1082 keer bekeken

ALCOHOL- EN DRUGSGEBRUIK: NIEUW LACHGAS (!!)in het verkeer

  • zondag 02 januari 2022 @ 00:48
    #9

    Goedemorgen, DRIE ZWAARGEWONDE VROUWEN IN AUTO AANGETROFFEN DOOR FIETSERS, mogelijk LACHGAS de oorzaak van het ongeval?

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    NOS NIEUWS • REGIONAAL NIEUWS • GISTEREN, 10:05

    Fietsers vinden drie zwaargewonde vrouwen in autowrak Twello

    De auto met de drie vrouwen was tegen een boom beland SPS MEDIA

    Fietsers hebben vanochtend vroeg net buiten Twello een autowrak aangetroffen waarin drie zwaargewonde vrouwen lagen. Hulpdiensten hebben de vrouwen uit het wrak gehaald en overgebracht naar ziekenhuizen in Deventer en Apeldoorn.

    De drie waren zelf niet in staat 112 te bellen, meldt RTV Oost. Het is onduidelijk hoelang ze al in de auto lagen voordat ze werden gevonden.

    De fietsers vonden de gecrashte auto vanochtend om 05.15 uur, op een bosweg net buiten Twello. De zwaargewonde inzittenden bleken twee vrouwen uit Twello en een uit het nabijgelegen Deventer. Volgens onbevestigde berichten hadden ze geen gordel om.

    In de auto werden ook een lachgastank en een aantal ballonnen aangetroffen. De politie onderzoekt of sprake was van rijden onder invloed. Bij de bestuurster zijn in het ziekenhuis diverse drugs- en alcoholtests afgenomen. De politie heeft de mobiele telefoons van de drie in beslag genomen.

    0:19 Zie video in oorspronkelijke artikel

    Zwaargewonden gevonden in autowrak

    Deel dit artikel:

    Dit is een artikel van  RTV Oost

    handtekeningafbeelding
  • dinsdag 19 mei 2020 @ 01:52
    #8
    reactie op (#7) herman_dad

    Goedemorgen, ALCOHOLENKELBAND WORDT LANDELIJK INGEVOERD, beslist de minister van Veiligheid en Justitie, een proef daarmede lijkt geslaagd.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

     ANP

    NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 18:00

    Alcoholenkelband wordt landelijk ingevoerd

    De alcoholenkelband wordt landelijk ingevoerd. De band is bedoeld voor mensen die onder invloed van alcohol iets strafbaars hebben gedaan en een alcoholverbod hebben.

    Zonder de enkelband moesten daders met een alcoholverbod zich twee keer in de week melden bij de reclassering voor een urinetest. Met de enkelband hoeft dat niet meer. De band heeft trouwens geen vrijwillig karakter: hij kan door justitie worden opgelegd.

    De enkelband meet via het transpiratievocht of iemand alcohol gebruikt. De band wordt permanent gedragen en kan dus 24 uur per dag meten of de drager alcohol gebruikt. De gegevens gaan naar de reclassering.

    Minder fraudegevoelig

    Justitie deed meerdere proeven met de enkelband. Minister Grapperhaus van Justitie liet al weten dat op basis van die proeven het middel betrouwbaar lijkt. Daarom werkt hij nu aan wetswijziging die binnenkort naar de Kamer gaat.

    Eerder waren er ook proeven met een alcoholslot en een startonderbreker in de auto. De bestuurder moest voor het starten in het apparaat blazen, de auto startte niet als de bestuurder te veel heeft gedronken had. Maar dat systeem lag juridisch onder vuur en was fraudegevoelig.

    Grapperhaus: "De enkelband is minder fraudegevoelig dan het alcoholslot. Het is de moeite van de investeringen waard: jaarlijks kosten alcoholgerelateerde delicten de samenleving 6 miljard euro."

    Veiliger samenleving

    Uit de proef blijkt dat dragers van de band het formaat te groot vinden en het materiaal als stug ervaren. De producent gaat daarom een nieuwe band testen. De reclassering is optimistisch over het gebruik van het middel.

    Saskia Capello, directeur Verslavingsreclassering: "De proef laat zien dat dragers van een alcoholmeter significant minder delicten plegen. Samen met het reclasseringstoezicht kan de enkelband bijdragen aan een veiliger samenleving."

    Kijk hier naar een video over Alberto die meedeed aan een proef met een enkelband die zijn alcoholgebruik bijhield. "Eerst dronk ik dagelijks twee flessen wijn of een fles whiskey, nu niet meer."

    1:44 Zie video in oorspronkelijke artikel

    Alberto kickte af van alcohol dankzij enkelband

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 01 november 2019 @ 00:18
    #7
    reactie op (#6) herman_dad

    Goedemorgen, TOENAME WEER VAN DRANKGEBRUIK IN HET VERKEER. Met ook meer dodelijke slachtoffers daarbij. Vorig jaar al 36 en dit jaar tot nu toe al weer 29.

    Zorgwekkende toename': aantal verkeersdoden door alcohol meer dan verdubbeld

     GISTEREN, 16:00 IN BINNENLAND, POLITIEK  

    De politie heeft geen duidelijke verklaring voor de stijging. Een mogelijke oorzaak zou de combinatie van alcohol- en drugsgebruik zijn.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Reklame voor een goed doel: 

    https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

    ====================================================================

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 19:00

    'Wat dénk je nou als je gaat rijden met veel alcohol op?'

    Lucia Dessi bij de 'ghost bike' op de plek van het ongeluk waarbij haar zusje en zwager om het leven kwamen NOS

    "Eerst wisten we niet wat er was gebeurd, dus we wilden nog niemand de schuld geven. We vonden het ook erg voor de automobilist. Maar toen vertelde de politie ons dat de bestuurder veel te hard had gereden, dat hij had gedronken en was doorgereden. Ja, dan verandert heel je gedachte erover."

    Lucia Dessi verloor haar zusje en zwager. In oktober vorig jaar werden ze in Goes doodgereden door een automobilist die meer dan drie keer zo veel alcohol had gedronken als is toegestaan. Het aantal dodelijke slachtoffers door alcohol in het verkeer is de afgelopen jaren meer dan verdubbeld, blijktuit cijfers die de NOS heeft opgevraagd bij de politie.

    Doorrijder

    Lucia's 33-jarige zusje Alice en haar 30-jarige vriend Miki reden in de vroege ochtend van zondag 28 oktober 2018 op één herenfiets naar huis. Ze kwamen terug van een feestje, waarbij ook werd gevierd dat Alice en Miki, die uit Macedonië kwam, in Nederland zouden settelen.

    "Volgens een getuige klonk er vanuit het niets een klap toen ze wilden oversteken", vertelt Lucia. "Hij zag allerlei dingen door de lucht vliegen. Alice en Miki waren op slag dood. De automobilist die ze heeft doodgereden, ging er meteen vandoor. Hij is uiteindelijk 500 meter verderop opgepakt."

    Toen Lucia het nieuws hoorde, kwam ze in een soort hel terecht. "Ik geloof dat ik wel een half uur boven de pot heb gehangen." In deze video doet ze haar verhaal:

    1:49 Volume 10%

    Zie video in oorspronkelijke artikel

    Nabestaande dodelijk verkeersongeval Goes

    Dat de bestuurder van de auto maar liefst drie keer te veel had gedronken, kan Lucia moeilijk verkroppen. "Alcohol in het verkeer, ik snap dat gewoon niet. Je leest er ieder weekend wel over. Maar wat dénk je nou eigenlijk als je gaat rijden met zo veel drank op?"

    De inmiddels 20-jarige automobilist die het dodelijke ongeluk veroorzaakte, moet daarvoor drie jaar en vier maanden de cel in. "Niet bijzonder veel", vindt Lucia. "De bestuurder heeft in de rechtszaal wel excuses gemaakt, maar hij keek ons niet aan. Het leek meer een soort 'moeten', ik heb niet het gevoel dat die excuses recht uit z'n hart kwamen."

    Groen licht

    Afgelopen maandag plaatsten Lucia en haar familie een ghost bike op de plek waar hun zusje en zwager precies een jaar geleden om het leven kwamen. "Het is een akelige plek, maar we vinden het wel belangrijk dat het herinnerd wordt", vertelt Lucia.

    Ze fietst bijna dagelijks langs de plek, op weg naar haar werk. "Zeker aan het begin was dat natuurlijk heel lastig. Ik zag de markeringen, de totaal verwoeste lantaarnpaal. Ik hoop altijd dat het stoplicht al op groen staat. Dan kan ik snel doorfietsen, zonder naar de plek te kijken."

    Volgens Lucia moet er meer gebeuren om rijden onder invloed tegen te gaan. "Als je jezelf doodrijdt, is dat jammer voor je familie, maar andere mensen... We moeten beschermd worden tegen zulke mensen in de maatschappij. Dat gebeurt niet genoeg, vind ik."

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

     

     

    handtekeningafbeelding
  • maandag 12 augustus 2019 @ 00:48
    #6
    reactie op (#5) herman_dad

    Goedemorgen, OOK HET AANTAL ONGEVALLEN STIJGT DOOR GEBRUIK LACHGAS IN HET VERKEER. Weer een probleem erbij, naast de alcohol al sinds 'mensenheugenis', daarna de DRUGS EN dan nu lachgas gebruik dat ook (korte) tijd de mens buiten zichzelf brengt. Maar áchter het stuur is dit al te land, blijkens al bija 1000 (!) veroorzaakte ongevallen daardoor allen al DIT JAAR.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    Toename lachgas-incidenten in verkeer: ballonnetje moet kunnen, zegt bestuurder.

     GISTEREN, 17:00

    BINNENLAND

    ANP

    GESCHREVEN DOOR

    David van Hulzen redacteur Binnenland

    Er is een sterke toename van lachgasgebruik in het verkeer, blijkt uit cijfers van de politie. Het aantal verkeersincidenten waarbij lachgas in het spel was, is dit jaar al 2,5 keer zo hoog als in heel 2018.

    Ook toont onderzoek van jongerenorganisatie TeamAlert in samenwerking met de NOS dat jongeren die een ballonnetje gebruiken in de auto daar het risico niet van inzien. Bijna de helft van hen (47 procent) denkt dat dit hun rijstijl niet beïnvloedt.

    Van 60 naar 960 incidenten

    Op verzoek van de NOS heeft de politie een inventarisatie gemaakt van het aantal verkeersincidenten waarbij lachgas in het spel was. "Bijvoorbeeld rijden onder invloed, ongevallen en gevaarlijk rijgedrag", zegt een woordvoerder van de Nationale Politie. Waar het in 2016 nog om 60 gevallen ging, waren dat er dit jaar al 960.

    NOS/BRAM BIEKENS

    Hierbij heeft de politie duizenden processen-verbaal doorzocht naar de term "lachgas" in combinatie met de woorden ballon, gasfles of cilinder. In 2017 waren dit 130 incidenten; in 2018 waren het er 380 en in 2019 zijn het er tot nu toe 960.

    "Deze aantallen zijn indicatief en vormen een ondergrens van het aantal verkeersincidenten waarbij sprake is geweest van het gebruik van lachgas", zegt de politie. "Er is een duidelijk stijgende lijn te zien in de periode van 2016 naar 2019."

    De motivatie

    Veel jongeren zijn zich niet bewust van de risico's. Dit blijkt uit een enquête die TeamAlert in samenwerking met de NOS heeft uitgezet onder 193 jongeren die als bestuurder van een auto lachgas gebruikten. Van hen denkt bijna de helft (47 procent) dat dat hun rijstijl niet beïnvloedt.

    Resultaten uit het onderzoek van TeamAlert:

    NOS/BRAM BIEKENS

    NOS/BRAM BIEKENS

    Verder zegt zo'n 36 procent dat ze het doen omdat hun auto de plek is waar ze meestal afspreken met vrienden. Meer dan een kwart geeft aan dat ze het doen uit verveling. Op de vraag wat ze vinden van lachgasgebruik achter het stuur, antwoorden ze voornamelijk "leuk" en "spannend". De helft zegt dat het "moet kunnen".

    Maar de politie denkt daar anders over. "Gebruik van lachgas tijdens het rijden is een vorm van afleiding die zeer ongewenst is", zegt de politie. "Ook al is de werking van lachgas van korte duur, het is direct van invloed op de rijvaardigheid. En dus ben je, ook al is het voor een korte periode, onder invloed."

    Blijvend lichamelijk letsel

    Cijfers over het aantal doden en gewonden heeft de politie niet. "Maar zulke gevallen zijn er wel," vertelt de woordvoerder. Zo was er een ongeval met zwaar lichamelijk letsel. "Een agent zag dat vier jongens in een auto lachgas aan het gebruiken waren", vertelt de politie. Ook de bestuurder zat met een ballon aan zijn mond. "Zij kwamen in aanrijding met een jongetje, die daardoor klem kwam te zitten tussen de auto en een paal." Dit leidde uiteindelijk tot ernstig blijvend letsel bij het kind.

    Volgens de politie kunnen personen die lachgas gebruiken achter het stuur, beboet of vervolgd worden. Ook kan het CBR aansturen op een cursus, een onderzoek en of zelfs intrekking van het rijbewijs.

    Verdovend middel

    Lachgasgebruik kan afleidend werken, maar gebruikers kunnen ook bewusteloos raken. Met regelmaat wordt lachgas als narcosemiddel gebruikt in ziekenhuizen en door tandartsen. Volgens André Wolff, hoogleraar anesthesiologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, is het gebruik ervan achter het stuur erg gevaarlijk. "Gebruik van lachgas kan leiden tot duizeligheid, vervorming van geluiden en je kunt het bewustzijn verliezen door zuurstoftekort."

    Ik kwam in de berm terecht en de eerste de beste lantarenpaal was voor mij.

    Roy (21)

    Dat overkwam ook Roy (21), toen hij met vrienden lachgas gebruikte in de auto. "Het regende die dag, dus in de auto gebruiken was gewoon even makkelijk", vertelt Roy. Hij zat achter het stuur, maar verloor op een gegeven moment het bewustzijn. "Ik kwam in de berm terecht en de eerste de beste lantarenpaal was voor mij."

    Roy en zijn vrienden kwamen er ongedeerd vanaf, maar zijn auto was total loss. Na het incident is hij gestopt met het gebruik van lachgas en hij wil anderen wijzen op wat er mis kan gaan.

    "Het heeft wel mijn ogen geopend", zegt Roy:

    Video afspelen

    01:07

    Voormalig lachgasgebruiker: 'Gebruik niet tijdens het rijden'

    Ook Jan (20) heeft een vervelende ervaring gehad. "Ik was met vrienden lachgas aan het gebruiken in de auto," vertelt hij. Hij zat achter het stuur, maar de auto stond stil. "Ik hoorde een soort loeiend, ringend geluid, maar dat gebeurt wel vaker tijdens lachgasgebruik", zegt Jan.

    Toch bleek het deze keer anders te zitten. "Toen het effect van het lachgas uitwerkte, realiseerde ik mij dat de motor nog draaide en dat mijn voet vol op het gaspedaal zat." De auto stond in zijn vrij, maar doordat hij 30 seconden lang veel toeren had gemaakt was de wagen niet meer in orde. "De motor was flink beschadigd", vertelt hij.

    Deze week gaf de politie beelden vrij van een doorrijder na een aanrijding. Hij lijkt lachgas te gebruiken:

    Video afspelen

    00:10

    Doorrijder na aanrijding gebruikte waarschijnlijk lachgas

    Deze week ontstond er een discussie, naar aanleiding van bovenstaande beelden die donderdag door de politie werden vrijgegeven. Hierop is een auto te zien die was doorgereden na een aanrijding met twee fietsers. Het lijkt erop dat de bestuurder een lachgasballon gebruikt. Een woordvoerder van de politie zei vrijdag tegen Omroep Brabant dat nog niet met zekerheid valt te zeggen dat het hier om lachgas ging, maar dat het wordt meegenomen in het onderzoek.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel: 

    Gewijzigd op 2019-08-12 00:49:47
    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 29 september 2018 @ 00:47
    #5
    reactie op (#1) herman_dad

    Goedemorgen, vervolg op topic 1: RIJDEN MET DRUGS IN BLOED, vele automobilisten reeds betrapt. Het is uitermate gevaarlijk, vergelijkbaar zeker met alcohol en pas de laatste tijd wordt hieraan aandacht besteed. Toch ook hebben rechters commentaar op de nieuwe wet, het kan ook leiden tot juridische dwalingen en er is geen onderscheid in de wet met de HOEVEELHEDEN die iemand aan drugs heeft gebruikt. Het is standaard 850 euro b.v. hoeveel drugs men ook heeft gebruikt?   

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    Rijden met drugs in je bloed: 'Ik moet toch geld verdienen?'

    GISTEREN, 20:00

    BINNENLAND

    "Het is een harde les geweest", zegt de 25-jarige man in de rechtbank van Den Haag. Op 6 maart werd hij in Boskoop achter het stuur betrapt op amfetaminegebruik, na een speekseltest. Het komt hem uiteindelijk te staan op een boete van 850 euro en een rijontzegging van een half jaar.

    De man met blond stekeltjeshaar is een van de 1250 automobilisten die zijn betrapt op drugsgebruik. Sinds 1 juli vorig jaar mag de politie een speekseltest afnemen als de politie vermoedt dat een bestuurder onder invloed is van drugs.

    Waarom mensen soms met cocaïne op achter het stuur kruipen, vertelt deze vrouw. Ze wil alleen onherkenbaar in beeld:

    Video afspelen

    01:04

    Drugs in het verkeer: 'Uit praktisch oogpunt doe ik het toch'

    De NOS was bij de rechtszaken tegen drie personen die hadden gereden met drugs in hun bloed. Ze zeggen dat ze niet wisten dat het spul nog zo lang in hun lichaam te vinden was. Met andere woorden: de drie waren onwetend over het feit dat ze niet meer mochten rijden, claimen ze.

