176 keer bekeken

KORPSCHEF en/of KORPSBEHEERDER AMSTERDAM

• vrijdag 27 september 2019 @ 00:19
    reactie op (#7) herman_dad

Goedemorgen, ZOON BURGEMEESTER KRIJGT TAAKSTRAF VIA 'HALT'. Een heel gebruikelijke gang van zaken.Zoon burgemeester Halsema niet vervolgd voor wapenbezit  Wel is haar echtgenoot nog gehoord over het bezit van het wapen.

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 17:06

Halsema: 'Wapen had nooit in ons huis mogen liggen'

ANP

De Amsterdamse burgemeester Halsema wist niets van de onklaar gemaakte revolver in haar ambtswoning, totdat haar 15-jarige zoon ermee werd aangehouden. "Hij vertelde me erover op weg naar huis", zei Halsema in een debat over de kwestie in de Amsterdamse gemeenteraad. Volgens Halsema gaat het om een dertig jaar oude gas/alarmrevolver, die haar partner als rekwisiet voor filmopnamen in een kastje had opgeborgen. "Het had nooit in ons huis mogen liggen."

In een open brief over het voorval aan alle Amsterdammers sprak Halsema in juli van een "verboden (nep)wapen" - niet van een onklaar gemaakte revolver van haar echtgenoot. "Het ging namelijk om een mogelijke overtreding door mijn man, die nog door de politie moest worden gehoord", aldus de burgemeester in het debat, dat was aangevraagd door een deel van de Amsterdamse gemeenteraad. "Ook dat is privé-informatie, voorwerp van lopend politieonderzoek waarover justitie later beslist. Die rechtsgang kan en wil ik niet doorkruisen."

'Interview niet geslaagd'

Volgens Halsema is de aanwezigheid van de onklaar gemaakte revolver in de ambtswoning nu alleen publieke informatie omdat NRC haar en haar partner Robert Oey meedeelde "hierover hoe dan ook te publiceren". Toen besloot Oey het bericht zelf te bevestigen, aldus de burgemeester, waarmee ze doelt op het interview dat haar echtgenoot gaf aan NRC. "Met als belangrijkste doel zelf verantwoordelijkheid te nemen en onze zoon te ontlasten. Hij noch ik beschouwen dit interview als geslaagd."

Halsema eindigde haar eerste bijdrage aan het debat met een oproep aan de gemeenteraad om privézaken en politiek werk gescheiden te houden. Naar eigen zeggen kreeg ze de afgelopen maanden honderden brieven van mensen die "diep verontrust zijn over de grens die hier is gepasseerd".

Video afspelen

01:14

Halsema: 'Als geliefdes worden geraakt door het werk wat wij doen, worden we weerloos'

De 15-jarige zoon van Halsema en Oey werd in juli opgepakt nadat hij een leegstaande woonboot had betreden met een onklaar gemaakte revolver. Vanochtend werd bekend dat hij niet wordt vervolgd voor wapenbezit. Wel krijgt hij waarschijnlijk een taakstraf van bureau Halt.

Halsema's partner Oey wordt wel officieel verdacht van verboden wapenbezit. Hij is al verhoord door het Openbaar Ministerie.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • woensdag 18 september 2019 @ 00:19
    reactie op (#6) herman_dad

Goedemorgen, NOG EEN VERVOLG OVER WAPEN BURGEMEESTERSWONING. Inderdaad wordt een 'onklaar gemaakt' wapen ook gezien als een echt wapen en ook het bezit daarvan is veboden. Maar dit dan voor allen hier die dit lezen een wetenswaardigheid. Over het gevolg, de man van de burgemeester wordt daarom ook nu als verdachte van dit feit aangemerkt, laten we aan betrokkenen en de lokale politiek zelf over.

Partner Halsema officieel verdacht van verboden wapenbezit

Onklaar wapen is ook verboden: 'Ik moet de regels dagelijks uitleggen'.

VANDAAG, 16:35

BINNENLANDCULTUUR & MEDIA

ANP

In een la in de ambtswoning van de Amsterdamse burgemeester lag het. Verpakt in een juten zak. In een interview met NRC legde filmmaker Robert Oey uit hoe een onklaar gemaakte revolver op straat kon belanden.

Nu wordt hij officieel verdacht van verboden wapenbezit. Maar de filmmaker is niet de enige die zich niet aan de wet houdt. Want de wereld van wapengebruik in film en televisie is een ingewikkelde.

De man van Femke Halsema kwam in de problemen omdat zijn zoon een onklaar gemaakte revolver mee de straat op nam. Robert Oey zegt tegen de krant dat het wapen van een goede vriend is. Hij nam het mee naar huis voor een filmshoot.

"Alles wat lijkt op een wapen is in de ogen van de wetgeving een wapen." Jarg de Boer runt een van de twee bedrijven in Nederland waar je als filmmaker terecht kunt als je een wapen nodig hebt voor een productie. De Boer weet door zijn jarenlange ervaring inmiddels bijna alles van de wapenwet. Hij verhuurt trouwens ook kanonnen, zwaarden en guillotines.

Dat mag niet, maar gebeurt al jaren stiekem wel, dan spuiten ze het gewoon zwart

Wapenverhuurder Jarg de Boer

Eerst maar eens de regels over onklaar gemaakte wapens: die zijn verboden. Wie het wil gebruiken voor een film, moet er een vergunning voor hebben of iemand inhuren die er een vergunning voor heeft.

"Na de oorlog was het zo: ome Bert de verzetsstrijder had nog wat op zolder liggen, dan kon hij lood in de loop laten gieten en dan was het goed. Maar na verloop van tijd kwamen ze erachter dat je dat lood op kon warmen en dan liep het er als water weer uit." Daarom zijn de regels sindsdien flink aangescherpt. En zeker de afgelopen jaren is dat het geval. Na verschillende aanslagen in Europa werden de Europese regels aangepast, het onklaar maken moet nu veel nauwkeuriger gebeuren.

Nederland strenger

Volgens de Europese richtlijnen zijn onklaar gemaakte wapens geen wapens meer, maar Nederland is daar strenger in. Hier wordt een onklaar wapen gezien als gewoon wapen en daarom mag het niet openlijk gedragen worden.

"Voor speelgoedwapens zijn dit de regels", legt De Boer uit. "Je kunt speelgoed kopen dat op wapens lijkt. Dat moet dan een keurmerk hebben van de politie. Kinderen tot veertien mogen daar op straat mee spelen. En wie ouder is, moet plots maar het licht hebben gezien, want dan is het ineens strafbaar."

Ook speelgoedwapens worden soms in films gebruikt, ook al mag dat officieel niet. "Maar dat gebeurt al jaren stiekem wel, dan spuiten ze het gewoon zwart."

Dan zeggen ze: Henkie heeft nog wel een goud gespoten Kalasjnikov thuis liggen, doe dat maar want het moet morgen gebeuren!

Wapenverhuurder Jarg de Boer

Toen De Boer het Telegraaf-verhaal over de zoon van Halsema en Oey las, dacht hij in eerste instantie dat het om een speelgoedwapen ging. "Dat is redelijk onschuldig. Maar als je een illegaal wapen thuis hebt, wordt het een ander verhaal. Iedereen, en Oey zeker, heeft echt geweten dat het niet mocht. Dat kan niet anders."

Hoe hoort het wel te gaan bij het filmen met wapens? De Boer: "Je moet een draaivergunning hebben, die moet gekoppeld zijn aan een document-tvw (tijdelijk verhuur wapen), die moet goedgekeurd worden door de plaatselijke afdeling Korpscheftaken en dan moet je langskomen op het bureau om te vertellen wat je van plan bent. Dat moet formeel zeven dagen vooraf worden geregeld."

'Dagelijks uitleggen'

Het klinkt alsof De Boer de regels al duizenden keren heeft opgedreund en dat is ook zo: "Ik moet dit dagelijks uitleggen. Gelukkig hebben maar weinig mensen verstand van wapens, maar het zou schelen als ze hier op filmopleidingen ook wat aan deden."

De termijn van zeven dagen kan een lastige eis zijn voor filmmakers. "Dat ken ik inmiddels wel ja, dan moet er geschoven worden met de draaidagen omdat er ineens een locatie niet meer beschikbaar is ofzo."

Over het algemeen zijn de meeste producenten er inmiddels wel van doordrongen dat er niet zomaar met wapens kan worden gezwaaid, zegt De Boer.

"Maar met name bij de videoclips in de rapscene is het nog kommer en kwel. Want daar is over het algemeen geen budget en geen tijd. Dan zeggen ze: Henkie heeft nog wel een goud gespoten Kalasjnikov thuis liggen, doe dat maar want het moet morgen gebeuren! Nee, ik kijk nergens meer van op."

BEKIJK OOK

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • zondag 15 september 2019 @ 00:47
    reactie op (#4) herman_dad

Goedemorgen, vervolg #44: HET 'WAPENFEIT' over de zoon van burg. Halsema. Maar ook onbegrijpelijk dat haar echtgenoot dit interview geeft en ook andere 'privézaken' openlijk benoemt. Dit is, MAAR OOK PRIVÉ, nog meer onbegrijpelijker, nu ja de 'roddelshows' op tv gaan hier al over door weer, ook over een mogelijke 'echtscheiding'? Echter omdat de GEMEENTERAAD, althans een deel daarvan een POLITIEK DEBAT WIL, politieke dwaling ook, melden wij het hier ook maar weer....    

Partner Halsema: wapen dat mijn zoon bij zich had, was van mij

01:12 IN BINNENLAND

In een interview met NRC zegt Robert Oey dat het gaat om een onklaar gemaakte echte revolver die hij al langer bezat en die hij kort voor de aanhouding van zijn zoon naar de ambtswoning had meegenomen.

Ook op Twitter gaat men hier er al weer over door. Het wordt een politieke zaak... DE POLITIEK, DIT INSTITUUT VERDEELD en haalt mensen soms letterlijk uit elkaar als geen ander instituut op Aarde?? Boek Van Homo sapiens naar homo galacticus, SAMEN op weg... maar weer aangehaald... SAMEN?    

A.M.R.  heeft gereageerd

Yehudi Moszkowicz @Moszkowicz 12 u

Als Halsema wist danwel niet aannemelijk kan maken dat ze niet wist dat het wapen in de ambtswoning lag is ze zelf strafbaar voor het voorhanden hebben van een wapen uit de 3e categorie van de WWM. Dit misdrijf wordt als ernstig beschouwd en in Amsterdam hoger bestraft dan elders 31 135 238

Meer antwoorden tonen

Marc Stuurman @MarcStuurman 2 u

Als antwoord op @AnneMieke020 Daar had je waarschijnlijk andere mening over als het een pvv burgemeester was. 1

A.M.R. @AnneMieke020 2 u

Als iemand van de PVV solliciteerd naar zo'n baan, dan zal ik dat het zelfde vinden. Nu nog solliciteren, en ook nog goedgekeurd worden door de raad en bestuur van die gemeente. Dus dat maakt mij niet uit. Anders nog iets? 1

Deel Amsterdamse gemeenteraad wil debat over wapen in ambtswoning Halsema.

De raadszaal van de gemeente Amsterdam ANP

VANDAAG, 15:05 AANGEPAST VANDAAG, 16:36

BINNENLAND

Een deel van de Amsterdamse gemeenteraad wil dat burgemeester Halsema in de raad tekst en uitleg komt geven over het onklaar gemaakte wapen dat in haar ambtswoning zou hebben gelegen. De partner van Halsema, regisseur Robert Oey, zegt in een gesprek meNRC dat het wapen waarmee hun zoon van 15 in juli werd opgepakt, van hem afkomstig was.

"Tot nu toe vonden we dit een privékwestie, maar als er een, weliswaar onklaar gemaakt, wapen in de ambtswoning ligt, dan moet er verantwoording komen", zegt VVD-fractievoorzitter Marianne Poot. "Ik heb veel vragen. Wist de burgemeester dit, hoe lang wist ze dit al, lag dit wapen achter slot en grendel? Pas als die zijn beantwoord, wil ik een conclusie trekken en kijken hoe verder." Ze benadrukt uit te gaan van de "oprechtheid, eerlijkheid en integriteit" van Halsema.

Robert Oey zegt tegen NRC dat Halsema niet wist dat het wapen in de ambtswoning lag. Hij had het daar verpakt in een zak in een la opgeborgen waarin, zoals hij het omschrijft, ook de telefoons van de kinderen worden opgeborgen als ze straf hebben.

Ook Forum voor Democratie wil opheldering, net als de Partij van de Ouderen en de Partij voor de Dieren. "Mocht het waar zijn, een wapen in de ambtswoning, dan is het geen privézaak meer", zegt Johnas van Lammeren van de partij. "Wij willen ook een debat, ook om Halsema de gelegenheid te geven dit toe te lichten. Dit betreft de burgemeester en de ambtswoning en daarmee is het een speciaal geval. Daar moet over gesproken worden."

Wond openkrabben

Ook Denk wil weten wat er speelde. "De suggestie is gewekt dat het een soort speelgoedwapen was. Maar nu blijkt dat het een echt wapen was", zegt fractievoorzitter Mourad Taimounti. "Dan wordt het een heel ander verhaal. Ze kiezen er zelf voor om het publiek te maken door zo'n interview te geven. Nu is het geen privé-aangelegenheid meer. Ik wil tekst en uitleg. Dit is zo'n raar verhaal, waarom die wond weer openkrabben? Ik wil weten waarom."

Coalitiepartijen D66 en GroenLinks spreken wel van een privékwestie, de andere twee coalitiepartijen PvdA en SP waren niet bereikbaar voor commentaar.

Reactie Halsema

Halsema is bereid vragen van de gemeenteraad te beantwoorden, maar zegt dat ze terughoudend zal zijn, omdat het over een privékwestie gaat. Het wapen werd bewaard op de bovenste verdieping van de ambtswoning, dat is waar het gezin woont.

"Mijn huis is geen publieke plek. Het is een privéwoning waar een gezin woont, waar een marktconforme huur voor wordt betaald", zegt Halsema. "Dat dit appartement zich op de bovenste verdieping bevindt van de ambtswoning maakt het privéleven van de inwoners niet tot onderwerp van het publieke en politieke debat. Het is aan de politie en het OM om onderzoek te doen."

Nadat De Telegraaf het nieuws bracht over de aanhouding van de zoon van Halsema en Oey, schreef zij een open brief aan alle Amsterdammers. Daarin stelde ze dat het ging om een (verboden) nepwapen. Ze is niet van plan nu verder te reageren. "Ik schreef de brief als moeder die haar minderjarige zoon moest beschermen, in een uitzonderlijke reactie op onjuistheden in de pers die hem beschadigden. Op dat moment koos ik er bewust voor om publiekelijk uitspraken te doen over een privékwestie. Daar ga ik geen gewoonte van maken."

BEKIJK OOK

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • woensdag 11 september 2019 @ 00:42
    reactie op (#1) herman_dad

Goedemorgen, KORPSCHEF SLAAT ALARM OVER WAPENBEZIT JONGEREN. Er is een duidelijke bezitstoename en ook inherrent daaraan GEBRUIK daarvan met fatale afloop.

Politiechef Amsterdam slaat alarm over wapenbezit onder jongeren.

De Amsterdamse hoofdcommissaris Frank Paauw ANP

GISTEREN, 09:58

REGIO

Een toenemend aantal jongeren in Amsterdam heeft een mes bij zich, dreigt ermee in video's en gebruikt het ook echt op straat. De Amsterdamse politiechef Paauw maakt zich grote zorgen over de cultuur op straat.

"Je ziet dat het op deze manier gewoon uit de hand aan het lopen is", zegt Paauw tegen AT5. "Soms zie je jongeren onder de 15 jaar die al met een mes rondlopen. Het wapenbezit zelf, het bij zich dragen van messen, begint gemeengoed te worden."

Drill music

Rapgroepen dagen elkaar online uit in video's, bedreigen elkaar en deinzen niet terug voor geweld. Ook een 18-jarige man die vorige week werd doodgestoken bij een flat in Amsterdam-Zuidoost figureerde volgens AT5 in zo'n video.

Het gaat om drill music, een fenomeen dat is overgewaaid uit Chicago en vooral populair is in het Amsterdamse stadsdeel Zuidoost. Deze rapvorm bevat vaak gewelddadige teksten. In een van de Amsterdamse video's zijn rappers met bivakmutsen te zien die met grote messen zwaaien.

Jeugdcultuur verandert

De hoofdcommissaris ziet meer soortgelijke filmpjes en dat baart hem zorgen. "Dat waait dan ook weer over uit Engeland: vuurwapens worden daar minder gebruikt, maar het aantal steekpartijen met dodelijke slachtoffers is daar de afgelopen jaren fors gegroeid. Wij moeten hier echt een rem op zetten."

"De straat- en jeugdcultuur is echt hard aan het veranderen. En dat zal betekenen dat we als overheid en als maatschappij, ook als het gaat om het melden, hele forse stappen moeten maken om hier het tij te keren", zegt Paauw.

Deel dit artikel: 

Dit is een artikel van RTV Noord Holland

Gewijzigd op 2019-09-11 00:43:13
    handtekeningafbeelding
  • zondag 01 september 2019 @ 00:19
    reactie op (#3) herman_dad

Goedemorgen, BURGEMEESTER HALSEMA reageert ook bij AT5 nog eens op gedrag zoon. Zoals Peter R. de Vries in RTL-Boulevard vanavond zei: 'Ze probeert niet alleen een goede burgemeester te zijn, maar ook een goede moeder'.  

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS, AT5, Twitter (bron)

Halsema over arrestatie zoon: 'Ik wil dat hij weet dat zijn moeder hem heeft verdedigd'

Femke Halsema ANP

VANDAAG, 13:36

REGIO

De Amsterdamse burgemeester Halsema spreekt bij AT5 voor het eerst over de aanhouding van haar zoon en de open brief die ze daarop schreef. "Je hebt te maken met een 15-jarige jongen voor wie dit afschuwelijk is."

Half augustus schreef De Telegraaf dat de 15-jarige zoon van de burgemeester is aangehouden na "een gewapende inbraak" op een woonboot. Hij werd in het weekend van 13 en 14 juli met een andere jongen betrapt en aangehouden.

In een brief aan alle Amsterdammers schreef Halsema dat die berichtgeving niet klopt en dat haar zoon zich op die avond met vriendjes verveelde en "aan het klieren" was. "Mijn zoon heeft geen gewapende inbraak gepleegd", schrijft ze. De burgemeester erkende dat haar zoon met het nepwapen en het betreden van een verlaten boot de wet heeft overtreden. "Daarvoor zal hij de gevolgen moeten dragen."

Bekijk hier fragmenten uit het interview:

Video afspelen

01:45

'Ik breng niet het meest kwetsbare deel van mijn zoons privé-leven zelf naar buiten'

De krant schreef ook dat de aanhouding van de jongen weken 'onder de pet' werd gehouden en dat er sprake zou zijn kunnen van een doofpot. Dat wordt door Halsema zelf, het OM en de politie ontkend.

De burgemeester vertelt bij AT5 en NH Nieuws dat ze niet anders kon dan de brief te schrijven. "Natuurlijk had ik het liever niet naar buiten gebracht. Maar omdat er flagrante leugens in stonden over mijn zoon kon ik dat niet laten gaan. Want je hebt te maken met een 15-jarige jongen voor wie dit afschuwelijk is, een nachtmerrie is. Ik kon niet anders op dat moment dan hem niet nog meer te belasten met mijn positie dan toch al was gebeurd."

Halsema zegt dat ze brief schreef als burgemeester en als moeder. "Er zaten twee elementen in. Het eerste deel van de brief bevatte een uitleg over mijn zoon, waarbij ik me strikt bij de strafbare feiten heb gehouden. Het tweede deel van de brief ging over hoe ik ben omgegaan met mijn verantwoordelijkheden als burgemeester in deze kwestie", zegt ze. "Dat vond ik ook nodig, omdat in de krant de indruk was gewekt dat ik misbruik had gemaakt van mijn bevoegdheden en dat trok ik me heel erg aan."

Niet goedpraten

De burgemeester vertelt dat het incident haar en haar gezin heeft geraakt. "Ik kon die nacht niet slapen. Mijn zoon sliep. Ik dacht: als hij wakker wordt, dan wil ik dat hij weet dat zijn moeder hem verdedigd heeft. De tweede reden was dat ik het heel noodzakelijk vond dat de Amsterdammers wisten dat ik, als er zo'n privékwestie speelt, mijn ambt nooit zou gebruiken."

Halsema benadrukt dat ze niet goedpraat wat er is gebeurd. "Mijn zoon was aan het klieren, daarna heeft hij een boot betreden met een nepwapen dat hij niet bij zich mocht hebben. Dat is meer dan geklier. Dat is gewoon overtreding van de wet."

Naast de privacy van haar zoon gingen veel van de commentaren ook over het feit dat Halsema er misschien beter aan had gedaan zelf het nieuws naar buiten te brengen, zodat ze er ook zelf de regie over had kunnen voeren.

"Ik heb geen enkele illusie dat De Telegraaf het dan daarbij had gehouden", vertelt ze. "Maar wat bovendien veel belangrijker is, ik breng niet het meest kwetsbare deel van mijn zoons privéleven zelf naar buiten. Daar is geen sprake van."

BEKIJK OOK

Deel dit artikel: 

Dit is een artikel van RTV Noord Holland

handtekeningafbeelding
  • donderdag 15 augustus 2019 @ 00:52
    reactie op (#2) herman_dad

Goedemorgen, BURGEMEESTER HALSEMA REAGEERT IN BRIEF. E.e.a. lijkt door enkele media inderdaad zwaar opgeblazen en mogelijk een politiek doel. Ook de reacties op Twitter blijven maar aanhouden. Het is en lijkt een privé-kwestie. Bovendien wordt van ELKE minderjarige 'verdachte' de privacy gerespecteerd en is en lijkt er ook verre van sprake van een 'doofpot'. Meer een politieke 'zet' van partijen die haar niet mogen of zelfs wel 'weg willen hebben'? 

BOVENDIEN LIJKT ER VANUIT DE POLITIE GELEKT TE ZIJN ivm 'gegevens' naar De Telegraaf doorgespeeld te hebben, dat is inderdaad een ambtsmisdrijf, volgens advocaat Plasman. De politie heeft ook gezegd dat daarnaar een onderzoek wordt ingesteld.  

De POLITIEK in Amsterdam houdt zich afzijdig in algemeenheid, m.u.v. weer FvD die een 'debat' met de burgemeester wil?? Een politiek dwaling weer ten top en als geen ander weer aantonend het INSTITUUT POLITIEK, het meest vreselijke dat we 'de mensheid Homo sapiens' in de wereld heeft gezet....(boek!) 

Homo sapiens#FBPE#HaveDemocracy and One world @Homosap97831912 12 u

Als antwoord op @Veldhorst__W @wallysoes @joukjebroier @telegraaf dat Nanninga en FvD A'dam nog steeds niet om het onmiddellijke aftreden van Halsema heeft geroepen valt nog mee of is #FvD ook op vakantie... moet kunnen van de maandelijkse inkomen(s)?

Afbeelding

Wilco Veldhorst @Veldhorst__W 16 u

Femke moet een dikke schadeclaim neerleggen bij @telegraaf In dit land ben je onschuldig tot de rechter een oordeel heeft uitgesproken. Een minderjarige publiekelijk veroordelen alleen omdat moeders voor jouw krant de verkeerde politieke kleur heeft? Bah, wat ranzig.

Tweet citeren

Ronald Smallenburg #FBPE @RonSmallenburg  17 u

Keurige brief van prima burgemeester. Lezen maar. (link: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4813281/femke-halsema-amsterdam-zoon-inbraak-nepwapen?amp&__twitter_impression=true) rtlnieuws.nl/nieuws/nederla…

Deze collectie weergeven

Politiek vindt kwestie-Halsema privézaak, politie weerspreekt doofpot.

Burgemeester Halsema ANP

GISTEREN, 12:42 AANGEPAST GISTEREN, 15:17

BINNENLAND

De Amsterdamse politiek reageert terughoudend op de aanhouding van de minderjarige zoon van burgemeester Halsema, vorige maand. De jongen werd opgepakt voor het bezit van een nepwapen, nadat hij met een vriend een woonboot had betreden en was gevlucht voor de politie. De meeste lokale partijen vinden het een privékwestie.

Volgens burgemeester Halsema en de advocaat van haar zoon was het een verlaten woonboot. "Een roestige, oude bak", zegt advocaat Plasman. De jongens gingen de boot binnen, vonden daar brandblussers en begonnen daarmee buiten te spuiten. Een getuige belde de politie. Toen die aankwam, sloegen de jongens op de vlucht.

De Telegraaf meldde vanochtend dat de zoon van de burgemeester is aangehouden vanwege een "gewapende inbraak", maar Halsema en Plasman spreken dat met klem tegen. Plasman zegt dat de jongen alleen vanwege bezit van het nepwapen in verzekering is gesteld en dat het om "verboden kwajongenswerk" gaat.

'Geen politieke gevolgen'

"Er is sprake van een privékwestie, van een jongen van vijftien jaar wiens gegevens in vergelijkbare zaken nooit openbaar zouden zijn gemaakt. Waarbij de politie ambtsgeheim heeft en journalisten er bij andere, minderjarige Amsterdamse jongens zonder strafblad niet over zouden piekeren om hun gegevens zo op straat te gooien", schrijft burgemeester Halsema in een brief aan de inwoners van Amsterdam.

De meeste partijen in de gemeenteraad zijn het met Halsema eens; het is een privézaak, vinden haar eigen partij GroenLinks, D66, VVD, CDA, Partij van de Ouderen en ChristenUnie. Ze zeggen dat de kwestie dan ook geen politieke gevolgen heeft voor de burgemeester. Enkele fractievoorzitters voegen eraan toe dat ze ook niet eerder op de hoogte hadden hoeven te worden gesteld.

Denk-fractievoorzitter Taimounti noemt het ook een privé-aangelegenheid, maar merkt op dat de kwestie door de brief van Halsema wel een politieke lading heeft gekregen. Hij was er graag eerder over geïnformeerd in plaats van daarover in de krant te lezen.

Fractieleider Van Lammeren van de Partij voor de Dieren wil helemaal niet reageren. Bij de PvdA, SP en Bij1 was niemand bereikbaar voor commentaar.

Wijzende vingers

Forum voor Democratie in Amsterdam vindt dat de zaak niet helemaal als privékwestie kan worden afgedaan. "Behalve moeder is mevrouw Halsema ook burgemeester, en in die hoedanigheid politiek aanspreekpunt voor het optreden van de Amsterdamse politie. Uit de berichtgeving blijkt duidelijk dat er vanuit politie en justitie klachten zijn over het ten onrechte anonimiseren van gegevens en ook het woord 'doofpot' valt. Ook als niet Halsema, maar de politie op eigen houtje hiertoe besloten heeft, is zij als burgemeester de raad uitleg verschuldigd", staat in een verklaring van FvD.

"Wij moeten erover kunnen debatteren en vragen stellen. Zonder vooringenomenheid, zonder beschuldigende vingers te wijzen en zonder op de persoon van mevrouw Halsema of haar zoon te spelen", schrijft Forum voor Democratie verder.

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken, die wethouder en locoburgemeester in Amsterdam was, zegt dat politici en bestuurders altijd kritisch moeten worden gevolgd door de pers, maar dat daarbij wel de privésfeer van hun naasten en kinderen moet worden beschermd.

Onderzoek naar lek

De politie gaat onderzoeken wie binnen het korps de privacygevoelige informatie over de zoon van Halsema naar De Telegraaf heeft gelekt.

De krant schreef ook dat de aanhouding van de jongen al weken 'onder de pet' wordt gehouden en mogelijk in de doofpot verdwijnt. Dat wordt door zowel Halsema als de politie zelf ontkend.

"In de zaak waar De Telegraaf vandaag uitgebreid over schrijft is het algemene beleid gehanteerd dat voor elke 15-jarige jongen in Nederland geldt. Er is dan ook helemaal geen sprake van dat een aanhouding 'onder de pet' is gehouden. Juist om elke schijn van partijdigheid te voorkomen, is de zaak overgedragen aan een ander parket", staat in een verklaring van de politie.

Afgeschermd

Het dossier van de zaak is wel afgeschermd in de interne politiesystemen, zodat het alleen ingezien kan worden door agenten die er direct mee te maken hebben. Dat gebeurt volgens een politiewoordvoerder vaker bij zaken waar bekende Nederlanders bij betrokken zijn.

Het gebeurt ook bij gevoelige zaken, zoals huiselijk geweld en zedenzaken. De woordvoerder benadrukt dat de gegevens van de zoon van Halsema niet zijn geanonimiseerd: naam en persoonsgegevens zijn opvraagbaar voor iedereen met toegang tot de politiesystemen.

profielfoto Kajsa Ollongren@KajsaOllongren

Politici en bestuurders moeten altijd kritisch worden gevolgd door de pers, maar laten we daarbij wel de privé-sfeer van hun naasten en kinderen respecteren en beschermen. Dat maakt de democratie uiteindelijk sterker. #Halsema #privekwestie

14 uur geleden

Joost de Haas laat namens De Telegraaf weten zich niet geroepen te voelen erop te reageren. "Het is gewoon een nieuwsfeit, dat staat allemaal keurig in het verhaal. Het is gewoon nieuws als de zoon van de burgemeester wordt gearresteerd", zegt hij.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel: 

Gewijzigd op 2019-08-15 01:55:47
    handtekeningafbeelding
  • woensdag 14 augustus 2019 @ 04:51
    reactie op (#1) herman_dad

Goedemorgen, ZOON (15) BURGEMEESTER HALSEMA BETRAPT BIJ EEN 'GEWAPENDE INBRAAK'? Volgens De Telegraaf 'wordt dit onder de pet gehouden' maar daar is volgens de advocaat geen sprake van, lijkt ons ook. Het is meer 'puberaal gedrag' volgens Plasman. Nu is dat ook weer iets anders, het bekladden van een woonboot zou dat zijn b.v. en 'wapens' is dan wel nog ook maar de vraag. Het wordt zeker vervolgd deze zaak.

AANVULLING 09.00 UUR:

Het lijkt inderdaad een uit de hand gelopen gedrag van jongeren, burgemeester Halsema reageerde al vannacht in brief: 

Ronald Smallenburg #FBPE  @RonSmallenburg 36 m

Keurige brief van prima burgemeester. Lezen maar.

Femke Halsema in brief: 'Mijn zoon heeft geen gewapende inbraak gepleegd'

Femke Halsema, burgemeester van Amsterdam, ontkent dat haar 15-jarige zoon een gewapende inbraak heeft gepleegd. Ook is volgens haar geen sprake van een doofpot. Dat schrijft ze in een brief aan alle...

rtlnieuws.nl 11 16 31

Maar toch, het geeft al de nodige WEDERZIJDSE POLITIEKE - dit wordt door wie dan ook politiek nu al uitgebuit - commotie op Twitter o.a. ook:

dr. Marina heeft gereageerd

Okke Ornstein @oornstein 3 u 

Dit ook. Van minderjarige verdachten wordt altijd de privacy beschermd. In dit geval dus ook. Maar de @telegraaf heeft het dan over een "doofpot." Flikker toch op.

Afbeelding 5 2 6

dr. Marina @mmeeuw 3 u

Zie ook #tpo die als de wiedeweerga artikels van de #telegraaf recycelt. Want clickbaits

Tweet citeren

Bas Paternotte @baspaternotte  4 u

Nu op TPO (Autotweet) Zoon Femke Halsema gearresteerd in verband met gewapende inbraak (link: https://ift.tt/33wJxcu) ift.tt/33wJxcu 2

Bas Paternotte @baspaternotte 4 u

Nu op TPO (Autotweet) Zoon Femke Halsema gearresteerd in verband met gewapende inbraak

Zoon Femke Halsema gearresteerd in verband met gewapende inbraak | ThePostOnline

'Beschuldigingen van doofpotaffaire'

tpo.nl 5 8 12

Anja Nijenhuis #FBPE @arnhemsmeisje62 2 u

Triest voor de familie,.Lekker misbruik van maken . Ziek...........

Zoon burgemeester Halsema in juli opgepakt na 'gewapende inbraak'.

ANP

VANDAAG, 02:47

BINNENLAND

De 15-jarige zoon van de Amsterdamse burgemeester Halsema is vorige maand aangehouden na een inbraak. Dat meldt De Telegraaf. Advocaat Peter Plasman en de woordvoerder van Halsema bevestigen de arrestatie in de krant.

De tiener zou in het weekend van 13 en 14 juli met een andere jongen zijn betrapt bij een inbraak op een woonboot. Na een achtervolging zouden ze zijn aangehouden. Volgens de krant werden op de boot twee messen gevonden, die mogelijk als wapen waren meegenomen. Langs de vluchtroute werd een alarmpistool ontdekt.

Advocaat Plasman vindt de termen inbraak en wapenbezit zwaar overtrokken, schrijft de krant. "Er is sprake van puberaal gedrag, niet meer dan dat", wordt hij geciteerd. "Hij is scholier en nooit eerder met de politie in aanraking geweest. Hij heeft volledig meegewerkt met het onderzoek en een verklaring afgelegd."

Volgens de woordvoerder van de burgemeester heeft Halsema op de avond van de aanhouding al gezegd dat haar zoon dezelfde behandeling moet krijgen als iedere andere 15-jarige. "Verder beschouwt de burgemeester het als een privékwestie."

Doofpot

De Telegraaf schrijft dat bij politiemensen en het Openbaar Ministerie "groot ongenoegen" is over het wekenlang 'onder de pet' houden van de arrestatie. Dat vermoeden is versterkt omdat alle Amsterdamse fractievoorzitters een debat hebben aangevraagd over het opgelaaide vuurwapengeweld in de hoofdstad. De arrestatie van haar zoon zou Halsema politiek slecht uitkomen.

De zaak is volgens de krant overgedragen aan het parket in Haarlem, om belangenverstrengeling te voorkomen. Daaruit blijkt volgens advocaat Plasman dat van een doofpot geen sprake is. Ook de woordvoerder van Halsema en de politie zelf ontkennen dat er iets onder de pet wordt gehouden.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel: 

Gewijzigd op 2019-08-14 08:17:03
    handtekeningafbeelding
  • woensdag 01 mei 2019 @ 00:18

Goedemorgen, de NIEUWE AMSTERDAMSE KORPSCHEF, Frank Paauw verruilt ROTTERDAM voor AMSTERDAM per vandaag. Of hij 'het gaat maken in Amsterdam' moeten we nog zien. Laten we afwachten. Opvallend wel is dat hij 'heeft afgedongen dat hij In Rotterdam mag blijven wonen?' 

Zie en lees verder art. van NU.nl Twitter (bron)

Woensdag 30 april 2019 |

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Deze 'sterke korpsleider' uit Rotterdam moet het maken in de hoofdstad

Deze 'sterke korpsleider' uit Rotterdam moet het maken in de hoofdstad

30 april 2019 17:52 Laatste update: 4 uur geleden

21  

Sinds Frank Paauw in 2010 aantrad als korpschef van de politie Rotterdam, gaf hij de politie in de havenstad zijn zelfvertrouwen terug. Vanaf woensdag is Rotterdam de zestigjarige Paauw kwijt als korpschef. Hij vertrekt naar Amsterdam, om daar vanaf 1 mei leiding te geven aan de politie.

Als een van de weinige korpschefs in Nederland heeft Paauw nog een schietvergunning. Sinds hij in 1999 chef werd van het district Feijenoord-Ridderster in Rotterdam, en in de jaren daarna korpschef van Den Haag en Rotterdam, is hij zijn schiettrainingen altijd blijven volgen. En dus zou hij, als het zou moeten, nog de straat op mogen gaan om zijn ondergeschikten bij te staan.

Het tekent de manier van Paauws leidinggeven. Hij kan intern streng zijn en met zijn imposante gestalte van ruim 2 meter maakt hij indruk, maar hij is betrokken en naar buiten toe staat hij altijd voor zijn collega's.

Het is ook de reden dat ze hem in Rotterdam eigenlijk niet kwijt wilden. Van alle kanten werd Paauw vanuit het Rotterdamse korps bijna gesmeekt om te blijven. Maar de korpsleiding van de Nationale Politie had hem nadrukkelijk verzocht om van Rotterdam over te stappen naar Amsterdam. Daar volgt Paauw Pieter-Jaap Aalbersberg op, die sinds februari Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid is.

Paauw was niet direct overtuigd van vertrek naar Amsterdam

Zelf was Paauw ook niet direct overtuigd dat hij de overstap naar Amsterdam moest maken. Hij nam lang de tijd om tot een beslissing te komen. "De tijd van de lijfeigenen is voorbij", zou hij volgens NRC tegen een aantal mensen gezegd hebben. Daarmee doelde hij op de wens van de korpsleiding van de Nationale Politie, waar hij niet zomaar aan zou moeten voldoen.

Paauw twijfelde of hij nog wel de energie zou hebben voor een nieuwe, zware klus. Daarnaast vroeg hij zich af of het korps in de hoofdstad niet meer gebaat zou zijn bij een vrouw als leider of iemand met een migratieachtergrond, vertelde hij De Telegraaf in maart. Maar nadat zijn twijfels waren weggenomen, kon hij de lokroep vanuit Amsterdam toch niet weerstaan.

Frank Paauw in 2012 als korpschef van Rotterdam, naast toenmalig minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten. (Foto: ANP)

Hij wilde blijven wonen in Den Haag

Wel bedong Paauw, opgevoed door zijn moeder en drie zussen omdat zijn vader jong overleed, dat hij in Den Haag kon blijven wonen. "Ik heb nu een prima woning met veel ruimte en wooncomfort", zei hij in De Telegraaf. "Vergelijkbare huisvesting is in Amsterdam onbetaalbaar. Ik woon op 35 minuten van mijn werk en als ik me boos maak, kan het in geval van een calamiteit nog sneller. Ik heb tegen burgemeester Halsema gezegd: reken me af op mijn aanwezigheid in de stad en niet of ik er wel of niet woon."

Ook tijdens zijn negen jaar als korpschef van de politie Rotterdam woonde Paauw in Den Haag. Hij is geboren in Baarn, maar de stad Den Haag loopt als een rode draad door zijn carrière heen. Hij begon er in 1986 als rechercheur en werd kort daarna strandchef in dezelfde stad, terwijl hij geen zwemdiploma had.

Van 2003 tot 2010 was hij plaatsvervangend korpschef in Den Haag, tot hij in 2010 Aad Meijboom opvolgde als korpschef van Rotterdam. Meijboom stapte in dat jaar op na een kritisch rapport over de strandrellen in Hoek van Holland, waarbij een dode viel door een politiekogel.

Voormalig korpschef Aad Meijboom, die vertrok na het rapport over de strandrellen in Hoek van Holland. (Foto: ANP)

'Rotterdamse politie kan weer trots zijn'

Paauw trof in Rotterdam een korps aan dat een flinke tik had gekregen van de gebeurtenissen in Hoek van Holland. De boomlange korpschef, in zijn vrije tijd imker, heeft de Rotterdamse politie zelfvertrouwen teruggegeven. "Het korps kan weer trots zijn op zichzelf. Ook de burger lijkt weer vertrouwen te hebben in de politie", zei Paauw tegen RTV Rijnmond.

Ook een andere "kras op de ziel" van de politie in Rotterdam is verdwenen onder de leiding van Paauw. De in 2017 vlekkeloos verlopen huldiging van landskampioen Feyenoord veegde de smet weg, die de rellen op de Coolsingel, na Feyenoords kampioenschap in 1999, hadden veroorzaakt. "We hebben laten zien dat een huldiging op de Coolsingel wel degelijk kan en dat vond ik wel een hoogtepunt", aldus Paauw tegen de zender uit de Rotterdamse regio.

Toch was Paauw voor zijn gevoel nog niet klaar in Rotterdam. Hij had bijvoorbeeld graag nog gezien dat Feyenoord-Ajax met uitsupporters gespeeld kon worden, meldde hij RTV Rijnmondnadat zijn vertrek bekend werd. Opvallend is overigens dat Paauw een voorkeur voor Ajax heeft en geen Feyenoord-supporter is.

Frank Paauw was blij dat Rotterdam in 2017 had laten zien dat een huldiging van Feyenoord zonder rellen ook mogelijk was. (Foto: ANP)

'In Amsterdam moeten toeristen niet meer zuipen en pissen'

Over de doelen die hij zichzelf heeft gesteld om in Amsterdam te behalen, is Paauw niet heel uitgesproken. In februari zei hij tegen Het Parool dat hij eerst gaat "kennismaken en luisteren". Direct vertellen wat er beter kan, zou volgens hem ook "impliceren dat ze het niet goed doen".

Later zei Paauw tegen De Telegraaf dat hij de situatie in de Amsterdamse binnenstad wil "normaliseren". De hoofdstad moet volgens de nieuwe korpschef af van toeristen die naar Amsterdam komen om dagen te "zuipen, kotsen, blowen en pissen".

Daarnaast vertelde Paauw de krant dat hij zich wil verzetten tegen de steeds groter wordende drugscriminaliteit. "De hele hennep-, coke- en xtc-business is het grootste gevaar dat ons momenteel bedreigt. Er vloeit zo enorm veel criminaliteit uit voort."

Volgens Paauw lukt dat niet door alleen het "strafrechtelijk vervolgen voor het hoofddelict". Hij stelde in Rotterdam al eens voor om dure horloges van jongeren af te nemen als die niet konden aantonen waar ze het van betaald hadden. Ook in Amsterdam pleit hij voor "meer onorthodoxe maatregelen", vertelde hij aan De Telegraaf. "We moeten niet met de handen op de rug en roomser dan de paus toe blijven kijken."

Door: NU.nl/Job van der Plicht  Beeld: ANP

21  reacties  

Lees meer over:

Amsterdam  Rotterdam  Binnenland 

Gewijzigd op 2019-08-14 04:32:54
    handtekeningafbeelding