2624 keer bekeken

ANDERE LEGERONDERDELEN, nieuws over...

• donderdag 17 december 2020 @ 15:22
    reactie op (#34) herman_dad

Goedemiddag Marco Kroon is door rechter tot 80 u werkstraf veroordeeld vanwege verzet tegen en vermeende kopstoot tegen agenten die hem aanspraken op wildplassen waarvoor hij 120 e boete kreeg.

handtekeningafbeelding
  • zaterdag 27 juni 2020 @ 01:39
    reactie op (#44) herman_dad

Goedemorgen, COMPENSATIE VOOR ZEELAND waar de MARINIERSKAZERNE niet op gebruikelijke wijze is 'afgeblazen' en nu enkele andere belangrijke maatschappelijke instituties word gevestid?

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

Rechtbank, gevangenis en zorgcentrum in Zeeland in plaats van marinierskazerne

16:47 IN BINNENLAND

De kazerne komt niet in Vlissingen, omdat mariniers niet met hun gezinnen wilden verhuizen. In totaal investeert het Rijk 650 miljoen euro in de provincie.

handtekeningafbeelding
  • vrijdag 12 juni 2020 @ 01:29
    reactie op (#43) herman_dad

Goedemorgen, HET BLUNDERENDE POLITIEKE BELEID OVER VERPLAATSING MARINIERSKAZERNE NAAR VLISSINGEN, staatssecretaris behoudt vertrouwen in de Kamer. 

NOS NIEUWS • POLITIEK • GISTEREN, 14:51 • AANGEPAST GISTEREN, 15:49

Kamer kritisch om marinierskazerne, maar staatssecretaris Visser behoudt steun

Staatssecretaris Visser tijdens het debat in de Oude zaal van de Tweede Kamer ANP

Staatssecretaris Visser heeft zich in de Tweede Kamer opnieuw moeten verantwoorden over het niet doorgaan van de verhuizing van de marinierskazerne naar Zeeland. Ze kreeg kritiek, maar de Kamer stuurt haar niet weg.

Een motie van wantrouwen van de Groep Krol/Van Kooten-Arissen lijkt geen steun van andere fracties te krijgen. Er wordt dinsdag over gestemd.

Een deel van de Kamer neemt het Visser kwalijk dat ze veel langer achter de schermen naar alternatieven voor de geplande kazerne in Vlissingen aan het kijken was dan ze tot nu toe meldde. De Volkskrant berichtte daar zaterdagover. Het bleek dat Defensie in 2018 een verkenner aanstelde, Co Verdaas. Ook waren er gesprekken in Rotterdam en was minister Bijleveld bij het proces betrokken. Gisteren bevestigde Visser die informatie in een brief. Een deel van de Kamer vindt dat ze een en ander veel eerder had moeten delen.

Visser zei opnieuw dat het proces rond het afblazen van de verhuizing van de marinierskazerne niet goed was. "Niet naar Zeeland toe en niet naar de Kamer." Maar ze bestrijdt het beeld dat ze belangrijke informatie achterhield over de uiteindelijke besluitvorming. "Ik ben gaan twijfelen over Zeeland. In die twijfels had ik de Kamer en Zeeland eerder mee moeten nemen. Ik heb u op hoofdlijnen meegenomen in de verkenningen naar alternatieven. Maar over het uiteindelijke besluit heeft u alle informatie."

'Niet de eerste keer'

In een debat in februari maakte Visser al excuses. "Negentien keer", telde PVV-Kamerlid de Graaf. "Hoe vaak moet een staatssecretaris sorry kunnen zeggen?" De PVV ziet de kwestie als "niet zomaar een vergissing". Volgens de Graaf wordt Defensie "al jaren geteisterd door vergissingen".

