569 keer bekeken

NIEUWE TECHNIEK: CHALLENGE MET RIJDENDE AUTO?

  • zondag 29 september 2019 @ 00:19
    #2
    reactie op (#1) herman_dad

    Goedemorgen, BIJ ONGEVALLEN VLIEGEN ELEKTRISChE AUTO'S SNELLER IN DE BRAND? Hulpdiensten trekken aan de bel hierover.  

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)  

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 13:18

    Hulpdiensten beducht voor ongelukken met elektrische auto's

    PERRY ROOVERS | SQ VISION

    GESCHREVEN DOOR:

    1. Joséphine Truijman Redacteur

      Ga naar het Twitter account van Joséphine Truijman

    Elektrische auto's bezorgen hulpdiensten zoals bergingsmaatschappijen en de brandweer hoofdbrekens. Er is nog te weinig kennis over hoe te handelen na een ongeluk, terwijl er steeds meer elektrische auto's op de weg komen. Waren er op 1 januari 2018 nog 22.000 volledig elektrische auto's in Nederland, nu zijn het er al 72.000.

    De accu is het grootste probleem, zegt Rob van Amerongen van de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten. "De accu kan al beschadigd raken bij een botsing bij 50 kilometer per uur. Maar dat kun je aan de buitenkant niet zien en dan bestaat het gevaar dat hij in brand vliegt." Bovendien is niet altijd snel te zien waar de accu zit.

    Iedere maand incidenten

    Cijfers over problemen met accu's na een ongeluk met elektrische auto's zijn er niet, maar de branche ziet een gestage groei, zegt Van Amerongen, "Het hele vorige jaar waren er misschien twee van dit soort incidenten, nu zijn het er een à twee per maand."

    Dat komt ook doordat er meer tweedehands modellen op de markt komen, zegt Van Amerongen. "Je weet niet altijd wat daarmee gebeurd is."

    Grote risico's

    Vrijwel alle elektrische auto's hebben een lithium-ion-accu. Na een ongeluk kunnen daar scheurtjes in ontstaan die kortsluiting kunnen veroorzaken. Als dat gebeurt, loopt de temperatuur op en ontstaat er brand.

    Peter Notten is hoogleraar Energieopslag aan de Technische Universiteit Eindhoven: "De risico's waaraan hulpverleners worden blootgesteld zijn groot. Zo'n accu kan vlam vatten en er kunnen gevaarlijke gassen ontsnappen. De enige manier om er zeker van te zijn dat de auto's na een botsing niet in brand vliegen, is de accu langdurig te koelen. Op de gewone manier blussen werkt vaak niet."

    De brandweer is al herhaaldelijk tegen dat probleem aangelopen bij autobranden:

    Video afspelen

    00:39

    Blussen elektrische auto uitdaging voor de brandweer

    Het blussen van brand in een elektrische auto kost daarom vaak veel tijd. Paul van Dooren van Brandweer Nederland: "In een bluswagen zit 2000 liter water. Bij het blussen van een gewone auto is dat genoeg, maar bij een elektrische auto niet. En op de snelweg kun je geen extra water halen."

    Volgens hem moet er beter worden samengewerkt met de fabrikanten van elektrische auto's. "Ik overleg nu bijvoorbeeld met Lightyear. Die willen volgend jaar een auto die op zonne-energie rijdt op de markt brengen. Het helpt om vroegtijdig kennis te delen."

    "We hebben nog niet de mogelijkheden om goed op te treden", zegt Van Dooren. "Een ongeluk met een elektrische auto kost gewoon te veel tijd."

    Waterdompelcontainer

    Een bergingsbedrijf uit Den Hoorn heeft een speciale container ontwikkeld die gevuld wordt met water om een elektrische auto in onder te dompelen. Op die manier kan een accu gekoeld worden.

    "De auto is daarna total loss, zegt Chris Müller van bergingsbedrijf Vreugdenhil. "Maar als een accu-pakket gaat reageren na een ongeluk is hij dat sowieso." De brandweer Haaglanden oefent op dit moment met de waterdompelcontainer.

    Berger Van Amerongen is er positief over, maar heeft ook twijfel. "Het is vooralsnog de enige oplossing, maar we zijn ook bang dat er dan achteraf een schadeclaim komt, omdat de auto total loss is verklaard."

    Software oplossing?

    De RAI Vereniging, de belangenbehartiger van alle importeurs en fabrikanten, zegt dat er wel software is die bergers en brandweer kunnen gebruiken om te zien hoe ze een elektrische auto moeten aanpakken na een ongeluk. Het gaat om het zogeheten Crash Recovery System.

    Maar dat systeem lost volgens de maker, het Nederlandse bedrijf Moditech, niet de problemen op waar hulpdiensten tegenaan lopen. "Het geeft aan wat voor vloeistof en types accu er in de auto zitten, maar wij kunnen niet inschatten wat er met het accu-pakket is gebeurd na het ongeval", zegt Jan Mooij, eigenaar van Moditech. "Of het gescheurd is of er een lek is ontstaan. De oplossing ligt bij de fabrikanten. Die moeten helderder zijn over wat er nodig is om zo'n accu-pakket bij een bepaald type impact veilig te stellen."

    Floris Liebrand (RAI): "Ieder signaal over het ontbreken van belangrijke informatie nemen wij zeer serieus. Wij willen daarom graag in gesprek met de importeurs en Moditech om te kijken hoe de informatie verder verbeterd kan worden."

    Er moet wat gebeuren, zegt Van Amerongen namens de bergers. "We kunnen onvoldoende inschatten wat er gebeurt als straks heel Nederland elektrisch rijdt. Als de A4 een keer vier uur dicht moet hebben we een probleem."

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • maandag 30 juli 2018 @ 00:55
    #1

    Goedemorgen, CHALLENGE MET RIJDENDE AUTO, NIEUWE 'RAGE' MAAR COMPLEET GESTOORD...  Het is bovendien strafbaar en dat een bekende DJ ook het 'slechte voorbeeld' geeft hierbij is nog erger. Deze persoon zou zeker vervolgd moeten worden in het maatschappelijk belang zeker als voorbeeld gesteld? Wat vindt U? 

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUIWS Twitter (bron)

    Challenge met rijdende auto: 'Volslagen idioot en strafbaar'

    GISTEREN, 11:23

    AANGEPAST GISTEREN, 14:00

    BINNENLAND

    GESCHREVEN DOOR

    Danny van Zeggelaar redacteur Online

    Op sociale media is een filmpje opgedoken van een automobilist die op een weg in de omgeving van Putten al rijdend uit zijn auto stapt, ernaast gaat rennen en weer probeert in te stappen. Zijn poging mislukt: de auto, met een buitenlands kenteken, rijdt met lage snelheid tegen een boom op.

    Het lijkt een voorbeeld van de 'Kiki Challenge', ook wel de 'Keke Challenge' of de 'In My Feelings Challenge'. Dat is een internetrage waarin mensen een dansje doen naast een rijdende auto met muziek van het nummer In My Feelings van de Canadese rapper Drake. Dat nummer gaat over ene Kiki of Keke, vandaar de naam.

    Volslagen idioot

    Sommigen doen de challenge terwijl er iemand anders achter het stuur zit, maar op internet duiken ook video's op van mensen die uit hun rijdende auto stappen, een dansje doen en dan maar hopen dat ze weer in hun auto kunnen stappen. Twee dj's van Radio 538 deden het een paar dagen geleden ook al. Hun poging lukte wel.

    "Dit is volslagen idioot", vindt woordvoerder Ernst Koelman van het Openbaar Ministerie (OM). "Dit gaat veel verder dan een onschuldig dansje, en dan ook nog op de openbare weg." Ook minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat reageert op de video's. "Waanzin!", schrijft ze op Twitter. "Niet doen!"

    Deze poging in de buurt van Putten gaat dus mis:

    Video afspelen

    00:30

    In my feelings-challenge gaat mis

    Wie dit doet en wordt betrapt, is strafbaar. Het gaat om een overtreding van artikel 5 van de wegenverkeerswet. Daarin staat dat je strafbaar bent als je jezelf of anderen in het verkeer in gevaar brengt. "In dit filmpje is dat overduidelijk", vindt Koelman. "Artikel 5 is heel breed. Als je op de weg rijdt en je slingert, met heel wisselende snelheden rijdt of je gaat steeds over de lijn. Dat valt eronder. Of als je heel dicht langs fietsers rijdt. Dan kun je daarmee, op basis van artikel 5, vervolgd worden."

    Ook 538-dj's Wietze en Chris lieten zich verleiden tot het doen van de In My Feelings-challenge. Op de website van 538 is een filmpje van een paar dagen geleden te zien. De twee radiomakers stappen uit de auto, doen een dansje en stappen vervolgens weer in. Ze zijn bijna een halve minuut uit hun auto. Hun actie wordt gefilmd door iemand op de bijrijdersplek.

    Een foto uit de video van Wietze en ChrisRADIO 538

    "Dit is echt onverantwoord gedrag", reageert Koelman na het zien van de video. "En daar komt wat mij betreft ook nog wel bij dat zij als bekende Nederlanders een voorbeeldfunctie hebben. Dit is niet iets wat je moet stimuleren. Ik kan mij geen situatie voorstellen waarbij het ongevaarlijk is om uit een rijdende auto te stappen op de openbare weg. Als je dit op een circuit doet is het misschien anders, maar dit is de openbare weg. En dus strafbaar."

    Het OM weet nog niet of het de beelden gaat gebruiken om mensen te bestraffen. "We hebben bekende mensen in het verleden wel eens aangesproken op hun gedrag", zegt Koelman. "Dit juichen wij zeker niet toe."

    Een woordvoerder van Radio 538 zegt in een reactie dat ze er bij de zender vooraf niet bij hebben stilgestaan dat dit strafbaar is. "Het is een kwajongensstreek van Wietze en zijn sidekick, en zij hebben er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat dit filmpje verantwoord is gemaakt", zegt ze. "Wij gaan er ook van uit dat onze luisteraars zelf logisch nadenken over alles wat ze doen." Binnen 538 wordt volgens haar altijd gesproken over wat er wel en niet kan. "En dit zullen we zeker ook gaan bespreken."

    Deel dit artikel: 

    handtekeningafbeelding