884 keer bekeken

GROTE EVENEMENTEN als KONINGSDAG b.v.

• woensdag 27 april 2022 @ 00:34
    reactie op (#5) herman_dad

Goedemorgen, KONINGSDAG 2022: IS NU NET WEER INGEGAAN EN AFGELOPEN AVOND AL EN VANNACHT DE EERSTE FEESTEN, HET KAN WEEER na de coronatijd, 2 jaar. EN OOK WEER VEEL KONINKLIJKE ONDERSCHEIDINGEN UITGEREIKT VANDAAG....

Een compilatie van de artikelen uit LIVEBLOGS van NOS-NIEUWS en ook voor politie, handhaving en later Justitie mogelijk weer extra werk. Maar laten we het rustig houden en ook gelet op de totaal andere wereld die zich niet zo ver van ons vandaan afspreelt. UTRECHT IS NU AL TE DRUK!!! 

Zie ook de LIVEBLOGS hierover in dit forum en op de clubs http://maatschappelijke-belangen-beheerdersinfo.clubs.nl/ of: http://europese-unie.clubs.nl/ 

Volg hier vandaag dit LIVEBLOG indien.

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

UPDATE 27-4-22 23.00 uur: OVER HET ALGEMEEN (TE) DRUK MAAR RUSTIG VERLOPEN KONINGSDAG...

UPDATE 27-4-22 08.00 uur: Nu al zeer druk in enkele grote steden.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gewijzigd op 2022-04-27 22:50:44
    handtekeningafbeelding
  • woensdag 28 april 2021 @ 01:00
    reactie op (#4) herman_dad

Goedemorgen, KONINGSDAG 2021: eigenlijk ook dit jaar CORONA verband houdend, MAAR DE POLITIE EN HANDHAVING HADDEN DE HANDEN MEER DAN VOL, veels te DRUK OP VEEL PLAATSEN IN DIVERSE GEMEENTEN i.v.m. coronamaatregelen. Zie ook hiervoor de dagelijkse update op club http://maatschappelijke-belangen-beheerdersinfo.clubs.nl/ . Onder andere hierover en hieruit:  

Helaas maar mogelijk ook zien we over 1 of 2 weken weer een enorme toename in de ziekenhuizen en op de IC's en kunnen we dit terugvoeren naar deze dag.... Bovendien de cijfers wijzen uit, de meeste besmettingen vinden momenteel plaats onder JONGEREN en dat zijn veel van de feestvierders van o.a. vandaag ook.... 

Een comnpilatie van de artikelen uit twee LIVEBLOGS  Koningsdagliveblog EN ZIE BOVEN DE LINK naar het algemene UPDATE LIVEBLOGBERICHT CORONA.... 

AVONDKLOK e.d.: - Dit zijn de versoepelingen (en de coronaregels die blijven gelden) - WEER TE DRUKKE PARKEN, PLEINEN zie ook Koningsdagliveblog -  Amsterdam: 'Kom niet meer naar de stad' • Koning: 'Koningsdag om nooit te herhalen' Drukte in Amsterdam, Vondelpark gesloten  < en ook weer demonstraties: 1000 demonstranten op de Markt in Arnhem Politie Amsterdam deelt 150 boetes uit aan bezoekers illegale feesten - Ook te druk in andere steden en in veel plaatsen parken of anderszins ontuimd soms met geweld en aanhoudingen met boete's - Avondklok voor de laatste keer ingegaan

22 MINUTEN GELEDEN

Politie bekogeld met flesjes in Sonsbeekpark Arnhem

Bij de ontruiming van een feestje in het Sonsbeekpark in Arnhem zijn rond 20.00 uur twee mensen aangehouden. Agenten werden bekogeld met flessjes.

Video afspelen 00:57

Politie bekogeld met flesjes in Sonsbeekpark Arnhem

2 UUR GELEDEN

Politie: rust lijkt wedergekeerd in Amsterdam

Sinds het ingaan van de avondklok om 22.00 uur is het in de hoofdstad relatief rustig, meldt AT5. Eerder op de avond trad de Mobiele Eenheid nog enkele keren op, maar volgens een politiewoordvoerder zijn er geen grote groepen meer bij elkaar.