Ook PvdA, SGP en SP zijn kritisch. SP-Kamerlid Karabulut hekelt de cultuur op Defensie. "Het is niet de eerste keer dat de Kamer desinformatie krijgt, het gebeurde ook bij de debatten over het bombardement op Hawija". Karabulut heeft de indruk dat bij de kazerne "heel bestuurlijk Nederland op de hoogte was, behalve de Zeeuwen". De staatssecretaris had in ieder geval in het debat van 20 februari meer openheid moeten geven, vindt ze.

De coalitiepartijen CDA en VVD hebben eveneens vragen, maar tonen ook begrip voor het langere onderzoek achter de schermen. VVD-Kamerlid Bosman: "Het staat iedere bestuurder vrij te twijfelen, dat is een goed recht en hoort bij goed besturen".

CDA'er Van Helvert kijkt er niet van op dat ook de minister van Defensie, een partijgenoot van hem, bij de zaak betrokken was. "Het zou juist raar geweest zijn als Bijleveld er niets van wist". Staatssecretaris Visser sloot zich daarbij aan. "Ze heeft op verschillende momenten bij overleggen gezeten. Het is logisch en vrij normaal dat er op het departement informatie gewisseld wordt." Ook het niet noemen van de namen van verkenner Verdaas of een andere gesprekspartner, de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb, ziet ze als gebruikelijk in een verkenningsproces achter de schermen.

Visser erkende verder dat ze zich in het debat in februari per ongeluk een keer versprak. Toen ze zei dat er najaar 2019 een gesprek met Rotterdam op gang kwam, bedoelde ze 2018.

Ruimhartige compensatie

Visser ging in dat eerdere debat ook al door het stof voor het afblazen van de verhuizing van de marinierskazerne. Zeeland en de Kamer voelden zich overvallen door haar plotselinge besluit. Ze overleefde een motie van afkeuring, maakte excuses en zei dat het "anders had gemoeten". Visser was achter de schermen op zoek naar alternatieven gegaan omdat Defensie een leegloop vreesde bij een verhuizing van Doorn naar Zeeland. In 2018 waarschuwde een brigadegeneraal in een bijeenkomst in de Kamer al dat de uitstroom van honderden officieren, sergeanten en korporaals "alarmerend groot" zou zijn. De Rekenkamer constateerde eerder al dat het verhuisbesluit in 2012 niet goed genomen was.

Partijen zijn het er opnieuw over eens dat het niet goed verlopen is, maar benadrukken vandaag vooral dat de compensatie voor de Zeeuwen "ruimhartig" moet zijn. SGP-Kamerlid Stoffer: "Als het compensatiepakket deugt komt er een moment dat je er een streep onder moet zetten."

Vorige week lekte eevoorstel van speciaal adviseur Wientjes uit: het kabinet zou 700 miljoen euro moeten uittrekken om een rechtbank en een gevangenis naar Zeeland te brengen en betere treinverbindingen te realiseren. Eind deze maand wordt het eindadvies verwacht.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • zondag 07 juni 2020 @ 01:40
    reactie op (#41) herman_dad

Goedemorgen, vervolg MARINIERSKAZERNE IN ZEELAND, die niet doorging. STAATSSECRETARIS en politiek doen hun best - Compensatieplan moet van Zeeland een 'justitiedelta' maken - om weer op 'goede politieke voet' te komen met bestuur Zeeland. Maar het krijgt ook nog mer politieke staartjes?  

NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 13:41 • AANGEPAST VANDAAG, 16:28

Kamer wil staatssecretaris Visser opnieuw aan tand voelen over kazerne Vlissingen

Barbara Visser NIEUWSUUR

De Tweede Kamer wil staatssecretaris Visser opnieuw aan de tand voelen over het afblazen van de verhuizing van de marinierskazerne naar Vlissingen.

Volgens Kamerleden van onder meer PvdA, SP, SGP en PVV heeft Visser nog meer informatie over die verhuizing achtergehouden dan ze dachten. Die conclusie trekken ze na berichtgeving in de Volkskrant dat Visser achter de schermen veel langer dan tot nu toe bekend was zocht naar een andere locatie dan Vlissingen.

SGP-Kamerlid Stoffer zegt dat de staatssecretaris "heel wat uit te leggen heeft", SP-Kamerlid Karabulut noemt het "opnieuw heel pijnlijk". PvdA-Kamerlid Kerstens noemt het "inmiddels schering en inslag" dat hij informatie eerst in een krant leest en niet van de Defensie krijgt.

De PVV is het "gemanipuleer en gemarchandeer" van Visser " helemaal zat". "Het onderstreept in elke geval opnieuw dat Zeeland ernstig geschoffeerd is", zegt SGP-Kamerlid Stoffer. Ook de coalitiepartijen D66, VVD en het CDA willen uitleg van Visser.

Door het stof

In een debat in februari overleefde Visser een motie van afkeuring nadat ze flink door het stof was gegaan over de gang van zaken. Zeeland en de Kamer voelde zich overvallen door haar besluit de kazerne niet van Doorn naar Vlissingen maar van Doorn naar Apeldoorn te verplaatsen.

Defensie was bang dat er een leegloop zou ontstaan bij het Korps Mariniers omdat de mariniers niet in Zeeland zouden willen wonen. Die waarschuwing gaven mariniers ook aan de Kamer. Brigadegeneraal Mac Mootry waarschuwde de Kamer in 2018 dat de uitstroom "alarmerend groot" zou zijn.

Kamerleden vielen in februari vooral over het feit dat Visser haar twijfels over een verhuizing naar Vlissingen niet eerder met de Kamer en Zeeland deelde. Visser erkende toen dat dat anders had gemoeten.

'Geen verkenning maar onderzoek'

Maar uit de reconstructie van de Volkskrant blijkt dat Visser al in 2018 op zoek ging naar alternatieven voor Vlissingen. De krant baseert zich op vijftig vertrouwelijke stukken en op documenten en Whatsappberichten die via de Wet openbaarheid van bestuur (WOB ) werden verkregen. Daaruit blijkt dat in de zomer van 2018 oud-bewindsman Co Verdaas werd aangesteld om onderzoek te doen.

Daarna kwam al snel Rotterdam in beeld als mogelijke vestigingsplaats. Ook minister Bijleveld zou betrokken zijn geweest bij gesprekken over een mogelijke vestiging in Rotterdam.

"Dit was geen verkenning meer zoals ons steeds is voorgehouden", zegt SP-Kamerlid Karabulut. SGP-Kamerlid Stoffer: "Het moet haast wel in het kabinet aan de orde zijn geweest, ik kan me niet voorstellen dat de premier er niet van wist".

Klap voor de Zeeuwen

In een reactie noemt Defensie de conclusies van de Volkskrant onjuist. Volgens het ministerie heeft Visser in het debat wel aangegeven dat ze al in het voorjaar van 2018 twijfels had en andere locaties aan het verkennen was.

Donderdag staat een debat gepland met Visser, de Kamerleden willen de kwestie dan aan de orde stellen. SP-Kamerlid Karabulut neemt de kwestie hoog op. "Ik heb er meerdere malen op doorgevraagd. 'Verkennen' en 'onderzoeken', daar zit verschil tussen".

D66-Kamerlid Belhaj: "Dit is opnieuw een klap voor de Zeeuwen". SGP-Kamerlid Stoffer: "Het is ernstig en pijnlijk, ook voor de Kamer, maar in de eerste plaats voor Zeeland. De economische schade moet echt ruimschoots gecompenseerd."

Dat dat gaat gebeuren is zeer waarschijnlijk. Gisteren lekte een eerste voorstel van speciaal adviseur Wientjes over die compensatie al uit: het kabinet zou 700 miljoen euro opzij zetten om onder meer treinverbindingen te verbeteren en een gevangenis en een rechtbank naar Zeeland te brengen. Eind juni komt Wientjes met zijn eindadvies.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • zondag 17 mei 2020 @ 01:29
    reactie op (#31) herman_dad

Goedemorgen, MARINEOFFICIER ZMS Karel Doorman, VERDACHT VAN ONGEWENSTE INTIMITEITEN EN WANGEDRAG. Nu een vierde aangifte tegen hem. Hij is op eigen verantwoordelijkheid van het schip, dat nu in St. Maarten ligt, gegaan.

