2348 keer bekeken

BOETES - GEDRAG IN HET VERKEER, HANDHAVING, nieuwe wetten

  • woensdag 19 april 2023 @ 00:06
    #31
    reactie op (#30) herman_dad

    Goedemorgen, vervolg AANTAL DODELIJKE AANRIJDINGEN NAM VORIG JAAR FLINK TOE, AFNAME VERKEERSMENTALITEIT NEEMT ZORGELIJKE VORMEN AAN? Het aantal doden in het verkeer is gestegen naar een piek sinds 2008, meldde het CBS vanochtend. Vorig jaar kwamen 737 verkeersdeelnemers om het leven en opvallend is het hogere aantal fietsers van 75 jaar en ouder. Met 150 doden was dat 60 procent meer dan in 2021.

    OUDER: Maar ook bewustwording: Overheidscampagnes en andere voorlichting zijn volgens hem ook een goede manier om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. "Campagnes gericht op bepaalde doelgroepen bijvoorbeeld, zoals de TeamAlert-campagne die zich richt op jongeren."

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    NOS Nieuws•Vandaag, 10:47

    Mentaliteit in verkeer gaat hard achteruit, zegt verkeerspsycholoog

    Het aantal doden in het verkeer is gestegen naar een piek sinds 2008, meldde het CBS vanochtend. Vorig jaar kwamen 737 verkeersdeelnemers om het leven en opvallend is het hogere aantal fietsers van 75 jaar en ouder. Met 150 doden was dat 60 procent meer dan in 2021.

    Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is niet verbaasd dat het aantal verkeersslachtoffers is gestegen: "De bevolking groeit en hoe meer mensen op de weg zitten, hoe meer kans op ongelukken."

    Het wordt steeds drukker en dat leidt tot ergernis. Tertoolen observeert het verkeer met enige regelmaat: "Bumperkleven bijvoorbeeld of nog net voor iemand langs. En fietsers nemen vaak voorrang, terwijl je voorrang moet krijgen. Verder neemt het aantal drankrijders toe en vergeet het gebruik van de mobiele telefoon niet, die is ook nog steeds een grote oorzaak van ongelukken."

    Het is volgens Tertoolen vooral een mentaliteitskwestie: "We zien dat de mentaliteit in het verkeer ontzettend achteruitgaat. Mensen geven anderen veel minder de ruimte. Ze zijn individualistisch bezig en hebben korte lontjes, ook in het verkeer."

    Fietser kwetsbaarst

    "Wat we ook zien, is dat fietsers de weg vaak moeten delen met automobilisten. Als er geen vrij liggende fietspaden zijn, is de kans op ongelukken veel groter", zegt Tertoolen. "De fietser is de kwetsbaarste verkeersdeelnemer. Die kunnen natuurlijk ook individualistisch bezig zijn en niet goed opletten, maar bij een ongeluk tussen een auto en een fietser is die laatste het kwetsbaarst van de twee."

    De elektrische fiets draagt volgens de verkeerspsycholoog zeker bij aan het grotere aantal doden in het verkeer. "Naarmate de snelheid hoger is, is de klap ook harder."

    En de elektrische fiets is erg in opkomst. "Soms heb je het idee dat er meer elektrische fietsen zijn dan gewone fietsen en toch zijn we er nog niet echt aan gewend. Het feit dat zo'n fiets plotseling bij je kan zijn, omdat 'ie veel en veel harder gaat dan vroeger, dat is iets waar we nog niet op zijn ingesteld", zegt Tertoolen.

      NOS

    CBS-onderzoeker Ruben van Gaalen ziet ook dat de fietser kwetsbaar is en dat steeds meer ouderen op de fiets zitten. "Sinds corona zijn ze meer kilometers op de fiets gaan maken. Ouderen worden steeds mobieler en dat is goed, dat mensen gezond zijn en meer bewegen, maar de risico's nemen dan wel toe", zegt hij.

    Betere fietspaden

    De Fietsersbond is blij dat ouderen langer doorfietsen en is het eens met verkeerspsycholoog Tertoolen dat er meer vrij liggende fietspaden nodig zijn: "De infrastructuur ontwikkelt zich niet mee", zegt directeur Esther van Garderen. "Er moet meer asfalt voor fietspaden komen, want die voldoen nu lang niet altijd aan de norm, zoals de minimumbreedte."

    Het kabinet streeft naar nul verkeersdoden in 2050. De Verkeersveiligheidscoalitie, een groep van 36 organisaties als de ANWB, Veilig Verkeer Nederland en ook de Fietsersbond, zegt dat die doelstelling steeds verder uit het zicht raakt. Zij vragen de politiek om forse investeringen in handhaving en fietsveiligheid.

      ANP   

    Verschillende verkeersdeelnemers op een druk kruispunt in Den Haag

    Verkeerspsycholoog Tertoolen vindt dat we weer wat meer begrip moeten krijgen voor elkaar. "Er moeten campagnes komen, mensen moeten beter worden voorgelicht en met zulke slachtofferaantallen moeten er ook wel degelijk maatregelen worden genomen."

