638 keer bekeken

ZEDENZAKEN: VROUW SPOORT ZELF AANRANDER OP, POLITIE DEED NIETS

• vrijdag 17 december 2021 @ 00:59
    reactie op (#2) herman_dad

Goedemorgen, AANGIFTE TEGEN MARCO BORSATO VOORRANG, ondanks....ZEDENZAKEN BLIJVEN MAANDEN OP DE PLANK LIGGEN VANWEGE onderbezetting Zedenpolitie. REDEN: Het Openbaar Ministerie (OM) geeft de aangifte tegen Marco Borsato vanwege "onzedelijke betastingen" voorrang op andere zedenzaken. Dat gebeurt vanwege de maatschappelijke impact en omdat bekend is tegen wie de aanklacht is ingediend.

Dit zullen alle andere mensen 850 zedenzaken die aangifte hebben gedaan zeker niet apprecieren omdat het een BN'er betreft? 

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 17:32 • AANGEPAST GISTEREN, 17:36

Openbaar Ministerie behandelt aangifte tegen Marco Borsato met voorrang

Marco Borsato ANP/HH/ANNEKE JANSEN

Het Openbaar Ministerie (OM) geeft de aangifte tegen Marco Borsato vanwege "onzedelijke betastingen" voorrang op andere zedenzaken. Dat gebeurt vanwege de maatschappelijke impact en omdat bekend is tegen wie de aanklacht is ingediend.

Het OM Midden-Nederland bevestigt dit na berichtgeving door EenVandaag. De woordvoerder voegt eraan toe dat dit wel vaker gebeurt bij zedenzaken, maar dat het altijd een dilemma is om te besluiten welke zaken eerst worden opgepakt.

Door achterstanden bij de zedenrecherche moeten slachtoffers van zedenmisdrijven in sommige gevallen tot twee jaar wachten voordat de politie hun aangifte onderzoekt. Afgelopen voorjaar zei de politie dat er op dat moment 850 zedenzaken langer dan een half jaar moesten wachten op behandeling.

Hoofdstuk sluiten

Dinsdag werd bekend dat er aangifte is gedaan tegen de zanger. De woordvoerder van het OM zei toen dat er wordt onderzocht of er sprake is van bewijsbare strafbare feiten. De advocaten van de zanger brachten vervolgens een verklaring naar buiten waarin de artiest de beschuldigingen tegenspreekt. "Ik ontken zoals bekend alle aantijgingen die ik tot dusverre alleen via de pers mocht vernemen", stond in de verklaring.

Advocaat Peter Plasman staat de vrouw bij die deze week aangifte tegen Borsato heeft gedaan. Zij is niet uit op schadevergoeding, maar wil vooral erkenning, zodat ze het hoofdstuk kan sluiten, aldus Plasman in De Telegraaf.

Hoe lang het onderzoek naar de zaak rondom Borsato gaat duren kan het OM nog niet zeggen, maar de verwachting is in ieder geval maanden.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • donderdag 05 september 2019 @ 00:25
    reactie op (#2) herman_dad

Goedemorgen, ZEDENZAKEN ZOUDEN BINNEN EEN MAAND MOETEN WORDEN OPGELOST, vindt althans GroenLinks, nu de rest van de politiek nog. Maar dan nog, het is en blijft ook een kwestie van ´man-vrouw kracht´ binnen het Korps. 

GroenLinks: zedenzaken uiterlijk binnen een maand oppakken.

NOS

VANDAAG, 22:43

POLITIEK

GroenLinks wil dat de politie zedenzaken uiterlijk binnen een maand in behandeling neemt. Kamerlid Kathalijne Buitenweg doet dat voorstel morgen in een debat over de politie.

Aanleiding is een uitzending van Nieuwsuur. Daaruit bleek dat elk jaar 350 zaken, waaronder ernstige zoals verkrachtingen, op de plank blijven liggen. Maandenlang, soms zelfs meer dan een jaar. De politie zegt dat drukte en onderbezetting de oorzaak zijn.

Buitenweg heeft mails ontvangen van verkrachtingsslachtoffers die maandenlang moesten wachten tot hun aangifte werd opgepakt. Een slachtoffer vertelde dat ze van de politie te horen had gekregen dat haar zaak geen prioriteit had.

Hulp bij het verwerkingsproces

Het Kamerlid noemt het "Nederland onwaardig" dat zedenzaken zo lang blijven liggen en daarom bepleit ze een maximumtermijn waarbinnen de politie een zaak moet oppakken. Desnoods wil ze dat in de wet vastleggen. Minister Grapperhaus moet dan maar aangeven wat er nodig is om die deadline te halen.

Als een verkrachtingszaak sneller wordt opgepakt helpt dat bij het verwerkingsproces van het slachtoffer. Ook zijn er dan beter kansen op het opsporen van de dader, betoogt Buitenweg.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • donderdag 22 augustus 2019 @ 00:28
    reactie op (#1) herman_dad

Goedemorgen, ZEDENZAKEN BLIJVEN MAANDEN OP DE PLANK LIGGEN VANWEGE onderbezetting Zedenpolitie. Slachtoffers en advocaten protesteren hiertegen.   