Marineschip Karel Doorman bij aankomst in de haven van Sint Maarten ANP

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 10:36

Opnieuw aangifte tegen marineofficier Karel Doorman

De marechaussee heeft een vierde aangifte binnengekregen tegen een van de officieren van de Zr. Ms. Karel Doorman, bevestigt een woordvoerder na berichtgeving in De Telegraaf. Eerder deze week deden drie andere bemanningsleden van het marineschip ook al aangifte tegen de man, vanwege aanranding en handtastelijkheden.

De marechaussee spreekt van een "mogelijk zedenincident aan boord". De militaire politie onderzoekt de zaak. Over wat er precies is gebeurd, wil de marechaussee nog niets kwijt.

De Karel Doorman ligt op dit moment in het Caribisch gebied. Daar ondersteunt het marineschip de lokale autoriteiten in de coronacrisis, bijvoorbeeld met transporten en het handhaven van de openbare orde. Ook zijn er medische voorzieningen aan boord.

'Op een borrel'

De mogelijke zedenzaak kwam aan het licht toen een eerste matroos vorig weekend aangifte deed van aanranding. Volgens De Telegraaf ging de betrokken officier op een borrel in de fout, door over de rug en billen van het bemanningslid te aaien. De marechaussee wil dat niet bevestigen.

De betaste matroos deed aangifte. Toen leden van de marechaussee aan boord kwamen om die zaak te onderzoeken, deden ook twee collega-matrozen aangifte. Ook zij zouden zijn lastiggevallen door de officier, maar dan op een eerder moment.

De officier is woensdag uit eigen beweging van boord gegaan.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • vrijdag 06 maart 2020 @ 00:46
    reactie op (#40) herman_dad

Goedemorgen, PREMIER RUTTE MAAKT PERSOONLIJK IN ZEELAND EXCUSES rond de gang van zaken Marinierskazerne in Vlissingen, die dus nooit kwam? Inderdaad in het 'hol van de leeuw', toch van enige moed getuigend dan maar.

NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 21:58

Rutte maakt in Zeeland excuses voor gang van zaken rond afblazen kazerne

Rutte op een bijeenkomst in Vlissingen- foto Wilma Borgman NOS

Premier Rutte heeft op een bijeenkomst in Vlissingen namens het hele kabinet excuses aangeboden voor de communicatie en het achterhouden van informatie bij het afblazen van de komst van een kazerne naar die stad.

Ook heeft hij toegezegd dat er samen met Zeeland naar gekeken wordt hoe de provincie gecompenseerd kan worden. Het gaat dan om al gemaakte kosten én om de economische schade door het wegblijven van de kazerne, zo zei de premier.

Hij erkent verder dat de imagoschade die Zeeland heeft geleden hersteld moet worden. Over hoe dat moet gebeuren, liet hij zich niet uit.

Vorige maand maakte staatssecretaris Visser van Defensie bekend dat de kazerne uit Doorn tegen de eerder gemaakte afspraken toch niet naar Zeeland zou verhuizen.

Leegloop

Het kabinet vreest bij een verhuizing naar Zeeland een leegloop bij het Korps Mariniers. Ook de angst voor financiële en andere tegenvallers speelde een rol bij de keuze voor de vestigingsplaats. De kazerne gaat nu naar Nieuw Milligen bij Apeldoorn.

Bestuurders uit Zeeland voelden zich overvallen door het besluit en in de maling genomen. Staatssecretaris Visser maakte in de Tweede Kamer excuses voor de gang van zaken en kreeg daarbij van vrijwel de voltallige oppositie een motie van afkeuring.

Sommige aanwezigen in Vlissingen waren nog steeds heel boos op staatssecretaris Visser en noemden haar onbetrouwbaar. Rutte zei dat te begrijpen, maar ook achter Visser te staan. "Ze is niet onbetrouwbaar. Ze heeft een fout gemaakt, maar die ook toegegeven."

'Ontzettend ellendig'

Ook Rutte zelf kreeg kritiek. "Dit heeft acht jaar geduurd. Er is iets grondig mis gedaan. Er zijn Zeeuwse bestuurders geschoffeerd. U was toch ook in chargeal die tijd. U schaadt het imago van Zeeland", aldus één van de sprekers. "Ik hoop dat u voordat u straks precies tien jaar aan het roer staat de compensatie geregeld heeft."

Rutte zei heel goed te begrijpen dat het besluit voor de Zeeuwen "ontzettend ellendig" uitpakt.

"Ik snap de boosheid. Maar ik wil het wel uitleggen. De communicatie was fout, dat erkennen we. Maar we vonden als kabinet dat we met de verhuizing een te groot risico zouden nemen met een vitaal belang van Nederland. Soms moet je in de politiek je mening bijstellen als de praktijk verandert", aldus Rutte.

Ondanks de teleurstelling van veel Zeeuwen verliep de bijeenkomst verder rustig en gemoedelijk.

Compensatie

"Stoer dat u hier staat", zei een bezoekers uit Breskens tegen Rutte. Ze sprak over de flinke knauw die Zeeland door de gang van zaken heeft gehad. "En het is economisch al niet makkelijk." Naast de compensatie zou het kabinet wat haar betreft ook naar meer maatregelen moeten kijken om de economie van Zeeland te stimuleren. "Begin bijvoorbeeld het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel."

"Als er meer bekend is over compensatie, komt u dan weer terug?", was een andere vraag aan Rutte. De premier moest daarop ontkennend antwoorden. "Ik kom vooral als er slecht nieuws is, zoals nu. Als er goed nieuws is dan komen de staatssecretarissen en ministers het melden", aldus Rutte.

De Tweede Kamer nam eerder een motie aan die het kabinet oproept om Zeeland ruimhartig te compenseren. Voor de zomer wil staatssecretaris Visser daarover duidelijkheid bieden.

1:32 Zie video in oorspronkelijke artikel

Rutte maakt in Zeeland excuses

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

Gewijzigd op 2020-03-06 00:46:50
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 21 februari 2020 @ 00:55
    reactie op (#39) herman_dad

Goedemorgen, STAATSSECRETARIS 'DIEP DOOR HET STOF' AANGAANDE DE PERIKELEN VERHUIZING MARINIERSKAZERNE DOORN. Zij had dat niet zó op die manier moeten doen en boodt excusen aan, ook aan de op de publieke tribune aanwezige naar Den Haag afgereisde Zeeuwen.

Staatssecretaris Visser van Defensie ANP

NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 14:21 • AANGEPAST VANDAAG, 17:26

Visser mag blijven, oppositie kraakt beleid marinierskazerne

Staatssecretaris Visser mag blijven, hoewel er harde kritiek is op de manier waarop het besluit is genomen om de marinierskazerne in Doorn niet naar Vlissingen te verhuizen. De voltallige oppositie stemde voor een motie van afkeuring van de SGP tegen de handelwijze van het gehele kabinet. Er volgde een hoofdelijke stemming waarbij de motie alsnog werd verworpen met 63 tegen 67 stemmen.

Visser zelf heeft er alle vertrouwen in dat ze door kan als bewindsvrouw bij Defensie. Maar zij gaf toe dat ze fouten heeft gemaakt. Ze bood uitgebreid excuses aan, aan de Zeeuwen en aan de Tweede Kamer. Ze vindt achteraf bezien dat ze hen eerder had moeten vertellen dat ze twijfelde over Vlissingen en onderzoek liet doen naar andere vestigingsplekken.

1:58 Volume 0%

Zie video in oorspronkelijke artikel

Staatssecretaris Visser biedt Zeeuwen excuus aan

"Als ik terugkijk, had ik u mee moeten nemen in mijn twijfels. Ik heb het bij mijzelf gehouden en dat is mijn fout geweest. Ik realiseer me nu dat ik het omgekeerde heb bereikt van wat ik beoogde. Het had anders gemoeten."

De publieke tribune zat vol met Zeeuwen, die met bussen naar Den Haag waren gekomen. Visser richtte het woord rechtstreeks tot hen: "Ik begrijp dat de Zeeuwen teleurgesteld, boos zijn. Ik kan allerlei kwalificaties bedenken. Dat realiseer ik me. Ik wil daarom ook naar u toe mijn excuses aanbieden."

Keihard debat

De toon in het debat was keihard. Kamerleden verweten Visser dat ze tegen Zeeland volhield dat Vlissingen niet van de baan was, terwijl ze al op zoek was naar een andere plek.

Visser zei dat ze rekening moest houden met de economische belangen van Zeeland aan de ene kant en de toekomst van het Korps Mariniers aan de andere kant. Ze vreesde voor die toekomst, omdat mariniers duidelijk maakten dat ze niet mee wilden verhuizen.

De staatssecretaris begrijpt dat de Zeeuwen geen vertrouwen meer in haar hebben. "Dat trek ik me aan. Ik heb me te veel op de inhoud gericht. Mijn intentie was om ervoor te zorgen dat ik mijn twijfel kon onderbouwen met feiten. Het heeft anders uitgepakt."

Visser zei dat ze halverwege 2018 al begon te twijfelen over Vlissingen als vestigingsplaats, In mei 2019 bedacht ze: dit moeten we niet doen. Daarna heeft ze opdracht gegeven voor het onderzoek naar andere plekken. Zeeland hoorde afgelopen vrijdag pas dat Vlissingen definitief was geschrapt.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • zaterdag 15 februari 2020 @ 00:21
    reactie op (#38) herman_dad

Goedemorgen, MARINIERSKAZERNE DEFINITIEF NIET NAAR ZEELAND MAAR NAAR NIEUW-MILLIGEN, Hiermede is de (POLITIKE!)COMMOTIE nog lang niet voorbij. De Zeeuwen zijn hiermede 'not amused' nog zacht uitgedrukt en spreken van 'politiek wanbeleid'. 

Speciale gezant gaat met Zeeland in gesprek over compensatie kazerne

De Zeeuwse commissaris van de koning Polman (links) en burgemeester Van den Tillaar van VlissingenANP

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 18:24 • AANGEPAST VANDAAG, 19:17

Zeeuwen over mislopen kazerne: vertrouwen in kabinet is ernstig geschaad

Het kabinet heeft achter de rug van de Zeeuwse politiek om gezocht naar alternatieven voor Vlissingen als locatie voor de marinierskazerne, zeggen Zeeuwse politici in een reactie op het kabinetsbesluit om de kazerne naar Nieuw-Milligen te verhuizen. De Zeeuwse commissaris van de koning en de burgemeester van Vlissingen wezen op een persconferentie met de beschuldigende vinger naar Den Haag: "Tegen ons is dit altijd ontkend. Het vertrouwen is ernstig geschaad".

Commissaris Polman en burgemeester Van den Tillaar spreken van onbehoorlijk bestuur: " Zo ga je niet om met mensen en overheden."

"We hebben voortdurend gevraagd aan Defensie of er naar een andere locatie gekeken werd, ook op de vrouw af aan de staatssecretaris. Dat is ontkend", zegt Polman.

Er moet veel gebeuren om het vertrouwen te herstellen, zeggen de Zeeuwse bestuurders:

1:26 Volume 0%

Zie video in oorspronkelijke artikel

Burgemeester Vlissingen: 'Ik ben teleurgesteld en aangeslagen'

Het kabinet zei eerder vandaag met een speciale gezant te komen die met de provincie gaat kijken naar een "gerechtvaardigde compensatie". Volgens burgemeester Van den Tillaar zal er de komende tijd "stevig gesproken worden" over die compensatie: "Voor de directe kosten die we mislopen en de structurele imagoschade."

Commissaris Polman noemt geen bedrag, maar voegt eraan toe dat de imagoschade voor Zeeland "onbetaalbaar" is. Staatssecretaris Visser erkent dat er fouten zijn gemaakt en snapt dat de Zeeuwen boos zijn: "Dit proces is niet helemaal goed verlopen, zeg ik met understatement. Dat moet beter en dat willen we samen met Zeeland doen."

Achtergrond

Vandaag werd door het kabinet bekendgemaakt dat de nieuwe kazerne definitief niet van Doorn naar Vlissingen verhuist. Bij een verhuizing werd gevreesd dat veel mariniers ontslag zouden nemen. Veel van hen zouden graag dichter bij huis willen werken. Mede daarom is er nu gekozen voor Nieuw Milligen als locatie voor de nieuwe kazerne.

In 2012 kondigde het kabinet aan dat de kazerne in Doorn dicht zou gaan en dat die naar Vlissingen zou verhuizen. Voor die locatie werd gekozen, omdat Zeeland door de ligging bij zee een perfecte plek zou zijn voor mariniers die moeten werken op de grens van land en water. De verhuizing werd vanwege de bezwaren al vier keer uitgesteld en is nu dus definitief van de baan.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • woensdag 12 februari 2020 @ 00:33
    reactie op (#37) herman_dad

Goedemorgen, DE VERHUIZING MARINIERSKAZERNE NAAR ZEELAND... EEN GROOT POLITIEK PROBLEEM BLIJFT HET? Lees het vervolg weer... en het wordt zéker weer vervolgd.   

Algemeen

Staatssecretaris licht twijfels over verhuizing marinierskazerne toe NU.nl

de plek in Vlissingen waar de kazerne zou moeten komen ANP

NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 22:19

Zeeuwen na gesprek over kazerne: 'bizar hoe dit gaat'

"Bizar hoe dit gaat". "Wij zijn teleurgesteld en aangeslagen". Zeeuwse bestuurders die naar Den-Haag kwamen om met staatssecretaris Visser te spreken over het al dan niet verhuizen van de marinierskazerne naar Vlissingen, lieten na afloop hun teleurstelling blijken.

"Wij zitten twee uur lang te praten met de staatssecretaris. En dan eindelijk geeft ze toe dat ze de verhuizing niet ziet zitten", aldus commissaris van de Koning Polman.

"Dat dit zo lang heeft moeten duren. We hebben vanavond ook geen nieuwe argumenten gehoord", zegt een zwaar teleurgestelde Vlissingse burgemeester Van den Tillaar.

Staatssecretaris Visser benadrukte na afloop dat er nog altijd geen besluit is. "Het is het kabinet dat nog moet beslissen", zo zei ze. Maar, gaf ze ook toe, "ik heb grote aarzelingen"".

Er is tot gisteren nog overleg over vergunningen geweest. En dan nu dit.

Burgemeester Van den Tillaar van Vlissingen

De aarzelingen van staatssecretaris Visser zijn vooral van personele aard. Veel mariniers zien de verhuizing niet zitten. "Ik moet ook rekening houden met de balans tussen werk en privé", zei Visser. Ook financieel en operationeel heeft ze aarzelingen.

De bestuurders vinden het maar een vreemde gang van zaken, nadat er jarenlang over de verhuizing werd overlegd. Volgens hen is er nog tot gisteren over vergunningen overlegd.

Ze zijn dan ook vastbesloten het zo niet te slikken en willen verder praten met het kabinet. Ze gaan nu werken aan een brief aan het kabinet.

Over schadevergoedingen is vanavond niet gesproken. De bestuurders zeggen dat de schade in de miljoenen loopt als de verhuizing niet doorgaat. Deels zijn dat kosten die al gemaakt zijn.

In elk geval loopt Zeeland schade op, zeggen de bestuurders. Niet alleen financieel, ook wat betreft het Zeeuwse imago.

"Heel schadelijk zoals er nu over onze provincie gesproken wordt" vindt Polman.

"Wij zullen dit kabinet aan zijn afspraken houden" aldus Van den Tillaar. "De stad was er klaar voor. De stad is er altijd klaar voor geweest".

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • dinsdag 28 januari 2020 @ 00:14
    reactie op (#36) herman_dad

Goedemorgen, HET NIET VERPLAATSEN VAN DE MARINIERSKAZERNE NAAR ZEELAND is vooral voor de Zeeuwen een dorn in het oog en ook een politieke kwestie van de eerste orde geworden?

NOS NIEUWS • REGIONAAL NIEUWS •BINNENLAND •POLITIEK • VANDAAG, 22:06

Zeeuwse provinciebestuurders boos na gesprek met staatssecretaris Visser

Staatssecretaris Visser na het bezoek in Middelburg ANP

Bestuurders van de provincie Zeeland, de gemeente Vlissingen en het waterschap Scheldestromen zijn boos op staatssecretaris Visser van Defensie. In een brief die de bestuurders hebben gestuurd aan Visser en premier Rutte schrijven ze dat de staatssecretaris na afloop in hun ogen niet juist heeft gecommuniceerd over het gesprek.

Bij de Zeeuwen bestaat grote onvrede over het handelen van Visser, nadat vorige week via onder meer Nieuwsuur uitlekte dat Visser de geplande bouw van de nieuwe marinierskazerne in Vlissingen wil schrappen en de kazerne naar Nieuw Milligen wil verplaatsen.

De ministerraad blokkeerde dat voorstel, onder meer na kritiek van ministers van het CDA. Premier Rutte wilde er na afloop van de ministerraad niets over kwijt. Het kabinet-Rutte 1 besloot in 2012 tot de verplaatsing van de kazerne van Doorn naar Vlissingen.

Vanochtend kwam Visser uitleg geven op het provinciehuis in Middelburg. Volgens de provincie Zeeland bood Visser haar excuses aan voor de gang van zaken, maar dat noemt gedeputeerde Dick van der Velde niet genoeg.

In een persverklaring zegt hij: "Geschaad vertrouwen herstel je niet door even sorry te zeggen. Daar is wel meer voor nodig." Wethouder Vader van Vlissingen omschreef de ontmoeting tegenover Omroep Zeeland als een "koel gesprek", staatssecretaris Visser sprak van een "pittig gesprek".

Geen nieuwe argumenten

Het zit de Zeeuwen hoog dat Visser na afloop tegen de pers zei dat de Zeeuwse bestuurders willen meedenken met "het dilemma" dat Visser in haar brief aan de Kamer schetste. Volgens de bestuurders klopt dat beeld niet.

"Wij hebben echter nadrukkelijk gezegd dat wij willen meedenken waar wij verder behulpzaam kunnen zijn bij realisatie van de marinierskazerne in Vlissingen", schrijven de provincie, de gemeente en het waterschap aan Visser. "Als wij u daarbij verder kunnen ondersteunen, zijn wij daar uiteraard (zoals altijd) graag toe bereid." De provinciebestuurders zeggen van Visser geen nieuwe argumenten gehoord te hebben waarom de verhuizing van Doorn naar Vlissingen zou moeten worden heroverwogen.

"Kennelijk een misverstand"

Een woordvoerder van het ministerie van Defensie zegt dat Visser met de commissaris van de koning gebeld heeft naar aanleiding van de brief. "Ze heeft tegen de commissaris van de koning gezegd: kennelijk ben ik verkeerd begrepen. Ze erkent dat de Zeeuwse bestuurders niet haar dilemma's deelden, maar wel een uitgestoken hand boden bij zorgen van de staatssecretaris over de dreigende uitstroom bij het Korps Mariniers."

De woordvoerder wijst er ook op dat Visser gebeld heeft met de burgemeester van Vlissingen om haar uitlatingen te nuanceren.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding