831 keer bekeken

VERKEERSPROBLEMATIEK o.a. STRUCTUUR of STRATEGIE

  • donderdag 02 december 2021 @ 00:53
    #7
    reactie op (#5) herman_dad

     

    Goedemorgen, OVERAL IN DE BEBOUWDE KOM SNELHEID 30 km/u ALS STANDAARDSNELHEID ipv de 50 km/ u nog?? Uiteraard is dit aan de politiek, wetsverandeing, maar bent u voor?  De gemeentelijke ov-bedrijven van Amsterdam (GVB), Rotterdam (RET) en Den Haag (HTM) vrezen dat de snelheidsverlaging nadelige gevolgen voor het openbaar vervoer zal hebben.

    Ook een Maatschappelijk probleem de snelheid in bebouwde kommen derhalve ook op clubs  http://maatschappelijke-belangen-beheerdersinfo.clubs.nl/ en  http://politie-en-alles-wat-er-misgaat.clubs.nl/ 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    En vanmorgen nog een ook maatschappelijk (probleem) bericht dat aangepakt moet worden, VERBIEDEN dat lachgas, zelfde peobleem in feite met 'alcohol' geworden!? Overigens is de verkoop van lachgas in enkele gemeenten afzonderlijk al verboden:

    NOS NIEUWS • BINNENLAND •POLITIEK • GISTEREN, 17:48

    Overal 30 km/u in bebouwde kom? Als het aan de vier grootste steden ligt wel

    De Briljantlaan in Utrecht, waar op dit moment nog 50 kilometer per uur mag worden gereden ANP

    De vier grote steden zijn het roerend met elkaar eens: de auto heeft te lang te veel ruimte gekregen in steden, met een groot aantal verkeersslachtoffers tot gevolg. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht vragen het kabinet en de Tweede Kamer daarom om de maximumsnelheid op alle wegen in de bebouwde kom te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur.

    Ook willen de verkeerswethouders van de zogenoemde G4 dat elektrische voertuigen zoals e-stepjes en speed pedelecs van het fietspad naar de autorijbaan worden verplaatst. Die vervoersmiddelen veroorzaken op dit moment te vaak gevaarlijke situaties op het fietspad, zo stellen de wethouders.

    "We willen in een stad wonen waar je prettig kunt verblijven en kinderen gewoon op de fiets naar school kunnen. We sluiten de stad niet af voor auto's, maar we passen de stad aan zodat het voor iedereen aangenamer en veiliger is", zegt de Amsterdamse verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA).

    De reacties op het plan lopen op straat flink uiteen:

    1:45  Zie video in oorspronkelijke artikel

    30 km/u in de bebouwde kom? 'Dan kan je beter gaan fietsen'

    Zijn woorden worden onderschreven door zijn Utrechtse collega Lot van Hooijdonk (GroenLinks). "Als je een ongeluk krijgt met een auto die 30 in plaats van 50 kilometer per uur rijdt, heb je 90 procent meer kans om dit te overleven", zei ze in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers.

    Andere regels

    De G4 vragen het aanstaande kabinet om verkeersregels zo snel mogelijk aan te passen, zodat de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op binnenstedelijke hoofdwegen kan worden ingevoerd.

    Op dit moment moet een '30-weg' voldoen aan specifieke veiligheidsmaatregelen zoals verkeersdrempels. Dat vinden de steden onhandig, bijvoorbeeld vanwege hulpdiensten die veel harder moeten kunnen rijden.

    Meer fiets- dan autododen

    In 2020 werden er 610 verkeersdoden geregistreerd. Mede dankzij de coronalockdowns was het aantal doden minder dan het jaar ervoor. Sinds de jaren 70 daalde dat aantal lange tijd, maar de afgelopen jaren stagneert dat, signaleert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De meeste doden in het verkeer zijn ouderen: vorig jaar was 37 procent van de verkeersdoden 70-plus. Er overleden meer fietsers (229) dan inzittenden van een auto (195).

    Waar het nu al mogelijk is, verlagen de steden de snelheid op 50 kilometerwegen naar 30 kilometer per uur. In oktober nam de Tweede Kamer een motie aan om voortaan 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom als standaard in te voeren. In bijvoorbeeld Spanje is zo'n snelheidsverlaging al ingevoerd. Ook de stad Brussel verlaagde de snelheid, waarna het aantal verkeersongevallen fors naar beneden ging.

    Deze zomer deed de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid een oproep de maximumsnelheid naar 15 kilometer per uur te verlagen in straten zonder voetpad. De organisatie kreeg bij dat voorstel steun van Veilig Verkeer Nederland en verkeersinstituut CROW.

    Aanpassingen nodig

    De stad hoeft niet volledig op de schop om de snelheidsverlaging door te voeren, zegt de Amsterdamse wethouder De Vries. "Het is het beste om de 30-regel in één keer overal in te voeren, zodat de norm voor iedereen helder is en in de komende jaren dan de nodige aanpassingen aan de wegen te doen."

    Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is een directe aanpassing van de wegen wel degelijk nodig. "Als je alleen een ander snelheidsbord neerzet, zullen automobilisten er harder blijven rijden en dat maakt het alleen maar onveiliger." Bij effectieve aanpassingen denkt hij aan het (optisch) versmallen van de weg of het vervangen van asfalt voor klinkers. "Ook handhaving is natuurlijk belangrijk."

    Zorgen bij ov-bedrijven

    De gemeentelijke ov-bedrijven van Amsterdam (GVB), Rotterdam (RET) en Den Haag (HTM) vrezen dat de snelheidsverlaging nadelige gevolgen voor het openbaar vervoer zal hebben. Door de snelheidsverlaging wordt het OV minder snel en daarmee minder aantrekkelijk, denken de bedrijven.

    "Wij roepen het Rijk en gemeenten op om in de plannen rekening te houden met de ambitie om het stedelijke OV te versnellen", schrijven de bedrijven in een verklaring. Zo pleiten zij voor het creëren van voorrangswegen, vrije banen en waar mogelijk een uitzondering voor het openbaar vervoer van de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.

    Morgen staat het thema verkeersveiligheid op de debatagenda van de Tweede Kamer.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    Gewijzigd op 2021-12-03 08:28:35
    handtekeningafbeelding
  • donderdag 07 oktober 2021 @ 00:35
    #6

    Goedemorgen, MEER 'FLITSPALEN' DIE VOORAL PREVENTIEF HELPEN? Door de toenemende drukte en vooral GEBREK AAN PERSONEEL/HANDHAVING kan deze strategie om een veilig verkeer te bereiken helpen? 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    NOS NIEUWS • REGIONAAL NIEUWS • GISTEREN, 11:26

    Drukte leidt tot meer verkeersovertredingen, flitspaal betrapt velen

    ANP

    Automobilisten maken weer meer verkeersovertredingen, blijkt uit cijfers waarover meerdere regionale omroepen schrijven. Tussen mei en september werden bijna 300.000 verkeersboetes meer uitgedeeld dan een jaar geleden.

    De boetes (in totaal bijna 3 miljoen) zijn onder meer voor te hard rijden, rijden door rood en het gebruik van de mobiele telefoon.

    Het ministerie van Justitie en Veiligheid denkt dat de stijging van het aantal verkeersovertredingen in de tweede vier maanden van dit jaar voor een deel komt doordat er meer verkeer op de weg is in vergelijking met diezelfde periode vorig jaar. De overheid riep in maart 2020 iedereen op om zoveel mogelijk thuis te werken vanwege de coronapandemie.

    Flitspaal bij Gouda flitst het vaakst

    Van alle overtredingen werden er ruim 1,1 miljoen geregistreerd door een flitspaal. De paal die de meeste hardrijders betrapte, staat bij Gouda, .meldt RTV Utrecht Daar passeerden tussen mei en september 17.256 verkeersovertreders.

    Van de provincies komen de meeste snelheidsovertredingen op het conto van Zuid-Holland: 373.702. Op de tweede plaats staat Noord-Brabant met 149.127 overtredingen en daarna volgt Noord-Holland met 126.312 snelheidsovertredingen.

    De steden Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben deze week gepleit voor meer flitspalen, om de verkeersveiligheid te bevorderen, overlast te voorkomen en als alternatief voor controles door politiemensen en handhavers.

    Deel dit artikel:

    Dit is een artikel van RTV Utrecht

    handtekeningafbeelding
  • woensdag 14 juli 2021 @ 07:53
    #5
    reactie op (#4) herman_dad

    Goedemorgen, IN WOONWIJKEN MET STRATEN ZONDER STOEP, DE MAX. SNELHEID NAAR 15 KM/uur ipv de nu al geldende 30 km/uur? In feite dus 'stapvoets' en een goed idee ook voor de maatschappelijke veiligheid en het terug dringen van - veelal jongere of oudere - verkeersslachtoffers? En hoe de handhaving want stel je rijdt 16 km/uur? 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 09:55

    'Maximaal 15 km/u in straten zonder stoep'

    Volgens de SWOV zou in deze straat in Elst een maximumsnelheid van 15 km/u moeten gelden, in plaats van 30 GOOGLE STREET VIEW

    Auto's en scooters zouden in straten zonder voetpad niet harder moeten rijden dan 15 kilometer per uur. Die oproep doet directeur Peter van der Knaap van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Hij krijgt bijval van Veilig Verkeer Nederland en verkeersinstituut CROW.

    Het gaat om straten in met name woonwijken waar nu nog 30 kilometer per uur mag worden gereden, maar waar geen trottoirs zijn aangelegd. Van der Knaap wijst erop dat bij die snelheid een auto, busje of scooter 13 meter nodig heeft om tot stilstand te komen. Het gaat dan om de reactietijd plus de remweg. "In 30-kilometerstraten vallen elk jaar tientallen verkeersdoden, bij 15 kilometer per uur niet."

    Deze kinderen zien het liefst dat er in hun straat wat minder hard wordt gereden:

    1:37  Zie video in oorspronkelijke artikel 

    Maximaal 15 km/u in straten zonder stoep: deze kinderen zien het wel zitten

    15 kilometer per uur, ook wel stapvoets genoemd, is de snelheid die geldt op woonerven. Daar zijn doorgaans ook geen voetpaden aangelegd en mogen voetgangers en spelende kinderen de hele breedte van de straat gebruiken.

    Van der Knaap zegt dat niet goed bekend is hoeveel 30 km/u-wegen zonder stoep er zijn. "Maar dát er straten zo worden ingericht, is voor ons een signaal om te waarschuwen. Ook omdat we voor een grote bouwopgave staan van 1 miljoen woningen. Daarvan zeggen we: bouw de wegen in die wijken nou van meet af aan veilig."

    Geldgebrek

    Een van de nieuwbouwwijken waar sommige straten geen stoep hebben, ligt in Elst. Buurtbewoner Rob Theunissen vraagt al jaren tevergeefs om verkeersmaatregelen. "Een lading drempels zou helpen of zelfs de straat helemaal afsluiten."

    Hij zegt dat bij de aanleg van de wijk is bezuinigd op bijvoorbeeld voetpaden. "Er was een gebrek aan geld en ze wilden gewoon zoveel mogelijk huizen op zo weinig mogelijk vierkante meters. En dan krijg je dit."

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • dinsdag 01 juni 2021 @ 00:45
    #4

    Goedemorgen, NIEUWE RAGE? VERKEERSBORDEN ONTVREEMDEN... Gemeente Dronten pakt dit als eerste aan en voorlopig kunnen mensen, studenten vaak, die er eentje thuis hebben dit nog ongestraft inleveren, anders boete..... Een bord kost al snel honderden euro's.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)\\

    Verkeersborden kunnen tijdelijk straffeloos worden ingeleverd in Dronten OMROEP FLEVOLAND

    NOS NIEUWS • REGIONAAL NIEUWS • GISTEREN, 08:03

    Dronten pakt 'studentikoze hobby' verkeersbordendiefstal aan

    Inwoners van Dronten die thuis verkeersborden, wegwijzers, straatnaamborden of andere spullen hebben die van de gemeente zijn, kunnen die straffeloos inleveren. Er zouden in de loop van de jaren nogal veel borden zijn meegenomen, met name door studenten. De gemeente hoopt ze met de actie terug te krijgen.

    "Het is een beetje een kwajongensstreek: verkeersborden weghalen en meenemen na een avond in de kroeg. Ze worden gezien als een soort trofeeën", zegt Bart Achtereekte, voorzitter van studentenvereniging USRA, tegen Omroep Flevoland.

    De actie is opgezet door de gemeente, in samenwerking met de Aeres Hogeschool en de studentenverenigingen. Het meenemen van verkeersborden door studenten gebeurt op veel plekken in het land en is ook niet iets van de laatste tijd. Nu is in Dronten toch besloten dat er iets moet veranderen.

    Paar honderd euro

    Achtereekte: "In gesprekken die we hadden met de gemeente werd benoemd dat er de laatste tijd wat meer borden waren ontvreemd. De gemeente maakt zich daar zorgen over, begrijpelijk."

    De gemeente baalt onder meer van de diefstallen omdat de borden vrij kostbaar zijn. Volgens een woordvoerder kost een bord, inclusief het plaatsen, een paar honderd euro. "Het is een leuk studentikoos iets, maar het kost de gemeente erg veel geld."

    Achtereekte heeft het idee dat vooral straatnaamborden populair zijn. "Omdat de naam van het studentenhuis door studenten vaak wordt vernoemd naar de straat."

    Door controles op brandveiligheid in studentenkamers kwam de gemeente erachter dat veel studenten verkeersborden thuis hebben. Hoeveel borden er door de jaren heen zijn gestolen, weet de gemeente niet.

    Na deze actie handhaven

    "Na deze actie kunnen we gaan handhaven. Als we dan nog steeds borden aantreffen, kunnen we zeggen: je hebt de gelegenheid gehad om ze in te leveren en ze hangen hier nog. Dan gaan we kijken of er sprake is van een strafbaar feit en of we aangifte kunnen doen", zegt burgemeester Gebben.

    Achtereekte moet bekennen dat ook bij hem in huis een bord staat. "Een bushaltebord. Maar dat staat eigenlijk gigantisch in de weg. Ik ga het ook maar inleveren. Is een goed voorbeeld."

    Inleveren van de borden kan woensdag en volgende week dinsdagop verschillende plekken.

    Deel dit artikel:

    Dit is een artikel van

    Gewijzigd op 2021-06-09 00:54:45
    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 08 juni 2019 @ 00:35
    #3
    reactie op (#2) herman_dad

    Goedemorgen, VERKEERSLES VOOR MAALTIJDBEZORGERS. Een noodzakelijk kwaad maar wel voor iedereen handige tips... 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    'Verkeersles' voor bezorgers maaltijden in strijd tegen ongelukken.

    AFP

    VANDAAG, 06:00 AANGEPAST VANDAAG, 17:16

    BINNENLAND

    Elf ketens van bezorgmaaltijden gaan een uitgebreide verkeerstraining aanbieden aan hun bezorgers. Dat moet het aantal ongelukken met bezorgers terugdringen.

    Verschillende partijen hebben de handen ineengeslagen om de verkeersveiligheid van maaltijdbezorgers te vergroten. De training is het resultaat van afspraken tussen Veilig Verkeer Nederland, de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers en verzekeraar de Vereende.

    De bezorgers van een sushirestaurant in Zwolle hebben de cursus al gekregen. In deze video vertellen ze erover:

    Video afspelen

    01:49

    Maaltijdbezorger: 'Ik kon gelukkig uitwijken voor het kind'

    De partijen hebben verder afgesproken dat bezorgers voortaan per uur worden betaald en niet per bestelling. Dat moet ertoe leiden dat bezorgers minder geneigd zijn om bestellingen zo snel mogelijk te bezorgen. Verder worden de brommers, scooters en elektrische fietsen goed onderhouden en verzekerd, en wordt het aantal ongelukken en de omvang van de schade in kaart gebracht. Dat moet helpen bij het maken van nieuw beleid.

    "De ondernemers in de maaltijdbezorging werken met jonge verkeersdeelnemers die met betrekking tot verkeersveiligheid tot een van de grootste risicogroepen behoren. Het is van belang dat ondernemers daar oog voor hebben en het nodige ondernemen om de veiligheid van hun bezorgers te waarborgen", zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland.

    Geen nieuw initiatief

    Verkeerstrainingen voor maaltijdbezorgers zijn niet nieuw. Drie jaar geledenstartte de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging al met gratis cursussen.

    Vorig jaar kwamen Veilig Verkeer Nederland en de Vereende met gedragsregels voor maaltijdbezorgers die de verkeersveiligheid moesten vergroten.

    Vijf Gouden Gedragsregels voor Maaltijdbezorgers

    1. Ik rij rustig en hou me aan de verkeersregels
    2. Ik hou me aan de maximumsnelheid
    3. Ik stop voor een rood licht en een zebrapad
    4. Ik kijk niet op mijn telefoon en bel niet tijdens het rijden
    5. Ik draag een helm en doe hem vast

    Onder de elf ketens van bezorgmaaltijden die meedoen aan het nieuwe initiatief zijn Domino's Pizza, Febo, Spare Rib Express en Taco Mundo. De diensten Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats zijn er (nog) niet bij aangesloten. Zij vinden verkeersveiligheid ook ene belangrijk thema, maar besteden daar op een andere manier aandacht aan.

    BEKIJK OOK

    Maaltijdbezorger (15) overleden na aanrijding in Utrecht

    FNV vindt maaltijden bezorgen te gevaarlijk voor kinderen

    Rijles voor chauffeurs omvallende bezorgwagens

    Deel dit artikel: 

    Gewijzigd op 2019-06-08 00:36:10
    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 20 oktober 2018 @ 00:37
    #2
    reactie op (#1) herman_dad

    Goedemorgen, DUIZENDEN MENSEN MET ONGELDIG VERKLAARD RIJBEWIJS rijden toch door. Indien het rijbewijs door het CBR 'ongeldig wordt verklaard' moet men het zelf opsturen namelijk. Velen doen dit niet, niet gezegd dat dan ook allen wél gaan rijden. Maar je bent ook wel strafbaar als je wel wordt betrapt. 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS TWITTER (bron)

    Rijbewijs ongeldig en toch blijven rijden: hoe kan dat?

    VANDAAG, 16:01

    BINNENLANDPOLITIEK

    ANP

    Duizenden Nederlanders van wie het rijbewijs ongeldig is verklaard, hebben het roze pasje nog steeds op zak. De afgelopen twee jaar is dat bij meer dan 5000 mensen vastgesteld, blijkt uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. De vraag is: hoe kan dat?

    Als je rijbewijs ongeldig wordt verklaard, moet je dat zelf opsturen naar het CBR. Het CBR heeft niet de bevoegdheid om ongeldige rijbewijzen op te eisen, zegt een woordvoerder. "We zijn nu eenmaal geen opsporingsinstantie."

    Voordat een rijbewijs ongeldig wordt verklaard, krijg je twee brieven van het CBR: een 'normale' brief en een aangetekende. Maar of je je rijbewijs daarna inderdaad opstuurt, wordt niet gecontroleerd. Als je het houdt en toch gaat rijden, ben je overigens wel strafbaar.

    BRON: CBR, BEWERKING: NOS

    Wat gebeurt er dan wél?

    Het CBR zet in het rijbewijzenregister dat je rijbewijs ongeldig is. Ook laat de organisatie iedere week aan de politie weten welke rijbewijzen ze ongeldig heeft verklaard.

    Daarna houdt de bemoeienis van het CBR op en is het aan de politie, zegt advocaat Joris van 't Hoff. Hij is gespecialiseerd in verkeersstrafrecht en CBR-zaken. "Dat er een aantekening in het register staat, maakt de pakkans wel groter."

    Hoe vaak 'pakt' de politie mensen zonder geldig rijbewijs?

    Het CBR wijst erop dat niet iedereen die zijn ongeldige rijbewijs nog in bezit heeft ook daadwerkelijk in de auto stapt. Cijfers van de politie laten zien dat dit toch nog wel vaak gebeurt. De afgelopen drie jaar hield de politie jaarlijks bijna 3000 mensen staande met een ongeldig rijbewijs, zo'n acht per dag. Zij zijn strafbaar: ze riskeren een maximale gevangenisstraf van drie maanden en een geldboete tot maar liefst 8300 euro.

    BRON: POLITIE, BEWERKING: NOS

    "Maar", zegt een woordvoerder van de politie, "in de praktijk kán iemand later - helaas - gewoon weer in de auto stappen." Dat verklaart nieuwsberichten over automobilisten die meermalen met een ongeldig rijbewijs worden betrapt, zoals eerder deze week in Tilburg. De automobilist blijft dan strafbaar voor het delict 'rijden zonder geldig rijbewijs'.

    Wanneer wordt je rijbewijs eigenlijk ongeldig verklaard?

    Dat gebeurt als uit onderzoek blijkt dat je niet in staat bent om veilig auto te rijden. Als de politie zo'n vermoeden heeft, bijvoorbeeld als je slingerend over de weg gaat of geen rekening houdt met andere weggebruikers, wordt dat gemeld aan het CBR.

    Het CBR start dan een rijvaardigheids- of rijgeschiktheidsonderzoek, waarin deskundigen beoordelen of je nog veilig kunt rijden. Wie bijvoorbeeld tekenen van dementie vertoont, wordt onderzocht door een neuroloog. En om te onderzoeken of iemand een alcoholprobleem heeft, kan het CBR een psycholoog inzetten.

    Je rijbewijs kan ook nog van rechtswege (automatisch) ongeldig worden verklaard, legt advocaat Joris van 't Hoff uit. Bijvoorbeeld als je binnen vijf jaar twee keer wordt aangehouden met te veel alcohol op of als je een alcoholonderzoek (blaastest of bloedtest) weigert.

    Waarom neemt de politie je rijbewijs niet meteen in?

    De politie mag je rijbewijs direct vorderen als je rijdt met 2,5 keer zoveel alcohol in je bloed als wettelijk is toegestaan, een promillage van 1,3. Bij een lager alcoholpromillage mag de politie je rijbewijs niet meteen innemen.

    Wel meldt de politie zo'n overtreding bij het CBR. Die legt je dan een educatief programma op over de risico's van alcohol in het verkeer. Die moet je volgen, anders wordt je rijbewijs alsnog ongeldig verklaard.

    BEKIJK OOK

    Duizenden mensen rijden rond met ongeldig rijbewijs

    Deel dit artikel: 

    handtekeningafbeelding
  • maandag 02 april 2018 @ 00:51
    #1

    Goedemorgen, OUDEREN SOMS ONTERECHT RIJBEWIJS AFGEPAKT. Maar, zeggen de verantwoordelijke ambtenaren, 90% is wél terecht? Dan nog... 'willekeur en ouderendiscriminatie soms en een juridische dwaling in de dop'.

    Politie en marechaussee hebben de afgelopen drie jaar ten onrechte het rijbewijs ingenomen van 229 automobilisten van 70 jaar en ouder. Dat deden zij omdat zij bij controles concludeerden dat deze ouderen lichamelijk of psychisch niet meer in staat waren om een auto te besturen. Zie ook:

    Rijbewijs honderden ouderen ten onrechte ingenomen

    Zie en lees verder art. NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    Hij mocht 7 maanden niet rijden: 'Ze zeiden dat ik mensen had aangereden!'

    GISTEREN, 19:45

    AANGEPAST GISTEREN, 19:47

    BINNENLAND

    GESCHREVEN DOOR

    Bas de Vries

    Research-redacteur

    Hij had haast, die meidag vorig jaar op Schiphol. Emeritus hoogleraar Cees Smit Sibinga had beloofd in Groningen een lezing te geven en was verlaat. Hij zou die afspraak nooit halen; twee marechaussees namen op de luchthaven zijn rijbewijs in vanwege "duidelijke aanwijzingen" dat hij "geestelijk en/of lichamelijk niet goed functioneert".

    Zeven maanden lang mocht Sibinga (78) niet de weg op. Totdat een neuroloog concludeerde dat hij gezien zijn leeftijd juist in topconditie is. Wat er in de tussentijd allemaal gebeurde, vertelt Sibinga in deze video:

    Video afspelen

     01:13

    'Ik had het gevoel dat leeftijdsdiscriminatie meespeelde'

    Smit Sibinga kreeg zijn rijbewijs terug, maar wil het er niet bij laten zitten. Hij stuurde de afgelopen weken klachten naar onder meer het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en de commandant van de Koninklijke Marechaussee.

    Een van zijn belangrijkste bezwaren: het CBR gaat uit van de absolute juistheid van de politierapporten. Terwijl zijn geval nadrukkelijk aantoont, zo meent Smit Sibinga, dat agenten en marechaussees soms zelfs de waarheid ernstig verdraaien in een poging hun gelijk te bewijzen. "En ik ben niet de enige die dat heeft meegemaakt, ik ken inmiddels meer leeftijdgenoten voor wie hetzelfde geldt."

    Verkeersregelaar

    De kwestie draait om de vraag wat er destijds nu precies gebeurde nadat hij met zijn auto was opgetrokken op Schiphol. Wat vaststaat, is dat het ter plekke druk was en dat er ook een verkeersregelaar actief was. Een paar vrouwen, vertelt Smit Sibinga, stonden op de weg afscheid te nemen en een man was bezig koffers in te laden. "Die riep heel behulpzaam: 'Dames, even aan de kant graag, want deze meneer wil er langs!'"

    "Dat deden ze, verder niets aan de hand. Er was eerder sprake van enige hilariteit. Maar wat maakten de marechaussees, die routinematig kwamen langsgereden, er later in hun rapport van? Dat ik bijna vijf mensen had aangereden en dat ik nota bene over een voet van een van de vrouwen zou hebben gereden!"

    Denkt u nou echt dat je met een auto van 1200 kilo over iemands voet kan rijden zonder dat dit enige vorm van letsel oplevert?

    Cees Smit Sibinga

    De marechaussee wil desgevraagd geen commentaar geven; een woordvoerder laat weten nooit in te kunnen gaan op individuele zaken.

    Smit Sibinga zegt dat het verhaal van de marechaussees "volledig uit de duim is gezogen". "En dat lijkt mij ook makkelijk te bewijzen. Denkt u nou echt dat je met een auto van 1200 kilo over iemands voet kan rijden zonder dat dit enige vorm van letsel oplevert?" Dat hij nooit iets van het vermeende slachtoffer heeft gehoord en er ook geen proces-verbaal is opgemaakt, ziet hij als bevestiging van zijn gelijk.

    Stopteken

    Ook over wat er bij de aanhouding gebeurde, lopen de meningen uiteen. De marechaussee zegt dat Smit Sibinga een stopteken negeerde en vervolgens moeite had zijn auto netjes te parkeren, maar die ontkent ook dat ten stelligste. In plaats daarvan zou een marechaussee hem uit de tent hebben gelokt met provocaties.

    De zeven maanden na het voorval kreeg de rijbewijsloze man te maken met wat hij de "ambtelijk-bureaucratische procesgang" bij het CBR noemt. Wie eenmaal zijn rijbewijs kwijt is, moet lang wachten op de kans om te bewijzen dat het om een vergissing gaat. Alleen al voor alles rond de medische test mag vier maanden worden uitgetrokken. Na die test moest Smit Sibinga van het CBR ook een rijtest doen. Dat proces duurde nog eens drie maanden. Met opnieuw een verwijzing naar het belastende rapport van de marechaussee.

    "In ouderendiscriminatie in Nederland heb ik nooit willen geloven. Maar inmiddels denk ik daar anders over", zegt hij verbitterd. "Er zijn in mijn ervaring wel degelijk mensen van een meer gevorderde leeftijd die het slachtoffer worden van dit optreden."

    BEKIJK OOK

    Rijbewijs honderden ouderen ten onrechte ingenomen

    Deel dit artikel: 

    Gewijzigd op 2018-10-20 00:36:19
    handtekeningafbeelding