Ruim 350 zedenzaken blijven maanden liggen door onderbezetting.

GISTEREN, 16:47

BINNENLAND

NIEUWSUUR

GESCHREVEN DOOR

Yvonne Roerdink verslaggever 

Door drukte en onderbezetting bij de zedenpolitie blijven zedenzaken te lang op de plank liggen. Bij minstens 350 zaken per jaar duurt het maanden tot soms een jaar voordat de zedenpolitie tijd heeft om het onderzoek te starten en de vermoedelijke dader te verhoren. Dit bevestigt de zedenpolitie na onderzoek van Nieuwsuur.

Het gaat niet alleen om lichte zedenmisdrijven, maar ook om verkrachting. Zelfs als de vermoedelijke dader bekend is en er sprake is van geweld, zijn er andere zaken die meer prioriteit krijgen bij de zedenpolitie. Dat zijn zaken waarbij de directe veiligheid in het geding is, of zaken waarbij het gaat om minderjarige slachtoffers.

Boos en gefrustreerd

Strafrechtadvocaat Louke Korfker heeft momenteel drie zedenzaken waarbij het vijf maanden tot een jaar duurde voordat de verdachte werd verhoord of voordat überhaupt het onderzoek werd gestart. "Dat kan ik niet aan mijn cliënten uitleggen. Een verkrachting raakt slachtoffers zo in de binnenste kern van hun bestaan."

Zo staat ze een moeder bij wiens verstandelijk beperkte dochter in een instelling is misbruikt door een medebewoner. Direct daarna werd de zedenpolitie ingeschakeld. "Maar van de zedenpolitie kregen we keer op keer te horen dat zij omkomen in het werk, omdat er onderbezetting is", zegt moeder Anja. Uiteindelijk duurde het vijf maanden voordat de verdachte werd verhoord. De zaak loopt nog.

Ook het Centrum Seksueel Geweld ziet dat in sommige regio's slachtoffers langer moeten wachten dan gewenst is. "Daar moeten we iets aan doen, omdat we uit de praktijk weten dat als mensen gefrustreerd en boos raken, dit doorwerkt in het verwerkingsproces", zegt Iva Bicanic, hoofd van het centrum.

Video afspelen

02:18

'Het is bijna onmenselijk om iemand zo lang te laten wachten'

De politie en het Openbaar Ministerie erkennen dat dossiers te lang op de plank blijven liggen. Hoofd zedenpolitie Walter van Kleef: "We hebben jaarlijks te maken met 3500 zedenzaken die we moeten uitvoeren met 600 zedenrechercheurs. Het zijn vaak complexe zaken en dat alles nu digitaal gaat kost dat ook meer tijd."

Hij benadrukt dat er ook veel nieuwe rechercheurs zijn aangesteld die nog ingewerkt moeten worden. "En in sommige teams hebben we te maken met een hoog ziekteverzuim." Moeder Anja kan het niet verkroppen. "Dat het allemaal zolang duurt vanwege onderbezetting, wat is het leven van mijn dochter dan waard?"

Dat jaarlijks minstens 350 zedenzaken te lang blijven liggen, is niet alleen vervelend voor de slachtoffers en de omgeving. Het kan ook strafrechtelijke gevolgen hebben. "Hoe langer je wacht met uitvragen wat een slachtoffer heeft waargenomen, hoe onbetrouwbaarder de verklaringen zijn. Dat kan gevolgen hebben voor de mogelijke veroordeling van de dader", zegt strafrechtadvocaat Korfker.

Het FOEI-gesprek

Aan de ouders van een meisje dat in juli op klaarlichte dag is verkracht, is een alternatief aangeboden. De zedenpolitie gaf aan dat door onderbezetting de vermoedelijke dader pas in oktober of november verhoord zou kunnen worden. Voor de ouders was dit niet te accepteren, omdat ze bang zijn dat de dader nogmaals toe zal slaan.

Vader Nico: "De zedenpolitie kwam tot onze verrassing met een oplossing: een zogenoemd FOEI-gesprek. De zedenrechercheur spreekt dan samen met de wijkagent de vermoedelijke dader aan op de verkrachting van onze dochter." Dit gesprek heeft geen juridische waarde, sterker nog: als het slachtoffer daarna besluit om alsnog aangifte te doen, is het hele traject al beïnvloed en is het heel lastig om de verdachte alsnog te vervolgen.

Uiteindelijk hebben de ouders tegen hun rechtsgevoel in, hier toch voor gekozen, in de hoop dat ze hiermee voorkomen dat de verdachte meer slachtoffers maakt. Vader Nico: "Maar als de aangifte meteen was opgenomen en de verdachte meteen was verhoord, hadden we nooit voor dit gesprek gekozen."

Hoofd zedenpolitie Van Kleef ontkent dat zo'n gesprek een FOEI-gesprek wordt genoemd. De officiële benaming is volgens de politie een 'normerendgesprek' of 'stopgesprek'. Maar in het politie-dossier van de ouders staat wel degelijk 'FOEI-gesprek' en zo is het ook gecommuniceerd naar de ouders.

De politie start na vragen van Nieuwsuur een intern onderzoek of hier juist is gehandeld. Van Kleef: "In principe doe je dit soort gesprekken niet, zeker niet bij een verkrachting."

Volgens het OM kan in zeer uitzonderlijke gevallen een gesprek plaatsvinden met een verdachte, "mits recht wordt gedaan aan de belangen van zowel slachtoffer en verdachte als van de maatschappij".

Video afspelen

08:29

Honderden zedenzaken blijven lang op de plank liggen

Video afspelen

02:01

'Als verdachte meteen was verhoord, hadden we niet voor dit gesprek gekozen'

Deel dit artikel: 

Nieuwsuur

handtekeningafbeelding
  • zondag 08 april 2018 @ 00:55

Goedemorgen, ook weer een opmerkelijk falen van politiebeleid in ZEDENZAAK, VROUW SPOORT ZELF HAAR AANRANDER OP en nog doet de politie, na eerste melding dáárover niets? Later wel de verantwoordelijke minister die dan toch de verblijfsvergunning introk van de asielzoeker.

Zie en lees art. NOS-NIEUWS Twitter (bron)

Sylvia spoorde zelf haar aanrander op: 'De politie deed niets'

GISTEREN, 06:38

AANGEPAST GISTEREN, 14:06

BINNENLAND

Na een avondje stappen wordt Sylvia Veld, destijds 28, aangerand en bestolen. Ze spoort de dader zelf op, omdat de politie geen actie lijkt te ondernemen. Over Sylvia's verhaal verschijnt vandaag het boek De jacht op mijn verkrachter.

De zedenzaak komt in 2017 uitgebreid in het nieuws. Niet alleen door het gebrekkige optreden van de politie, maar ook omdat de dader een Somalische asielzoeker is die in aanmerking komt voor een permanente verblijfsstatus. De zaak krijgt daardoor een politieke wending en zelfs de staatssecretaris bemoeit zich ermee.

Sylvia vertelt over wat haar overkomen is, bekijk hier de video:

Video afspelen

02:27

Sylvia spoorde zelf haar aanrander op

Het is zaterdagavond 15 oktober 2016. Sylvia Veld staat bij haar fiets na een avond uit in haar woonplaats Hoorn. Ineens staat er een man voor haar neus. "Hij bood aan om me naar huis te brengen. Ik zag er geen kwaad in. Ik had het koud en was moe."

Maar nadat ze achterop is gesprongen, merkt ze dat hij de verkeerde kant op fietst. "Ik ben toen afgestapt en heb een bevriende taxichauffeur gebeld. Maar voordat ik het wist lag ik in de bosjes." Uiteindelijk weet ze los te komen uit zijn greep. Hoe, dat weet ze niet meer.

Het stipje op het scherm

Wat daarna gebeurt, is voor haar de reden om de publiciteit op te zoeken onder de schuilnaam 'Esmée'. De Telegraaf schrijft over hoe ze twee weken moet wachten met aangifte doen. "Dat is blijkbaar protocol. Ik moest erover nadenken of ik wel aangifte wilde doen." Maar ook na de aangifte lijkt de politie maar weinig te doen om de dader op te sporen.

De avond van de aanranding steelt de dader haar telefoon. Via de app Find My iPhone ziet Sylvia waar hij is. Dat meldt ze meteen bij de politie, maar de agenten kunnen niet veel met deze informatie. De weken na het incident blijft ze de dader in de gaten houden "Elke dag keek ik op mijn computer, elke dag dat stipje op het scherm."

Nepprofiel

De dader gebruikt zelfs de datingapps op Sylvia's telefoon. Door contact te zoeken via een nepprofiel komt ze erachter wat zijn adres is. Ook dat geeft ze door aan de politie. Maar pas twee maanden later wordt de man opgepakt.

"In totaal duurde het 4,5 maanden. De politie heeft mij nooit uitgelegd waarom het zo lang heeft geduurd en ik heb nooit een excuses gehad." De man bekende en kreeg 18 maanden celstraf. Na zijn celstraf zal Mohammed M. worden uitgezet. Dat kondigt toenmalig staatssecretaris Klaas Dijkhoff aan na de veroordeling.

Niet opgeven

Het gaat nu beter met Sylvia, maar ze denkt elke dag aan wat er is gebeurd. "Ik weet niet of dat ooit over gaat. Ik zal me nooit meer zo vrij voelen als toen."

Door de aandacht voor haar boek moet ze het verhaal steeds opnieuw vertellen. "Dat is wel heftig", vindt Sylvia. "Maar dat kan ik wel aan. Ik wil met dit boek laten zien dat je niet moet opgeven. Kruip niet in je schulp uit schaamte voor wat er is gebeurd."

BEKIJK OOK

Waarom je wel/niet zelf op boeven moet jagen

Deel dit artikel: 

Gewijzigd op 2018-05-29 06:37:13
    handtekeningafbeelding