832 keer bekeken

AMSTERDAMSE BOA'S en nieuws HANDHAVING NIEUWS verkeer etc.

  • woensdag 11 december 2019 @ 00:16
    #4
    reactie op (#3) herman_dad

    Goedemorgen, NIEUWE VERKEERSREGELS VOOR SNORFIETSERS HEEFT RESULTAAT. In algemene verkeersveiligheidszin zeker. Voor de snorfietsers zelf is het niet altijd een goede regelgeving?

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 16:36

    Helm op en snorfiets op de weg: strenger Amsterdams beleid is succes

    Een boa controleert een snorfietser in Amsterdam ANP

    Het strengere snorfietsbeleid in Amsterdam heeft resultaat. Helm op en snorfiets op de rijbaan moesten de hoofdstad sinds april dit jaar verkeersveiliger maken en uit een eerste evaluatie die is aangeboden aan de gemeenteraad blijkt dat dat het geval is.

    Het aantal ongelukken met snorfietsen is flink gedaald. Voorheen gebeurden er tussen april en oktober zo'n 100 ongelukken met letsel waarbij een snorfiets betrokken was. Dit jaar waren dat er nog maar 30.

    Ook blijkt uit metingen dat er minder conflicten zijn tussen snorfietsen en andere weggebruikers, vooral fietsers. Het gaat dan om bijna-aanrijdingen of woordenwisselingen en ruzies.

    Vooral fietsers zijn blij met het strengere snorfietsbeleid:

    0:55 Volume 10%

    Zie video in oorspronkelijke artikel

    Snorfietsongelukken gedaald in Amsterdam, 'Een stuk relaxter op het fietspad'

    Van de snorfietsers binnen de ring A10 rijdt nu 80 procent op de rijbaan en 85 procent draagt een helm. Van april tot en met oktober zijn er 4270 boetes uitgedeeld aan snorfietsers die dat niet deden.

    Minder snorfietsen

    Wel is het aantal geregistreerde snorfietsen in Amsterdam flink gedaald: van 37.000 naar 26.000. Ook het aantal verplaatsingen met een snorfiets is afgenomen, met ongeveer de helft. Een deel van de gebruikers is overgestapt op de bromfiets, want het aantal verplaatsingen met de bromfiets steeg met 16 procent. Waarschijnlijk komt dat doordat een brommer op de rijbaan harder mag dan een snorfiets: 45 in plaats van 25 kilometer per uur.

    Het strengere snorfietsbeleid in Amsterdam ging op 8 april dit jaar in. Tot 3 juni werden er alleen waarschuwingen uitgedeeld, daarna ook boetes van 95 euro per overtreding. Andere steden zoals Utrecht, Den Haag en Rotterdam kijken met interesse naar de stap.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

     

    handtekeningafbeelding
  • maandag 08 april 2019 @ 00:16
    #3
    reactie op (#2) herman_dad

    Goedemorgen, VERVOLG OP ARTIKEL GISTEREN: VELEN TEKENEN PETITIE TEGEN NIEUWE REGEL DAT DE SNORSCOOTER OP DE RIJBAAN MOET IN AMSTERDAM. Andere gemeenten zullen volgen? Men is bang voor méér ongevallen BIJ DEELNAME AAN VEKEER OP DE RIJBAAN? Daar zit mogelijk wel wat in, wat vindt u, of ervaring daarmede? 

    Zie en lees verder art. van N0S-NIEUWS Twitter (bron)

    Tienduizenden tekenen petitie tegen snorfiets op de rijbaan Amsterdam

     VANDAAG, 16:59

    BINNENLAND

    Een petitie om snorscooters in Amsterdam op het fietspad te houden, is meer dan 40.000 keer ondertekend.

    De initiatiefnemers zeggen dat ze willen voorkomen dat er ongelukken gaan gebeuren, omdat de snorscooters, die maar 25 kilometer per uur mogen, kwetsbaar zijn op de rijbaan. "Er zijn genoeg alternatieven waarbij snorfietsers niet de weg op hoeven", valt te lezen op de pagina van de petitie. De initiatiefnemers denken onder meer aan het breder maken van fietspaden of toevoegen van linkerspiegels voor fietsers.

    In Amsterdam mogen vanaf morgen snorscooters, met een blauwe kentekenplaat, niet meer op de fietspaden en bestuurders moeten een helm dragen. Er is onder een groep mensen veel weerstand tegen de maatregel. Zo gingen groepjes scooterrijders gisteren boos de straat op en werden verkeersborden beklad. De politie pakte zes mensen op.

    Op amateurbeelden was te zien hoe jongeren zich op het Mercatorplein misdroegen:

    Video afspelen

    00:49

    Groep scooterrijders misdraagt zich in Amsterdam

    Volgens winkeliers heeft de maatregel geleid tot een forse daling van de verkoop van snorscooters en kiezen mensen massaal voor brommers die 45 kilometer per uur mogen.

    Landelijke helmplicht?

    In december pleitten 130 artsen nog voor een landelijke helmplicht voor snorfietsers. Zij zien bij ongelukken vaak bestuurders met hersenletsel in het ziekenhuis belanden.

    Minister Van Nieuwenhuizen werkt aan een wet die de helm voor snorscooters landelijk verplicht maakt, maar het duurt nog een klein jaar voor die is ingevoerd.

    BEKIJK OOK

    Amsterdamse scooteraars moeten van het fietspad af, en dat wordt wennen

    Tientallen scooterrijders veroorzaken onrust in Amsterdam

    Het duurt nog wel een jaar voordat een helm op de snorfiets verplicht is

    Deel dit artikel: 

     

    handtekeningafbeelding
  • zondag 07 april 2019 @ 00:26
    #2
    reactie op (#1) herman_dad

    Goedemorgen, NIEUWE REGELS VOOR SCOOTERREGELS LEIDEN OOK WEER TOT ONRUST. Overigens een volledig gestoord handelen van deze jongeren. Niet elke maatregel, nieuwe verkeerswetgeving is 'slecht',

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    Tientallen scooterrijders veroorzaken onrust in Amsterdam

     VANDAAG, 19:58 AANGEPAST VANDAAG, 21:25

    BINNENLAND

    Sinds 15.00 uur wordt op verschillende plaatsen in Amsterdam de orde verstoord door zo'n vijftig scooterrijders. Volgens de politie rijden de jongeren met hun scooter door voetgangersgebied en worden mensen bekogeld met voorwerpen. Verder spuiten ze met zwarte spray op verkeersborden. Ook dekken ze hun kenteken af.

    De politie heeft zes jongeren aangehouden. Hun scooters zijn in beslag genomen.

    Op deze amateurbeelden is te zien dat scooterrijders op het Mercatorplein verkeersborden bekladden:

    Video afspelen

    00:49

    Groep scooterrijders misdraagt zich in Amsterdam

    De politie sluit niet uit dat er een verband is met de nieuwe maatregelen voor scooterrijders die maandag in Amsterdam ingaan, waardoor snorscooters niet meer op fietspaden mogen komen en bestuurders een helm moeten dragen.

    De laatste melding van een incident is van 19.10 uur. Een woordvoerder van de politie weet niet of de jongeren inmiddels zijn gestopt.

    Deel dit artikel: 

     

    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 26 januari 2019 @ 00:39
    #1

    Goedemorgen, AMSTERDAMSE BOA'S ZIJN HET ZAT: 'WACHTEN OP DE EERSTE DODE'. De agressiviteit tegen BOA's, inderdaad tegenwoordig een 'tweederangs agent', handhaver, wat de politie vroeger zelf veelal deed, kan op een dag zodanig uit de hand lopen. En de BOA'S heggen daartoe veelal alleen een wapenstok en handboeien als 'wapen'.

    De POLITIEKE verantwoordelijkheid hierin laat ook weer geheel afweten, niet alleen lokaal maar ook landelijke politiek. Door personeelstekorten bij de politie is destijds de 'gemeentelijke parkeerwacht' en andere handhavers uitgegroeid tot een semi-politieinstantie zonder algemene bevoegdheden conform de artikelen 141 en 142 Wetboek van Strafvordering.  

    Zie en lees verder art. van RTL-NIEUWS Twitter (bron)

    Geweld escaleert

    Boa's Amsterdam zijn het zat: 'Het is wachten op de eerste dode'

    25 januari 2019 13:18 Aangepast: 25 januari 2019 16:39
     De rosse buurt in AmsterdamBeeld © ANP

    Vechtpartijen, scheldpartijen en bedreigende situaties. Boa’s in Amsterdam hebben er iedere week mee te maken. Daarom is het tijd voor actie, vindt de Nederlandse BOA Bond.

    "We gaan op 31 januari de hele dag geen bonnen uitschrijven", vertelt Erik Lakeman van de bond. De buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) houden toezicht op de veiligheid op straat.

    Tweederangsagent

    "We worden vaak weggezet als tweederangs-politieagenten, maar wij zijn echte professionals, alleen kunnen wij ons niet verdedigen." Daarom willen ze beter bewapend worden, maar de gemeente Amsterdam vindt dat niet nodig. 

    Aanleiding voor de actie is een incident vorige week op de Amsterdamse Wallen. "Tijdens een melding werd een man zeer agressief. Hij wilde zijn ID-kaart niet tonen en zo er ontstond een vechtpartij, waarbij de vingers van een boa werden gebroken. De maat is nu echt vol. Zo is er ook een collega in zijn nek gestoken met een kapotgeslagen fles. Het is wachten op de eerste dode", zegt een boze Lakeman.

    Agressieve toeristen

    "Het gebeurt 24 uur per dag. In de avonduren zijn het vaak toeristen die onder invloed van drank en cocaïne zeer agressief reageren, maar ook gewoon overdag als foutparkeerders een boete krijgen."

    De boa’s willen daarom beter bewapend worden. Ze vragen om een wapenstok, bodycam en pepperspray. "Alleen het tonen van een wapen schrikt vaak al af, maar de burgemeester wil er niet aan."

    In Amsterdam zijn er ongeveer 450 boa’s. De actiebereidheid is volgens de bond zo’n 70 procent.  

    Reactie gemeente Amsterdam:

    "Het dringende advies van burgemeester Halsema aan de bonden is om zich te richten tot de minister. Het is de bevoegdheid van de minister van Veiligheid & Justitie om te besluiten over geweldsmiddelen en bevoegdheden van buitengewoon opsporingsambtenaren."

    RTL Nieuws

    Buitengewoon opsporingsambtenaar (boa's) StakingenVeiligheid Geweld tegen hulpverleners Amsterdam

    handtekeningafbeelding