353 keer bekeken

NEPSITE'S of TELEFOONTJES BEMIDDELING van officiele INSTELLINGEN

  • zondag 18 april 2021 @ 01:02
    #3
    reactie op (#2) herman_dad

    Goedemorgen, MAN VERTROUWT TELEFOONTJE VAN 'BANK' NIET EN WAARSCHUWD POLITIE, Dader van deze oplichtingspoging opgewacht en aangehouden. Hulde voor deze man en dát zouden meer mensen moeten doen, de BANK BELT U NOOIT, tenzij u soms eerder contact heeft gehad. Maar weest u alert....  

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    Een pinpas die wordt opgehaald OMROEP WEST

    NOS NIEUWS  REGIONAAL NIEUWS • GISTEREN, 13:46

    Politie wacht oplichter op bij het ophalen van een pinpas in Den Haag

    De Haagse politie heeft gisteren een 19-jarige jongen uit Alkmaar opgepakt toen hij onder valse voorwendselen een pinpas kwam ophalen bij een bewoner van de wijk Mariahoeve.

    De jongen had de bewoner eerder gebeld vanaf een telefoonnummer dat leek op dat van de helpdesk van een bank. Zijn verhaal was dat vanuit het buitenland werd geprobeerd om geld over te maken op de rekening van de bewoner. Ook stelde hij vragen over het saldo op de rekening. Tot slot vertelde de zogenaamde bankmedewerker dat hij voor de veiligheid de pinpas kwam ophalen.

    De Hagenaar vertrouwde het niet, belde zijn bank en de politie. Volgens Omroep West ging er meteen een rechercheur naar het huis en wachtte die daar samen met de bewoner tot de jongen uit Alkmaar kwam. Toen die aanbelde, gaf de bewoner aan dat hij zijn pinpas ging halen. In plaats daarvan liep de rechercheur naar de deur en hield de jongen aan voor poging tot oplichting.

    Negen miljoen euro buit

    De politie spreekt over 'bankhelpdeskfraude' en waarschuwt dat de verhalen van de oplichters soms betrouwbaar lijken, vooral omdat het het technisch goed mogelijk is om telefoonnummers te gebruiken die lijken op die van een bank. Alleen al het afgelopen jaar is er volgens de politie voor meer dan negen miljoen euro buitgemaakt met deze vorm van fraude.

    Banken wijzen erop dat zij nooit telefonisch vragen om een pincode en dat bankmedewerkers nooit pinpassen komen ophalen. .

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • zondag 06 september 2020 @ 07:47
    #2
    reactie op (#1) herman_dad

    Goedemorgen, LET OP! MILJOENENFRAUDE MET NEPTELEFOONTJES VAN DE 'BANK'! DE ZOVEELSTE MANIER om fraude te plegen met of door 'een' Bank die dus niet 'de' (uw) Bank is! Het z.g. 'spoofing'. Banken BELLEN NOOIT MET KLANTEN over bankzaken (of uzelf uiteraard en dan weet u, worden een aantal vragen gesteld, gecontroleeerd ter voorkoming van...) indien u zelf wordt gebeld, leg direct  neer! Dezelfde truc kan ook worden uitgehaald met e-mails.  Zie verder ook over BANKEN OF GELDZAKEN in forum http://maatschappelijke-belangen-beheerdersinfo.clubs.nl/ 

    En ook hier weer, sommige LEGALE klanten die slachtoffer zijn, worden NIET door de Bank gecompenseerd, m.u.v.  RABOBANK en zelf soms voorgekomen ook weer als 'betrokken' bij (?) gezien?

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    Een van de slachtoffers in de uitzending van Kassa BNN VARA

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 21:29

    Spoofing-oplichters verdienen miljoenen met bankbabbeltruc

    De afgelopen maanden hebben oplichters miljoenen euro's buitgemaakt via spoofing, meldt tv-programma Kassa. De criminelen gebruikten het helpdesknummer van banken om klanten er telefonisch van te overtuigen geld over te maken.

    In sommige gevallen wisten de daders ook hoeveel geld er op de rekening stond. Daardoor waren slachtoffers ervan overtuigd dat ze echt een bankmedewerker aan de lijn hadden. Er zijn volgens Kassa minstens tientallen slachtoffers. Gedupeerden zijn voor bedragen tussen de 10.000 euro oplopend tot 150.000 euro opgelicht.

    'Tijdelijke kluisrekening'

    "We kregen een telefoontje van het ING-nummer en een medewerker zei: mensen proberen geld te stelen van uw rekening", zegt een van de slachtoffers in de uitzending. Het Rotterdamse echtpaar had gelijk argwaan. "Maar de vrouw wist dingen die ze anders niet had kunnen weten."

    De oplichters zeiden dat het echtpaar gelijk hun bestedingslimiet moest verhogen. Dan konden de man en vrouw het geld, dat "in gevaar was vanwege hackers", overmaken op een "tijdelijke kluisrekening".

    De dag erna moesten ze langskomen op het ING-kantoor om het geld weer terug te storten. Maar daar kregen de twee te horen dat ze waren opgelicht. "50.000 euro, dat is een hoop geld ja."

    Via spoofing kunnen criminelen het telefoonnummer waarmee wordt gebeld als het ware maskeren met een ander nummer. Dezelfde truc kan ook worden uitgehaald met e-mails. Twee jaar geleden werd duidelijk dat domeinnamen als aivd.nl of tweedekamer.nl daarvoor makkelijk gebruikt konden worden, omdat er te weinig maatregelen tegen waren genomen.

    Zeker 119 gedupeerden hebben zich gemeld bij een platform voor slachtoffers. Alleen al deze groep is naar eigen zeggen voor minimaal 2,6 miljoen euro opgelicht.

    Volgens het gedupeerdenplatform hebben de banken te weinig gedaan om hun klanten te waarschuwen. Ook vinden de slachtoffers het vreemd dat een deel van de oplichters ook toegang lijkt te hebben gehad tot geheime informatie. Zoals hoeveel geld mensen op hun rekening hadden staan. "Ergens is er een lek of moet er gelekt zijn", zegt een woordvoerder van het platform.

    Alleen Rabobank vergoedt schade

    Vooral klanten van ING zijn volgens het tv-programma slachtoffer geworden van de babbeltruc. Van de grote banken zegt alleen Rabobank de schade te vergoeden. Klanten van ING en ABN AMRO draaien volgens Kassa zelf op voor de schade. Omdat de klant zelf toestemming heeft gegeven voor de transactie is de ING volgens een woordvoerder van de bank niet aansprakelijk.

    De ING benadrukt dat het bedrijf klanten nooit vraagt om geld over te maken naar een andere rekening. De bank heeft een speciale pagina waarin wordt uitgelegd hoe je spoofing en phishing kunt herkennen en wat je ertegen kunt doen. Op die pagina staat dat de oplichters extra informatie kunnen hebben gehaald uit bijvoorbeeld phishingmails.

    Volgens Betaalvereniging Nederland zijn de meldingen bij de banken over deze helpdeskfraude sinds april bijna vervijfvoudigd. Van 60 meldingen in april naar zo'n 300 in juli.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • zondag 06 september 2020 @ 00:38
    #1

    Goedemorgen, WAARSCHUWING TEGEN SITE'S OP INTERNET DIE Z.G. VAN DE RDW ZIJN! En bemiddelen bij de ovoverschrijving van het kentekenbewijs. Na geld storten daarvoor zie je uiteraard nooit een overgeschreven KENTEKENBEWIJS bij verkoop auto o.a. Advies: Ga naar de officiele site van de RDW. Lees verder het artikel

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

    NOS NIEUWS • BUITENLAND • GISTEREN, 16:24 • AANGEPAST GISTEREN, 16:42

    RDW waarschuwt voor namaaksites die duurder kentekenbewijs aanbieden

    ANP

    De RDW krijgt dagelijks zo'n honderd telefoontjes over namaaksites die tegen hogere kosten vervangende kentekenbewijzen of tenaamstellingscodes aanbieden. Volgens RTL Nieuws zijn er duizenden gedupeerden die geld hebben overmaakt en niets hebben ontvangen.

    De overheidsdienst waarschuwt al sinds juni voor het probleem. "Wij zijn de enige die een nieuw kentekenbewijs kunnen leveren, dus je bent altijd duurder uit via een andere site", zegt een woordvoerder.

    profielfoto  RDW@RDWnl

    Vraag een vervangend kentekenbewijs of tenaamstellingscode ALTIJD aan bij de RDW. Bij andere websites betaal je extra kosten terwijl dat niet nodig is. Deze websites zijn niet van de RDW. Lees verder op https://t.co/0bILvGFow6

    een dag geleden

    Via uiteenlopende websitenamen, zoals rdwservice.nl en tenaamstellen.nl worden de kentekenbewijzen voor 10 tot 20 euro duurder aangeboden.

    Potentiële slachtoffers komen via zoekmachines zoals Google uit op deze pagina's, waar ze bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Qua opmaak lijken de sites op die van de RDW.

    De politie heeft er sinds april zo'n 180 meldingen over gekregen, schrijft RTL Nieuws. De sites staan nog steeds online, want het duurt volgens de politie maanden om vast te stellen of zo'n website malafide is. Bemiddelingssites zijn immers legaal, zolang de dienst echt wordt geleverd en er geen sprake is van plagiaat.

    Deel dit artikel:

     

    handtekeningafbeelding