589 keer bekeken

HELI'S IN DE HULPVERLENING

  • vrijdag 28 juni 2019 @ 00:24
    #2
    reactie op (#1) herman_dad

    Goedemorgen, TRAUMAHELI, VLAK VOOR LANDING ZIEKENHUIS DOOR DRONE ERNSTIG GEHINDERD. Het komt, of lijkt steeds meer voor te komen, zulke waanzinnige acties. Mogelijk niet altijd met opzet, maar bij de toename van 'dronegebruik', kent niet iedereen de regels en vooral de toegestane gebieden?  

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    Traumahelikopter met gewonde aan boord moet uitwijken voor drone.

    ANP

     VANDAAG, 20:47 AANGEPAST VANDAAG, 22:59

    REGIO

    Een traumahelikopter met een gewonde aan boord heeft vlak voor de landing in Enschede moeten uitwijken voor een drone. Volgens een woordvoerder van de politie was het een levensgevaarlijke situatie.

    De helikopter was onderweg naar het Medisch Spectrum Twente toen er ineens een vrij grote drone aankwam, meldt RTV Oost. "De helikopter moest een bocht maken om fatsoenlijk te kunnen landen en precies daar vloog ineens een drone. Een botsing kon nog maar net voorkomen worden", laat de politie weten.

    Verdachte

    In de helikopter lag een van de mensen die gewond raakten bij een ongeval op de N36, waarbij twee auto's en een vrachtwagen betrokken waren. Het is verboden om in de buurt van het ziekenhuis met een drone te vliegen.

    De politie kwam door tips van burgers op het spoor van een man met een drone. Zijn apparaat werd in beslag genomen, maar het bleek na onderzoek niet in de lucht te zijn geweest rond het tijdstip van de bijna-botsing. Naar de echte bestuurder wordt nog gezocht.

    profielfoto LuchtvaartOostNL@LuchtvaartO_NL

    Enschede is een NO-FLYZONE voor drones! Overzichtskaart vliegen met drones: https://t.co/rqjihK3so8 BELANGRIJK: Lees hier de regels omtrent het gebruik van drones en no-fly zones - https://t.co/gzuwP4TmpE #ENSCHEDE @PolitieLE @Politie @politiedrone

    4 uur geleden

    Deel dit artikel: 

    Dit is een artikel van RTV Oost

    handtekeningafbeelding
  • woensdag 30 januari 2019 @ 00:30
    #1

    Goedemorgen, nu dát weer, DE INGEZETTE HELI'S HOOGSTNOODZAKELIJK BIJ DE INZET hulpverlening. ongevallen en andere acute zaken VEROORZAKEN TE VEEL LAWAAIOVERLAST en vliegvelden zitten niet meer 'op ze te wachten' vanwege de normen? Het kan ons aller leven redden.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    Traumaheli's zitten vliegvelden dwars, bewoners vrezen meer lawaai

    VANDAAG, 16:26

    BINNENLAND

    FLICKR / NICKY BOOGAARD

    Luchthavens, de politie en grote ziekenhuizen willen dat de geluidsregels voor politie- en traumahelikopters worden aangepast. Ze praten daar vanmiddag over met Tweede Kamerleden.

    Met de huidige regelgeving zouden de helikoptervluchten het commerciële vliegverkeer op de luchthavens in Rotterdam en Groningen in de weg zitten. Omwonenden vrezen dat een wijziging in de regels leidt tot meer lijnvluchten en meer geluidsoverlast.

    Problemen met geluid

    De politie- en traumahelikopters vliegen onder meer vanaf Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde. Deze vliegvelden mogen een bepaalde hoeveelheid geluid produceren, de geluidsruimte. De helikopters nemen ongeveer een kwart van die ruimte in.

    Omdat er ieder jaar meer helikoptervluchten bijkomen, kunnen in Rotterdam en Groningen minder lijnvluchten opstijgen en landen.

    Dit leidt steeds vaker tot problemen, zegt Steven van der Kleij, directeur Ontwikkeling en Capaciteit van Rotterdam The Hague Airport. "Het is niet zo dat we traumahelikopters aan de grond houden, maar het zou wel kunnen dat we de geluidsnormen overtreden."

    Als een helikopter 's nachts vliegt, telt een keer opstijgen of landen tien keer mee.

    Woordvoerder Groningen Eelde Airport

    Het Traumacentrum Zuidwest Nederland is bang dat toekomstige operaties hierdoor in gevaar komen, zegt hoofd Dennis den Hartog in het NOS Radio 1 Journaal. De politie zegt in het AD dat het risico bestaat dat de luchthavens niet langer een plek willen bieden aan de politie- en traumavluchten.

    Rotterdam The Hague Airport vindt dat de helikopters thuishoren op het vliegveld, maar wil dat er een afzonderlijke geluidsruimte komt voor commerciële vluchten. Volgens Van der Kleij houden lokale bestuurders zo'n aanpassing tegen.

    Ook Groningen Airport Eelde is voor een aanpassing van de regels. Net als in Rotterdam nemen de politie- en traumahelikopters er ongeveer een kwart van de geluidsruimte in. "Als een helikopter 's nachts vliegt, telt een keer opstijgen of landen tien keer mee. Daar kunnen we tien vliegtuigen overdag van laten vliegen."

    'Nog drukker in hoogseizoen'

    Omwonenden zien de oproep van de luchthavens als een slinkse manier om groeiplannen door te zetten. Als helikopters een aparte geluidsruimte krijgen, zullen meer lijnvluchten vertrekken vanuit Rotterdam, zegt de vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast.

    Die vluchten zijn overdag en vertrekken voornamelijk in zomermaanden. "Dan is er dus nog meer overlast voor mensen die in de tuin zitten of met hun ramen open slapen. Afgelopen zomer was er al een explosie aan klachten, maar als dit doorgaat worden de wijken rond de luchthaven helemaal onbewoonbaar."

    BEKIJK OOK

    Rotterdams vliegveld mag (nog) niet uitbreiden

    Deel dit artikel: 

     

    handtekeningafbeelding