    Ontslagen en rijbewijs kwijt

    Bij de 25-jarige man die in Boskoop werd betrapt, werd 206 microgram amfetamine (speed) per liter bloed aangetroffen. Maximaal toegestaan is 50 microgram. Het was 3,5 dag geleden dat hij had gebruikt, zegt hij tegen de rechter.

    De impact op zijn leven is groot geweest: hij werd ontslagen en moest zijn rijbewijs inleveren. Zijn baan heeft hij inmiddels weer terug, maar CV-ketels installeren kan hij niet meer, omdat hij niet mag rijden. Daarom monteert hij nu zonnepanelen, want dan kan hij meerijden met een collega. "Je raakt alles kwijt", zegt hij.

    Er is geen onderscheid in hoeveel drugs je gebruikt hebt, zoals bij alcohol.

    Rechter Elianne van Rens

    Rechter Elianne van Rens heeft kritiek op de nieuwe wet. "Er is geen onderscheid in hoeveel drugs je gebruikt hebt, zoals bij alcohol waar je zwaarder gestraft naarmate je meer gedronken hebt. Hier is het alles of niets."

    Als er ook maar een microgram meer wordt aangetroffen dan de maximale hoeveelheid, is de strafeis automatisch 850 euro boete en een rijontzegging van een zes maanden. Bij een combinatie van verschillende drugs is dat een taakstraf en komen er nog enkele maanden rijontzegging bovenop.

    Joint gerookt

    Dat was het geval voor een 26-jarige man in een spijkerbroek en zwarte gympen. Agenten zagen hem rijden in Rijnsburg en zijn snelheid was opvallend laag. Hij werd aangehouden en de politie rook een wietlucht in zijn auto.

    Uit de speekseltest bleek dat hij had geblowd. Er zat 5,8 microgram thc in zijn bloed en 26,3 microgram cocaïne. Die avond had hij een joint gerookt, de coke had hij enkele dagen eerder op feestje gebruikt, zegt hijzelf. Zijn plan was om naar bed te gaan en hij was er naar eigen zeggen niet van bewust dat hij niet meer achter stuur mocht.

    Met ov naar werk

    Hij heeft spijt van zijn daad, zegt de 26-jarige in de rechtszaal. Zijn oorspronkelijke werk als storingsmonteur kan hij niet meer doen. Maar vanwege een personeelstekort werkt hij nu toch weer bij dezelfde werkgever, nu als monteur. Noodgedwongen gaat hij met het openbaar vervoer naar zijn werk.

    De strafeis: 70 uur werkstraf en 15 maanden rijbewijs kwijt, waarvan 5 maanden voorwaardelijk. In 2013 had hij ook al een rijontzegging gehad van 9 maanden.

    De rechter neemt in zijn oordeel mee dat man zijn rijbewijs nodig heeft voor werk. De uiteindelijke straf: 40 uur taakstraf, een jaar rijontzegging, waarvan 6 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar.

    Cijfers van 1 juli 2017 tot 1 juli 2018

    • Aantal betrapte automobilisten: 1250
    • Meestvoorkomende leeftijdscategorie: 18-30 jaar
    • Aantal mensen dat meerdere soorten drugs heeft gebruikt: 600
    • Aantal mensen dat ook had gedronken: 100
    • Hoogst opgelegde straf: drie weken gevangenisstraf

    "Als u zo doorgaat, gaat u de gevangenis in", zegt de rechter tegen een 32-jarige, magere man in een grijs vest. De verdachte was aangehouden toen hij 150 kilometer per uur reed op een plek waar 100 was toegestaan. Er zat 78 microgram cocaïne per liter bloed in zijn lichaam, evenals 0,33 milligram alcohol.

    Hij was al meerdere keren opgepakt voor autorijden zonder rijbewijs. Maar, zegt hij, hij moest wel achter het stuur. "Ik moet toch geld verdienen?" De 32-jarige werkt niet mee met een reclasseringsonderzoek, "omdat ik er geen tijd voor heb, ik moet zorgen voor de kinderen."

    40 uur werkstraf en 12 maanden zonder rijbewijs, is het oordeel van de rechter. Voor de snelheidsovertreding wordt zijn rijbewijs nog eens 4 maanden extra ingetrokken. Ook krijgt hij een aanvullende boete van 800 euro.

    BEKIJK OOK

    Ruim duizend automobilisten onder invloed van drugs

    Zo lang mag je niet autorijden na drugsgebruik

    Deel dit artikel: 

    •  

    handtekeningafbeelding
  • zondag 23 september 2018 @ 00:14
    #4
    reactie op (#3) herman_dad

    Goedemorgen, DRANKRIJDER MET 11X ZOVEEL ALS TOEGESTAAN gepakt. Andere automobilisten zagen hem zeer gevaarlijk gedrag vertonen en reden hem klem voordat de politie er was.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    Almeerder klemgereden met elf keer te veel op

    VANDAAG, 12:45

    BINNENLAND

    Op de A200 bij Halfweg in Noord-Holland is gisteravond een man opgepakt die meer dan elf keer de toegestane hoeveelheid alcohol had gedronken. Volgens de politie vertoonde hij levensgevaarlijk rijgedrag.

    De Almeerder had veel moeite om zijn auto goed op de weg te houden. Diverse automobilisten belden 112 omdat hij meerdere keren bijna tegen andere auto's botste. Bij een kleine file door werkzaamheden reden zij hem klem in afwachting van de politie.

    De drankrijder van 52 werd daarna meegenomen naar het bureau. Daar blies hij 985 ug/l, waar voor hem de alcohollimiet 88 ug/l is. Het bleek bovendien dat hij geen rijbewijs had.

    De man heeft meerdere bekeuringen gekregen.

    Deel dit artikel: 

    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 02 juni 2018 @ 00:22
    #3
    reactie op (#2) herman_dad

    Goedemorgen, nav ook voorgaande artikel, ALCOHOLSLOT WEER TERUG, vindt 2e Kamer. Ondanks juridische problemen, waarom het destijds is afgeschaft, wil de politiek dit nu toch weer invoeren. Misschien ook wel juist gezien voorgaande, maar toch? Wat vindt u daarvan?

    Zie en lees verder art. van RTL-NIEUWS Twitter (bron)

    01 juni 2018 16:25

    Meerderheid Kamer wil alcoholslot terug.

    Het alcoholslot laat bestuurders eerst blazen om hun alcoholpromillage te testen. 

    © ANP

    Een ruime Kamermeerderheid wil het alcoholslot terug, blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws. Aanleiding is een oproep van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om een nieuw alcoholslotprogramma te ontwikkelen.

    Dat zegt de SWOV tegen RTL Nieuws. Het alcoholslot is volgens de stichting het enige bewezen middel dat werkt tegen notoire drankrijders en zou afgelopen maart door het kabinet te snel aan de kant zijn gezet. Na de mogelijkheden van het alcoholslot te hebben bekeken, zei het kabinet dat aan herinvoering te veel haken en ogen zaten. Het zei wel andere opties te willen verkennen, maar daar is nog niets concreets uitgekomen.

    Zwaarder straffen

    Peter van der Knaap, directeur van de SWOV, noemt het alcoholslot het enige middel om het zware drankrijders 'technisch onmogelijk te maken om achter het stuur te kruipen met te veel alcohol op'. Herinvoering 'kan tientallen doden schelen', zegt hij.

    Daar komt bij dat de bestaande maatregelen, zoals boetes en inname van het rijbewijs, niet voldoende zijn om verstokte drinkers uit de auto te krijgen, vindt de SWOV. Het gaat om een groep van zo'n honderdduizend mensen met een rijbewijs die geregeld dronken achter het stuur zitten. Ook zwaarder straffen helpt bij deze groep niet, stelt het onderzoeksinstituut.

    'Het redt levens'

    Verkeersveiligheid geldt voor het kabinet als prioriteit. Juist daarom moet het 'goed kijken naar de kritiek van de Hoge Raad en de Raad van State', zegt Van der Knaap. "Probeer met die kritiek een beter alcoholslotprogramma te ontwikkelen, want het redt levens.” 

    ​Hij doelt daarmee op het oordeel van de Hoge Raad dat het alcoholslot kon worden ervaren als een dubbele straf. Het alcoholslot werd namelijk niet opgelegd door een rechter, maar door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Een drankrijder kon dus én een straf opgelegd krijgen via de rechter, én los daarvan ook nog een alcoholslot voorgeschreven krijgen.

    Kort daarvoor had de Raad van State juist bepaald dat het alcoholslot niet meer door het CBR mocht worden opgelegd: dat bekeek niet elk geval individueel, maar schreef het slot voor op basis van algemene criteria. Daardoor was volgens de Raad van State sprake van willekeur en onevenredige straffen.

    Alles aangrijpen

    Een ruime Kamermeerderheid, waaronder coalitiepartij VVD, wil nu dat het kabinet actie onderneemt en nog eens goed kijkt naar herinvoering van het alcoholslot. Remco Dijkstra (VVD): "Tot er andere middelen zijn die ervoor zorgen dat verkeershufters niet de weg op kunnen, wil ik dat een alcoholslot kan worden opgelegd." Ook GroenLinks, de SP, de PVV en de PvdA willen het alcoholslot terug. "De ministers geven te snel op", vindt Lilian Helder (PVV). "We moeten alles aangrijpen – inclusief het alcoholslot – om er zeker van te zijn dat mensen veilig de weg op kunnen", vindt ook Gijs van Dijk (PvdA).

    Zo werkt een auto met alcoholslot

    Zie video in oorspronkelijke artikel 

    Het alcoholslot mocht niet meer worden gebruikt, maar de SWOV pleit nu voor herinvoering. Hoe werkt het precies?

    Meer op rtlnieuws.nl:

    Gewijzigd op 2018-09-23 00:17:35
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 01 juni 2018 @ 00:42
    #2
    reactie op (#1) herman_dad

    Goedemorgen, DRANKRIJDER heeft vrij spel in Nederland: pakkans flink gedaald. Oorzaak is meestal een gebrek aan politie, die elders nodig is ipv 'drankcontroles' uit voeren. Toch ook een groot maatschappelijk belang dat dit wordt aangepakt? 

    Zie en lees verder art. van RTL-NIEUWS Twitter (bron)

    31 mei 2018 16:45

    Drankrijder heeft vrij spel in Nederland: pakkans flink gedaald.

    (Archieffoto) 

    © ANP

    De pakkans voor mensen die met een flinke borrel op achter het stuur kruipen, is de laatste jaren flink gedaald. Dat blijkt uit cijfers van het Openbaar Ministerie die voor RTL Nieuws in kaart zijn gebracht.

    Het aantal drankrijders met een promillage boven de 1,3 dat bij justitie moet voorkomen, is in vijf jaar tijd met bijna 30 procent teruggelopen. Terwijl er in 2012 ruim 27.000 zaken waren van drankrijders die zich bij justitie moesten melden, waren dat er in 2017 nog geen 19.000.

    'Zeer zorgwekkend'

    Koos Spee, voormalig landelijk verkeersofficier, schrikt van de aantallen. "Dit zijn zeer zorgwekkende cijfers", zegt hij. "Het betekent dat er op alle terreinen te weinig gehandhaafd wordt."

    Spee zou zich er niet over verbazen als het aantal drankrijders toeneemt. "Als je mensen niet corrigeert, dan gaan ze door. En vergeet niet dat zichtbare alcoholcontroles ook een afschrikwekkende functie hebben. Die kunnen juist heel preventief werken. 

    Aantal zaken van drankrijders die zich moeten melden bij justitie

    2012 27.240
    2013  21.699
    2014 20.439
    2015 17.096
    2016 18.144
    2017 18.625

    (Bron: Openbaar Ministerie)

    Belangrijke reden voor de daling van het aantal drankrijders die worden gepakt, is volgens de politievakbond NPB het verdwijnen van alcoholcontroles. Het aantal fuikcontroles is vanaf 2012 stelselmatig afgenomen. Als reden voerden de politie en toenmalig minister van Veiligheid en Justitie Blok aan dat die niet meer effectief waren. Mensen zouden bijvoorbeeld door social media snel gewaarschuwd worden voor waar een alcoholfuik stond.

    Aantal geregistreerde alcoholcontroles

    2011 5787
    2012 6050
    2013 6025
    2014 5047 
    2015 3752
    2016 3097


    In plaats van grootschalige fuikcontroles zette de politie in op flexibele controles. Die duren korter en wisselen vaker van plek. Het probleem is alleen dat die flexibele controles vaak niet doorgaan, zegt Jan Struijs, voorzitter van politievakbond NP: dat lot treft volgens hem 'meer dan de helft van die controles in de grote steden'. Dit is een grote frustratie van de agenten, blijkt uit een rondvraag van de vakbond. 

    Gebrek aan capaciteit

    Struijs zegt dat het te maken heeft met een gebrek aan capaciteit. Geregeld komt de prioriteit van agenten te liggen bij incidenten als vechtpartijen of inbraken. "Dan gaat de controle voor de zoveelste keer niet door." 

    Het beeld dat in steden de helft van de controles niet kan doorgaan, 'herkennen wij niet', zegt een woordvoerder namens de korpsleiding. "In een noodsituatie komt het voor dat een controle moet wijken. Dan wordt prioriteit gegeven aan de noodsituatie." Over het algemeen worden alcoholcontroles uitgevoerd door een zogeheten Team Verkeer, dat een zelfstandige taak heeft, zegt de woordvoerder.  

    'Ze was mijn kleine meid'

    Robert Balkenstein verloor zijn 19-jarige dochter toen ze werd aangereden door een dronken bestuurder.

    De politie erkent de afname van grote fuikcontroles en zegt gerichter te controleren op afwijkend gedrag en korte controles te houden op wisselende locaties. "Hierdoor zijn de controles voor de buitenwereld wellicht minder zichtbaar."

    Zware overtreders

    Zware alcoholovertreders (drankrijders met een promillage van 1,3 of meer) vormen relatief gezien een kleine groep van de overtreders. Volgens schattingen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gaat het om 15 procent van alle alcoholovertreders.

    Het SWOV schat dat er zo'n 90.000 tot 125.000 zware alcoholovertreders in Nederland zijn. Daarvan wordt dus een relatief klein deel betrapt. Hoewel de groep zware overtreders relatief klein is, is deze groep is wel verantwoordelijk voor twee derde van de slachtoffers. 

    Geldboete

    Behalve de groep zwaardere overtreders zijn er ook mensen die via het OM een geldboete opgelegd krijgen. Dit is het geval bij mensen bij wie een alcoholpromillage wordt aangetroffen tot 1,3. Net als bij de zwaardere gevallen is ook hier sprake van een daling:

    2012 13.000
    2013 13.503
    2014 12.177
    2015 9.699
    2016 8.843
    2017 8.029*

    *tot medio december. Bron: Centraal Justitieel Incassobureau

    Naast een afname van het aantal controles én een dalend aantal drankrijders dat gepakt wordt door de politie, blijft het aantal slachtoffers hoog. Vorig jaar vielen zeker 734 doden en gewonden in ongevallen veroorzaakt door mensen die onder invloed achter het stuur kropen.

    Meer op rtlnieuws.nl:
    Hardere aanpak drankrijders: sneller rijbewijs kwijt

    RTL Nieuws

    Gewijzigd op 2018-09-23 00:20:09
    handtekeningafbeelding
  • donderdag 22 maart 2018 @ 00:44
    #1

    Goedemorgen, er komen meer CONTROLES OP GBERUIK DRUGS in het verkeer. De politie gaat meer testen.

    Zie en lees verder art. van RTL-NIEUWS Twitter (bron)

    21 maart 2018 18:26

    Politie gaat meer drugstesten afnemen in het verkeer.

     

    Een agent neemt tijdens een verkeerscontrole een speekseltest af. 

    © ANP

    De politie gaat automobilisten vaker testen op drugsgebruik. De capaciteit om de testen uit te voeren wordt flink uitgebreid: de bedoeling is dat er maandelijks vijfhonderd tot zeshonderd monsters kunnen worden afgenomen.

    De drugstest in het verkeer werd vorig jaar zomer ingevoerd. Via deze speekseltest kan de politie het gebruik van cannabis, morfine, heroïne of amfetamine snel vaststellen. Wie tegen de lamp loopt, moet mee naar het bureau voor een bloedtest. De politie laat het bloed controleren door het Nederland Forensisch Instituut (NFI).

    Onacceptabel

    Maar het NFI had te weinig capaciteit om alle monsters te onderzoeken. Daarom werden alleen de ernstige gevallen behandeld. Dat was een doorn in het oog van onder meer de VVD. Kamerlid Arno Rutte noemde de capaciteitsproblemen onacceptabel. "De politie kan op dit moment de test maar uitvoeren in de helft van de gevallen waarin ze er eentje zou willen doen. Dat is gewoon slecht", zei het Kamerlid eerder.

    Minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid gaf eerder al aan dat hij drugsgebruik in het verkeer hard wil aanpakken. In een brief aan de Tweede Kamer laat hij nu weten dat een laboratorium is gevonden dat de onderzoeken volgens de wettelijke eisen kan uitvoeren. Dat betekent dat vanaf 1 mei het NFI en het nieuwe laboratorium samen zo'n 600 tot 800 drugstesten per maand kunnen doen.

    De voorraad bloedmonsters die zich had opgehoopt omdat er niet voldoende capaciteit beschikbaar was, is inmiddels weggewerkt, laat de minister weten in de brief.

    Zo werkt de speekseltester bij drugs in verkeer

    Bij de invoering van de drugstest lieten we in deze video zien hoe het werkt. 

    Meer op rtlnieuws.nl:

    RTL Nieuws

    Gewijzigd op 2018-09-23 00:22:55
    handtekeningafbeelding