De ME kwam voor het eerst in actie toen het Vondelpark 's middags werd ontruimd. 's Avonds werd er opgetreden bij een vechtpartij in de Westerstraat. In de loop van de avond bezocht de ME verschillende plekken waar het druk was.

Op video's op sociale media was te zien dat er op verschillende plekken buurtfeesten waren. Afstand houden was op deze plekken vrijwel onmogelijk.

Viroloog en OMT-lid Marion Koopmans zegt dat ze met zorg heeft gekeken naar de Koningsdagdrukte in sommige steden en parken. "We zijn er echt nog niet", reageerde Koopmans in Nieuws en Co op NPO Radio 1.

Zorgen bij viroloog Koopmans over drukte op straat

Viroloog en OMT-lid Marion Koopmans zegt dat ze met zorg heeft gekeken naar de drukte in sommige steden en parken. In het NPO Radio 1-programma Nieuws en Co zei ze dat grote bijeenkomsten "zorgelijk" zijn met het oog op de coronapandemie.

"Want we zijn er echt nog niet", zei Koopmans. "Het is begrijpelijk dat er wat ruimte moet zijn voor wat meer activiteiten, maar we kunnen ons niet heel veel permitteren."

Volgens de virusexpert maakt het niet veel uit dat de drukte vooral buiten was. "Buiten scheelt, maar buiten met heel veel hutjemutje is ook een risico. Hoe dichter bij elkaar, hoe groter de groepen en dan ook nog zingen. Dat is een zeker risico nemen."

ANP

3 UUR GELEDEN

Zo ging het er aan toe bij een van de straatfeestjes in Amsterdam

Rond 21.00 uur werd in Amsterdam nog op meerdere plekken feest gevierd, zoals hier in de Binnen Oranjestraat. Verderop in de Westerstraat traden agenten op; de politie meldt dat er onderlinge gevechten waren tussen aanwezigen.

Video afspelen 00:27

Straatfeestje in centrum van Amsterdam

• 4 UUR GELEDEN

ME treedt op in Westerstraat Amsterdam

De mobiele eenheid treedt op in de Westerstraat in Amsterdam. De politie meldt dat er onderlinge gevechten waren tussen aanwezigen. Honderden mensen worden weggestuurd.

Eerder op de dag werd in de stad het Vondelpark ontruimd. Ook daar hadden grote groepen mensen zich verzameld en werden de coronaregels genegeerd

8 UUR GELEDEN

Beelden van drukte in Vondelpark en ingrijpen door politie

Video afspelen 00:33

Drukte in Amsterdam, politie grijpt in

• 5 UUR GELEDEN

• Horecabond: niet slim dat sommigen in Amsterdam vandaag regels overtreden

De Amsterdamse tak van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) waarschuwt ondernemers om één dag voor de heropening van de terrassen geen gekke dingen te doen. Volgens de belangenvereniging houdt het merendeel van de ondernemers zich aan de regels. "Maar er zijn ook zaken waar de regels worden overtreden, waaronder versterkte muziek en zelfs terrassen in gebruik. Dit is niet de bedoeling en niet slim."

"Juist nu de terrassen morgen weer open mogen, is het niet fijn met een officiële waarschuwing te beginnen", vervolgt het persbericht. Volgens KHN Amsterdam registreren gemeenten de overtredingen, maar wordt er vanwege de drukte niet gelijk opgetreden. Horecazaken die de coronaregels aan hun laars lappen, zullen daar over enkele dagen over te horen krijgen.

• 5 UUR GELEDEN

Vijf arrestaties bij protest tegen coronamaatregelen en kabinet in Arnhem

Bij het protest tegen de coronamaatregelen en het kabinet in Arnhem zijn zeker vijf mensen aangehouden, zegt burgemeester Marcouch. In de Gelderse hoofdstad werd vanmiddag gedemonstreerd door zo'n duizend mensen, veel meer dan het afgesproken maximumaantal van 500. Ook trokken betogers, tegen de afspraken in, door het centrum voor een protestmars.

"We hadden hier meer mensen dan afgesproken, maar alles bij elkaar opgeteld en gezien de omstandigheden is het toch goed verlopen", vindt Marcouch. "Het is altijd een afweging die je maakt om ook te voorkomen dat er grotere escalaties plaatsvinden, en daarom heb ik ervoor gekozen gecontroleerd meer mensen toe te laten dan was afgesproken." Volgens hem is vanwege de openbare orde en veiligheid ook besloten de protestmars door de stad toe te staan. Marcouch zegt dat dat in de evaluatie wel besproken zal worden met de organisatie van de demonstratie.

Bij het protest hielden veel mensen zich niet aan de coronamaatregelen, zoals de anderhalvemeterregel. Marcouch sluit niet uit dat mensen achteraf, op basis van beelden, alsnog een bekeuring kunnen krijgen. "Maar voor nu hebben we ervoor gekozen om de demonstratie door te laten gaan."

• Te druk in park Maastricht, coronaboetes uitgeschreven

In het Stadspark in Maastricht zijn volgens de regionale zender 1Limburg meerdere boetes uitgeschreven voor het niet naleven van de coronamaatregelen. Zo'n 200 mensen hadden zich vanmiddag verzameld in het park, maar de politie vond het er te druk. Bezoekers moeten het park daarom verlaten.

Een verslaggever van de regionale omroep heeft al op meerdere plekken boetes uitgedeeld zien worden. Om hoeveel bekeuringen het gaat, is niet bekend. Maar of bekeuren veel zin heeft is de vraag. "Terwijl de politie mensen verzoekt te vertrekken, komen er alweer andere mensen aanlopen", stelt de verslaggever.

• 4 UUR GELEDEN

ME opnieuw in actie in Breda: 100 boetes uitgeschreven

De ME in Breda heeft volgens de politie fors moeten optreden. Eind van de middag en begin van de avond werden bij elkaar zo'n honderd boetes uitgeschreven voor het overtreden van de coronaregels. Twee mensen werden opgepakt.

De politie meldt op Twitter dat een van de arrestanten geweld heeft gebruikt tegen ME-ruiters. Eerder op de dag werd al een park in het centrum ontruimd vanwege drukte. In het centrum van de stad geldt sinds vanmiddag een noodverordening.

Agenten in de binnenstad van Breda SQ VISION

• 4 UUR GELEDEN

Arrestaties bij vechtpartij in Deventer

In Deventer zijn tientallen mensen met elkaar op de vuist gegaan, schrijft RTV Oost. De politie heeft meerdere mensen opgepakt. Volgens ooggetuigen heeft een van hen een fles naar agenten gegooid.

De vechtpartij gebeurde op de Wellekade, waar het eerder vandaag al te druk was. Een groot deel van de aanwezigen was vertrokken op verzoek van de politie. Een groep van ruim honderd mensen had die waarschuwing genegeerd. Begin van de avond sloeg volgens de regionale omroep even de vlam in de pan. De omgeving wordt nu ontruimd.

ZIE VERDER NOG MEER BERICHTEN IN DE GENOEMDE LIVEBLOGS, OP DE CLUBS  http://maatschappelijke-belangen-beheerdersinfo.clubs.nl/ EN  http://politie-en-alles-wat-er-misgaat.clubs.nl/ 

handtekeningafbeelding
  • zondag 28 april 2019 @ 01:52
    reactie op (#3) herman_dad

Goedemorgen, KONINGSDAG VRIJ RUSTIG VERLOPEN, slechts kleine incidenten, op één of 2 na, een trein bij Castricum na vernielingen ontruimd b.v. Nu zat het weer vandaag ook niet bepaald mee, vrij fris en soms veel regen en harde wind tussen de mooiere opklaringen na. Koningsdag in Amersfoort waar de familie op bezoekwas heeft het tijdens het bezoek althans vrij droog gehouden...

Ook dit was Koningsdag 2019...NH-Nieuws

Massale vechtpartij Koningsnacht Boxmeer

18:57 IN BINNENLAND

Agenten vonden zeker twee gewonden op straat.

Koningsdagblog: tienduizenden vierden 'fantastisch feest' in Amersfoort

VANDAAG, 18:08 AANGEPAST OM 18:08 

BINNENLAND, KONINGSHUIS

• De koninklijke familie vierde vandaag Koningsdag in Amersfoort. Lees hier de samenvatting.
    • 45.000 mensen vierden de verjaardag van de koning in Amersfoort met hem mee.
    • Koningsdag 2019 was koud en regenachtig en is rustig verlopen.

Liveblog gesloten

• 7 UUR GELEDEN

Nog één keer nagenieten van Koningsdag in Amersfoort

Video afspelen

04:10

Terugblik: Koningsdag in Amersfoort

• 8 UUR GELEDEN

Weinig aanhoudingen in Amsterdam

De viering van Koningsdag in Amsterdam verloopt vooralsnog zonder grote incidenten. Vanmiddag werden drie personen aangehouden, twee minder dan vorig jaar, meldt de politie aan NH Nieuws.

• 8 UUR GELEDEN

Selfies met de Oranjes

Deze selfies zijn binnengekomen op het mailadrenoskoningsdag@nos.nl. Ook een selfie met een van de Oranjes? Stuur hem in!

NOS

NOS

NOS

NOS

• 9 UUR GELEDEN

45.000 bezoekers kwamen voor koning naar Amersfoort

45.000 bezoekers bezorgden koning Willem-Alexander in Amersfoort "een fantastische Koningsdag", zegt burgemeester Lucas Bolsius van Amersfoort.

Vanaf het moment dat de koninklijke familie in Amersfoort uit de bus stapte kwam er volgens Bolsius "veel energie en enthousiasme vrij" in de stad. Volgens de burgemeester heeft Amersfoort historie geschreven. "Je bent hier maanden mee bezig. Alles is bedacht en voorbereid, maar alles moet dan natuurlijk nog wel worden uitgevoerd. Dat is gelukt."

• 9 UUR GELEDEN

Amalia: het is af en toe best spannend

Prinses Amalia en prins Maurits tijdens de regioquiz ANP

"Enorm blij dat ik mee mag doen en ik zie er elk jaar weer enorm naar uit", zei prinses Amalia tegen RTL Nieuws. "Iedereen maakt er altijd een enorm feest van en ik ben er ontzettend trots op dat ik hier in dit land woon."

"En ik ben dus trots dat ik zo'n dochter heb die mij kan steunen", zei Willem-Alexander als een echte trotse vader. Ze spelen "alle drie een waanzinnig goeie rol in de ondersteuning op zo'n dag als Koningsdag."

Om op een dag als Koningsdag zo in de schijnwerpers te staan is voor prinses Amalia nog best een beetje wennen "Het is af en toe nog even onwerkelijk voor mij om te realiseren dat dit echt mijn leven is", bekende ze. "Maar ik heb het altijd heel leuk, al is het af en toe ook best spannend."

Amalia zei verder dat ze zich eigenlijk nauwelijks had kunnen voorbereiden op deze dag, maar daar was haar moeder het absoluut niet mee eens. "Ze heeft onderzoek gedaan naar alle negen gemeenten en spiekbriefjes gemaakt want ze wou (de regioquiz, red.) winnen." Koningin Máxima verklapte ook nog dat "deze familie zeer competitief" is.

"Ik wil mezelf hier zo goed mogelijk neerzetten en eigenlijk geen showversie van mezelf", besloot de prinses het interview.

• 10 UUR GELEDEN

Terugblik op Koningsdag in Amersfoort

"Een fantastisch feest", noemde koning Willem-Alexander het bezoek aan Amersfoort. Bekijk hieronder de hoogtepunten van het bezoek van de koninklijke familie aan de keistad.

Video afspelen

04:10

Terugblik: Koningsdag in Amersfoort

• 10 UUR GELEDEN

ME haalt vandalen uit de trein in Castricum

De ME heeft vanmiddag een groep van 50 mensen uit een trein gehaald op het station van Castricum. Volgens een politiewoordvoerder waren ze vernielingen aan het aanrichten. Er is één arrestatie verricht.

De beschadigde trein is door de NS afgevoerd naar de werkplaats. Wat voor schade precies is aangericht en hoeveel kosten daarmee zijn gemoeid, zal volgens een woordvoerder van de NS de komende dagen moeten blijken.

Treinverkeer op de route Uitgeest Alkmaar is korte tijd vertraagd geweest.

NieuwsbladCastricum.nl @NBvoorCastricum

[UPDATE] Grote groep vandalen uit trein gezet bij Castricum; treinverkeer rond 15.00 weer hervat CASTRICUM Een groep vandalen is bij station Castricum uit een stilstaande trein gehaald. Dat meldt ProRail. Hierdoor rijden er veel mi... https://t.co/shPG1yrbEq via @NBvoorCastricum

7 uur geleden

• 10 UUR GELEDEN

Koude en regenachtige Koningsdag verloopt rustig

Traditiegetrouw waren veel vrijmarkten ondanks de regen vanmorgen voor dag en dauw al open. Op veel plekken ging dit door het slechte weer gepaard met omwaaiende spullen en heel veel regen, maar dit weerhield verkopers er niet van om toch op de vrijmarkt te staan.

Zoals in Beverwijk en Zoetermeer, waar de regen met bakken uit de hemel kwam. Veel uitgestalde spullen lagen daarom onder zeilen. Maar dat maakt het verkopen wel een stuk lastiger. In Beverwijk kon er worden geschuild onder een partytent.

Sommige organisaties hebben ingespeeld op het slechte weer. Zo schrijft RTV Drenthe dat de vrijmarkt in Rolde is ondergebracht in een sporthal. Ook in Lelystad bleven de spullen op de vrijmarkt lekker droog, daar werd hij georganiseerd in het overdekte Lelycentre, meldt Omroep Flevoland.

Lees hier het hele artikel.

• 11 UUR GELEDEN

Vandalen leggen treinverkeer stil

De ME heeft zaterdagmiddag 'vandalen' uit een stilstaande trein gehaald bij station Castricum, schrijft het Noordhollands Dagblad. Tussen Uitgeest en Alkmaar rijden hierdoor veel minder treinen. De politie is massaal aanwezig. Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk.

De NS verwacht dat het treinverkeer rond 15.00 uur weer volledig kan worden hervat.

Treinverkeersleiding ProRail @ProRail_VL

Castricum>hier wordt een groep vandalen door de ME uit een stilstaande trein gehaald. Overig treinverkeer is beperkt uitvoerbaar. Check de reisplanner.

8 uur geleden

• 11 UUR GELEDEN

Koningsdagcursus op Schiphol

Steeds meer toeristen weten ons land ook te vinden tijdens Koningsdag, maar wie de koning precies is weten ze niet altijd. "Hij is in Duitsland geboren en spreekt Frans", zegt een toerist tegen NH Nieuws. "Hij heet Leopold", zegt een ander. Om de toeristen te helpen bood Schiphol een spoedcursus Koningsdag aan.

• 11 UUR GELEDEN

Nog niet erg druk in Amsterdam

In Amsterdam lijkt het vandaag vooralsnog niet erg druk. "Maar een goede inschatting maken van het aantal mensen blijft lastig", zegt verslaggever Gerri Eickhof. "Om een indruk te geven kan ik een vergelijking maken met andere jaren: normaal loop ik vanaf mijn huis in vijf minuten naar het Centraal Station. Nu deed ik er tien minuten over, en er zijn jaren geweest waarin ik er wel een half uur over deed."

De afgelopen jaren werd de top van 800.000 bezoekers in de stad niet meer gehaald. Nu is het meivakantie en zijn veel mensen het land uit. Het weer is bovendien erg wisselvallig. Verwacht wordt daarom dat er 500.000 tot 600.000 bezoekers naar de stad komen. "Hoe het vandaag verder verloopt hangt af van het weer."

• 11 UUR GELEDEN

Andere plaatsen

Naast het bezoek van de koninklijke familie in Amersfoort wordt Koningsdag natuurlijk veel breder gevierd. In de rest van het land kleurt het ook oranje:

Pieter Neven @JPNeven

Gezellige Koningsdag in #Schoonhoven Prachtige oldtimers op het Doelenplein.

9 uur geleden

Arnout Hoekstra @arnouthoekstra

Vandaag als een koning. Geld verdienen zonder belasting te betalen. #Koningsdag

8 uur geleden

• 11 UUR GELEDEN

Tranen

Jelle Veenstra @Veenstraaa

Sarah is in tranen omdat ze Maxima ziet #koningsdag #koningsdag033

10 uur geleden

• 12 UUR GELEDEN

Einde bezoek Amersfoort

"We hebben gezien wie de meest fanatieke spelletjespeler in het koninklijk huis is", grapte burgemeester Bolsius net verwijzend naar de koning. Hij kijkt terug op "een fantastische Koningsdag". Ook koning Willem-Alexander was tevreden. "Namens mijn hele familie wil ik iedereen die hierbij betrokken is hartelijk bedanken", zei hij.

Na een selfie met het publiek kwam daarmee het bezoek van het koninklijk huis aan Amersfoort tot een einde.

Video afspelen

02:09

Koning bedankt Amersfoort: 'Tegen deze kei wil je je heel graag stoten'

• 12 UUR GELEDEN

Klimaatdemonstratie

Terwijl de koninklijke familie langs de Eem loopt, springen demonstranten met zwemvesten het water in. Ze willen met hun actie aandacht vragen voor klimaatverandering. Want, zoals de activisten van Extinction Rebellion Nederland zeggen: "als de zeespiegel stijgt, ligt Amersfoort straks aan zee".

Video afspelen

00:34

Klimaatdemonstranten springen in de Eem

• Meer berichten tonen 

Deel dit liveblog: 

Gewijzigd op 2019-04-28 01:53:15
    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 27 april 2019 @ 00:18
    reactie op (#2) herman_dad

Goedemorgen, KONINGSDAG, CENTRUM ALMERE DOOR POLITIE AFGESCHERMD, VREES VOOR ONRUST NA OPROEP JONGEREN om te KOMEN 'VECHTEN'? Een fenomeen dat de laatste tijd via social media steeds meer voorkomt, deze 'oproepen'? Maar een maatschappelijk probleem ook,.waarom niet gewoon rustig feest vieren?!

Koningsdag wordt vandaag in Amersfoort gevierd ook onder strenge beveiligingsmaatregelen, ook weer gezien ontwikkelingen de laatste decennia en het is ook 10 jaar geleden van de 'aanslag op Koninginnedag 2009' met vreselijke gevolgen.

NUweekend

Hoe wordt de koninklijke familie beveiligd op Koningsdag?  NU.nl

Jongeren aangehouden in Almere, vrees voor vechtpartij centrum

VANDAAG, 21:51

BINNENLAND

In het centrum van Almere fouilleert de politie preventief omdat jongeren op sociale media oproepen tot een vechtpartij. Drie tieners zijn aangehouden omdat ze wapens bij zich hadden. De ME staat paraat voor het geval het uit de hand loopt.

De afgelopen dagen gingen vooral op Snapchat berichten rond waarin werd opgeroepen om in het centrum van Almere vanavond te vechten. In die berichten werden afbeeldingen van wapens getoond. Het zou gaan om verschillende groepen jongeren die met elkaar op de vuist willen, schrijft de gemeente op Facebook.

Omdat het delen van die berichten vandaag een vlucht nam, besloot burgemeester Weerwind om het gebied rond het Forum en het station tot veiligheidsrisicogebied te verklaren. Daardoor kan de politie zonder directe aanleiding tot middernacht fouilleren.

De drie opgepakte jongeren zijn 15, 17 en 18 jaar oud. Het is niet bekend wat voor wapens ze bij zich hadden.

BEKIJK OOK

Vrijmarkten, festivals en #letopjekroonjuwelen: opmaat Koningsdag begonnen

Nederland klaar voor regenachtige Koningsdag: 'Neem droge kleren mee'

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • maandag 19 november 2018 @ 00:28
    reactie op (#1) herman_dad

Goedemorgen, ST.KLAAS INTOCHTEN: 2017 al onrust ivm 'Zwarte Piet' en 2018 nu ook weer: 

Burgemeester Tilburg: 'Te gek voor woorden dat er zo veel politie nodig is'

GISTEREN, 17:16

BINNENLAND

ANP

De politie heeft steeds meer moeite om de intocht van Sinterklaas veilig te laten verlopen. Dat zegt burgemeester Weterings van Tilburg, na de arrestatie van 48 mensen in de stad die de confrontatie wilden zoeken.

De groep wilde volgens de politie een geplande anti-Zwarte Pietdemonstratie verstoren. Weterings noemt het te gek voor woorden dat er zo veel politie nodig is voor het beveiligen van een kinderfeest.

Video afspelen

00:41

Agenten pakken tientallen pro-Zwarte Pietdemonstranten op in Tilburg

Burgemeester Weterings wil de komende tijd in gesprek met het sinterklaascomité en andere partijen in de hoop dat er volgend jaar meer draagvlak is voor de Sinterklaasintocht in Tilburg.

De Zaanse burgemeester Hamming ging vorige week ook in gesprek met voor- en tegenstanders. De landelijke intocht in Zaanstad verliep gisteren zonder problemen. Er kwamen 30.000 mensen op de intocht af. De politie verrichtte zes arrestaties.

Hamming kreeg complimenten voor zijn aanpak van minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. Het is goed geweest dat hij de betrekkelijk kleine, maar fanatieke groepen met elkaar in gesprek heeft gebracht, zei de minister in het tv-programma WNL Op Zondag.

BEKIJK OOK

Minister Grapperhaus prijst Zaanse aanpak Zwarte Pietendiscussie

Amnesty: 'Rutte moet geweld tijdens Sinterklaasintocht veroordelen'

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • zaterdag 28 april 2018 @ 00:39

Goedemorgen, KONINGSDAG 2018 GOED VERLOPEN, niet meer 'incidenten' dan vorig jaar, de normale incidenten als dronken personen b.v. vooral in Amsterdam, dat meestal veel bezoekers van buiten de stad trekt. 

Zie en lees verder art. van RTL-NIEUWS Twitter (bron)

1 uur 27 minuten geleden

Koningsdag was groot feest zonder grote ongeregeldheden.

De Amsterdamse Lindengracht nadat de meeste feestvierders waren vertrokken. 

© ANP

Koningsdag is feestelijk en zonder grote problemen verlopen. In Amsterdam, waar traditiegetrouw de meeste mensen feestvieren, werden 56 mensen gearresteerd voor 'Koningsdaggerelateerde zaken'.

De Amsterdamse politie zegt tegen de plaatselijke tv-zender AT5 dat Koningsdag wat dat betreft rustiger was dan vorig jaar. De mensen die zijn aangehouden, maakten zich schuldig aan bijvoorbeeld openbaar dronkenschap of zakkenrollen.

Burgemeester tevreden

Waarnemend burgemeester Jozias van Aartsen, die dit jaar zijn eerste Koningsdag meemaakte als burgemeester van de hoofdstad, laat weten 'tevreden' te zijn.

In Rotterdam werden tot dusver dertien mensen aangehouden. In Utrecht vijftien, ook daar is de burgemeester tevreden. Volgens RTV Utrecht kwamen zo'n 300.000 mensen naar de stad om het feest te vieren.

Ook het openbaar vervoer kent vooralsnog weinig grote problemen. De NS heeft honderden extra medewerkers ingezet. "We doen er alles aan om onze reizigers weer met een schone trein via opgeruimde stations naar hun bestemming te brengen." 

De Oranjes vierden in het bijzijn van zo'n 40.000 mensen Koningsdag in Groningen. De familie arriveerde rond 11.00 uur in de stad en bleef daar tot ongeveer 14.00 uur, een uur langer dan was ingepland. "We hebben een ongelooflijke ontvangst gekregen", zei de koning na afloop.

Feest in Groningen:

Zo verliep het bezoek van de koning en zijn familie aan Groningen.

Koning Willem-Alexander, koningin Máxima en de andere leden van de familie vierden niet alleen feest, ze spraken ook met slachtoffers van de aardbevingen die de provincie Groningen door de gaswinning treffen.

Koning Willem-Alexander: 'Deze mensen leven elke dag in angst'

Na afloop van het bezoek aan Groningen sprak koning Willem-Alexander kort met verslaggever Sander Paulus. De koning had het daarbij over de slachtoffers van de aardbevingen. 

Op verschillende plaatsen in het land werden muziekfeesten gehouden, waaronder het 538Koningsdagfestival in Breda en het Kingsland Festival in onder meer Amsterdam en Maastricht. Die festivals trokken vele tienduizenden bezoekers. Bij verschillende festivals werd stilgestaan bij de dood van dj Avicii vorige week.

Emotioneel eerbetoon Avicii tijdens 538Koningsdag

Zangeres Rita Ora stond tijdens het festival van Radio 538 stil bij de dood van Avicii.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit controleerde op 43 plaatsen 'van Almere tot Zwolle' op onder meer de temperatuur en hygiëne van etenswaren. Er werden zo'n 40 waarschuwingen uitgedeeld. Bij twee verkopers was het eten er zo slecht aan toe dat controleurs het 'onklaar' maakten, acht anderen besloten zelf hun etenswaar weg te gooien.

RTL Nieuws

Gewijzigd op 2021-04-28 00:31:53
    handtekeningafbeelding