    Handhaven, de pakkans moet omhoog, en een andere manier van straffen, vindt hij: "Ik ben voorstander van een puntensysteem, dat je je rijbewijs eerder kwijtraakt als je echt grote overtredingen maakt. Boetes zijn vervelend, maar als je ze hebt betaald, ga je doen wat je altijd al deed. Als je je rijbewijs kwijt bent, is dat een heel ander verhaal."

    Een helmplicht?

    Vanuit medische hoek wordt gepleit voor een helmplicht op de fiets, kan dat helpen? "Natuurlijk is het goed om mensen die zich wat onzeker voelen in het verkeer en ook zeker ouderen, aan te raden een fietshelm op te zetten, zegt Tertoolen. Toch is hij geen voorstander van een verplichting. "Het is een beetje victim blaming, want heel vaak is de automobilist de veroorzaker van een ongeluk en om dan het slachtoffer te gaan verplichten om iets onaangenaams te doen, vind ik de verkeerde gang van zaken."

    En net als de Fietsersbond denkt hij dat een helmplicht het fietsen onaantrekkelijker zal maken: "Het is juist een goede zaak dat mensen veel fietsen, met een helmplicht zullen veel minder mensen op de fiets stappen en dat willen we ook niet."

    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 20 augustus 2022 @ 00:58
    #30

    Goedemorgen, EEN LIED VAN DE SNOLLEBOLLEKES LEIDT TOT GEVAARLIJK RIJGEDRAG, althans bij deze automobilist. Van links naar rechts over de weg...??? Maar linksom of rechtsom, de man is staande gehouden....

    Zie en lees verder art. NOS-NIEUWS, Twitter (bron)

    UPDATE 17-11-22 17.00 uur: Hier heeft de politie/handhaving dan ook een aandeel in gehad, namelijk méér boete's uitgeschreven? 

    UPDATE 04-11-22 09.00 uur: Verplaatsbare flitspalen...

    UPDATE 06-09-22 09.00 uur: Verkeersboetes die meestijgen met de inflatie? IN DEZE TIJD??? Zelfs voormalig verkeersofficier Koos Spee vindt dit 'over de top' nu.

    ANP

    In samenwerking met Omroep Brabant

    NOS Nieuws•Gisteren, 17:47

    Lied 'Links rechts' van Snollebollekes leidt tot 'asociaal rijgedrag'

    Een automobilist in Tubbergen is vandaag door een agent in de omgeving van Tubbergen aangesproken op gevaarlijk rijgedrag.

    De bestuurder slingerde over de weg. De man bleek met zijn kinderen in de auto te luisteren naar het nummer Links Rechts van Snollebollekes, waarin mensen wordt opgedragen van links naar rechts te bewegen. Dat nam de man net iets te letterlijk, meldt de wijkagent die de man staande hield.

    "Erg gevaarlijk", noemt de wijkagent de actie op Twitter. Het is niet bekend of de bestuurder bekeurd is voor zijn rijgedrag.

    Volgens Omroep Brabant is het een feit dat Snollebollekes razend populair is in ons land, "ook óver de Brabantse provinciegrenzen".

    Wijkagent Peter Withag  @WA_Tubbergen1

    Zojuist melding asociaal rijgedrag. Auto voor melder rijdt van links naar rechts. Erg gevaarlijk. Richting #Tubbergen. Auto aangetroffen bij Tubbergen. Net gezinnetje met kindjes. Inderdaad slingerden ze. Dit om liedje "van links naar rechts" op de radio. #snollebollekes

    11:02 19 augustus 2022

    Gewijzigd op 2022-11-17 17:36:47
    handtekeningafbeelding
  • donderdag 23 juni 2022 @ 00:49
    #29

    Goedemorgen, HET KLIMAAT vervolg: VANDAAG DE GROTE BOERENDEMONSTRATIE TEGEN HET LANDBOUWBELEID, stikstof en vooral de (bijna) gedwongen sluiting kennelijk van bedrijven opgelegd door 'Den Haag', DE POLITIEK.

    DE POLITIE, HANDHAVING HAD HET ER HEEL DRUK MEE VANDAAG zie het artikel in algmeen over de handhaving snelwegen etc... 

    EUROPA: En ook in Europa meer protesten in Vlaanderen bijvoorbeeld idem en weer het volgend probleem? 

    NOS NIEUWS • BINNENLAND •BUITENLAND • VANDAAG, 12:53 • AANGEPAST VANDAAG, 13:03

    Europese Commissie wil gebruik pesticiden gehalveerd hebben in 2030

    Het pesticidegebruik in de EU moet in 2030 ver zijn teruggedrongen AFP

    Op de dag dat boeren massaal tegen de stikstofmaatregelen protesteren, komt de Europese Commissie met voorstellen die eveneens gevolgen hebben voor de landbouwsector. Brussel wil dat het gebruik van pesticiden in 2030 gehalveerd is ten opzichte van 2016. Daarnaast moet er een verbod komen op het gebruik van alle pesticiden op 'gevoelige' plekken als speeltuinen, parken en andere plekken om te recreëren.

    In de voorstellen staan nog meer maatregelen voor de bescherming en het herstel van de natuur en biodiversiteit in de Europese Unie. Zo wil de commissie voorkomen dat steden minder groen worden. Het streven is dat ten minste 20 procent van al het gebied in de EU beschermd wordt én herstelt door de plannen.

    Als het aan de commissie ligt, komen er vastgelegde doelen voor het herstel van landbouwgronden, veenweidegebieden en de zeebodem. Lidstaten moeten plannen maken om de doelen te halen. Ze mogen zelf bepalen hoe ze die willen halen, bijvoorbeeld door het planten van bomen, het aanleggen van groen of het terugdringen van vervuiling. Brussel beoordeelt die plannen.

    Overgangsperiode voor boeren

    Een deel van de maatregelen moet door boeren worden uitgevoerd. De commissie benadrukt dat ze daarvoor volledig gecompenseerd worden voor een overgangsperiode van vijf jaar.

    Volgens Eurocommissaris Frans Timmermans duldt natuurherstel geen uitstel. "De nood is aan de man", zegt hij tegen de NOS. "70 procent van de grond is niet in goede gezondheid. 80 procent daarvan is landbouwgrond. Dus het is voor de bestaanszekerheid van de boeren op de langere termijn belangrijk dat die grond weer gezond wordt. En dus moeten er maatregelen komen. Om hun land niet alleen te beschermen maar ook te verbeteren."

    De voorgestelde wetten zijn volgens Brussel cruciaal voor onder meer de voedselveiligheid en het tegengaan van de gevolgen van klimaatverandering. De plannen die vandaag gepresenteerd zijn, zijn onderdeel van de zogenoemde Green Deal, bedoeld om de EU te vergroenen. Het is, benadrukt de commissie, voor het eerst dat er wetgeving komt voor herstel van de natuur.

    Het Europees Parlement en de 27 EU-lidstaten moeten nog instemmen met de voorstellen. De verwachting is dat de nieuwe regels op zijn vroegst in 2024 ingaan.

    Voedselcrisis

    In een eerste reactie verbaast Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik (CDA) zich over de plannen van de Europese Commissie. Dit is volgens haar niet het juiste moment om over pesticidenreductie te beginnen. "Omdat we midden in de ergste voedselcrisis van onze eeuw zitten, moet de Europese Commissie geen nieuwe wetgeving invoeren die de voedselproductie in Europa gevoelig kan verminderen."

    Bij de presentatie van de plannen vandaag reageerde Timmermans op die kritiek. "Er zijn mensen die Poetins oorlog als excuus willen gebruiken om de rem te zetten op dit soort plannen, omdat er te veel onzekerheid zou zijn over de voedselzekerheid. Maar het is onverantwoordelijk gedrag om mensen angst aan te jagen", aldus de Eurocommissaris. "Wetenschappers zijn het erover eens: klimaatverandering bedreigt onze voedselzekerheid. Daarom moeten we nu in actie komen."

    Correspondent Kysia Hekster:

    "Dat de commissie vandaag met deze plannen komt heeft niets te maken met het boerenprotest, het stond al veel langer gepland. Maar het raakt de boeren natuurlijk wel, in heel Europa. De Europese Commissie benadrukt dat de boeren gecompenseerd worden voor de gevolgen. Daarvoor worden de landbouwbegrotingsregels aangepast.

    Het plan komt wel op een gevoelig moment, met wereldwijde zorgen over de voedselproductie. De commissie zegt niet te verwachten dat door de plannen de Europese voedselproductie terugloopt, maar sluit het ook niet uit. In dat geval zou import uit andere landen, buiten de EU, uitkomst moeten bieden."

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    Bovendien komt juist vandaag ook nog een BESLUIT EU TOT TERUGDRINGING VAN PESTICIDEN in de landbouw? WIE OF WAT COORDINEERT dit nu eens allemaal en het grote pijnpunt was en is dan ook elke 4 jaar en ook tussendoor weer andere maatregelen, plannen etc.... Totaal onbegrijpelijk en inderdaad weer wijzend naar het genoemde boek al vele malen... EEN TOTAAL ONBEGONNEN SYSTEEM.... de politiek op deze manier is faiiliet.    

    Overigens is de demonstratie vandaag met vele duizenden boeren in zijn algemeenheid vrij goed verlopen, alleen HET VERKEER EN SOMMIGE WEGEN EEN TOTALE PUINHOOP, EN DAAR EN BIJ DE KETELBRUG O.A. ZIJN MENSEN AANGEHOUDEN en ook aantal boeren die op de snelwegen reden beboet. De politie had een heel drukke dag weer....

    Zie een compilatie van de artikelen vandaag voor u en het LIVEBLOG....

    HET LIJKT NU STEEDS MEER EEN GROOT POLITIEK en MAATSCHAPPELIJK ITEM TE WORDEN? 

    En ook de BOEREN, LANDBOUWERS ZELF protesteren meer en meer, niet altijd op de goede wijze, maar toch. En het klimaat (verandering) of anderszins, kan ook niet zo blijven. 

    Met name voor de clubs indien relevanthttp://europese-unie.clubs.nl/ of http://maatschappelijke-belangen-beheerdersinfo.clubs.nl/  en ook http://politie-en-alles-wat-er-misgaat.clubs.nl/ - http://justittieledwalingen.clubs.nl/

    Zie en lees verder het artikel van NOS-NIEUWS (Twitter) (bron)

    STIKSTOFBELEID

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 20:02

    Tienduizenden boeren maken vuist tegen kabinet, actie leidt tot chaos op wegen

    De volgende generatie moet een toekomst hebben op het platteland. Het was een veelgehoord argument bij het boerenprotest in Stroe. Tienduizenden agrariërs kwamen daar samen om een vuist te maken tegen de stikstofplannen van het kabinet, die grote offers vragen van de landbouw. De agrariërs noemen die plannen ondoordacht en spreken zelfs van een "leegroof van het platteland".

    Het was lang niet het eerste boerenprotest, maar wel een van de grootste ooit. Wat actiegroep Farmers Defence Force betreft was de demonstratie van vandaag de eerste van een lange reeks. "We zijn nog lang niet klaar", zei voorman Mark van den Oever op het podium.

    Hoe de sfeer was en waar de demonstrerende boeren mee zitten, zie je in deze video:

     Zie video in oorspronkelijke artikel

    Kijk terug: verslaggever Onno Beukers tussen de boeren in Stroe

    In hoeverre de agrariërs stikstof als een probleem voor de natuur zien wisselt sterk, bleek bij de demonstratie. Sommige demonstranten wijzen erop dat stikstof van nature in de atmosfeer voorkomt en dus weinig kwaad kan. Natuur- en milieuorganisaties benadrukken juist dat een teveel aan stikstofverbindingen zoals ammoniak de biodiversiteit in natuurgebieden aantast. De Raad van State, de hoogste bestuursrechter van Nederland, oordeelde in 2019 ook zo.

    Andere boeren willen hun uitstoot wel verminderen, maar vinden dat de agrarische sector nu onevenredig veel moet inleveren vergeleken met bijvoorbeeld de industrie. "Den Haag krijg de klere, wij willen niet alleen reduceren", stond dan ook op een protestbord dat was bevestigd aan een trekker.

    Wat is stikstof en waarom is het nu een veelbesproken probleem? Een korte uitleg:

    2:57  Zie video in oorspronkelijke artikel

    Wat is stikstof en waarom is het een probleem?

    Boerenorganisatie Agractie rekent het het kabinet zwaar aan dat het de stikstofuitstoot in de landbouw wil aanpakken. "De Staat der Nederlanden is in oorlog met de boerenrepubliek. Er is een staat van beleg afgekondigd om onze grond en eigendommen af te nemen", zei voorman Bart Kemp na het begin van het officiële programma in Stroe. Hij riep de aanwezige boeren op massaal in actie te komen, ook in hun eigen regio's.

    Grote gevolgen voor verkeer

    Hoewel de demonstratie op het terrein in Stroe zonder noemenswaardige problemen verliep, leidde de actie op de wegen tot chaotische taferelen. Veel boeren reden met hun trekker over de snelweg, hoewel dat verboden is. Dat leidde tot wegafzettingen en blokkades, lange files en volgens de politie ook tot onveilige situaties. Zo reden op de A7 bij Drachten zo'n zestig trekkers om een politieblokkade heen, tegen het verkeer in.

    Boeren konden rekenen op heel wat middelvingers van andere weggebruikers, maar deze mensen op de N344 bij Stroe hadden ook begrip voor de acties. "Wat moeten ze anders?"

    1:44  Zie video in oorspronkelijke artikel

    File door boerenprotest: 'Ik snap het, maar denk dat ze zo veel mensen irriteren'

    Na afloop van het protest werden snelwegen opnieuw op meerdere plekken geblokkeerd. Dat gebeurde onder meer op de A6 bij Emmeloord in de Noordoostpolder. Op de A12 bij Ede was een aanrijding tussen een tractor en een vrachtwagen. De drie inzittenden van de trekker raakten daarbij ernstig gewond.

    Het was op de A12 al heel druk, vanwege de afsluiting van de A1 bij Stroe door Rijkswaterstaat. De verkeersdienst had de belangrijke oost-westverbinding afgesloten in de hoop dat het verkeer zich meer zou verspreiden.

    De taferelen met snelwegtrekkers leidden op sociale media tot onbegrip, maar de politie gaf door de dag heen herhaaldelijk aan coulant op te willen treden. "We zijn simpelweg niet opgewassen tegen deze machines."

    Voor de organisatie van het boerenprotest zijn de blokkades geen reden om een volgende keer niet te demonstreren. "Het is treurig dat zoveel boeren de noodzaak voelen om een statement te maken", blikt woordvoerder Jeroen van Maanen terug. Of het plan vooraf was om over de snelwegen te rijden, kan hij niet zeggen. "Maar de netto-overlast via de snelwegen was minder dan wanneer we over binnenwegen waren gereden. Dan waren we over drie dagen nog bezig."

    Boerenprotesten in Nederland

    De boerenprotesten vinden hun oorsprong in een uitspraak van de Raad van State. Die oordeelde in 2019 dat het Nederlandse programma om stikstof terug te dringen niet deugde en dat het plan in strijd was met Europese natuurbeschermingsregels. Honderden al verleende vergunningen kwamen op losse schroeven te staan, met name in de veehouderij.

    Om de natuur te beschermen - en dus te voldoen aan de uitspraak van de Raad van State - moet de stikstofuitstoot de komende jaren worden teruggedrongen. In sommige gebieden komt dat neer op eereductie van 70 tot 80 procent. Het kabinet wil dat allerlei sectoren hieraan een bijdrage leveren.

    De stikstofuitstoot naar de lucht bestaat vooral uit ammoniak, wat vrijkomt door uitwerpselen van koeien. Zo'n 87 procent van de ammoniakemissie komt volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek vrij in de landbouw en daarom zullen boeren het meeste pijn voelen. Maar veel boeren vinden nu dat hun sector onevenredig veel moet inleveren en dat andere sectoren nu aan zet zijn.

    Deel dit artikel:

    Lees alles over

    Stikstofplan kabinet

    BEKIJK DE COLLECTIE

    handtekeningafbeelding
  • donderdag 21 april 2022 @ 00:47
    #28

    Goedemorgen, DUIZENDEN RIJDEN ER MET ONGELDIG RIJBEWIJS, door rechter of OM opgelegd of DOOR CBR ONGELDIG VERKLAARD ivm 'dementie' bijvoorbeeld? 

    UPDATE 02-5-22 09.00 uur: En deze denkt jong geleerd is oud gedaan..?

    En verder nog: 

    Zie en lees verder art. NOS-NIEUWS, Twitter (bron)

    NOS NIEUWS • BINNENLAND •POLITIEK • GISTEREN, 06:00

    Duizenden met ongeldig rijbewijs op de weg

    DOLPH CANTRIJN/HH

    Duizenden automobilisten zitten achter het stuur met een rijbewijs dat ze eigenlijk hadden moeten inleveren. Het gaat om mensen van wie het roze pasje ongeldig is verklaard, maar die het nooit opgestuurd hebben naar het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.

    Dat zijn bijvoorbeeld mensen die gepakt zijn voor rijden onder invloed van drank of drugs of mensen die vanwege dementie niet meer in staat geacht worden veilig een auto te besturen.

    Alleen al vorig jaar werden volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ruim 10.000 rijbewijzen ongeldig verklaard. Daarvan werden 4240 rijbewijzen niet ingeleverd, omgerekend 40 procent. Cijfers over de jaren ervoor kan de RDW niet meer aanleveren.

    Vier jaar geleden berichtte de NOS al over niet ingeleverde rijbewijzen, waarna het kabinet verbetering beloofde. Maar nog steeds worden grote aantallen ongeldige rijbewijzen dus niet ingeleverd.

    Handhaving

    Tegelijkertijd zet de politie steeds meer mensen aan de kant die niet meer achter het stuur mogen zitten. Vorig jaar werden bijna 5000 mensen gepakt, omdat ze reden met een ongeldig verklaard rijbewijs. Dat zijn er omgerekend 13 per dag.

    Cijfers verkeersdelicten (bron: politie)

    MISDRIJF 2017 2018 2019 2020 2021
    Rijden met ongeldig verklaard rijbewijs 2832 2943 3103 4167 4817
    Rijden tijdens rijverbod 71 87 106 143 210
    Rijden terwijl rijbewijs is ingevorderd 1015 1251 1301 1576 1706
    Rijden tijdens ontzegging rijbevoegdheid 380 409 473 728 723

    Ook andere verkeersdelicten nemen toe, zoals rijden tijdens een rijverbod of rijden terwijl het rijbewijs is ingevorderd. Later vandaag spreekt de Tweede Kamer met minister Harbers van Verkeer en minister Yesilgöz van Justitie over verkeersveiligheid.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    Gewijzigd op 2022-05-02 09:56:14
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 25 maart 2022 @ 00:45
    #27
    reactie op (#23) herman_dad

    Goedemorgen, POLITIE GRONINGEN BEKEURT ONTERECHT EN NEEMT OOK ONTERECHT RIJBEWIJZEN IN. SCHADEVERGOEDING GEEIST door benadeelden. 

    Zie en lees verder art. NOS-NIEUWS, Twitter (bron)

    UPDATE 14-04-22 09.00 uur:

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    NOS NIEUWS • REGIONAAL NIEUWS • GISTEREN, 17:10

    Bestuurders van wie rijbewijs onterecht werd ingevorderd eisen schadevergoeding

    Snelheidscontrole met lasergun ANP

    Meerdere bestuurders die begin dit jaar onterecht hun rijbewijs moesten inleveren na een verkeerd uitgevoerde lasercontrole op de Ringweg rond Groningen zijn niet van plan het er bij te laten zitten. Ze eisen een schadevergoeding van de politie Noord-Nederland.

    De schadeclaims lopen in de duizenden euro's, schrijft RTV Noord. De automobilisten reden allemaal meer dan 50 kilometer te hard en waren dus in overtreding, maar de politie blijkt te hebben gecontroleerd op een plek waar dat niet mag, bleek vanochtend.

    De politie mag niet overal controleren: bijvoorbeeld niet vlak vóór en na een bord waarop de maximumsnelheid wordt aangegeven. Je moet immers even kunnen afremmen als automobilist om je aan te passen aan de nieuwe snelheid.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    Dit is een artikel van RTV Noord.

     

    Gewijzigd op 2022-04-14 08:13:10
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 28 januari 2022 @ 00:39
    #26
    reactie op (#15) herman_dad

    Goedemorgen, vervolg #15: ILLEGALE STRAATRACES NEMEN TOE? NU TWEE VROUWEN OMGEKOMEN vermoedelijk bij een straatrace. Desondanks controles en preventief optreden lijkt toch ook hier weer een deel van de betrokkenen 'helden' er zich niets van aan te trekken, nu met een fatale afloop, ook zinloos geweld in feite... doordenkertje.  

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    UPDATE 19-11-22 09.00 uur: Ook straatracen individueel op snelwegen o.a. een zeer gevaarllijke bezigheid. En de daders huren daarvoor ook DUITSE AUTO'S in de hoop daarmede niet zo snel opgespoord te worden. Maar 11 gehuurde Duitse auto's al inbeslaggenomen... 

    UPDATE 30-01-22 09.00 uur:  En weer een geval van straatracen? 

    NOS NIEUWS • REGIONAAL NIEUWS • GISTEREN, 21:19

    Twee vrouwen overleden na ongeluk Alkmaar, getuigen spreken van straatrace

    De twee auto's die betrokken waren bij het dodelijke ongeluk INTER VISUAL STUDIO

    Bij een verkeersongeval met twee auto's gisteravond in Alkmaar zijn twee vrouwen om het leven gekomen. De bestuurder van een van de auto's, een 24-jarige man uit Alkmaar, is aangehouden. De politie onderzoekt of er een straatrace werd gehouden, zoals sommige getuigen meldden.

    Volgens de politie botsten de twee voertuigen rond 22.50 uur op elkaar op de kruising van de Vondelstraat en de Arcadialaan. De 77-jarige bestuurder van een van de auto's overleed gisteravond al aan haar verwondingen.

    De andere inzittende, een 84-jarige vrouw, werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. De politie meldt vandaag dat ook zij is overleden. Beide vrouwen kwamen uit Heiloo.

    'Snelle auto's'

    Getuigen zeggen tegen NH Nieuws dat er vlak voor het ongeluk een straatrace werd gehouden "met twee of drie snelle auto's". De getuigen spreken over "scheurende Mercedessen", waarvan één vol zou zijn ingereden op de grijze, kleinere auto van de twee vrouwen.

    Op videobeelden is te zien hoe de Mercedes die later bij het ongeluk betrokken is en een andere auto hard optrekken bij een stoplicht van een rotonde, vlak voordat ze op hoge snelheid afslaan naar de Vondelstraat:

    0:09 Zie video in oorspronkelijke artikel

    Twee doden na aanrijding Alkmaar 'mogelijk door straatrace'

    De politie doet onderzoek en vraagt getuigen van het ongeluk zich te melden. De aangehouden verdachte zit nog vast voor verhoor en zijn rijbewijs is ingenomen.

    Over een mogelijke straatrace zegt de politie tegen NH Nieuws geen uitspraken te kunnen doen. "Het onderzoek zal moeten uitwijzen wat er exact is gebeurd." De politie laat weten in bezit te zijn van diverse beelden en die ook mee te nemen in het onderzoek.

    Deel dit artikel:

    Dit is een artikel van

    Gewijzigd op 2022-11-19 08:10:42
    handtekeningafbeelding
  • zondag 14 november 2021 @ 08:48
    #25
    reactie op (#21) herman_dad

    Goedemorgen, vervolg #21: EN WEER 3 JOYRIDERS, 15 EN 16 JR. KOMEN OM BIJ BOTSING OP AMBULANCE.... VERMOEDELIJK WAREN ZIJ VAN DE WEG GERAAKT. Een vierde inzittende, een jongen van 15 uit Eindhoven, raakte zwaargewond. Van wie de auto was en hoe de tieners aan het voertuig kwamen, is niet bekendgemaakt. Bij het ongeluk liepen ook twee ambulancemedewerkers verwondingen op. Zij zijn, net als de jongen van 15, naar het ziekenhuis gebracht. De verwondingen van de ambulancemedewerkers lijken volgens de politie mee te vallen, maar ze zijn wel ter observatie opgenomen.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    UPDATE 29-01-22 08.00 uur: NU WEER JONGE JOYRIDER IN EEN PEPERDURE PORCHE....

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 01:39 • AANGEPAST VANDAAG, 08:03

    Drie jongens (15 en 16) omgekomen bij botsing met ambulance

    De ambulance en de auto zijn frontaal op elkaar gebotst SQ VISION / HARRIE GRIJSEELS

    Bij een frontale botsing tussen een ambulance en een personenauto in Helmond zijn drie minderjarigen om het leven gekomen. Het gaat om twee jongens van 15 en 16 uit Eindhoven en een 16-jarige jongen uit Nuenen. Die laatste bestuurde de auto, meldt de politie.

    Een vierde inzittende, een jongen van 15 uit Eindhoven, raakte zwaargewond. Van wie de auto was en hoe de tieners aan het voertuig kwamen, is niet bekendgemaakt.

    Een politiewoordvoerder zegt tegen het Eindhovens Dagblad dat de personenauto waarschijnlijk op de verkeerde weghelft was terechtgekomen en vervolgens kort na middernacht botste op de ziekenwagen. Die had net een melding achter de rug en was, zonder patiënten, op weg naar een ambulancepost.

    Dit zijn beelden van na het ongeluk:

    0:26 Zie video in oorspronkelijke artikel

    Drie jongens omgekomen bij frontale botsing met ambulance in Helmond

    Bij het ongeluk liepen ook twee ambulancemedewerkers verwondingen op. Zij zijn, net als de jongen van 15, naar het ziekenhuis gebracht. De verwondingen van de ambulancemedewerkers lijken volgens de politie mee te vallen, maar ze zijn wel ter observatie opgenomen.

    De plek waar de botsing was, de Heeklaan in Helmond, is na het ongeluk afgezet. Beide voertuigen zijn voor nader onderzoek in beslag genomen en worden weggetakeld.

    profielfoto Politie Eenheid Oost-Brabant@Pol_OostBrabant

    De dodelijke slachtoffers van dit ongeval in #Helmond waren jongens van pas 15 en 16 jaar uit Eindhoven en 16 jaar uit Nuenen Laatstgenoemde bestuurde de auto. Het zwaargewonde slachtoffer is 15 jaar uit Eindhoven. Hun families zijn geïnformeerd en we wensen hen alle sterkte toe.

    6 uur geleden

    Deel dit artikel:

    Gewijzigd op 2022-01-29 08:34:25
    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 06 november 2021 @ 08:38
    #24
    reactie op (#23) herman_dad

    Goedemorgen, AANRIJDINGEN BIJ AFZETTINGEN OP (SNEL)WEGEN DOOR RWS o.a. schrikbarend toegenomen: Verder zijn in de eerste negen maanden van dit jaar al ruim 4500 boetes uitgedeeld voor het negeren van een rood kruis.

    Zie en lees verder art. NOS-NIEUWS, Twitter (bron)

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 09:25

    Recordaantal ongelukken met pijlwagens en botsabsorbers bij wegwerkzaamheden

    Een ongeluk met een voertuig van Rijkswaterstaat op N46 bij Groningen, oktober 2020 NOVUM REGIOFOTO

    Bij wegwerkzaamheden langs auto- en snelwegen zijn nog nooit zoveel ongelukken gebeurd als dit jaar. Met een aanrijding van vanochtend op de A67 meegerekend, registreerde Rijkswaterstaat dit jaar al 31 incidenten waarbij een automobilist op een pijlwagen of een botsabsorber botste.

    Normaal gesproken gebeuren er 20 tot 25 ongelukken in een heel jaar. Het recordjaar was 2017, toen waren het er 27. Daarnaast zijn er dit jaar tien auto's van weginspecteurs total loss gereden, wat apart wordt geregistreerd.

    Verder zijn in de eerste negen maanden van dit jaar al ruim 4500 boetes uitgedeeld voor het negeren van een rood kruis. Daarmee lijkt de kans groot dat ook dit record sneuvelt. Dat is pas een jaar oud: in 2020 werden 4923 bekeuringen uitgedeeld aan mensen die op een afgekruiste rijstrook reden.

    Blijven opletten

    Het grote aantal ongelukken en bekeuringen wordt volgens Rijkswaterstaat mede veroorzaakt omdat er dit jaar veel aan de weg wordt gewerkt. Vanwege corona bleven veel mensen thuiswerken en was het rustiger op de snelwegen. Daarom zijn werkzaamheden op een aantal punten naar voren gehaald.

    "Daarbij worden vaker bots- en pijlwagens ingezet en daarmee stijgt de kans op een aanrijding met zo'n voertuig. En dan is het de laatste tijd ook weer wat drukker op de weg", zegt Bart Audenaert van Rijkswaterstaat.

    Daarnaast merkt Rijkswaterstaat dat mensen in de auto steeds meer afgeleid worden door entertainmentsystemen, met vaak grotere schermen. Ook gebeuren veel ongelukken doordat automobilisten op hun telefoon zitten. "Mensen moeten gewoon blijven opletten, je rijdt niet zomaar op een pijlwagen of botsabsorber", zegt Audenaert. "Voor je zo'n voertuig tegenkomt zijn er al allemaal andere waarschuwingen geweest, zoals een rood kruis, of andreasstrips op de weg."

    Rijkswaterstaat gebruikt sinds een tijdje een nieuw systeem om mensen te waarschuwen voor wegwerkzaamheden. Daarbij wordt er een signaal naar navigatiesystemen gestuurd. "Maar het allerbelangrijkste blijft: houd je hoofd bij de weg", aldus Audenaert.

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • donderdag 05 augustus 2021 @ 00:59
    #23
    reactie op (#22) herman_dad

    Goedemorgen, FOTO'S KENTEKEN (ANPR) CAMERA'S TRAJECTCONTROLE'S ivm CONTROLE VAN DE KENTEKENS o.a. fotograveren ook GEZICHTEN van bestuurders en dat is in strijd met de privacywetegevening weer. En worden eventueel ook gebruikt in andere rechtszaken? Dat levert dan weer een juridische dwaling pur sang op. 

    Zie en lees verder art. NOS-NIEUWS, Twitter (bron)

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 10:29

    Kentekencamera's fotografeerden zonder toestemming ook gezichten

    Camera's langs de snelweg in Rotterdam ANP

    De afgelopen vijf jaar hebben politiecamera's langs de snelweg foto's genomen van bestuurders en bijrijders zonder dat hier een wettelijke basis voor was. Dat schrijft NRC, dat een intern politiebericht hierover heeft ingezien. De foto's zijn onder meer gebruikt voor opsporing en strafrechtelijke onderzoeken.

    Het gaat om camera's die onderdeel zijn van het Automatic Number Plate Recognition-systeem (ANPR). Deze 300 camera's staan langs de snelweg en zijn bedoeld om de kentekens van langsrijdende voertuigen te controleren.

    Hoe werkt ANPR?

    De camera's maken opnamen van kentekens. Die worden door speciale software gelezen en vergeleken met nummerborden in de database van de politie. Die beschikt over lijsten met kentekens van voertuigen die door de politie om een of andere reden worden gezocht. Het gaat bijvoorbeeld om auto-eigenaren die nog een gevangenisstraf open hebben staan of nog een hoge boete moeten betalen. Ook gestolen auto's staan in de database.

    55 van deze camera's kunnen ook scherpere foto's maken en ook de inzittenden vastleggen. Ze maken dagelijks zo'n 350.000 foto's. Ook deze camera's zijn bedoeld voor kentekenherkenning en er is geen juridische grondslag om personen herkenbaar in beeld te brengen.

    Het gebruik van de camera's voor opsporing en inlichtingen is twee maanden geleden stilgelegd, zegt een woordvoerder van het OM. In afwachting van een onderzoek worden de foto's voorlopig niet meer gebruikt voor "strafrechtelijke doeleinden".

    De camera's worden steeds beter

    Volgens het OM zijn de camera's niet geplaatst met het doel foto's van bestuurders te nemen. "Camera's zijn de afgelopen jaren gewoon veel beter geworden. Die ontwikkelen zich als een gek. En dan zijn die beelden er en dan is de neiging om die te gebruiken groter."

    De regels voor het gebruik van de ANPR zijn in 2019 aangepast. De foto's van kentekens mogen sindsdien 28 dagen worden opgeslagen, terwijl ze daarvoor helemaal niet mochten worden opgeslagen.

    De kentekens worden opgeslagen in een database met de naam Argus. Agenten kunnen die raadplegen bij concrete verdenkingen van een misdrijf. Zo is vorige maand ook het ANPR-systeem gebruikt voor het vinden van de twee mannen die verdacht worden van de moord op misdaadjournalist Peter R. de Vries. Ze werden een uur na de aanslag bij Leidschendam klemgereden door de politie.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • maandag 05 juli 2021 @ 00:55
    #22
    reactie op (#1) herman_dad

    Goedemorgen, TRAJECTCONTROLE'S OP N-WEGEN LEVEREN AL 200.000 BOETES OP.

    Zie en lees verder art. NOS-NIEUWS, Twitter (bron)

    Een verkeersbord waarschuwt bestuurders voor een trajectcontrole ANP

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 14:05

    Sinds invoering van trajectcontroles op N-wegen zijn zo'n 200.000 boetes uitgedeeld

    Trajectcontroles op provinciale wegen hebben sinds de invoering anderhalf jaar geleden zo'n 200.000 boetes opgeleverd. De meeste boetes werden uitgedeeld op de N325 tussen Westervoortsedijk en Huissen, blijkt uit cijfers van het Openbaar Ministerie.

    De trajectcontroles zijn nu op negentien N-wegen ingevoerd, morgen volgt de twintigste en laatste. Dat is de N205 in de buurt van Hoofddorp. Daar geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.

    De twintig N-wegen:

    NOS

    Snelheidsovertredingen worden automatisch doorgezet naar het Centraal Justitieel Incassobureau en vervolgens komt er een boete. Volgens het OM hebben de controles veel nut en zijn ze nodig.

    Gevaarlijk

    Provinciale wegen zijn de gevaarlijkste wegen van Nederland, stelt het OM. Grofweg een kwart van alle verkeersdoden valt op de provinciale wegen, terwijl maar 6 procent van de wegen in Nederland een provinciale weg is.

    "Het is dus belangrijk dat de wegen daar veiliger worden gemaakt", zegt officier van justitie Lindi van Hemert. "Met een trajectcontrole wordt er minder hard gereden en daardoor is de weg dus veiliger."

    Top-5 van de meest uitgedeelde boetes op N-wegen (t/m 30 april 2021)

    1. N325 Westervoortsedijk - Huissen (beide richtingen) 36.442
    2. N381 Drachten - Donkerbroek (beide richtingen) 25.161
    3. N201 Aalsmeer - Legmeerdijk - Zijdelweg (beide richtingen) 23.362
    4. N260 Tilburg - Rugdijk - Stokhasseltlaan (beide richtingen) 19.396
    5. N256 Colijnsplaat - Zierikzee (beide richtingen) 9843

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding