaan naar vijfduizend criminele bendes die in meerdere Europese landen tegelijk opereren.

Drones in strijd tegen wietplantages

Ook in ons land een strijd tegen drugs. Boeren in Limburg gaan met drones illegale hennepplanten opsporen.

RTL Nieuws

Gewijzigd op 2018-10-26 01:25:26
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 01 april 2016 @ 08:24
    reactie op (#3) herman_dad

Goedemorgen, overigens ligt de hele politieorganisatie, uitvoering taken door de terreurdreigingen onder grote druk: Politiechef Erik Akerboom gaat vrijdag op bezoek bij de Landelijk Eenheid. De eenheid, waar onder meer de antiterreureenheid is geplaatst, zou in moeilijheden zijn geraakt door bezuinigingen. Akerboom wil deze zorgen met de collega's bespreken.

Zie en lees verder art. AD (bron)

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4273765/2016/04/01/Politiechef-Akerboom-praat-met-terreurpolitie-over-druk.dhtml

http://www.ad.nl/ad/nl/5585/Home/2316/Politie/actua/index.dhtml

Zie verder ook eens: o.a. EU, de situatie in de Ukraine, de doelstellingen van de EU en ZEER VEEL NIEUWS EN WETENSWAARDIGHEDEN over Europa. En verder: o,a, minister Schulz-Van Haegen doet afstand van enkele bevoegdheden en VEEL NIEUWS OVER JUSTITELE DWALINGEN OF ANDERE POLITIEK BLUNDERS. En ook: o.a. beroep tegen verkeersboete's nu ook 'ónline' mogelijk. EN VEEL NIEUWS OVER DE POLITIE, ook voor veel mensen goed om te weten, b.v. En MAATSCHAPPELIJKE ONDERWERPEN die allen raken op de één of andere manier. Leest u zelf verder, TE VEEL OM TE NOEMEN, bij onderstaande clubs... 

http://justittieledwalingen.clubs.nl/forum - http://justittieledwalingen.clubs.nl/

http://maatschappelijke-belangen-beheerdersinfo.clubs.nl/forum

http://europese-unie.clubs.nl/forum - http://europese-unie.clubs.nl/

http://politie-en-alles-wat-er-misgaat.clubs.nl/forum - http://politie-en-alles-wat-er-misgaat.clubs.nl/ 

Extra wetenswaardig of nuttige infohttp://wereldverbeteraars.clubs.nl/ - http://ufos-en-graancirkels.clubs.nl/ - http://stadgroningen.clubs.nl/http://wemoetenbezuinigen.clubs.nl/ - http://voedselbank.clubs.nl/ - http://www.clubs.nl/cultuur-en-maatschappij/overheid-en-politiek - http://thealternative.clubs.nl

handtekeningafbeelding
  • zaterdag 27 februari 2016 @ 00:23
    reactie op (#2) gerrit72

Goedemorgen, de nieuwe nationale politie is nog lang niet klaar en kraakt in zijn voegen. Dat zegt de aankomend korpschef Erik Akerboom in een vrijdagavond op de website van Trouw gepubliceerd interview. Zijn voorganger Gerard Bouman heeft een verre van compleet nieuwe organisatie achtergelaten en dat baart de nieuwe man zorgen.

Zie en lees verder art. AD (bron)

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4252706/2016/02/26/Nieuwe-nationale-politie-kraakt-in-zijn-voegen.dhtml

Zie verder ook eens: o.a. EU, de situatie in de Ukraine, de doelstellingen van de EU en ZEER VEEL NIEUWS EN WETENSWAARDIGHEDEN over Europa. En verder: o,a, minister Schulz-Van Haegen doet afstand van enkele bevoegdheden en VEEL NIEUWS OVER JUSTITELE DWALINGEN OF ANDERE POLITIEK BLUNDERS. En ook: o.a. beroep tegen verkeersboete's nu ook 'ónline' mogelijk. EN VEEL NIEUWS OVER DE POLITIE, ook voor veel mensen goed om te weten, b.v. En MAATSCHAPPELIJKE ONDERWERPEN die allen raken op de één of andere manier. Leest u zelf verder, TE VEEL OM TE NOEMEN, bij onderstaande clubs... 

http://justittieledwalingen.clubs.nl/forum - http://justittieledwalingen.clubs.nl/

http://maatschappelijke-belangen-beheerdersinfo.clubs.nl/forum

http://europese-unie.clubs.nl/forum - http://europese-unie.clubs.nl/

http://politie-en-alles-wat-er-misgaat.clubs.nl/forum - http://politie-en-alles-wat-er-misgaat.clubs.nl/ 

Extra wetenswaardig of nuttige infohttp://wereldverbeteraars.clubs.nl/ - http://ufos-en-graancirkels.clubs.nl/ - http://stadgroningen.clubs.nl/http://wemoetenbezuinigen.clubs.nl/ - http://voedselbank.clubs.nl/ - http://www.clubs.nl/cultuur-en-maatschappij/overheid-en-politiek - http://thealternative.clubs.nl/

handtekeningafbeelding
  • maandag 01 februari 2016 @ 23:07
    reactie op (#1) herman_dad

Ach of er nu de ene corrupte bestuurder zit of de andere verschil zal het toch niet maken