900 keer bekeken

TERREURDADEN of voorkoming mogelijke daden

• zaterdag 03 juli 2021 @ 08:10
    reactie op (#11) herman_dad

Goedemorgen, vervolg #11: BEDREIGER SCHRIJFSTER Lale Gül HAD OOK TERRORISTISCHE GEDACHTEN EN ZELFS PLANNEN..... 

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

Lale Gül ANP

NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 14:36 • AANGEPAST GISTEREN, 17:04

'Ik ga Nederlanders onthoofden': bedreiger Lale Gül volgens OM geradicaliseerd

De 19-jarige man die verdacht wordt van het bedreigen van auteur Lale Gül met de dood, heeft volgens het Openbaar Ministerie eveneens online gedreigd met het plegen van terroristische misdrijven. Oguz Ö. verklaarde voor de rechtbank van Amsterdam dat zijn uitingen "stomme grappen" waren. Hij blijft vastzitten, oordeelde de rechter.

De verdachte uit Noord-Brabant komt met licht blozende wangen de rechtszaal in. Hij draagt een donkergroen jack met daaronder een hoodie en praat zacht. "Kunt u zich voorstellen dat mensen hiervan schrikken?", vraagt de rechter. "Ja, dat wel", antwoordt hij licht knikkend.

'Ik zal je onthoofden'

"In de naam van Allah ik zal je onthoofden op de meest barbaarse manier", en "Ik ben het grootste gevaar voor Nederland". Twee van de teksten die hij volgens het OM online heeft gezegd via bijvoorbeeld WhatsApp. Evenals: "We plannen een grote schietpartij in een synagoge", "Ik ga Nederlanders onthoofden" en "Ik hoor bij IS sukkels".

Via diverse Instagramaccounts zou hij de 23-jarige Gül hebben bedreigd. Volgens het OM stuurde hij afbeeldingen van geweren en video's van IS-propaganda. Daarbij zette hij teksten als "S4H" (Sharia4Holland), "je staat officieel op de zwarte lijst" en "we zijn overal actief in Amsterdam".

profielfoto Lale Gül@AmsterdamLale

Als hij vrijkomt ga ik dit land uit. https://t.co/l21vlzAJNc

17 uur geleden

Gül is niet in de rechtszaal aanwezig. Als Ö. vrijkomt vertrekt ze uit Nederland, schrijft ze. Tot nu toe is Ö. de enige die in Nederland is aangehouden wegens het bedreigen van de schrijfster. Vanwege de situatie is ze gestopt met schrijven over islam.

De auteur zegt honderden keren te zijn bedreigd op sociale media vanwege haar boek Ik ga leven. Daarin uit ze zware kritiek op haar conservatief-islamitische opvoeding als Nederlandse van Turkse afkomst. Gül zit ondergedoken op een geheime locatie.

'Grootspraak'

"Mijn cliënt heeft eigenlijk alles ruiterlijk bekend", zegt de advocaat van de verdachte. Ze omschrijft hem als een beïnvloedbare en kwetsbare jongeman met een gedragsstoornis. Zijn woorden waren grootspraak en er zijn geen aanwijzingen dat hij daadwerkelijk van plan was de dreigementen uit te voeren, zegt de verdediging.

Ö. werkt volledig mee, is nooit eerder met justitie in aanraking gekomen en vormt geen gevaar, stelt zijn advocaat. Maar de rechtbank gaat niet mee in het verzoek om zijn voorlopige hechtenis op te heffen. "Het gaat om best veel bedreigingen en er zijn aanwijzingen van een mogelijke psychische stoornis bij de verdachte", zegt de rechter.

De rechtbank gaat mee in de redenering van de officier van justitie dat er wel degelijk kans is op recidive. "Meneer heeft bewust via meerdere accounts gedreigd en ook anderen daarbij betrokken", zegt de officier. Ook heeft hij volgens het OM kennis van wapens en actief gezocht naar onklaar gemaakte wapens.

'Gedwongen tot bommelding'

De verdachte is geradicaliseerd en er zijn aanwijzingen dat hij zich ook in detentie schuldig heeft gemaakt aan bedreiging. Ook haalt de rechter aan dat "een getuige heeft verklaard dat de verdachte hem heeft gedwongen tot het doen van een bommelding in België".

Die bewering is strijdig met een eerdere verklaring van die medeverdachte, reageert de advocaat van Ö. Daaruit valt op te maken dat het hier gaat om de 15-jarige jongen die in Vlaanderen is opgepakt, eveneens wegens bedreiging van Gül.

Sharia4Belgium

Daarover schreef het slachtoffer vorige week bij Elsevier: "Ik heb al moeten slikken dat een andere bedreiger, die mij óók foto's van geweren stuurde, in het geheel niet wordt vervolgd, omdat hij een minderjarige Belg is. Ook al is hij verbonden aan de groep Sharia4Belgium en verdachte in een lopende rechtszaak aangaande een bommelding."

In het opiniestuk deed Gül ook een oproep aan advocaten in Nederland of iemand haar belangeloos wil bijstaan vanwege de bedreigingen. Omdat de kans op veroordeling tot een "noemenswaardige straf" voor haar bedreigers of op het krijgen van schadevergoeding volgens haar nihil is.

De inhoudelijke behandeling van de rechtszaak staat gepland op 29 september.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • zaterdag 22 mei 2021 @ 00:59

Goedemorgen, VIJF MENSEN 'WILLEKEURIG' (?) NEERGESTOKEN IN AMSTERDAMSE PIJP.  Althans daar lijkt het op en er zou iemand onder een laken liggen, overleden? De DADER vermoedelijk is aangehouden en verder nog niets bekend, maar een terreurdaad is mogelijk niet uitgesloten? Wordt vervolgd....

AANVULLING:  

VERVOLG: Inderdaad EEN DODE en de dader is een 29 jarige man uit Amstelveen. Over de motieven nog geen mededelingen maar een terroristisch motief vooralsnog kennelijk niet aanwezig? Er zijn geen directe aanwijzingen dat er sprake is van een terroristisch motief, meldt het onderzoeksteam onder leiding van het Openbaar Ministerie. Wel worden alle opties nog opengehouden.

Hier het vernieuwde artikel:

MIZZLE MEDIA

NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 23:55 • AANGEPAST VANDAAG, 00:22

Vijf mensen gestoken in Amsterdam, verdachte gearresteerd

In Amsterdam zijn vijf mensen op straat gestoken. Dat gebeurde in de omgeving van de Ferdinand Bolstraat in de wijk De Pijp. Er is een verdachte aangehouden.

De politie twittert dat de vijf slachtoffers afzonderlijk van elkaar werden gestoken. Politiemensen lokaliseerden de verdachte en hielden hem aan.

Meer is op dit moment nog niet duidelijk. Zo is niet bekendgemaakt wat de toestand van de slachtoffers is. Wel is op foto's te zien dat een van hen onder een wit laken ligt afgedekt op straat.

Vanwege het incident stopt er voorlopig geen metro bij halte De Pijp.

Deel dit artikel:

Gewijzigd op 2021-05-23 00:33:53
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 02 april 2021 @ 00:56
    reactie op (#10) herman_dad

Goedemorgen, BEDREIGER SCHRIJFSTER OVER 'ORTHODOXE ISLAM AANGEHOUDEN, schrijfster zelf is opgelucht.  

Lale Gül ANP

NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 16:34 • AANGEPAST GISTEREN, 23:02

Auteur Lale Gül 'enorm opgelucht' na aanhouding verdachte (19) bedreiging

In Noord-Brabant is een 19-jarige man aangehouden op verdenking van het online bedreigen van auteur Lale Gül. De schrijfster bevestigt het nieuws aan de NOS en geeft aan opgelucht te zijn: "Eindelijk ervaart iemand gevolgen."

De politie Amsterdam, die het onderzoek leidt, heeft de man vanochtend gearresteerd.

Gül is enorm opgelucht over de aanhouding, zegt ze:

Zie video in oorspronkelijke artikel 

1:48

Lale Gül over aanhouding: 'Enorm opgelucht'

Gül (24) wordt naar aanleiding van het verschijnen van haar boek Ik ga leven al wekenlang online bedreigd. In haar boek uit Gül zich erg kritisch richting de Turkse conservatief-islamitische omgeving waarin ze is opgegroeid. Vanwege de bedreigingen heeft Gül aangegeven in de toekomst niet meer over de islam te schrijven.

Afgeschermde accounts

De politie zegt de verdachte "na intensief" onderzoek te hebben opgespoord. De verdachte opereerde met meerdere afgeschermde accounts, die terug te leiden vielen tot één persoon.

Onduidelijk is om wat voor bedreigingen het ging en waar die zijn geuit. De politie zegt het onderzoek voort te zetten.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • maandag 29 maart 2021 @ 00:17
    reactie op (#9) herman_dad

Goedemorgen, BEDREIGDE SCHRIJFSTER OVER 'ORTHODOXE ISLAM CULTUUR' STOPT met darover te schrijven..... zwicht voor geweld, helaas wint dat nog in de maatschappij.   

NOS NIEUWS • BINNENLAND •CULTUUR & MEDIA • VANDAAG, 17:37

Lale Gül stopt met schrijven over islam na bedreigingen

ANP

De bedreigde schrijfster Lale Gül gaat niet meer over de islam schrijven. "Je staat er toch echt alleen voor als je dat wel doet", zegt ze in Buitenhof. "Ik wil niet het lot tarten en de goden verzoeken."

Sinds het verschijnen van haar boek Ik ga leven, over het streng-islamitische milieu waarin ze is opgegroeid, wordt Gül bedreigd door moslims. "Het is natuurlijk supereng als je van verschillende accounts foto's van vuurwapens hebt ontvangen", zegt de 23-jarige student Nederlands, die van Turkse afkomst is.

Vanaf tientallen andere socialemedia-accounts zegt Gül teksten te hebben ontvangen als "ik zal je persoonlijk naar de hel sturen", "geniet maar nu het nog kan" en "ik kan niet wachten je tegen te komen".

Bekijk hier een deel van het interview met Gül:

profielfoto Buitenhof@Buitenhoftv

‘Ik zal doorgaan met schrijven, omdat ik ook heel veel berichten heb gekregen van mensen die zeggen: ga alsjeblieft door. Maar ik ga niet meer over de islam schrijven’, aldus Lale Gül. ‘Dat moet dan maar, want je staat er toch echt alleen voor als je dat wel doet’ #buitenhof

11 uur geleden

Ze heeft meerdere keren aangifte gedaan en heeft goed contact met de politie, zegt ze. Maar achterhalen van wie de bedreigingen komen, gaat waarschijnlijk niet lukken.

Want bij haar laatste aangifte kreeg ze te horen dat het superveel werk is om één account te achterhalen, omdat die natuurlijk van de aardbodem zijn verdwenen. "Dus ik moet niet verwachten dat ze allemaal consequenties ervaren. Dat is wel jammer van dat systeem, maar ja ik begrijp het ook wel."

Dit soort ernstige bedreigingen had ze niet verwacht, vertelt ze in het televisieprogramma. "Achteraf vind ik dat wel naïef eigenlijk."

Van de reacties die ze op haar boek ontvangt is zo'n tachtig procent positief, zegt Gül. Die komen van moslims, maar ook van mensen vanuit de Jehovah's Getuigen-gemeenschap, bevindelijk gereformeerde kringen en homoseksuelen.

Geheime locatie

Eerder zei Gül dat haar debuutroman ook haar laatste boek zou zijn, maar daar is ze van teruggekomen. "Omdat ik ook heel veel berichten heb gekregen van mensen die zeggen: ga alsjeblieft door."

De schrijfster heeft haar ouderlijk huis verlaten en verblijft op een geheime locatie. Haar ouders zijn boos over wat zij over haar familie heeft geschreven. "Zij worden op dit boek en op mij aangekeken en dat zij mij op deze manier hebben opgevoed. Hun hele reputatie is totaal verloren."

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • donderdag 11 maart 2021 @ 07:02
    reactie op (#8) herman_dad

Goedemorgen, POLITIE BEVEILIGD EXTRA VROUW DIE BOEK SCHREEF OVER o.a de Turkse of Marokaanse en islamitische tradities of jihadistische achtergrond vanuit haar eigen levenservaringen.

NOS NIEUWS • REGIONAAL NIEUWS • GISTEREN, 19:36

Halsema: politie scherp op veiligheid bedreigde auteur

De Amsterdamse politie heeft zorgvuldige aandacht voor de veiligheid van Lale Gül, de auteur die wordt bedreigd vanwege haar debuutroman. Zonodig worden maatregelen getroffen, zei burgemeester Halsema vanmiddag tegen de gemeenteraad. Halsema heeft contact gehad met Gül.

In haar roman Ik ga leven is de 23-jarige Gül kritisch over veel Turkse en islamitische tradities waarmee zij in Amsterdam-West is opgegroeid. Vanwege het boek en optredens daarover in talkshows wordt de schrijfster sindsdien via sociale media met de dood bedreigd en geïntimideerd.

Korte lijnen

In de Amsterdamse raad werden naar aanleiding daarvan vragen gesteld over de veiligheid van Gül. Onder meer het CDA vroeg hoe de politie met de bedreigingen omgaat, schrijven NH Nieuws en AT5.

"De lijnen met de politie zijn kort", reageerde Halsema. "Zodat er, zodra er bedreigende berichten zijn, direct gehandeld kan worden." De burgemeester zei ook dat anonieme bedreigingen onderzocht worden.

Halsema heeft een paar dagen geleden met Gül gesproken. "Lale staat in een lange Amsterdamse traditie van vrijdenkers die met grote persoonlijke risico's hun vrijheid opeisen", schreef de burgemeester daarna op Instagram. In de gemeenteraadsvergadering zei ze dat Amsterdammers daar pal voor moeten staan.

Deel dit artikel:

Dit is een artikel van

Gewijzigd op 2021-03-11 07:08:53
    handtekeningafbeelding
  • maandag 02 december 2019 @ 00:18
    reactie op (#7) herman_dad

Goedemorgen, POLITIE LOST WAARSCHUWINGSSCHOTEN AANHOUDING MET MES ZWAAIENDE MAN in centrum Amsterdam. Gelukkig niemand gewond geraakt maar nog onduidelijk is of het een 'in de war zijnde man' is of begin terruerdaad? Steeds meer komt het zwaaien of steken met mes voor, zie ook andere berichten de afgelopen dagen, in Nederland maar ook elders in Europa. 

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 02:15

Man zwaait met mes in centrum Amsterdam, politie lost waarschuwingsschoten.

ANP

In het centrum van Amsterdam heeft de politie een man gearresteerd die met een mes zwaaide. Hij liep op het Rokin met het mes op andere mensen af en viel hen lastig. Er is niemand gewond geraakt.

De politie heeft waarschuwingsschoten gelost om de man te kunnen aanhouden. Hij is aangehouden en zijn mes is in beslag genomen.

Het is niet duidelijk waarom de man met het mes zwaaide.

profielfoto Politie Amsterdam eo @Politie_Adam

Politie lost waarschuwingsschoten op het Rokin bij aanhouding verdachte met mes. De man had daarvoor met een mes lopen zwaaien en viel daarbij omstanders lastig. Gelukkig is niemand gewond geraakt. Het mes is in beslag genomen, de verdachte is naar een cellencomplex overgebracht.

een dag geleden

Deel dit artikel:

Gewijzigd op 2019-12-02 00:18:35
    handtekeningafbeelding
  • dinsdag 15 oktober 2019 @ 00:18
    reactie op (#6) herman_dad

Goedemorgen. AANSLAGPLEGER AMSTERDAM CS KRIJGT 26 JAAR GEVANGENISSTRAF. Tevens moet hij bijna 3 miljoen euro aan schadevergoeding betalen? Zeer leuke uitspraak, maar HOE DAN??? Tevens geplaatst op club http://justittieledwalingen.clubs.nl/ - vanwege deze bijzondere financiele verplichting. De rechters zouden toch ook moeten weten dat dit niet, nooit haalbaar zal zijn? Ja de OVERHEID zal dus de schadevergoeding gaan ophoesten, zie artikel? 

Drie miljoen euro moet Jawed S. betalen, maar innen wordt heel lastig

23:10 IN BINNENLAND

Jawed S. stak vorig jaar twee Amerikanen neer op Amsterdam Centraal, hij kreeg vandaag een celstraf van 26 jaar en acht maanden opgelegd en moet een schadevergoeding betalen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Reklame voor een goed doel: 

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

====================================================================

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 13:31 • AANGEPAST VANDAAG, 15:10

Ruim 26 jaar voor aanslagpleger Amsterdam CS, bijna 3 miljoen schadevergoeding.

ANP

De man die vorig jaar op station Amsterdam Centraal twee Amerikaanse toeristen neerstak, is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 26 jaar en acht maanden. De rechtbank acht Jawed S. schuldig aan een tweevoudige poging tot moord met terroristisch motief en de bedreiging van drie agenten. De straf is hoger dan de eis van het Openbaar Ministerie, een celstraf van 25 jaar.

Ook moet S. een schadevergoeding betalen van ruim 2,8 miljoen euro aan een van de slachtoffers. Die man liep een dwarslaesie op en zit waarschijnlijk de rest van zijn leven in een rolstoel. Aan de andere Amerikaan moet hij meer dan 38.000 euro betalen.

Bekijk in de eerste video wat de rechter zei over de schadevergoeding, in de tweede video wordt de strafmaat bekendgemaakt.

Video afspelen

00:30

Jawed S. moet ruim 2 miljoen euro schadevergoeding betalen

Video afspelen

00:45

Hogere straf voor Jawed S dan geëist door OM

Over de vraag of S. de bijna 3 miljoen euro wel kan betalen, hoeven de slachtoffers zich geen zorgen te maken. De staat schiet vergoedingen voor slachtoffers van geweldsmisdrijven en zedendelicten namelijk helemaal voor, legt NOS-justitieredacteur Remco Andringa uit. "De overheid probeert daarna om het bedrag te verhalen op de dader. Maar omdat Jawed S. als asielzoeker én gedetineerde niet veel geld zal hebben, zal het in de praktijk de overheid zijn die de schadevergoeding aan de slachtoffers betaalt."

'We zijn dus met zijn allen miljoenen kwijt', stelt advocaat Feride Tosun op Twitter:

profielfoto Feride Tosun@TosunFeride

Even voor de duidelijkheid: de belastingbetaler gaat €2,6 miljoen alvast vooruitbetalen. Dit geldbedrag gaat de Staat na 20 jaar nooit meer terug kunnen vorderen van de veroordeelde. We zijn dus met zijn allen miljoenen kwijt. https://t.co/Uueon50iFt

9 uur geleden

De in Afghanistan geboren Jawed S. (20) is een in Duitsland uitgeprocedeerde asielzoeker. Hij nam een jaar geleden vanuit Duitsland de trein naar Amsterdam om wraak te nemen voor uitlatingen van Geert Wilders. Met de aankondiging van een cartoonwedstrijd over de profeet Mohammed beledigde Wilders volgens S. zijn geloof.

S. werd een dubbele poging tot moord met terroristisch motief ten laste gelegd. Alle ten laste gelegde feiten zijn volgens de rechter bewezen. S. handelde volgens haar met een vooropgezet plan. "Hij kwam naar Nederland om zo veel mogelijk mensen te doden", zei ze. "Het herhalingsgevaar is erg hoog. De rechtbank moet de maatschappij beschermen." Daarom is volgens haar alleen de hoogst mogelijke straf passend.

S. was zelf niet bij de uitspraak aanwezig.

Volledig toerekeningsvatbaar

Volgens de aanklager maakte de Afghaan zich schuldig aan een terroristisch misdrijf. Een psychische stoornis kon niet worden vastgesteld. Dat maakt dat hij volledig toerekeningsvatbaar is voor wat hij heeft gedaan. S. zei bij een zitting dat hij van plan was om "oneerlijke en wrede mensen" te doden.

De slachtoffers waren willekeurige voorbijgangers. Zij overleefden de aanval, maar raakten zwaargewond.

De vrouw van een van de slachtoffers legde deze verklaring af. Zij was elf weken zwanger toen de aanslag werd gepleegd:

Video afspelen

00:59

Vrouw van slachtoffer Jawed S.: 'Ik was getuige van de brute aanval op mijn man'

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

Gewijzigd op 2019-10-15 00:26:00
    handtekeningafbeelding
  • maandag 10 september 2018 @ 00:51
    reactie op (#5) Vomie

Goedemorgen, KRITIEK VS op ta late INFO INLICHTINGENDIENSTEN? Desondanks zeer snelle en acurate optreden aanwezige politiemensen die erger wisten te voorkomen. Minister Olongren dan ook terecht verbaasd over deze kritiek...

Ollongren verbaasd over kritiek VS om aanslag Amsterdam

VRIJDAG, 15:33

POLITIEK

Onderzoek op Amsterdam Centraal na de aanslag van Jawed S. ANP

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken is "een beetje verbaasd" over de Amerikaanse kritiek op de informatie-uitwisseling na de aanslag vorige week op station Amsterdam Centraal. De Amerikaanse ambassadeur Hoekstra zei deze week dat Nederlandse inlichtingendiensten niet snel genoeg contact hebben gezocht met hun Amerikaanse collega's.

Ollongren zei daarover vandaag dat meteen na de aanslag op het station allerlei partijen zijn geïnformeerd. "Omdat de Amerikaanse ambassadeur dit in het openbaar heeft gezegd, vind ik het goed om dat beeld recht te zetten. De informatie die gedeeld moest worden, is gedeeld, ook met de Amerikanen."

De minister vindt het jammer als het beeld zou zijn ontstaan dat dat niet goed is gegaan. Hoekstra had overigens wel lof voor het snelle optreden van de politie op het station. Ook Ollongren en premier Rutte prijzen de "adequate reactie" van politie en NS-personeel.

BEKIJK OOK

Kritiek VS over aanslag op station Amsterdam: informatie kwam te laat

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • donderdag 06 september 2018 @ 08:37
    reactie op (#4) herman_dad

Hallo lede goede dag en ik feleciteer de politie Amsterdam ook hoor met hun kortdate optrede! ik woon er zelf ook en we weten nu wel dat we toch goed beschermd worde! nou ik wens u ook hier een goede dag nog!

• woensdag 05 september 2018 @ 00:36
    reactie op (#3) herman_dad

Goedemorgen, POLITIE HEEFT SPECIALE OPLEIDING 'SPOTTERS' die op een bepaalde manier de zaak in de gaten houden en ook nu hadden 'SPOTTERS' DE TERREURVERDACHTE al in het vizier door zijn opvallende gedrag. Zij konden dan ook direct ingrijpen en hebben erger nog voorkomen dan de twee Amerikaanse toevallige toeristen die zijn neergestoken, gelukkig buiten levensgevaar.

Zie en lees dit toelichtende artikel van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

Wie draalt en wie is verdwaald? Een spotter ziet het verschil

GISTEREN, 21:29

BINNENLAND

HOLLANDSE HOOGTE

Jawed S., de man die twee toeristen neerstak op het Centraal Station in Amsterdam, werd heel snel overmeesterd. Dat was mede te danken aan een speciaal opgeleide agent, een zogenoemde spotter, die Jawed S. al had opgemerkt. Wie zijn deze spotters en wat doen ze precies?

Spotters worden getraind om afwijkend gedrag in grote menigten te signaleren. Op die manier proberen ze overtredingen en misdrijven te voorkomen, dus ook terroristische aanslagen. Geoffrey Rijtslag van de politieacademie traint agenten, maar ook beveiligers, om een goede spotter te worden.

"We leren collega's omgevingsbewust te worden, een gebied in de context te plaatsen. Wat is de tijd? De locatie? De cultuur? Kortom; wat is normaal? En dan leren we mensen kijken naar wat afwijkt."

Rijtslag vertelt in de video hieronder waar een spotter nog meer op let:

Video afspelen

01:17

'We zeggen niet meteen: u bent de boef'

Spotters zijn onder meer te vinden op grote stations en bij grote evenementen, zoals de marathon van Rotterdam, de intocht van Sinterklaas en grote voetbalwedstrijden. Allemaal plekken waar veel mensen door elkaar lopen.

"Mensen die zich ergens lang ophouden, die zich niet aan de looplijn houden, daar hebben we interesse in. Het is normaal dat mensen doelloos rondlopen, maar ze kunnen daar ook bedoelingen bij hebben. Zoals zwart wedstrijdkaartjes verkopen bij een grote wedstrijd, of drank mee naar binnen smokkelen. Die halen we er wel uit. Net als hooligans met een stadionverbod."

Aanspreken

Er wordt niet gericht gezocht naar terroristen. "De spotters maken deel uit van de algehele veiligheid op het station. Ze moeten niet specifiek op zoek naar bijvoorbeeld zakkenrollers of terroristen, anders gaan ze tunnelen. Je ziet uiterlijk geen verschil tussen zulke mensen, het gaat erom of ze zich afwijkend gedragen", verklaart Rijtslag.

In zo'n geval kan een spotter de bewuste persoon aanspreken. "We zien ze niet als verdachte, we zien ze als persoon en vragen wat ze aan het doen zijn. Als zo iemand dan denkt 'ik ga gewoon weg' dan hebben we gewonnen."

Jawed S. viel de spotters op Amsterdam Centraal op, omdat hij doelloos rondliep. "Hij keek niet zoals mensen die gewoon hun weg zoeken", vertelt de Amsterdamse hoofdcommissaris Aalbersberg. Hij is trots op zijn agenten die "veel mensenlevens hebben gered".

Agenten vlak na het steekincident op station Amsterdam CentraalNOS

De opleiding tot spotter is vijftien jaar geleden ontwikkeld. In die tijd zijn er 15.000 mensen opgeleid. Niet alleen agenten, maar ook anderen die met veiligheid te maken hebben. "De taal die we bij de politie spreken als spotter willen we ook delen met beveiligers van ministeries en evenementen. Het is geen rocket science, het is voor iedereen bruikbaar", vertelt Rijtslag.

De politie hoopt in de toekomst op steeds meer plekken en evenementen deze speciaal getrainde agenten en beveiligers in te zetten.

BEKIJK OOK

Duitse inlichtingendienst getipt dat Jawed S. radicaliseerde

Verdachte Amsterdam CS kwam naar Nederland om beledigingen islam

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding